جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه فعلیه
>
حکمت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 127
عنوان :
پرورش معمار حکیم
نویسنده:
یدالله احمدی دیسغانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تزکیه
,
حکمت
,
تعلیم
,
تزکیه (افعال انبیاء)
,
حکمت
,
تعلیم
,
قرآن مجید
,
معمار حکیم
چکیده :
در این مقاله سعی شده است با توجه به متون اسلامی، شیوه پرورش و آموزش معماری حکیمانه بازیابی شود. لذا با توجه به متون اسلامی، مسیری که در آیه 164 سوره آل عمران مشخص گردیده، بیان شده و مورد تحقیق قرار گرفته است. نخست، تعاریف واژه های آیه، تبیین و سپس با جستجو در تفاسیر و متون ادبی و عرفانی، در جهت روشن کردن ارتباط معنی این آیه با آموزش معماری تلاش شد. حاصل آنکه: برای رسیدن به حکمت؛ با پیگیری و اندیشه در آیات و نشانه های ذات و صفات خداوند که همانا غور و اندیشه در طبیعت است (سیر در آفاق)، پس از مجاورت دائم با علم موجود در طبیعت و سختکوشی در فهم آن، نفس معمار رشد کرده و در اثر این رشد، تزکیه حاصل می شود. پس از پاک شدن دل از هر چیز، مرحله تعلیم پدیدار می شود. معمار در این مرحله به حقیقت اشیا پی می برد و علم و عملش حکیمانه می شود؛ مانند بزرگ معمار حکیم هستی عمل می کند؛ دست خدا می شود؛ کار و عملش خدایی می شود و در کارش سعی در ظهور استعدادهای طبیعت دارد. او طبیعت را نشانه و کتاب علمِ عالِم حکیم می داند و درآن دخل بیجا نمی کند. او به جنگ با طبیعت برنمی خیزد، بلکه از طبیعت به اندازه و در جهت کمال خود و دیگران، بهره می گیرد. دیدن ارتباط اشیا و انسانها با هم بر اثر علم و به کار بستن علم در جهت ایجاد تعادل به بهترین شکل ممکن، حکمت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میرفندرسکی: فیلسوفی مشائی یا اشراقی؟ (Mir Findirisky, a Peripateic or Illuminationist Philosopher?)
نویسنده:
حسین کلباسی اشتری (Hossein Kalbasi Ashtari)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه مشاء
,
اصطلاحنامه تصوف
,
میرفندرسکی
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
حکمت ,
معرفت حقیقت ,
قصیده یائیه ,
وحدت تشکیکی وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
تمامی مورخان و پژوهشگران حوزه فلسفه اسلامی اذعان دارند که قرن یازده ه.ق. (دوره صفوی) دوره شکوفایی فلسفه شیعی ایران و ظهور شخصیت هایی چون میرداماد، شیخ بهایی، ملاصدرا، و میرفندرسکی بود. در میان آنها، ابوالقاسم میرفندرسکی کمتر از بقیه شناخته شده است و جنبه های علمی و عملی زندگی او به تفضیل مورد بررسی قرار نگرفته اند. از همه مهمتر، مکتب مورد علاقه اوست که با توجه به ابعاد معنوی و فکری او، و همچنین با توجه به سبک زندگی صوفیانه اش، نمی توان آن را در مکاتب فلسفی، شهودی و عارفانه رایج در آن زمان دسته بندی کرد. او از سویی کتاب های قانون و شفای ابن سینا را تدریس می کرد و از سوی دیگر بسیار به زندگی دراویش و حتی سبک زندگی مرتاضان هندی علاقه مند بود. به علاوه، اشعار به جا مانده از او تحت عنوان «قصیده های یایی» (قصیده هایی که به حرف یاء ختم می شوند) عمدتا دلالت دارند بر اینکه او گرایش هایی عارفانه، اشراقی - افلاطونی و نوافلاطونی داشت. این اشعار موجب شدند که درباره آراء و مکتب فکری مورد علاقه او ماجراهای مختلف و حتی متناقضی نقل گردد. از این رو، تشخیص گرایش فکری و سبک عملی او دشوار و حتی ناممکن به نظر می رسد. در یکی از تحلیل هایی که در این زمینه صورت گرفته است، آراء و رویکرد میرالتقاطی و خودش نقطه تلاقی نگرش های نظری و عملی مختلف و حتی متناقض توصیف شده است. در این مقاله، نگارنده کوشیده است با صرف نظر از «قصیده های یایی» و تفاسیر مربوط به آن، گرایش های فکری میرفندرسکی، و شاید هم نظام فلسفی او را بر مبنای سه نمونه از آثار وی توصیف و تحلیل نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آراء و اندیشه های کلامی آیت الله مصباح یزدی پیرامون عدل الهی
نویسنده:
مریم سلامتی گیقلو استاد راهنما: مهدی نصرتیان اهور استاد مشاور: احمد کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام احسن
,
حکمت
,
حکمت الهی
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و عدل الهی
,
شرور و عدل الهی
,
شر
,
حکمت الهی
,
بداء
,
نظام احسن
,
عدل الهی
,
قضا و قدر
,
حکمت الهی
,
حکمت الهی در خلقت انسان
,
شقاوت (وابسته اخص) (فلسفه اخلاق)
,
سعادت
,
شقاوت (وابسته اخص سعادت)(فلسفه سیاسی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
عدل الهی از مهمترین مسائل اعتقادی میباشد که انسان بیشترین درگیری ذهنی را با آن دارد و مراجعه به آثار متخصصین کلامی و فلسفی همچون استاد مصباح یزدی از معاصرین تاثیرگذار که دارای آراء خاص فلسفی و کلامیاند، خالی از فایده نیست. ایشان کتاب مستقلی تحت عنوان عدل الهی تدوین ننمودهاند. اما نگارنده با تفحص در آثار مختلف ایشان آراء و نظرات ایشان را پیرامون عدل الهی، قواعد و مسائلش را استخراج نموده و در این رساله به نگارش در آوردهاست. استاد مصباح در تبیین و تحلیل مسئلهی عدل الهی رویکرد و گرایشی صدرایی دارند. ایشان عدل الهی را به معنای «وَضْعُ کلِّ شیءٍ فی مَوضِعِهِ»؛ هر چیزی را به جای مناسب خود نهادن، یا کاری را به وجه شایسته انجام دادن می دانند. ایشان عدل الهی را در این معنا مرداف با صفت حکمت الهی میدانند. صفت حکمت در مقام فعل الهی بدین معناست که افعال خداوند مستحکم و متقن وهدف دار است و گزاف و عبث نیست. بنابراین کار عادلانه مساوی با کار حکیمانه است. از نظر ایشان حسن و قبح عقلی معیار و میزان عدل الهی نیست. بلکه دارای نقشی ثبوتی و اکتشافی است. مصادیق الطاف الهی دو نوع لطف مقرب و لطف محصل اند. قضا و قدر الهی به عنوان احکام و قوانین و سنت جاری الهی در نظام احسن است که از تدبیر حکیمانه الهی است. قدرت اختیار انسان در سلسله قدر و قضاهای هستی یکی از تقدیرها و قضاهایی است که خداوند حکیم آن را به عنوان یک کرامت به انسان عنایت نموده تا با آن به کمال و هدفش از خلقتش دست یابد. خداوند محیط بکل شیء است. همه چیز در زمان واحد نزد او حاضر است. علم او به سعادت و شقاوت انسان عین علم حضوری است به اینکه انسان با اختیار خوب و بد به سعادت یا شقاوت خویش دست پیدا میکند. در سلسله نظام حکیمانه ی قدر و قضاهای الهی بداء یکی از مظاهر عظمت الهی و موثر بودن و تاثیر الهی در عالم هستی و مخلوقات است. از منظر استاد مصباح یزدی بداء در افعال مربوط به انسان،به معنای ظهور تقدیرات جدید در برابر انتخابهای جدید انسان است. خداوند بر اساس حکمت بالغه خود نظام را طوری میآفریندو بهگونهای تدبیر میکند که خیر ناشی از خیریت مطلقه خودش هر چه بیشتر تحقق پیدا کند. در نظام احسن شرور مورد اراده و هدف بالاصاله خداوند متعال نیست. شرور به جهت عدمی و نقصی موجودات بر می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در روایات اسرار غیبت
نویسنده:
رحیمی جعفری محسن, طبسی نجم الدین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
بیعت
,
علت
,
حکمت
,
السنه
,
الخوف
,
حکمت
,
بیعت
,
سر غیبت
,
السر الغیبة
,
العلة
,
البیعة
,
سنت
,
علت
چکیده :
علت غیبت، از مباحث مهم، در مورد ویژگی های امام عصر است که ذهن تمام دوستداران آن حضرت را به خود مشغول کرده است. از سوی دیگر، یکی از مباحث مهمی که مورد غفلت واقع شده و از اطراف متن نصوص وارد شده، فراتر نرفته؛ بحث علل غیبت است. اهل بیت در مقابل ذهن پرسش گر صدها میلیون شیعه در طول تاریخ قرار دارند که در اعصار مختلف با تکنولوژی های پیشرفته هر عصر به دنبال گمشده خود می گردند. بنابراین، بدیهی است که آن بزرگواران از زوایای گوناگونی به این پرسش، پاسخ گویند و علت حقیقی را رازی غیر قابل فاش بدانند و علت های ظاهری را تبیین بفرمایند. بنابراین، به نظر مناسب نمی آید برای پاسخگویی به ذهن های پرسشگر تنها به یک جواب بسنده شود. از طرفی هم چنان که مضمون روایات بازگو می کند برخی از این احادیث در جو تقیه صادر شده است و همه این موارد، گویای تنوع پاسخ ها در بیان علت غیبت است. در این مقاله از دو منظر اسرار غیبت و علل غیبت به موضوع پرداخته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت قرآنی و فلسفه ارسطویی
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
حکمت عملی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
حکمت عملی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
01- قرآن کریم
,
حکمت قرآنی و فلسفه ارسطویی
کلیدواژههای فرعی :
عفت ,
حکمت در قرآن ,
سپاس گذاری ,
فلسفه افلاطون ,
نرم خویی با خصم ,
نرم خویی با خصم ,
خشیت ,
عفت ,
معرفت محض ,
اعتدال(وابسته اخص عدل)(فلسفه اخلاق) ,
غایت حکمت ,
واژه شناسی حکمت ,
حکیم در قرآن ,
معرفت نظری محض ,
رسولان الهی ,
احکام حکمت قرآنی ,
مسائل حکمت قرآنی ,
منشا صدور مفاهیم حکمت قرآنی ,
نشانه حکمت قرآنی ,
چکیده :
قبل از میلاد مسیح در یونان باستان امام حکما سقراط خود را فیلسوف نامید. هدف او از تعقلورزی، یافتن واقعیت و راهبر رفتار بود. ارسطو غایت حکمت را معرفت محض و آن را برتر از حکمت عملی میدانست. با ظهور اسلام و طرح حکمت در قرآن، بهخصوص در عصر نهضت ترجمه با توجه به تأثیر فلسفه ارسطویی در فیلسوفان مسلمان، این سؤال به وجود آمد که بین حکمت قرآنی و فلسفه ارسطویی چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا حکمت عملی قرآن، همانند فلسفه ارسطویی اَخَسّ است؟ فرضیۀ ما در این تحقیق، تفاوت بنیادین بین آن دو است؛ لذا با بررسی تطبیقی در این تحقیق مشخص گردید حکمت قرآنی و فلسفی در معنای واژه و تعالیم نوع حکمت، مسائل و غایت حکمت، مربّی و متربی حکمت، تنوع ارائه و روش کسب حکمت، مخاطبان حکمت و... از هم دیگر متمایزند. همچنین معلوم گشت که حکمت عملی قرآن گرچه از حیث ارتباط با امور اعتباری اخَسّ است، از حیث صائب و نافعبودن حکمت نظری، حکمت عملی معیار آن محسوب میشود و اَخَسّ نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أسس المعرفية للفكر العقدي السلفي، دراسة تحليلية نقدية لأسس الفكر السلفي العقدي عند ابن تيمية
نویسنده:
مصطفی عزیز
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
موسسه الدلیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ابن تیمیه
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اندیشهی سلفی گری
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب رد وهابیت
,
کتب رد شبهات
,
کشف المراد: علامه حلی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
نجات: ابن سینا
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
الغدیر: علامه امینی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
عقاید ابن تیمیه
,
درباره ابن تیمیه
کلیدواژههای فرعی :
تعریف علم ,
03. انسان شناسی Human nature ,
حسن و قبح ,
ادراک حسی ,
حکمت ,
شناخت انسان ,
شبهات ابن تیمیة علی التوسل ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
باری (اسماء فعل) ,
خبر واحد ,
سفسطه (منطق) ,
مبنای ابن تیمیه ,
نقد و بررسی ابن تیمیه حرانی ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
عقل(قوه عاقله) ,
واهمه ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
معنی تاویل ,
حرمت توسل به میت ,
ادراک حسی خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإنسان والحكمة والسعادة في الفلسفة اليونانية
نویسنده:
مصطفى النشار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: الدار المصرية السعودية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
فلسفه یونان
,
تاریخ فلسفه
,
سعادت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل فارسى
نویسنده:
حسن بن عبدالرزاق لاهیجی؛ تحقیق و تصحیح: علی صدرای خوئی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: میراث مکتوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
عقاید اسلامی
,
کتب کلام شیعه
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اراده الهی ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
برهان حدوث ,
حکمت ,
معجزات ,
علم الهی ,
حسد ,
غیبت ,
عینیت اسمای الهی با ذات ,
عینیت ذات واجب الوجود ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
اختیار الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملا عبدالرزاق لاهیجی
چکیده :
از مؤلف آثار و رسائلى کلامى و فلسفى به جاى مانده که مهم ترین رسائل فارسى وى در این مجموعه است. آئینه حکمت، اصول دین، تزکیه الصحبه، دُرّ مکنون، سرّ مجنون و هدیه المسافر از جمله رسائل فارسى اوست. نثر فارسى متوسط و شیواى او، به دور از تکلّف و مُغلق نویسى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس شرح منظومه جلد4
نویسنده:
يحيى انصاري شيرازی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم بوستان کتاب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
حکمت
,
حکمت نظری
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
حکمت عملی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وافی
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
منطق قدیم
,
بدایة الحکمة: علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تناسخ ,
ابطال تناسخ ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معجزات ,
معجزات انبیا ,
صور فلکی ,
افلاک ,
افلاک کلی ,
عنصر بسیط ,
عنصر ثقیل ,
عنصر خفیف ,
عنصر مرکب ,
علم اخلاق ,
زلزله ,
کرامت (عرفان) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
چکیده :
دروس شرح منظومه که مشتمل بر دوره چهار جلدی دروس شرح منظومه، مجموعه بیانات مرحوم آیتالله انصاری شیرازی است و با تاکید و به سفارش علامه حسنزاده آملی، از روی سخنان درسی وی - که روی بیش از ۶۰۰ نوار ضبط و پس از مراحل پیادهسازی و ویرایش به تأیید وی رسید - پس از شش سال فعالیت مداوم از سوی موسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است. قبل از اینکه این کتاب به زبان فارسی ترجمه شود، مرحوم آیتالله شیرازی بیش از چهار سال به تدریس این کتاب در حوزه علمیه اشتغال داشت. این اثر شرحی است که آیتالله حاج شیخ یحیی انصاری به سبکی شیرین و دلنشین غوامض و پیچیدگیهای «شرح منظومه ملاهادی سبزواری» را باز کرده و خواننده را با رمز و رازهای آن آشنا میکند. شرح منظومه حکیم سبزواری شامل «منطق و حکمت» است که استاد انصاری در جلد اول این مجموعه، به شرح بخش «منطق» و در سه جلد بعدی آن به شرح بخش «حکمت» میپردازد. این اثر همچنین کتاب برگزیده نخستین جشنواره «مرزبانی وحی و خرد» در سال ۱۳۸۷ شد. کتاب ملاهادی سبزواری از آثار برجسته در میراث فلسفه و حکمت اسلامی است که با چیرهدستی کامل، مباحث حکمی و فلسفی در آن تبیین شده و سالهاست که در حوزههای علمیه و رشته روانشناسی دانشگاهها تدریس میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هو ذا الأنسان
نویسنده:
فردریش نیچه، علی مصباح
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
أعلام فلسفه مغرب
کلیدواژههای فرعی :
حکمت ,
وجدان خیر و شر ,
تیز هوشی ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
معیار خوبی و بدی (فلسفه اخلاق) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 127
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید