جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه جدید
>
فلسفه مدرن (رنسانس و عصر جدید)
>
فلسفه پوزیتیویسم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
عنوان :
پوزیتیویسم منطقی در اندیشه معاصر عرب [پایان نامه عربی]
نویسنده:
سامح رمضان حسن المحاریق؛ اشراف: احمد عونی عبد العزیز ماضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پوزیتیویسم منطقی
,
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید)
,
پوزیتیویسم منطقی
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
حلقه وین
,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی)
,
پوزیتیویسم منطقی
,
logical positivism مذهب اصالت تحقق منطقی - پوزیتیویسم منطقی - مذهب اصالت تحصل منطقی (فولادوند)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کردار ادراکی، نقطه تلاقی نفس و بدن در فلسفه برگسون
نویسنده:
مهدی سلطانی گازار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
برگسون
,
حافظه (معرفت شناسی)
,
دیرند
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کردار ادراکی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت نفس ,
خاطره ,
ثنویت دکارتی ,
وجدان درونی ,
یادمانده- نمود ,
خصلت سینماتوگرافی ذهن ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
زمان ( ماهیت ) ,
تطور خلاق ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تاثیر حسی ,
معرفت اصیل ,
معرفت غیراصیل ,
من کاذب ,
نظریه ادراک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
هنری برگسون فیلسوف فرانسوی، از پیشگامان جریانی است که در بحبوحه نگرش های پوزیتیویستی مدرن، نقش و حجیت دریافت های متافیزیکی، اخلاقی و دینی را در فلسفه احیا کرد. برگسون با برگزیدن روش معرفتی شهود، به جای روش آزمایشگاهی و پوزیتیویستی علم جدید، محوریتی قاطع به این دریافت ها داد. او هر گونه نگاه تجزیه گر به متعلقات معرفت را نادیده گرفتن پیوند و همبستگی ذاتی و در نتیجه قلب ماهیت آنها تلقی می کرد. به نظر برگسون جهان و تمام پدیده های آن خصلت زمانی دارند و پویا هستند. او از زمان معنای استمرار و توالی هم بسته پدیده ها را مدنظر دارد و از آن به «دیرند» تعبیر می کند. از دید او شناخت این ماهیت ذاتی تنها با روش شهودی و ارتباط بی واسطه با جهان و پدیده ها میسر است. بارزترین نمونه این شناخت، وجدانی است که ما از حالات درونی خود داریم. برگسون از نگرش معرفت شناسی خود در جهت تحلیل و تبیین رابطه نفس و بدن بهره می برد. او دوگانگی نفس و بدن را می پذیرد و تحلیل کردار ادراکی را توجیه گر رابطه آنها معرفی می کند. از نظر او معرفت دو سویه دارد؛ یکی تاثرات حسی و دیگری خاطره یا یاد که در نقطه ای به نام «یادمانده- نمود» به هم می پیوندند. این نقطه همانند پرده پیانو تاثرات دریافتی را به جریان معرفتی تبدیل می کند. اما به نظر نمی رسد تحلیل برگسون هم تفاوت بنیادینی با غده صنوبری دکارت داشته باشد و در واقع مشکل ثنویت و رابطه نفس و بدن را حل نمی کند، چرا که او نیز دوگانگی نفس و بدن را هستی شناختی تلقی می کند نه معرفت شناختی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هگل و مشکل معناداری زبان دین
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هگل
,
شناخت سلبی خدا
,
زبان طبیعی (منطق)
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
,
فلسفه دین هگل
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ابطال گرایی ,
معرفت بخشی ,
پدیدارشناسی روح ,
معناداری ,
صدق گزارههای دینی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
تثلیث مسیحی ,
بازی زبانی ,
دین طبیعی(دئیسم) ,
الهیات تمثیلی ,
روح مطلق ,
تمثیل اسنادی ,
خودآگاهی روح مطلق ,
تمثیل تناسبی ,
هگل و قلمرو دین ,
نظریه ایجابیت دین مسیحی ,
حدود زبان دین ,
معناداری زبان دین ,
معرفت بخشی زبان دین ,
دین فردی ,
دین مطلق ,
دین گوهری ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
گرچه شهرت چنان است که مساله معناداری زبان، گزاره ها و مدعیات دینی از دهه بیست سده بیستم مطرح گردید لیکن بررسی نزاع های متفکران و مکاتب الهیاتی و فلسفی نشان می دهد که این مناقشه یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در تاریخ تاملات فلسفی - دینی به شمار می آید. از دوره تسلط رهیافت الهیات سلبی (نخستین رویکر در معناداری زبان دین) تا واپسین نظریه یعنی کارکردگرایی (دیدگاه آلستون از پیروان ویتگنشتاین متاخر) روش های گوناگون و گاه متضادی ارائه گردید. در یک تقسیم بندی کلان با سه روش سنتی و سه روش جدید در زبان دین مواجه هستیم. فلسفه دین هگل در کدام روش و رهیافت قرار دارد؟ الهیات سلبی از دوره افلاطون آغاز و با فلوطین به نحو نظام مند پایه گذاری گردید. (ر.ک.: Plotinus, 1996, vol. 2) و سپس با گزاره معروف دیونوسیوس آریوپاگی مبنی بر اینکه «هیچ سلب و ایجابی را به خدا نمی توان نسبت داد» (Dionysius, 1920, ch. 4 5) تبیین و تکمیل شد. از الهیات سلبی تا الهیات تمثیلی آکویناس هزار سال گذشت که مهم ترین پرسش آکویناس در زبان دین طرح شد. وی در اثر معروفش «جامع الهیات» سوال می کند که آیا انسان می تواند با زبان متعارف و طبیعی و با محدودیت های مربوط به عالم انسانی، از دین، خالق، امر نامتناهی و امور متعالی سخن معنادار بیان کرده و کسب معرفت نماید؟ وی بیان تمثیلی را تنها روش سخن گفتن معنادار درباره دین و خدا برمی شمارد ( Aquinas, 8006, I. C.32-33). آکویناس دو رویکرد را در نظریه تمثیل پایه گذاری کرد: تمثیل اسنادی و تمثیل تناسبی. هگل با بیان این گزاره که زبان دین اندیشه تصویری و استعاری است (هگل، 1382، 599) به نظریه تمثیلی نزدیک است اما گرایش هگل به تمثیل اسنادی است که خداوند به نحو حقیقی واجد محمولات و صفات بوده و از طریق خداست که سایر موجودات واجد این محمولات می شوند. لذا هگل خداوند را عینی وجود تلقی می کند که هدف همه ادیان ایجاد خودآگاهی انسان برای فهم جدایی از مطلق و کوشش (عبادت و پرستش در باور هگل) در اتحاد با اوست. به زعم هگل آگاهی در درون خود، سبب می شود که خدا را در آن بشناسد و با او اتحاد یابد (همان، ص 665). به دلیل اهمیت بسیار تمثیل اسنادی است که متفکران مهمی چون فردریک فره (Frederich Ferre) اعتقاد دارند که اساس نظریه آکویناس در الهیات تمثیلی بر تمثیل اسنادی است (Ferre, 1967. Vol. 1, p.). سومین روش سنتی، دیدگاه جان دانس اسکوتوس معاصر آکویناس می باشد. کاستی های الهیات تمثیلی او را واداشت که به اشتراک معنوی یا زبان تک معنا (univocal) میان زبان انسانی و زبان دین روی آورد. اسکوتوس معتقد بود که ما وحی و دین معنادار و معرفت بخش داریم لذا باید آن ها را در ساختار زبانی فهم کنیم. (Scouts, 1983, p. 604) وی نظریه سکوت و سلبی را که از آگوستین سرچشمه گرفت و تا دیدگاه اشتراک لفظی (equivocal) بسط یافت، به طور قاطع رد کرد. در سده بیستم سه گرایش عمده در زبان دین و معناداری آن شکل گرفت: نهضت پوزیتیویسم، نظریه ابطال پذیری و بالاخره نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین متاخر که هر سه رویکرد در مقاله جهت ایضاح منطق درونی روش ها مورد بررسی قرار می گیرند. پرسش اساسی مقاله این است: اندیشه های هگل در حوزه دین را در کدام رویکرد می توان قرار داد؟ آیا برای هگل مشکل معناداری زبان دین مطرح بود؟ هگل بر فرض توجه به معناداری زبان دین، گزاره ها و مدعیات دینی را معرفت بخش می داند؟ بدون توجه به دسته بندی های سه گانه دین در اندیشه هگل و تمرکز آراء او بر محتوا و حقیقت مطلق در مسیحیت می توان از معناداری زبان دین در اندیشه هگل سخن گفت؟ آیا اندیشه تمثلی یا تصویری زبان دین در تفکر هگل، همانندی با الهیات تمثیلی و خاصه تمثیل اسنادی آکویناس دارد یا خیر؟ فرضیه اساسی نوشتار آن است که هگل قائل به معناداری و معرفت بخشی دین بوده و با زبان انسانی می توانیم سخن معنادار درباره دین و امر متعالی بر زبان بیاوریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گودل؛ از نسبیت تا ایدئالیسم سازگاری نسبیت آینشتاین با فلسفه کانت در باب مسئله زمان
نویسنده:
علی اکبر احمدی افرمجانی، امیر نعیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکان
,
ایدئالیسم
,
گودل
,
نظریه نسبیت
,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
زمان ( ماهیت )
کلیدواژههای فرعی :
فیزیک جدید ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
علیت ,
شی ء فی نفسه ,
نظریه نسبیت خاص (انیشتن) ,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته) ,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) ,
معرفت شناسی کانت ,
فرایند شناخت ,
فیزیک نیوتن ,
زمان در فیزیک نیوتن ,
زمان در فلسفه کانت (فلسفه) ,
زمان در نظریه نسبیت ,
نظریه نسبیت عام (انیشتن) ,
نظریه نسبیت و کیهان شناسی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
طرح نظریه نسبیت آینشتاین، فیزیک نیوتنی را با دشواری های فراوانی روبرو کرد، چنان که برای اصلاح آن چاره ای نماند جز کنار گذاشتن و یا اصلاح برخی از بنیادی ترین مفاهیم، از جمله زمان و مکان. بسیاری بر این باورند که نسبیت ضربات جبران ناپذیری نیز بر فلسفه کانت وارد آورده است. با این همه، کسانی مانند کورت گودل (Kurt Godel) کوشیده اند نسبیت را به گونه ای بخوانند که نه تنها به تناقض با فلسفه کانت نینجامد، بلکه تاییداتی نیز از برای آن فراهم آورد. مقاله حاضر شرح و بررسی کوشش گودل است برای همسو کردن نسبیت و فلسفه کانت در باب «زمان»، و نیز ملاحظاتی در باب اینکه چگونه طرح مساله «زمان» در نسبیت می تواند به جانبداری از ایدئالیسم بینجامد. در پایان، کوشش گودل برای همسو کردن کانت به کنار گذاشتن تصلب چارچوب های کانتی در فرایند شناخت و پیشنهاد حذف فرض ناشناختنی بودن شی فی نفسه می انجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه و آینده
نویسنده:
رضا داوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم و فلسفه
,
فلسفه علم
,
فسلفه و آینده
کلیدواژههای فرعی :
علم جدید ,
پست مدرنیسم ,
قرون وسطی ,
رنسانس ,
آینده بشر ,
فیلسوف ,
تفکر مدرن ,
قرن هفدهم ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه پراگماتیسم ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
فلسفه سیاست ,
علم در قرن هفدهم ,
منورالفکر ,
چکیده :
در این مقاله اظهار شده است علم و فرهنگ و تکنولوژی و به ویژه سیاست نمی تواند از فلسفه جدا و بی نیاز باشد. علم بدون فلسفه چنان که دکارت گفت مانند درخت بی ریشه است و علم به عنوان میوه همواره به فلسفه به عنوان ریشه نیاز دارد. گروه های مختلفی در دوران معاصر از قبیل پوزیتیویست ها و نحله های دیگر سعی کرده اند نیاز علم به فلسفه و به ویژه نیاز سیاست به فلسفه را انکار کنند. اما کوشش آنها موفق نبوده است و حتی فلسفه پست مدرن پایه های متافیزیکی متناسب خاص خود را دارد. تفکر فلسفی همواره در گذشته پایه تمدن و فرهنگ بشری بوده است و در آینده هم خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 10
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامدهای فلسفی قضایای گودل
نویسنده:
سیدمجید ظهیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
صورت گرایی
,
گودل
,
قضایای ناتمامیت
,
منطق گرایی
,
سرشت برهان
,
براهین ضد ماشین انگار
,
فلسفه ریاضی
,
شهود گرایی(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
علم حساب ,
ماشین تورینگ ,
علم ریاضی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
حقایق ریاضی ,
سازگاری نظام ,
جملات تصمیم ناپذیر ,
چکیده :
در این مقاله، تاثیرات قضایای ناتمامیت اول و دوم گودل، پس از تبیینی کوتاه، در برخی فلسفه های مضاف، از جمله فلسفه ریاضیات و فلسفه ذهن، و نیز بر علیه مادی گرایی و پوزیتیویسم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.تاثیر قضایای گودل در فلسفه ریاضیات، در سه حوزه منطق گرایی، صورت گرایی و سرشت برهان بررسی شده است.در حوزه فلسفه ذهن، به تاثیر قضایای گودل در براهین ضد ماشین انگار اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باربور و یکپارچگی علم و دین
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده، مهدی محمدی اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باربور
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
کلیدواژههای فرعی :
تعارض علم و دین ,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن) ,
یکپارچگی علم و دین ,
زبان علم ,
استقلال علم و دین ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
ماتریالیسم ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
ابزارگرایی(اصطلاح وابسته) ,
زبان دین ,
اعتمادپذیری ,
گفتگوی علم و دین ,
مسائلی چند در زمینه علم و دین ,
سازگاری مدل های علم و دین ,
سبک دایرة المعارفی باربور ,
زمینه تاریخی رابطه علم و دین ,
همه - خداگرایی ,
دادههای حسّی ,
دریافت های حسی ,
آگاهی های حسی ,
انگاره عینی ,
عینیت زدگی نابجا ,
واقعگرایی انتقادی ,
الهیات پویشی ,
چکیده :
ایان باربور، استاد فیزیک و صاحب کرسی ادیان، بی گمان یکی از شخصیت های برجسته و تاثیرگذار در بحث های جدید درباره روابط علم و دین است و انتشار کتاب مسائلی چند در زمینه علم و دین به قلم او، در سال 1996، نقطه تحول و حتی سرآغاز گفتمان امروزی علم و دین به حساب می آید. او دیدگاه ها یا مدل های پیشنهادشده درباره نسبت میان علم و دین را در چهار گونه عمده دسته بندی می کند: تعارض، استقلال، گفت و گو، و یکپارچگی. تحلیل های شخصی وی از این موضوع در راستای رویکرد گفت و گو با گرایش آشکار به دیدگاه یکپارچگی و وحدت است که در بستر اندیشه پویشی و واقع گرایی انتقادی اش پرورانده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از دیدگاه جان کاتینگهام
نویسنده:
امیرعباس علی زمانی، مریم دریانی اصل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پوچ انگاری
,
معنا بخشی به زندگی
,
فلسفه دین
,
ایمان و معنای زندگی
,
جان کاتینگهام
کلیدواژههای فرعی :
الم ,
ایمان به خدا ,
انجیل ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
شر ,
زندگی دینی ,
ایمان ,
معنا(اصطلاح وابسته) ,
نگاه دینی به عالم ,
پرسش از خود ,
علم و معنا ,
اخلاق و معنای زندگی ,
ویژگی های معناداری ,
عمل معنادار ,
عمل آگاهانه ,
شایستگی اخلاقی ,
گفت و گوی عقلانی ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
پرسش از "معنای زندگی" یکی از مهمترین مسایلی است که در طول تاریخ همواره مطرح شده است، اما طرح آن و نحوه پاسخ گویی به آن در دوران جدید به صورت خیلی جدی تر مورد توجه قرار گرفته است. در پاسخ به چیستی معنای زندگی نظرات مختلفی بیان شده است. در این مقاله، ما به بیان دیدگاه جان کاتینگهام در این خصوص می پردازیم. او در ابتدا اظهار می کند که زندگی فارغ از اراده انسان دارای معنای ذاتی است و آدمی باید آن را کشف کند. سپس استدلال می کند که تنها راه معنادار یافتن زندگی، ایمان به خدا و داشتن نگاه دینی به کیهان است و این که ما علی رغم تمامی شرور و ناکامی هایی که در زندگی با آنها مواجه می شویم، تنها با متدین و مومن بودن می توانیم همچنان احساس کنیم که زندگی ما عبث و بی معنا نیست. همچنین موانع معناداری و دلایل احساس پوچی را بیان کرده و گفته می شود که تنها راه حل تحول درونی و داشتن نگاه دینی به عالم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظیفه و کارکرد فلسفه در زمانۀ علم چیست؟ بررسی کتاب «پنجاهسالگی دو جزم تجربهگرایی»
نویسنده:
سید علی تقوینسب
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
ترجمان علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید)
,
پوزیتیویسم منطقی
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی)
,
پوزیتیویسم منطقی
,
logical positivism مذهب اصالت تحقق منطقی - پوزیتیویسم منطقی - مذهب اصالت تحصل منطقی (فولادوند)
چکیده :
ویلارد ون اورمن کواین در سال ۱۹۵۱ مقالهای ۱۶ صفحهای باعنوان «دو جزمِ تجربهگرایی» منتشر کرد. خیلیها این مقاله را ضربۀ نهایی بر پیکر پوزیتیویسم منطقی میدانند. کواین در این مقاله، جزم اول تجربهگرایی، یعنی تمایز گزارههای تحلیلی و ترکیبی را زیرسوال میبرد و میگوید تمامیِ روشهایِ شناختهشده برای تعریفِ گزارههای تحلیلی، یا فایدهای ندارند و یا به دور منتهی میشوند. جزم دوم تجربهگرایی ادعای فروکاستِ دقیقِ همۀ معرفت بشر به تجربۀ بیواسطهای است که رابطهای یک به یک با جهانِ خارج دارد. به نظر کواین چنین فروکاستی ممکن نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان، حقيقت، منطق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
A. J. AYER: آلفرد جی آیر
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید)
,
پوزیتیویسم منطقی
,
فلسفه پوزیتیویسم
,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی)
,
پوزیتیویسم منطقی
,
logical positivism مذهب اصالت تحقق منطقی - پوزیتیویسم منطقی - مذهب اصالت تحصل منطقی (فولادوند)
,
2- پوزیتیویسم
چکیده :
ترجمه ماشینی: زبان، حقیقت و منطق کتابی است در سال 1936 درباره معنا توسط فیلسوف آلفرد ژول آیر، که در آن نویسنده اصل تأیید پوزیتیویسم منطقی را تعریف، توضیح میدهد و برای آن استدلال میکند که گاهی به عنوان معیار اهمیت یا معیار معنا از آن یاد میشود. آیر توضیح می دهد که چگونه اصل اثبات پذیری ممکن است در مسائل فلسفه به کار رود. زبان، حقیقت و منطق، برخی از ایده های حلقه وین و تجربه گرایان منطقی را مورد توجه جهان انگلیسی زبان قرار داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید