جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
پزشکی فقه و حقوق (پیوند اعضاء، سقط جنین)
نویسنده:
حسین مرعشی,محمدحسن احمدی یزدی,مهناز مرتضوی,طاهره گودرزی,طبری پور,حسین نوربالا
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
پزشکان و دانش پزشکی،از معدود افراد و علومی اند که جنبهء علمی و تخصصی شان پیوندی قوی و وثیق با حقوق فردی و اجتماعی دارد.پزشک،از آنجا که با کالبد روان-تنی انسانها سروکار دارد و گزینه های مراجعه کنندگان به وی،همواره دارای پشتوانه ای از جنبه های حقوقی و ارزشی است،نیازمند آگاهی از پیامدهای حقوقی و ارزشی فعالیت های تخصصی خویش است.در جامعه اسلامی،این امر به حساسیت و دقت مضاعفی می انجامد،چرا که فعالیت تخصصی پزشکان،باید با ملاحظه:اولا رفتار متدینانه خودشان و ثانیا رفتار متدینانه مراجعه کنندگان،انجام پذیرد.
صفحات :
از صفحه 39 تا 49
مسئولیت جزایی پزشکان
نویسنده:
محمدهادی صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
صدمات و جنایات وارد بر تمامیت جسمانی افراد در راستای تاکید بر ضرورت صیانت از حیات آدمی، از شدیدترین جرایمی محسوب می شود که سخت ترین واکنش ه را از گذشته های دور، در پی داشته است. طبابت که نوعی تصرف در بیمار است، پزشک را در معرض اتلاف نفس یا عضو قرار داده و ممکن است اقدامات وی به نتایج خطرناک و ناخواسته ای منجر شود. از این رو لزوم آگاهی اطباء، به قوانین و مقررات مربوط تردید ناپذیر است.
صفحات :
از صفحه 35 تا 38
رویکرد قرآنی در مقایسه نظریه نسبیت حق و نسبیت ارزش ها
نویسنده:
عباس همامی، زهرا مقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
اعتباری بودن اصول حقوقی به دلیل تحول ارزش ها و به تبع تحول اصول حقوقی اعتباری، سازنده یکی از وجوه نظریه نسبیت حقوق است. هر چند که درک میزان ارزش ها و مفاهیم و مبانی آن در جوامع مختلف و برای همه مردم آن جوامع یکسان نبوده و همین پراکندگی عقاید و گاه تناقض آن ها در مورد میزان ارزش ها و مبانی آن ها سبب شده که اخلاق به عنوان معیار نهایی در نظام ارزش ها محسوب گشته و با جلوه گر شدن حق به صورت امری درون ذاتی، قدرت حق حقوقی در اجرا توسعه یابد، ولی تاکید آیات قرآن به اصالت حق و مشخص نمودن محدوده ارزش های صحیح و اطلاق ماهیت حق و مفهوم عدالت به عنوان یکی از مفاهیم اخلاقی، بالاخص در مرحله تشریع، حق را از گزند نسبیت در اصول ارزش ها مصون نموده، هرچند که در بعضی فروع، نسبیت را به عنوان امری بدیهی پذیرا شده است.
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مردان مسئول؟ بازاندیشی مرجعیت در سنت حقوقی مسلمانان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ziba Mir-Hosseini, Mulki Al-Sharmani, Jana Rumminger
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oneworld Publications,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هم مسلمانان و هم غیرمسلمانان، زنان را در اکثر کشورهای مسلمان از تبعیض‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌بینند که توسط قانون و جامعه به‌عنوان شهروندان درجه دوم و مشمول اقتدار مردانه رفتار می‌شود. این تبعیض به اسلام و شریعت اسلام نسبت داده می شود و از اواخر قرن نوزدهم، انبوهی از ادبیات به این موضوع پرداخته است. اخیراً، تحقیقات جدید فمینیستی مهیج، تبعیض جنسیتی و اختیارات مردانه را از درون سنت حقوقی اسلامی به چالش کشیده است: این کتاب نتایج مهمی را از آن تحقیق ارائه می‌کند. مشارکت کنندگان همگی به طور انتقادی با دو مفهوم حقوقی مرکزی درگیر هستند. که ریشه در قرآن دارند، اساس این تبعیض هستند. یکی به اقتدار شوهر بر همسرش، مسئولیت مالی او در قبال او و موقعیت و حقوق برترش اشاره دارد. دیگری حق و تکلیف سرپرستی اعضای مرد خانواده بر اعضای زن (مثلاً پدران بر دختران هنگام انعقاد عقد ازدواج) و امتیاز پدران نسبت به مادر در حقوق سرپرستی فرزندانشان است. مشارکت کنندگانی که توسط جنبش جهانی موسواح برای برابری و عدالت در خانواده مسلمان گرد هم آمده اند، عبارتند از: عمیمه ابوبکر، اسما لمرباط، عایشه چودری، سعدیه شیخ، لین ولچمن، مروا شرفلدین، لنا لارسن و آمینه ودود.
جنسیت و برابری در حقوق خانواده‌های مسلمان: عدالت و اخلاق در روند حقوقی اسلامی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ziba Mir-Hosseini, Lena Larsen, Christian Moe, Kari Vogt
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
I.B. Tauris,
چکیده :
ترجمه ماشینی: حقوق اسلامی خانواده تأثیر فوری و مستقیمی بر زندگی مردان، زنان و کودکان مسلمان دارد، که وضعیت شخصی آنها همچنان با درک قوانین اسلامی که توسط دولت-ملت های مدرن تدوین و اقتباس شده است، تعریف می شود. این کتاب به بررسی چگونگی تداوم اقتدار مرد از طریق قانون و رویه دادگاه، عواقب آن برای زنان و خانواده، و خواسته‌های گروه‌های زنان مسلمان می‌پردازد. با بررسی ساخت ولایت مرد (قیومه، ولایت) در سنت اسلامی، همچنین به دنبال ایجاد استدلال برای برابری کامل زنان در برابر قانون است. این کتاب با گرد هم آوردن دانشمندان و کارشناسان مشهور مسلمان، انسان شناسانی که کار میدانی در دادگاه های خانواده انجام داده اند، و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان از نقاط مختلف جهان اسلام، از مراکش گرفته تا مصر و ایران، چارچوبی برای بازنگری در قوانین اسلامی و حقوق اسلامی ایجاد می کند. سنت های آن به شیوه هایی که واقعیت ها و درک معاصر از عدالت و حقوق جنسیتی را منعکس می کند.
کنترل و جنسیت: احیای قوانین زنا در زمینه‌های اسلامی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Vanja Hamzic and Ziba Mir-Hosseini
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Women Living Under Muslim Laws,
اسلام و جنسیت: بحث دینی در ایران معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ziba Mir-Hosseini
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Princeton University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: پس از انقلاب اسلامی 1979 و اجرای مجدد قانون شریکا در رابطه با جنسیت و خانواده، حقوق زنان در ایران دچار افت شدیدی شد. اما با مواجه شدن مجریان قانون با واقعیت های اجتماعی زندگی و آرزوهای زنان، به تدریج تغییرات مثبتی به وجود آمده است. در اینجا زیبا میرحسینی ما را به کانون بحث‌های فزاینده در مورد راه‌های تحقق عدالت برای زنان می‌برد. او از طریق مجموعه‌ای از مصاحبه‌های پر جنب و جوش با روحانیون در مرکز مذهبی ایرانیان قم، به دنبال درک مفاهیم متفاوت جنسیت است که فقه اسلامی را آگاه می‌سازد و بررسی کند که چگونه روحانیون امروزی این مفاهیم را تداوم و تعدیل می‌کنند. میرحسینی سه رویکرد اصلی برای موضوع: اصرار بر تفاسیر «سنتی» مردسالارانه مبتنی بر «متمم بودن» اما «نابرابری» بین زن و مرد؛ تلاش برای وارد کردن "تعادل" در تفاسیر سنتی. یا بازاندیشی بنیادی در ساختارهای فقهی جنسیت. او با بررسی بخش‌های کلیدی در متون نوشتاری و شفاهی و با بیان جلسات و گفتگوهای خود با نویسندگان، بحث‌های میان مفسران را معرفی می‌کند. این کتاب که در رویکرد و موضوع خود منحصر به فرد است، ارتباط میرحسینی را به عنوان یک زن مسلمان و یک انسان شناس اجتماعی تحصیل کرده و کار در غرب، با متفکران مسلمان شیعه با پیشینه ها و دیدگاه های مختلف مرتبط می کند. در ادبیات مربوط به زنان در اسلام، هیچ گزارشی از چنین رویارویی چهره به چهره، چه بین دین و سیاست جنسیتی و چه بین این دو جنس، وجود ندارد.
راهکارهای فقهی تصحیح شرعی رفتارهای قانون‌گذارانۀ عُقلا (مطالعۀ موردی: قانون تابعیت ملی)
نویسنده:
عباسعلی مشکانی سبزواری* ، ابوالقاسم علیدوست، قاسم شبان‌نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
امروزه تقنین در حوزه‏های مختلف، با اتکا بر سیره‏های عقلایی مستحدث، یکی از رویه‏های معمول در جهان و نیز کشورهای اسلامی است و تابعیت ملی نیز مبتنی‌بر همین انگاره پذیرفته شده است. پرسشی که در این زمینه مطرح می‏شود این است که از منظر شرعی/ فقهی، آیا سیره و رویۀ تقنینی عُقلا و تقنین و پذیرش تابعیت ملی مشروعیت داشته و امکان تصحیح شرعی دارد؟ در این زمینه دو اندیشۀ انکار و اثبات وجود دارد. اندیشۀ اثبات معتقد است سیره‏های مستحدث عقلایی و قوانین موضوعۀ بشری، ازجمله قانون تابعیت ملی، مشروط به اینکه مخالف با احکام و ضرورت‏های شرعی نباشد و در چهارچوب ضوابط نقلی و یا عقلیِ شرعی باشد، از مشروعیت برخوردار است و برای تصحیح شرعی این نوع قوانین، راهکارهایی از قبیل «اثبات حجیت و مشروعیت سیره‏های مستحدث عقلایی»، «تحلیل، پیشینه‌کاوی، واکاوی، پسینه‌کاوی سیره‏های عقلایی مستحدث» وغیره را ارائه کرده‏اند. مقالۀ حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و مبتنی‌بر روش فقهی‌ـ‌اجتهادی به این نتیجه رسیده است که امکان توجیه شرعی سیره‏های تقنینی عُقلا و مبتنی‌بر آن، زمینۀ توجیه و پذیرش شرعی تابعیت ملی، مبتنی‌بر مبانی فقهی و اصولی، به‌عنوان حکم اولی وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
حقوق اسلامی و پدیده نواجتهادی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Liyakat Takim: لیاکات تکیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از محققان معاصر ادعا می کنند که احکام فقهی سابق با واقعیت های اجتماعی-سیاسی در قرون هشتم و نهم، دوره کلاسیک حقوق اسلامی، در هم تنیده بودند. همچنین معتقدند که اگر چه قرآن یک متن نازل شده الهی و تغییر ناپذیر است، اما اطلاق آیات آن منوط به نیازها و شرایط زمانه است. این مقاله استدلال می‌کند که نیاز به حرکت فراتر از شکل کنونی اجتهاد به عصر نواجتهادیسم در تشیع دوازده امامی وجود دارد. اجتهاد کنونی که در قرون وسطی شکل گرفت، نتوانست نظام حقوقی منسجمی را ایجاد کند که بتواند به طور مؤثر به نیازهای مسلمانان معاصر پاسخ دهد. این مقاله بر پدیده نواجتهادی تمرکز خواهد کرد و استدلال خواهد کرد که اجتهاد متن محور سنتی باید با شکل جدیدی از اجتهاد جایگزین شود که از اشکال مختلف اصول تفسیری و معرفتی برای تدوین احکامی استفاده می کند که به جامعه مسلمانان خدمت بیشتری می کند. نواجتهادیسم، آن طور که من آن را می نامم، مستلزم ارزیابی مجدد صورت‌بندی‌های فقهی کلاسیک است و بر اساس به کارگیری اصول تفسیری و تفسیری جدید، می‌تواند شکل متفاوتی از فقه را ایجاد کند که مبتنی بر پارامترهای معرفتی متفاوت و ارزش‌های اخلاقی جهانی است. نواجتهادیسم همچنین مستلزم تجدید نظر در نظریه سنتی حقوقی اسلامی (اصول الفقه) است که به جای تقویت فرمول بندی قوانین جدیدتر، مانع ایجاد شده است.
بررسی ادله تفاوت دیه زن و مرد در فقه امامیه
نویسنده:
عبدالرضا اصغری ,امیررضا قانع ,عباس نورمندی پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
براساس فتوای مشهور فقيهان شيعه و برخی از فرَق اهل سنت (حنبلی ها) ميان ديه زن و مرد در بعضی موارد، تفاوت است و قانون مجازات اسلامی هم، كه براساس فقه اماميه تدوين گرديده است، قائل به اين نظريه می باشد (ق م ا، ماده 300 سابق و ماده 550 لاحق)، اگرچه اين نظريه درميان فقها مخالفانی نيز دارد. از طرف ديگر در سال های اخير، با توجه به گسترش جريان های فمنيستی سعي بر اين می گردد كه بيان كنند اسلام و به ويژه فقه شيعه پويايی لازم را نداشته و منجر به تبعيض جنسيتی و در برخی موارد ترويج خشونت عليه زنان گرديده است. در اين مقاله سعی داريم تا با بررسی تفاوت ديه زن و مرد از منظر فقه پويای اماميه و حقوق اسلامی، جامعيت احكام و فلسفه مندی اين تفاوت را به شيوه اسنادی مورد بررسی قرار دهيم، لذا پس از بازتاب مباحث فراوان انجام شده بين اين دو نظريه، معلوم شد كه براساس مبنای تشيع اين احكام معتبر، مخالف با قرآن و سنت نيست، و اين مساله در نظام حقوقی اسلام با ديگر مقررات موجود در اين نظام هماهنگ است؛ همچنين تفاوت های جسمی و روحی زنان با مردان لازمه نظم آفرينش است و موجب تغيير احكام دين نمی شود.
صفحات :
از صفحه 159 تا 184