جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 43
ایمان، عقل و شک گرایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William P. Alston; Robert Audi; Terence Penelhum; Richard H. Popkin; Marcus Hester
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Temple Uni Press,
درگیری الهیاتی با دانش شک‌گرایی علمی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Josh Reeves (جاش ریوز)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: وقتی مسیحیان ادعاهای کارشناسان علمی را رد می کنند، آیا آنها غیرمنطقی هستند؟ بسیاری از بحث‌های اخیر در رسانه‌های علمی و مشهور، انکار علم توسط مسیحیان محافظه‌کار را مورد بحث قرار داده است، و دیدگاه کم تخصص علمی را به آشفتگی سیاسی فعلی ایالات متحده مرتبط می‌کند. این مقاله بر تبیین‌های علمی شک‌گرایی علمی تمرکز می‌کند و می‌پرسد آیا چیزی منحصر به جوامع مذهبی وجود دارد که آنها را در برابر اطلاعات نادرست آسیب‌پذیر می‌کند.
توجیه معرفت شناختی از دیدگاه ویتگنشتاین متاخر، از مبناگرایی تا زمینه گرایی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، بیوک علی زاده، رضا محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
از آنجا که ادعای معرفت بدون ارایه دلیل کافی و وافی بی وجه است، اساس معرفت شناسی معاصر بر این است که بنیان نظام معرفت بشری چیست، و نظام معرفتی بشر از کجا آغاز می شود و به کجا سر می سپارد. از نظر ویتگنشتاین متاخر، توصیف عالم، بدون وجود تعدادی قضایای مبنایی و یقینی ناممکن است، اما قطعیت و یقینی بودن این قضایا به معنای مطابقت آن ها با واقع نیست بلکه به طرز نگرش افراد وابسته است. آنچه برای ما محرز و یقینی است، به وسیله بازی زبانی ای که فرد در آن شرکت می جوید، معین می شود. از این رو، معرفت بشر در کنه خود مبتنی بر اعمال او و دیگر الگوهای منشی رفتار اوست. ویتگنشتاین معتقد است که توجیه و عقلانیت، همواره متکی به بافت و زمینه است و در فعالیت های اجتماعی و بازی های زبانی جای می گیرد و چون نحوه های زندگی، جهان - تصویرها یا جهان بینی ها مختلف اند، شیوه های مختلفی از عقلانیت نیز وجود دارد. در این نوشتار، نخست با تعریف سه جزیی معرفت، تحلیل ویتگنشتاین از معرفت و وجه تمایز آن با یقین را بیان کرده ایم. سپس با اشاره به ساختار مبانی معرفتی ویتگنشتاین، نشان داده ایم که چرا از نظر وی مبناگرایی برای دفاع از اعتبار نظام معرفتی، قرین توفیق نیست و با جایگزینی نظریه زمینه گرایی چه تفاوتی در مبانی معرفت و کیفیت ابتنای معارف دیگر بر آن ها رخ خواهد داد. در پایان، با بررسی نظریه زمینه گرایی و مساله شکاکیت و با اشاره به برخی مزیت های این نظریه، نشان داده ایم که خود با جایز دانستن روایتی از نسبی گرایی، خالی از نوعی گرایش های شک گرایانه نیست.
صفحات :
از صفحه 21 تا 56
استاد مطهری و نقد ایدئالیسم
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از قرن هفدهم در فلسفه غرب تحولی بنیادی در پژوهش فلسفی روی داد و بحث درباره نحوه شکل گیری شناخت و میزان اعتبار آن محور مسائل فلسفی شد. این تحول در قلمرو فلسفه اسلامی به علت نبود ارتباط میان دو عالم فلسفه اسلامی و غرب با سه قرن تاخیر بازتاب یافت. استاد مطهری به عنوان استاد مبرز فلسفه اسلامی کوشید تا ابتدا با آرای فیلسوفان جدید و معاصر آشنا شود، سپس به نقد و بررسی آن ها بپردازد. یکی از مسائل مورد توجه استاد مساله شناخت بود که در آن دو دیدگاه اصلی در برابر هم قرار دارند: یکی رئالیسم که وجود مابازای ادراکات حسی را در خارج می پذیرد و شناخت حسی را کاشف از خارج می داند؛ و دیگری ایده آلیسم ذهنی که منکر این امر است. علامه طباطبایی و استاد مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم با دفاع از مبانی رئالیستی فلسفه اسلامی به نقد ایدئالیسم ذهنی یا اصالت تصور از یک سو و نقد مبانی ماتریالیسم دیالکتیک از سوی دیگر می پردازند. دیدگاه استاد مطهری در این کتاب، که در دهه سی نوشته شده است، با آنچه در درس های شرح مبسوط منظومه در دهه پنجاه القا کرده اند قدری تفاوت دارد. ایشان در کتاب نخست ایدئالیسم به معنای اصالت تصور را از حیث انکار واقعیت هم تراز سفسطه می گیرد و فیلسوفان ایدئالیستی چون بارکلی و شوپنهاور را به لحاظ انکار جهان خارج از ظرف ذهن، در کنار سوفسطائیانی چون پروتاگوراس و گرگیاس نام می برد، در حالی که در کتاب دوم تحلیل عمیق تری از مساله شناخت و اثبات جهان خارج به دست می دهد. در این مقاله می کوشیم با ارائه تحلیلی جامع از دیدگاه استاد مطهری در باب شناخت و نقد ایشان بر ایدئالیسم، به نقد و بررسی آرای ایشان بپردازیم.
صفحات :
از صفحه 43 تا 59
سر برآوردن شکاکیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bryan Frances (برایان فرانسیس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Clarendon Press; Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در معرفت شناسی، صدای آزاردهنده شکاکان همیشه وجود داشته است و زمزمه می کند که «نمی توانی بدانی که دست داری، یا هر چیز دیگری، زیرا می دانی که تمام زندگی ات یک رویا است». راه‌های مبتکرانه‌ای برای استدلال علیه این صدا و خاموش کردن آن ابداع کرد، اما برایان فرانسیس اکنون یک الگوی استدلالی بسیار بدیع برای ایجاد انواع جدیدی از شک‌گرایی رادیکال ارائه می‌کند، مواردی که حتی اگر همه راه‌حل‌های هوشمندانه ضد شکاکیت شکاک سنتی را شکست دهند، صادق هستند. خواندن تند، شوخ و سرگرم کننده، شک و تردید زنده می شود برای هر کسی که به دانش و محدودیت های آن علاقه دارد بسیار تحریک کننده خواهد بود.
راهنمای کمبریج برای شکاکیت باستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard Bett (ریچارد بت)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد بررسی جامعی از دوره‌های اصلی، مکاتب و طرفداران فردی شک‌گرایی در جهان یونان و روم باستان ارائه می‌کند. مشارکت‌کنندگان، تحولات عمده را از نظر زمانی و تاریخی بررسی می‌کنند، از پیشینیان اولیه شک‌گرایی تا سنت پیرونیست. آنها به مشکلات اصلی فلسفی و تفسیری پیرامون ایده های شکاکان در موضوعاتی از جمله اعتقاد، عمل و اخلاق می پردازند. در نهایت، آنها تأثیراتی را که این اشکال شک گرایی فراتر از دوره باستان داشته اند، و راه هایی که شک باستانی با شکاکیتی که از زمان دکارت فهمیده شده است متفاوت است، بررسی می کنند. این جلد به عنوان مقدمه ای در دسترس و گسترده برای افراد غیرمتخصص عمل می کند، در حالی که عمق و جزئیات قابل توجهی را برای خوانندگان پیشرفته تر ارائه می دهد.
ویتگنشتاین و شکاکیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Denis McManus (دنیس مک مانوس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویتگنشتاین مسلماً بزرگترین فیلسوف صد سال اخیر است و شک و تردید یکی از مشکلات اساسی است که فلسفه مدرن با آن مواجه است. این مجموعه اولین مجموعه ای است که به بررسی چگونگی تأثیر کار آن فیلسوف بزرگ بر این مسئله اساسی فلسفی اختصاص دارد. واکنش ویتگنشتاین به شک پیچیده است و هم این احساس را بیان می‌کند که مشکلات شک‌گرایانه در نهایت غیر واقعی هستند و هم این حس را بیان می‌کند که شک‌گرایی چیزی در مورد خصوصیات اساسی مخمصه انسانی به ما می‌آموزد. مقالاتی که به‌ویژه برای این مجموعه توسط فیلسوفان و مفسران برجسته ویتگنشتاین نوشته شده‌اند، این واکنش را بررسی می‌کنند و به‌ویژه به شک و تردید در مورد وجود جهان خارج و ذهن‌های دیگر می‌پردازند. با انجام این کار، نه تنها مسائلی را در نظریه دانش، بلکه در متافیزیک، فلسفه ذهن، زبان، ادراک و ادبیات بررسی می‌کند و همچنین پرسش‌هایی را درباره ماهیت خود فلسفه مطرح می‌کند. چندین مقاله به کار استنلی کاول، شاید تاثیرگذارترین مفسر کار ویتگنشتاین می‌پردازد، و کاول در بخش‌های پایانی به چهار مقاله از آن‌ها پاسخ می‌دهد. خواندن این مجموعه برای دانشجویان و دانش پژوهان ویتگنشتاین و هر کسی که علاقه مند به بحث پیرامون شکاکیت است ضروری است.
بررسی رویکردهای اعتدالی در حوزه عقلانیت باورهای دینی از منظر اندیشمندان اسلامی
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
مساله عقلانیت باورهای دینی در بین اندیشمندان دینی تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. ناکارآمدی رویکردهای افراطی در حوزه های ایمان گرایی و عقل گرایی، سبب ظهور نگرش های متعدل تری در تفسیر و توجیه عقلانیت باورها و گزاره های دینی شده است. در این پژوهش ضمن اشاره ای اجمالی به جریان های افراطی عقل گرایی و ایمان گرایی و نمایندگان فکری هر کدام، سایر نگرش های معتدلی که در این زمینه وجود دارد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان نیز به برخی از راه ها یا دلایلی که تبیین کننده پذیرش عقلانیت باورهای دینی است، اشاره خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
عنصر توجیه در معرفت شناسى معاصر
نویسنده:
سید سعید روحانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
چکیده :
در تعریف معرفت گزاره ای می گویند: «معرفت باور صادق موجه است» و هر یک از سه جزء باور، صادق و موجه از شروط لازم و کافی در تحقق معرفت به شمار می روند. اشکالات بسیاری بر این تعریف سه جزیی وارد شده است که برخی از ناحیه عنصر توجیه می باشد.در این مقاله برخی از مهم ترین ابهامها از ناحیه عنصر توجیه بررسی و به نظریه های درون گرا و برون گرا به عنوان نظریه هایی در خصوص موجه سازی، اشاره می شود.
صفحات :
از صفحه 133 تا 153
علیت از منظر تجربه گرایان غربی و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علیت و ابعاد گوناگون آن در فلسفه اسلامی و غرب یکی از مسایل اساسی است. در غرب جدید نگرش تجربه گرایانه فیلسوفانی چون لاک، بارکلی و هیوم توانست اصل علیت را دچار مشکلات اساسی نماید که این امر به مبانی معرفت شناختی آنها در نگرش به واقعیتهای خارجی و ذهنی، یعنی اساس تجربی شناخت ارتباط داشت. از این رو این فلاسفه اصول علیت، بالاخص ضرورت علِی را منکر شدند که نتیجه آن در تداوم تفکر غربی، و بالاخص پوزیتویسم، فلسفه تحلیلی و فیزیک جدید گسترش و عمومیت یافت و پیامدهای ناگواری را در پی داشت. در تفکر فلسفی اسلامی، بالاخص حکمت متعالیه، علیت یک اصل فلسفی و عقلانی است که فهم دقیق و عمیق آن تنها از عهده عقل فلسفی بر می آید. و لذا بروز و ظهور آن نیز عمیق تر از تجربه، و در جهان عقلانی است. از این رو تفسیر علیت در این دیدگاه برخلاف تجربه گرایی غربی از سطح مشاهده تجربی و استقرا فراتر می رود و به یک اصل فلسفی تبدیل می گردد که در آن علت، هستی بخش و واقعیت دهنده حقیقی وجود معلول است و معلول هیچ هستی و هویتی برای خودش، سوای علت ندارد. ،ضمن اینکه در این دیدگاه رابطه علیت در وجود علت و معلول است نه در ماهیت آنها یا ظهورات خارجی شان. لذا می توان گفت نسبت معلول به علت نوعی نسبت فقر و امکان وجودی است. با این ملاحظات می توان تفسیر تجربه گرایانه فیلسوفان غرب را مورد نقد قرار داد و نشان داد که برخلاف تصور آنها علیت، صرف هم پهلویی، تقدم زمانی و دیگر روابط ظاهری میان علت و معلول خارجی نیست بکله بسیار عمیق تر از آن است و لذا با نگاه تجربی نمی توان تبیینی عقلانی و کلی از این اصل ارائه داد.
صفحات :
از صفحه 161 تا 197
  • تعداد رکورد ها : 43