جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 59
تکثر نظام های منطقی: مقایسه دیدگاه های منطق دانان قدیم و جدید
نویسنده:
فرشته نباتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پیش از ظهور منطق جدید، نظام منطقی رایج بی بدیل می نمود. اما منطق کلاسیک، با نظام های متعددی روبه روست که خود را منطقی و هماورد منطق کلاسیک می دانند. این نظام ها، اغلب مبتنی بر پیش فرض های خاص فلسفی هستند و قواعد منطقی متفاوتی را طرح می کنند. در مواجهه با این نظام ها، پرسشی فلسفی مطرح می شود مبنی بر اینکه آیا اساسا کثرت در نظام و/ یا قواعد منطقی ممکن است؟ فیلسوفان منطق جدید، پاسخ های متنوعی به این پرسش داده اند. بسیاری به این امکان قایل نیستند، اما دلایل این عده متفاوت است. فیلسوفان و منطق دانان قدیم، به صراحت این پرسش را مطرح نکردند ولی می توان از سخنان آنها استنباط کرد که اگر آنها در مقابل این پرسش قرار می گرفتند پاسخ منفی قاطعی به آن می دادند. در این مقاله می کوشیم تا نشان دهیم موضع آنها در این باب موضع واقع گرایانه است و قواعد و صدق های منطقی را جزء معقولات ثانی منطقی (با توسعی در معنای آن) می دانند.
صفحات :
از صفحه 101 تا 113
واقع گرایی جدید آیا واقعی گرایی جدید از مصادیق واقعی گرایی جانشینی است؟
نویسنده:
لطف اله نبوی، مجتبی امیرخانلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
واقعی گرایی یک آموزه هستی شناسانه است که بر اساس آن، دامنه اشیاء موجود و دامنه اشیاء واقعی اینهمان است. مطابق با این آموزه، برای حل مساله فلسفی، نیازی به تعهد وجودی به اشیاء غیرواقعی نداریم. رویکرد لینسکی، زالتا و نلسون یکی از رویکردهای موجود به واقع گرایی است که به واقع گرایی جدید معروف شده است. آنها، پیش فرض جدیدی در باب اشیاء موجود را مبنای کار خود قرار داده اند که بر اساس آن، یک شیء انضمامی، در حقیقت احتمالا انضمامی است و یک شیء غیر انضمامی، اگر (برخلاف عدد 11) انتزاعی نباشد، (مانند فرزند مسیح (ع)) احتمالا غیرانضمامی است. آنها به این ترتیب، موفق می شوند از طریق فرض وجود اشیاء احتمالا غیرانضمامی، مدلی با دامنه ثابت و با سورهای غیرجهان- محدود تشکیل دهند که می تواند فرمول هایی مانند فرمول بارکان، عکس فرمول بارکان، وجود ضروری، و امکان های تودرتو را معتبر سازد و تاویل مناسبی از شهودهایی که از فرمول ممکن بودگی موجودات غریبه حمایت می کنند، ارائه دهند. در عین حال، منتقدانی نظیر کارن بنت معتقدند که در این رویکرد، هویات غیرواقعی، به عنوان اشیاء واقعی قلمداد شده اند، به گونه ای که واقعی گرایی جدید، از مصادیق واقعی گرایی جانشینی است. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا با تشریح رویکرد واقعی گرایی جدید و انتقادهای مطرح شده بر آن، به توضیح واقعی گرایی جانشینی بپردازیم و با اتخاذ موضعی مخالف با موضع کارن بنت، نشان دهیم که واقعی گرایی جدید، از مصادیق واقعی گرایی جانشینی نیست.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
واقع‌گرایی مجازی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Heim
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
2000,
چکیده :
ترجمه ماشینی: واقعیت مجازی آنچه را که به معنای واقعی کلمه بعد جدیدی از واقعیت است به زندگی روزمره معرفی کرده است. اما بدون بحث نیست. در واقع، برخی می گویند که برخورد بین کسانی که مشتاقانه در صنعت کامپیوتر درگیر هستند و کسانی که به طور فزاینده ای از برنامه های کاربردی آن بیگانه شده اند (و اغلب جایگزین می شوند) اجتناب ناپذیر است. نظرات از نگرش سایبرپانک مجله Wired و خوش بینی تجاری بیل گیتس گرفته تا مخالفت خشونت آمیز Unabomber متغیر است. اکنون، با رئالیسم مجازی، خوانندگان راهنمای قابل تاملی در مورد بحث «واکنش متقابل فضای مجازی» و پیامدهای فضای مجازی برای فرهنگ ما دارند. مایکل هایم مقدمه ای جامع از واقعیت مجازی و تفسیری تحریک آمیز در مورد تأثیر حال و آینده آن بر زندگی ما ارائه می دهد. Heim کاربردهای جذاب و مهم صنعتی و نظامی واقعیت مجازی و همچنین کاربردهای هنری و سرگرمی آن را شرح می دهد. او استدلال می کند که ما باید شور و شوق ایده آلیست را برای زندگی کامپیوتری با نیاز به استقرار عمیق تر خود در واقعیت اولیه متعادل کنیم. او این «تعادل ناآرام» را رئالیسم مجازی می نامد.
متافیزیک واقعیت مجازی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Heim
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press, USA,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کامپیوترها زندگی را در اواخر قرن بیستم به طرز چشمگیری تغییر داده اند. امروزه می‌توانیم از پیوندهای رایانه‌ای در سراسر جهان استفاده کنیم و ارتباطات رادیو، روزنامه‌ها و تلویزیون را تسریع کنیم. ایده ها به جلو و عقب پرواز می کنند و با سرعت الکتریسیته دور کره زمین می چرخند. و درست در گوشه و کنار، واقعیت مجازی تمام عیار در کمین است، که در آن ما قادر خواهیم بود خود را در یک شبیه سازی کامپیوتری نه تنها از دنیای فیزیکی واقعی، بلکه از هر دنیای تصوری غوطه ور کنیم. مایکل هایم می پرسد وقتی ما شروع به ورود و خروج از دنیای کامپیوتری می کنیم، نحوه درک ما از جهان چگونه تغییر خواهد کرد؟ هایم در متافیزیک واقعیت مجازی به این موضوع و دیگر مسائل فلسفی عصر اطلاعات می پردازد. او با توجه به تاریکی و همچنین جنبه روشن فناوری رایانه، منشأ منطقی و تاریخی دنیای رایانه‌ای ما را بررسی می‌کند و در مورد مسیر آینده زندگی رایانه‌ای ما حدس می‌زند. او مفهوم «فضای سایبری»، واقعیت مجازی (محیط های شبیه سازی شده با رایانه که تخیل عمومی را تسخیر کرده است و ممکن است در نهایت نحوه تعریف ما از واقعیت را تغییر دهد) را بررسی می کند و موضوعاتی مانند تأثیر واژه پردازی را مورد بحث قرار می دهد. زبان انگلیسی و نوع جدیدی از سواد که توسط فرامتن وعده داده شده است. متافیزیک واقعیت مجازی که به شکلی زنده و سرگرم‌کننده نوشته شده است، پنجره‌ای را به روی دنیای شگفت‌انگیزی باز می‌کند که وعده می‌دهد - یا تهدید می‌کند - به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره در قرن بیست و یکم تبدیل می‌شود.
الهیات سیاسی آگوستین، توماس آکوئیناس و رینهولد نیبور: یادداشت‌هایی درباره الهیات سیاسی و رئالیسم مسیحی
نویسنده:
Tsoncho Tsonchev
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
The Montreal Review ,
چکیده :
چکیده ماشینی : واقع گرایی در الهیات سیاسی آگوستین، توماس آکویناس و راینهولد نیبور، صرفاً آموزه ای در احتیاط نیست، به هیچ وجه بدبینی نیست و برنامه یا استراتژی سیاسی برای دستیابی به اهداف سیاسی خاص نیست. این بیشتر یک فلسفه زندگی است، یک حکمت الهام گرفته از دین، مجموعه ای از اصول برای فراز و نشیب های هستی و سیاست. علاوه بر مقاله اصلی درباره دیدگاه رئالیست مسیحی آگوستین، آکویناس و نیبور، این جلد همچنین شامل مقالاتی درباره الهیات سیاسی ولادیمیر سولوویف، سمیون فرانک، فئودور تیوتچف و مارتین لوتر است.
واقع گرایی و ضد واقع گرایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William P. Alston (ed.) (ویلیام پی آلستون)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در طول قرن گذشته، بحثی بر سر تز رئالیسم و ​​جایگزین های آن به وجود آمده است. رئالیسم - این دیدگاه به ظاهر عامیانه که همه یا بیشتر چیزهایی که در جهان با آن مواجه می شویم وجود دارد و مستقل از تفکر انسان است - توسط روشنفکران برجسته ای مانند ژاک دریدا، میشل فوکو، ریچارد رورتی، توماس کوهن، هیلاری به شدت رد شده است. پاتنام و نلسون گودمن مخالفان رئالیسم، از جمله مورخان و دانشمندان علوم اجتماعی که از ساخت‌گرایی اجتماعی حمایت می‌کنند، معتقدند که تمام یا بیشتر واقعیت به طرح‌ها و باورهای مفهومی انسان بستگی دارد. در این مجلد از مقالات اصلی، گروهی از فیلسوفان به بررسی مناقشه های جاری می پردازند. کتاب با مقدمه‌ای از ویلیام پی آلستون آغاز می‌شود که نوشته‌هایش در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است. مقالات منتخب سپس جنبه‌هایی از استدلال‌های ارائه شده توسط واقع‌گرایان را با استدلال‌های ضدواقع‌گرایان مقایسه و مقایسه می‌کنند. فصل‌های دیگر اهمیت بحث را برای موضوعات فلسفی مانند معرفت‌شناسی و حوزه‌های مختلف از دین، ادبیات و علم تا اخلاق را مورد بحث قرار می‌دهند.
مبانی معرفت شناختی نظریه کثرت گروی جان هیک
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
جان هیک با وام گرفتن از مفهوم «دیدن به عنوان ...» ویتگنشتاین و تعمیم آن به کل تجربه های ادراکی و نیز وام گیری از تمایز کانتی میان نومن و فنومن میان «حقیقت فی نفسه» و «حقیقت عند المدرک» تمایز می نهد. حقیقت فی نفسه همان خداوند در عالم واقع است و حقیقت عند المدرک همان تصوری است که در هر دین از خداوند ارایه شده است. دو تمایز ذکر شده مهم ترین مبنای معرفت شناختی نظریه کثرت گرایانه هیک را در باب ادیان تشکیل می دهند. به نظر می رسد نظریه ادراک و نظریه توجیه در نظریه کثرت گرایانه هیک در باب ادیان از نوعی ابهام برخوردار هستند.
صفحات :
از صفحه 35 تا 54
رد ایده آلیسم
نویسنده:
جورج ادوارد مور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
برخی مقاله «رد ایده آلیسم» اثر جورج ادوارد مور را که در سال 1903 منتشر شد، سرآغاز فلسفه تحلیلی می دانند. مور در این مقاله می گوید که اگر ایده آلیسم جدید اصولا یک حکم در باب جهان کرده باشد، این است که «جهان روحانی است» و هر برهانی که برای اثبات این حکم به کار رود، الزاما یکی از مقدمه هایش این گزاره است که «بودن همانا به ادراک درآمدن است». پذیرفتن این گزاره شخص را ملزم به قبول این نظر می کند که متعلق یک ادراک نمی تواند از خود آن ادراک تمیز داده شود. مور تلاش می کند ثابت کند که این نظر نادرست است و بین عمل ادراک و عین ادراک شده تمایز وجود دارد. در نتیجه استدلال مور، ایده آلیسم کم وبیش از صحنۀ فلسفۀ غرب محو شد و جای آن را شکل های گوناگون رئالیسم گرفت.
صفحات :
از صفحه 159 تا 188
برهان مفهوم‌‌‌ گرایی بر اثبات وجود خدا
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
یکی از تقریرهای برهان جهان شناختی با برهان مفهوم گرایی شناخته می شود. این برهان با تکیه بر فرضیه صدق در دلالت شناسی منطق موجهات، بر آن است تا به اثبات وجود خدا بپردازد. با توجه به اینکه گزاره برآیند ذهن است و بدون ذهن گزاره ای وجود نخواهد داشت، طرفداران این برهان بر این عقیده اند که وجود گزاره های صادق در همه جهان های ممکن، نشان دهنده وجود خداست؛ زیرا با توجه به اینکه در همه جهان های ممکن، ذهن انسانی و مانند آن وجود ندارد، پس باید ذهن الوهی وجود داشته باشد تا گزاره های صادق بدان وابسته باشند.نویسنده علاوه بر نقل تقریرهای مختلف این برهان، هر یک از آن ها را نیز نقد و بررسی کرده است و در پایان با استناد به دیدگاه های فیلسوفان مسلمان درباره وحدت جهان، آن را بی اعتبار دانسته و به سبب پرهیز از به درازا کشیده شدن بحث و نیز بی ارتباطی با موضوع این نوشتار، دلایل وحدت جهان را مطرح نکرده و تنها بدان ارجاع داده است.
صفحات :
از صفحه 119 تا 143
علم حضوری نفس به بدن و خروج از ایدئالیسم مطلق
نویسنده:
فیلیپ (علی) لنسل، حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
مبحث علم حضوری، در تفکر فلسفی اسلامی بعد از مواجهه جدی آن با فلسفه غرب در قرن بیستم، اهمیت مضاعفی یافت. دلیل اهمیت آن، رویکرد جدیدی می باشد که در حیطه معرفت شناسی، این نوع از علم در اختیار فیلسوفان اسلامی قرار می دهد. با بهره گیری از این علم، برای فیلسوفان اسلامی، هم امکان اثبات اعتبار فلسفه به معنای مابعدالطبیعه فراهم شده است؛ و هم قادر به دفاع از رویکرد رئالیستی در علم شده اند. یکی از اقسام علم حضوری که تا به حال، کمتر مورد توجه اندیشمندان این رشته قرار گرفته، علم حضوری نفس به بدن است. با این وجود، با توجه به مبانی ملاصدرا در علم النفس، باید این قسم از اقسام علم حضوری را از مسلمات فلسفه صدرایی به حساب آورد. در این مقاله، کوشش شده است تا با استفاده از علم حضوری نفس به بدن، امکان اثبات عالم خارج به لحاظ فلسفی، یعنی خروج از ایدئالیسم مطلق، نشان داده شود. بدین منظور، در ابتدا به توضیح و اثبات علم حضوری نفس به بدن در نزد ملاصدرا پرداخته و سپس اقسام ایدئالیسم نیز اجمالا مورد بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 121 تا 141
  • تعداد رکورد ها : 59