جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
روح
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
پژوهشی در باب ولایت تکوینی انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
جعفر سبحانی، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
ولایت تکوینی
,
انسان شناسی دینی
,
امور خارق العاده
,
بندگی خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ریاضت
,
انسان در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حقیقت انسان ,
بصیرت ,
غلبه بر نفس ,
امامت ,
ولایت تشریعی ,
اراده الهی ,
کمال انسان ,
کمال حقیقی انسان ,
روح ,
قرآن ,
عبودیت ,
ریاضت مشروع ,
ولایت تکوینی انبیاء ,
ریاضت غیرمشروع ,
سیطره بر طبیعت ,
قدرت نمایی یاران سلیمان (ع) ,
قدرت نمایی حضرت سلیمان (ع) ,
تصرف یوسف (ع) در بینایی پدر ,
تصرف حضرت مسیح در طبیعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
روح انسان توانایی آن را دارد که از طریق یک سلسله ریاضت ها، دست به اعمال خارق العاده ای بزند که به هیچ وجه نمی توان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند. ریاضت ها از نظر اسلام به دو دسته قابل تقسیم اند: ریاضت های غیرمشروع مرتاضان و دراویش، و ریاضت های مشروع اولیا اله؛ اولیا الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل می شوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. بندگی خدا موجب مهار نفس و کسب بینش خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت می گردد. قرآن نمونه هایی از ولایت تکوینی انبیا و اولیای الهی را گزارش می کند که بر اثر عبودیت خالصانه برای آنان حاصل شده است. البته یادآوری می شود که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین اموری به اذن و قوه الهی صورت می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح در فلسفه: تحقیق متافیزیکی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Catarina Belo (کاتارینا بلو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ibidem Verlag,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
Ame نفس - روان (مجتهدی)
,
Soul نفس - روح (مجتبوی)
,
روح در فلسفه
چکیده :
ترجمه ماشینی: کاتارینا بلو مسئله روح را در تاریخ فلسفه و در رشتههای مختلف فلسفی بررسی میکند و معنا و اهمیت آن را برای توماس آکویناس، جورج برکلی و گئورگ ویلهلم فردریش هگل، در میان دیگر شخصیتهای اصلی برجسته میکند. بلو استدلال می کند که برخی از استدلال های سنتی در مورد خدا، عقل، و دانش ما از جهان توسط این فیلسوفان مشترک است که به اوج می رسد اما به هگل ختم نمی شود. علاوه بر این، او از نوعی آرمان گرایی دفاع می کند که با واقع گرایی ناسازگار نیست. این کتاب شکل گفتگوی پر جنب و جوش بین یک دانش آموز و یک معلم را به خود می گیرد - پیرو سنت ادبی در فلسفه که با افلاطون آغاز می شود. مسئله روح و معانی گوناگون آن از منظر تاریخی و مفهومی مورد بررسی فلسفی قرار می گیرد. Biographische Informationen Catarina Belo دانشیار فلسفه در دانشگاه آمریکایی در قاهره، مصر است. او متخصص فلسفه اسلامی قرون وسطی، به ویژه ابن سینا و آوروئس است. علایق دیگر شامل الهیات اسلامی قرون وسطی و فلسفه مسیحی قرون وسطی، به ویژه آکویناس است. او همچنین تحقیقاتی در مورد ایده آلیسم آلمانی، به ویژه فلسفه هگل انجام داده است. علاوه بر این، او تلاقی بین فلسفه و دین را در قرون وسطی و در آثار هگل مطالعه کرده است. او نویسنده شانس و جبر در ابن سینا و آوروس (بریل، 2007)، و آوروس و هگل در مورد فلسفه و دین (اشگیت، 2013/راتلج، 2016) است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «قلب» در عرفان مسیحیت ارتدکس
نویسنده:
سید نادر محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
,
قلب در عرفان مسیحی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
ابعاد وجودی انسان ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
حضرت عیسی (ع) ,
انجیل ,
حواریون ,
پسوخه ,
روح ,
کلیسای ارتدوکس ,
قلب عمیق ,
ملکوت الهی ,
مسیحیت ارتدکس شرقی ,
نوس ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
عرش ,
گناه ذاتی ,
صورت الهی ,
تثلیث مسیحی ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
مزامیر (کتاب) ,
انسان شناسی مسیحی ,
تصفیه باطن ,
شباهت الهی ,
قلب در انجیل ,
مراتب قلب ,
آباء شرقی کلیسا ,
محل فعالیت روح اقدس ,
حیات عملی ,
شهود طبیعی ,
شهود خدا ,
رنج قلب ,
غم الهی ,
رنج الهی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در این پژوهش مفهوم قلب، که از موضوعات محوری تعالیم عرفانی مسیحیت ارتدکس است، بررسی می شود. قلب مرکز ساحت وجودی انسان، و ریشه همه استعدادها و توانایی های عملی، عقلی و ارادی است. کل حیات روحانی و حتی مادی بشر بر آن مبتنی و متمرکز است. از سویی، قلب در بدن، مرکز حیات جسمانی و از سوی دیگر، مرکز حیات معنوی است که از آن به راه تعبیر می شود. بنابراین، سیر و سلوک سفری در میان فضای درونی قلب است که در آن خدای تثلیت قرار دارد و مقصود از این سفر، تحقق ملکوت آسمان ها در اعماق قلب و مشاهده خدا و تحقق شباهت الهی (خداگونگی) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه ابن سینا و مولوی درباره رابطه جسم و روح
نویسنده:
زهرا غلامی قاراب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رسائل تمثیلی ابن سینا
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
روح
,
معارف اسلامی
,
قصیده عینیه
,
مثنوی مولانا
,
فلسفه بوعلی
,
جسم
,
اصطلاحنامه تصوف
,
رابطه روح و جسم
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
غزالی، احمدبن محمد
,
دیدگاه گنوسی.
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این نوشتار، پژوهشی است در برخی آثار عرفانی ابن سینا و مثنوی مولانا در جهت نشان دادن دیدگاه عرفانی آن دو در تبیین رابطه روح و جسم.آثار عرفانی مورد نظر در رابطه با ابن سینا عبارتند از رسائل تمثیلی (حی بن یقظان، رساله الطیر، سلامان و ابسال) و نیز قصیده عینیه. و در مورد مولانا، علاوه بر آراء صریح وی، آراء غیر صریح وی ضمن مشهورترین بخشهای مثنوی که شامل «نی نامه»، «داستان پادشاه و کنیزک» و «داستان طوطی و بازرگان» می باشد، مورد بررسی قرار می گیرند.این پژوهش نشان خواهد داد که ابن سینا و مولانا هر دو در آن آثار تلویحا به مضامینی از قبیل: اسارت روح در زندان تن و دنیا پس از هبوط از عالم بالا، فراموشی، بیداری، دیدار با پیر غیبی و .... اشاره داشته اند و این مضامین گنوسی بوده و مربوط به دیدگاه گنوسی که دارای سابقه تاریخی در اندیشه بشری است می باشند.به جهت کم رنگ بودن شخصیت و اندیشه شناخته شده عرفانی ابن سینا در طول اعصار گذشته، بخشی از این نوشتار به ارتباط ابن سینا و عرفان اختصاص یافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقتِ انسان و مرگ از دیدگاه سید مرتضی
نویسنده:
عسگر ديرباز، محمدتقي سبحاني، سعيده نبوي
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فنا
,
روح
,
بنیه
چکیده :
مرگ چيست و چگونه روي ميدهد و سرانجامِ انسان پس از مرگ چه ميشود؟ پاسخ به اين سؤالها كه از كهنترين و ديرپايترين سؤالهاي فلسفي ديني بشرند و با معناداري زندگي عجين شدهاند، بستگي به ماهيت انسان دارد. سيد مرتضي از متكلماني است كه گرچه تفسيري ماديگرايانه از انسان برميگزيند و مرگ را نابودي ميانگارد، به زندگي پس از مرگ اعتقاد راسخ دارد و در تبيين چگونگي برزخ و رستاخيز ميكوشد. در اين مقاله تلاش شده است نظر او دربارة ماهيت انسان و مرگ، به دقت و تفصيل شرح داده شود تا درآمدي باشد براي بررسي چگونگي زندگي پسادنيوي از ديدگاه او كه مجال و مقالي جداگانه ميطلبد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقت روح در قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه سادات حاجی سیدجوادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح در قرآن
,
آیات روح
,
روح
,
خلق ( ایجاد )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
روح - احادیث
,
خلقت روح
چکیده :
هدف پژوهشگر طرح منسجمی از معانی و مصادیق روح در قرآن و روایات مربوط به آن٬ بررسی چگونگی نفخه روح در انسان در ابتدای آفرینش و اثبات تجرد روح از ماده و بقاء روح. روش پژوهش موضوع مورد تحقیق روش کتابخانه ای است جمع آوری مطالب با مطالعه کتب و منابع مربوط و نرم افزارهای مربوط و فیش برداری از تفاسیر معتبر٬ کتب حدیثی و تدوین آنها صورت پذیرفته است. نتیجه کلی : روح در قرآن دارای مصادیق و معانی متفاوتی است که در ۴ بخش ارائه گردید. روح نام جبرئیل است که با عنوان جبرئیل است که با عنوان روح القدس یا روح الامین از آن یاد شده٬ و به معنی جان و روان که در ابتدای خلقت در گل آدم دمیده شده است گاه به معنی نیروی معنوی که مومنان را تایید و تقویت می کند گاه به معنی وحی٬ قرآن و گاه به معنی فرشته بزرگی که برتر از فرشتگان خاص است که در معیت آنان در شب قدر نازل می شود و با فتح به معنی رحمت پروردگار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاهکار خلقت: آفرینش انسان در قرآن و تطبیق آن با علم
نویسنده:
آمنه جعفری دوغائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت
,
آدم
,
خلق
,
آفرینش انسان
,
عذاب مهین
,
انسان
,
روح
,
مضغه
,
صلب
,
ماء
,
امشاج
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
علقه
,
طین
,
تراب
,
آفرینش انسان در قرآن
چکیده :
انسان به عنوان یکی از بهترین مخلوقات خداوند دارای اسرار فراوانی است که هدف خداوند از خلقت او دلایل مختلفی بیان گردیده است از جمله در قرآن به مواردی چون عبادت که همان بندگی خداوند است ، رحمت ، آ زمایش و در نهایت رسیدن به قرب الهی اشاره گردیده است . انسان علاوه بر این که امتیازات مهمی چون داشتن عقل ، اراده و اختیار بر سایر مخلوقات برتری دارد ، از خلقت و آفرینش متفاوتی نیز برخوردار است . خلقت اولین انسان که حضرت آدم ( علیه السلام) می باشد براساس آیات ، متفاوت ازسایرانسانها بیان گردیده است.به طورکلی برهفت مرحله می توان تقسیم نمود.1- خاک 2- گل 3- گل سرشته شده 4- گل خشک شده 5- دمیده شدن روح 6- تعلیم اسماء 7- سجده برآدم . تولد حضرت عیسی ( علیه السلام ) تقریباً همانند حضرت آدم ( علیه السلام) متفاوت از سایر انسانهای و به صورت عجیب و معجزه آسا بوده است . اما خلقت سایر انسانها بر اساس آیات الهی در یازده مرحله صورت گرفته است که عبارت است : آب – منی – نطفه – علقه – مضغه – تصویر – استخوان – گوشت – تعیین جنس – روح و تولد . از نظر علمی مقصود از آب این است که مقدار زیادی آب در بدن انسان است و منی به مایعی که از مردان در هنگام انزال خارج می شود گفته می شود که به آن اسپرم گفته می شود و محل خروج آن از میان پشت و دو استخوان پا است . نطفه چیزی است که از مردان و زنان برای تشکل جنین خارج می شود ، به نطفه ی زن تخمک و به نطفه ی مرد اسپرم می گویند . نطفه ی مخلوط نیز ترکیب از تخمک و اسپرم است . بعد از پیوستن تخمک و اسپرم یک توده ی سلولی به نام مورولا تشکیل می شود که در روزهای 24-7 مانند زالو به بدن میزبان می چسبد و از آن خون می مکد . در این هنگام سه پرده به نام آمینون ، کوریون و زرده او را احاطه می کند . سپس جنین به شکل گوشت جویده شده در می آید . و در پایان هفته ی چهارم نامتمایز بوده و در ابتدای هفته ی پنجم متمایز می گردد . آن گاه هر یک از اعضا د رجای مناسب خود قرار گرفته و همه سلول استخوانی شده و گوشت روی آن را می پوشاند . بعد از ماه سوم به دلیل عصب دار شدن اندام ها ، جنین حرکت می کند و کوتاهترین مدت برای ماندن جنین در رحم شش ماه است که قرآن این مطلب را مدتها قبل از دسترسی علم بشر به آن ، بیان کرده است . بعد از اتمام خلقت انسان خداوند به خود آفرین می گوید زیرا در بین تمام موجودات کرده ی زمین ، انسان تنها موجودی است که دارای قدرت تعقل و اراده بوده و اشرف مخلوقات محسوب می شود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تصاویر هنری انفاق در نهج البلاغه
نویسنده:
مرتضی قائمی، آزاده بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
روح
,
اخلاق
,
آموزه های نهج البلاغه
,
تصویر هنری
,
رفتار فردی و اجتماعی
,
انفاق
,
آموزه های علوی
,
اخلاق
چکیده :
یکی از ابعاد گسترده امامت، نشر اخلاق و بیان اندرزهایی است که روح انسان را به اوج معنویت میرساند تا در پرتو آن مسیر درست حرکت بهسوی خداوند و رفتار صحیح فردی و اجتماعی را دریابد. در این میان نهجالبلاغه بهعنوان بخش مهمی از آموزههای علوی راهگشای انسان در همۀ ابعاد زندگی و بهویژه اخلاق و معنویت است. این کتاب در مورد احسان و انفاق، بهعنوان یکی از مهمترین مسائل حوزه اخلاق، بسیار سخن گفته و برای تبیین دقیق مفهوم آن از تصاویری ادبی و خیالانگیز بهره برده است، تصاویر ادبی مجموعهای از صنایع بیانی همچون تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه میباشد که از شیوۀ زندگی و محیط اطراف شاعر یا نویسنده نشأت میگیرد و با ویژگیهای منحصر به فرد خویش، معانی را از راه حس و فکر و وجدان به خواننده منتقل مینماید. امام علی(ع) برای بیان این مفاهیم، زبانی بسیار قوی و سرشار از نکات بلاغی دارا بوده است، ایشان در بیان مفاهیم انفاق، از استعاره و تشبیه بلیغ بیشترین استفاده را برده است. تصاویر وی برگرفته از امور طبیعی و سراسر پویایی و حرکت است. با توجه به اهمیت موضوع انفاق در جامعه، پژوهش حاضر در پی بررسی این تصاویر و تأثیر آن در القای مفهوم به مخاطب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح
نویسنده:
محمد بن ابیبکر ابن قیم جوزیه
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الفکر العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
میت
,
عالم برزخ
,
معاد(کلام)
,
روح
کد کنگره:
BP 222/2 /الف2ر9
چکیده :
کتاب الروح، در مورد روح و حالات آن قبل و بعد از دنيا می باشد و به اثبات مسائلى حول روح و نفس با استناد به آيات و روايات مى پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر
نویسنده:
فریبا اکبرزاده، مهدی دهباشی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
حیات اخروی
,
مرگ از نظر مولوی
,
مرگ از نظر هایدگر
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
جاودانگی نفس ,
از خود بیگانگی ,
دازاین ,
عشق به خداوند ,
تکامل روح ,
مرگآگاهی ,
هستی داری اصیل ,
مرگ طبیعی ,
قرآن ,
روح ,
زندگی اصیل ,
انتخاب اجباری ,
پوچی و بی معنایی ,
رنج ,
آغاز زندگی جاودانه ,
مواجهه مرگ با انسان ,
نظریه فراطبیعت گرایان ,
نظریه طبیعت گرایان ,
مرگ باطنی ,
انسان اصیل ,
امکانات اصیل ,
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
مرگ و تأثیر آن بر معنی زندگی از دغدغه های همیشگی بشر بوده است؛ مولوی در شمار اندیشمندانی است که موضوع مرگ و رابطه آن با معنای زندگی را در مثنوی و کلیات شمس به تفصیل بیان نموده است. مولوی عارف، بسیار «مشتاق مرگ» است و از آن با تعبیر «عروسی ابدی» یاد می کند. از دیدگاه وی، مرگ به معنی «قطع و پایان زندگی» نیست، بلکه «آغاز زندگی جاودانه دیگری» است. در اندیشه مولوی، معنی زندگی، تولد دوباره یافتن، تکامل انسانی، روی کردن به صفای باطن، به دنیای قلب پا نهادن، زمام عقل را به عشق الهی سپردن، ایجاد تغییر و تحول در جریان زندگی و پرهیز از خشک اندیشی، همراهی با زمان و... است. هایدگر نیز در شمار فیلسوفان معاصری است که بخش عظیمی از اندیشه فلسفی خویش را به مرگ و معنای زندگی اختصاص داده است. از دیدگاه هایدگر ، مرگ، نوعی «انتخاب اجباری» و گاهی «هراسناک» توصیف شده است. از نظر وی، معنای صحیح مرگ، واقعیتی بیرونی و عمومی در جهان نیست، بلکه «امکان درونی هستی» خود انسان است که نقطه پایانی بر زندگی اوست؛ انسان، تنها با مرگ است که «هستی غیر اصیلش» به «ساحت اصیل» در می آید و مرگ، حد پایان زندگی اوست. وی بر این عقیده است که مرگ واقعه ای نیست که در آینده اتفاق بیفتد، بلکه ساختاری بنیادی و جدایی ناپذیر از «در جهان بودن» ماست. از این رو، رویارویی انسان با مرگ، نه تنها «کلید خودمختاری»، بلکه «کلید تمرکز» نیز هست. افزون بر این، هایدگر بر این باور است که زندگی دارای معناست و این معنی، وظیفه ای است که سازنده «ماهیت» انسان است. این پژوهش بر آن است تا به تحلیل تطبیقی موضوع مرگ و معنای زندگی از نگاه این دو اندیشمند بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید