جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فطرت انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
راستی آزمایی سلوک معنوی در اندیشه امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک معنوی
,
عرفان مثبت
,
عرفان اسلامی
,
عرفان اسلامى
,
عرفان حقیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فصوص الحکم ,
صراط مستقیم ,
سالک ,
خلافت الهی ,
شریعت محوری ,
منابع معرفت ,
صحیفه کامله سجادیه ,
جهاد با نفس ,
الفیلسوف ,
اولیاء ,
فطرت انسان ,
تهذیب ,
اولیاء الله ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
انسان کامل (کلام) ,
صراط مستقیم ,
قرآن ,
روایات ائمه ,
سیره امام ,
پیامبر ,
شریعت محوری (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
تهذیب ,
خود سازی ,
جهاد اکبر ,
اربعینات ,
وظایف اجتماعی ,
اسماء و صفات الهی ,
طریقت ,
عارفان (مسلمان) ,
صحیفه نور ,
حضرات اسماء و صفات ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
علم ظاهر ,
علم باطن ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
خلافت معنوی ,
گمشده انسان ,
عرفان نوافلاطونی ,
اجتهاد عرفانی ,
عمل به ارکان دین ,
ناموس حیات ,
رعایت ظاهر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
چکیده :
عرفان یکی از گرایش های اصیل در نهاد آدمی است و بعد معنوی انسان را پوشش می دهد. اشتیاق انسان به کمال معنوی باعث توجه جدی به عرفان گردیده است. اما از آنجا که عرفان باید از منابع حقیقی خود بهره ببرد و مصون از افراط و تفریط در عمل بوده و مطابق با معیارهای واقعی انسان کامل باشد؛ گاهی و نزد برخی مدعیان سلوک عرفانی دچار کج روی ها و خلل گردیده و به عرفان منفی گرایش پیدا کرده است. مقاله حاضر ضمن بیان لزوم و جایگاه رفیع عرفان برای انسان، منابع اصیل آن را معرفی و بر اساس دیدگاه و سیره عملی عارف بزرگ اسلامی امام خمینی (ره)، معیارهای عرفان مثبت و منطبق با تعالیم اصیل اسلامی و رفتار علوی را نشان داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 166
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه بیست و هشتم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
عشق مجازی ,
محبت ,
عرفان مثبت ,
زیبا ,
اعتدال ,
اعتدال در زندگی ,
ذبح کردن اسماعیل (ع) ,
مقام محبت ,
لذت گرایی ,
انقلاب روحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلسله مباحث کلام اسلامی 03 - حسن و قبح عقلی - مشهد 1388
سخنران:
آیت الله جعفر سبحانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح شرعی
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دین و اخلاق
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
فطرت(کلام) ,
کثرت شرایع ,
اخلاق مادیون ,
ارزش های انسانی ,
اصول ثابت اخلاقی (کلام) ,
دین واحد (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درس هایی از کلام اسلامی - برهان فطری - جلسه 20
سخنران:
آیت الله جعفر سبحانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت خدا شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
براهین خداشناسی
,
13. علم کلام
,
فطریات احساسی (کلام)
,
فطریات در قرآن (کلام)
,
شناسایی فطریات (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
عقاید مسیحیت ,
دین مسیح ,
امکان صدور معجزه از کاذب ,
صدق صاحب معجزه ,
معجزات ,
وحی ,
تثلیث مسیحی ,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه تکامل انواع ,
عقل و دین ,
خدا و اختیار انسان ,
تعارض عقل و دین ,
تعارض علم و دین ,
تعارض نظریه تکامل با باورهای دینی ,
فطری بودن توحید ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
5. آیا علم مطلق خداوند و اختیار انسان ناسازگار اند؟ ,
تعارض دین و فلسفه (کلام) ,
چیستی وحی (کلام) ,
دین و اختیار انسان (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار کتاب اسرار الآیات ملاصدرا - آرشیو 97-96
مدرس:
محمدحسین حشمت پور
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
چگونگی علم خدا به موجودات
,
کتاب اسرارالآیات ملاصدرا
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
حکمت متعالیه
,
برهان حدوث
,
قدرت واجب
,
جبر و اختیار از نظر ملاصدرا
,
اهل جهنم
,
حادث بودن زمان
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
,
درسگفتار / سخنرانی علوم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
اسمای الهی ,
وجود محدود ,
ایمان از نظر ملاصدرا ,
ملاصدرا و نظریه نفس کلی و نفوس افلاک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح المعاني في تفسير القرآن العظیم و السبع المثاني المجلد 7
نویسنده:
محمود شکری آلوسي بغدادي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: ادارة الطباعة المنيرية - دار إحياء التراث العربي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
آیات فطرت ,
قدرت الهی ,
استغفار ابراهیم (ع) ,
ایمان حضرت ابراهیم(ع) ,
نزول وحی ,
سوره مائده ,
سوره انعام ,
تفسیر اهل سنت ,
انزال در قرآن ,
چکیده :
روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني اثر محمود بن عبدالله آلوسى به زبان عربى است. روح المعانى گستردهترين و جامعترين تفسير در نوع خود، ميان اهل سنت مىباشد. جامع آراء گذشتگان از روايت و درايت بوده، اقوال آنان را با كمال امانت و عنايت، بيان داشته است. كتاب خلاصهاى از تفاسير پيش از خود محسوب مىگردد، تفاسيرى همچون تفسير ابنعطيه، ابوحيان، كشاف، ابوالسعود، بيضاوى، فخر رازى و ديگران. آلوسى ضمن نقل نظرات متفاوت مفسرين برخى از آنها را به نقادى پرداخته است. بيش از همه از تفسير فخر رازى بهره برده و احيانا بخشهايى از منقولات رازى بهويژه مسائل فقهى آن را نقد كرده است. اين تفسير، تفسيرى است عقلى و اجتهادى كه روش بلاغى، بيانى و ادبى را پيش مىگيرد. آلوسى در تفسيرش دربارۀ مسائل اصول و فروع، نسبت به مذهب سلف تعصّب ورزيده و آشكارا آن را بيان مىدارد، به همين علت در بسيارى از موارد، ادب نويسندگى را رعايت ننموده است، به معتزله و شيعه بسيار مىتازد از جمله ذيل آيۀ 15 سورۀ بقره ج1 ص148 كه به زمخشرى مىتازد. وى شيوۀ بدبينى به شيعه و تهمتهاى نارواى سلف خويش را دنبال كرده، در هر مناسبت، تهمتهايى بيان نموده كه در كلام گذشتگان نبوده است. مانند، سورۀ ساختگى «الولاية» كه نويسندۀ زردشتى «دبستان المذاهب» بى جهت آن را به شيعه نسبت داده و در هيچيك از منابع شيعه يافت نشده است، آلوسى با كمال جسارت آن را به «ابن شهر آشوب» نسبت مىدهد و مىگويد: «آن را در كتاب «مثالب» آورده است» (ج 1 ص 23 فائده ششم از مقدمه). با بررسى دو نسخه خطى از كتاب «مثالب» در كتابخانههاى هند اثرى از آن يافت نشد، بلكه در بخشى از كتاب، مسألۀ تحريف با انكار شديد، مطرح شده بود. وى مسائل فقهى نيز به طور گسترده بيان مىكند و آراى فقها و مناقشات و مجادلات آنان را يادآور مىشود، چنانكه از تفسير به كتاب فقه تبديل مىشود مانند آيه 236 سورۀ بقره. در مسائل كلامى هم سخن را به درازا مىكشاند و تعصب خود را نيز ابراز مىدارد. در تفسير آياتى كه متعلق به طبيعت و آسمانها و زمين مىباشد، با نقل كلام اهل حكمت و هيئت چنان كلام را بسط مىدهد كه از مدار تفسير خارج مىشود و نظر خود را به اثبات مىرساند، مانند آيات 38-39 و 40 از سورۀ يس، و آيه 12 سورۀ طلاق. اسرائيليات و روايات دروغ و جعلى، يكى از مشكلات برخى تفاسير پيشينيان بوده است، آلوسى در اين باب ضمن نقل آنها، به نقد و بحث مىپردازد و دروغ بودن آنها را آشكار مىسازد مانند آيه 12 سورۀ مائده و رواياتى كه بغوى در اين مورد نقل مىكند. آلوسى متعرض قراءات نيز مىگردد، امّا مقيد به متواتر بودن آنها نيست. همچنانكه مناسبات بين سور و آيات را نيز بيان مىدارد. در روح المعانى، اسباب النزول آيات، مورد توجه قرار مىگيرد. در بحثهاى نحوى نيز آلوسى سخن را به دراز مىكشاند و جاى جاى تفسير آشكار است. وى از تفسير رمزى و عرفانى نيز چشم نمىپوشد و پس از تفسير ظاهرى آيات، در حدّ توان به آن مىپردازد، در اين مورد از تفاسير نيشابورى، قشيرى، ابن عربى و مانند آن، بهره مىگيرد و گاهى نيز در وادى خيال و وهم سرگردان مىماند. خلاصه اينكه، روح المعانى، دايرةالمعارف تفسيرى طولانى و مفصل است كه تقريبا از حجم و حدود تفسيرى خارج شده است. مىتوان گفت: تفسير آلوسى، گستردهترين تفسيرى است كه پس از فخر رازى به شيوۀ كهن ظهور يافته است، بلكه نسخۀ دوم تفسير رازى است ولى با اندكى تغيير. روش كلى وى در ورود به تفسير بدينگونه است كه: ابتدا به نام سوره، مكى، مدنى بودن و اقوال موجود در اين قسمت، مىپردازد، سپس به ذكر فضل سوره و خواص آن همت مىگمارد، بعد از آن تفسير سوره را آيه به آيه و كلمه به كلمه، بيان مىدارد، كه در آن به لغت، ادبيات، قرائت، مناسبت بين آيات و سور و اسباب نزول، مىپردازد و در مباحث لغوى و ادبى به اشعار عرب استشهاد فراوان دارد. جلد هفتم به تفسیر سوره مائده از آیه 81 تا آخر و سوره انعام از آیه 1 تا 110 میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نسبتهای جهانی شدن و جهانیسازی با آموزههای دینی در عصر پساتجدد : دوره 10- شماره 4 : فلسفه دین
نویسنده:
عباس شکاری، مصطفی عباسی مقدم، هاجر حسنآقایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعالیم دین
,
جهانی سازی
,
جهانی شدن (جهانی سازی)
,
تربیت
,
ادیان جهان شمول
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
پست مدرنیسم ,
تکثرگرایی معنایی ,
استعانت از دنیا ,
نظام تعلیم و تربیت ,
برابری ذاتی انسان ها ,
آموزش و پرورش ,
فطرت انسان ,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین) ,
نسبیگرایی ,
تفکر دینی ,
عدالت اسلامی ,
تعامل فرهنگ ها ,
اهداف تربیت در اسلام ,
برخورد تمدنها ,
تاثیرات رسانه ها ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
نسبت جهانی شدن با دین ,
آموزش های ناهمسان ,
فرهنگ و تمدن غربی ,
اسلام در جهان معاصر ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
انساندوستی (نیکوکاری) ,
چکیده :
از میان رفتن مرزهای زمانی و مکانی و نزدیکی فرهنگها و جوامع، موضوعی به نام جهانی شدن را به محافل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد کرده، چالشها و فرصتهایی را برای آموزههای دینی ایجاد کرده است. هدف از این پژوهش تفکیک فرایند جهانی شدن و پروژه جهانیسازی غربی و تبیین نسبتهای آن با آموزههای دینی است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بود. پس از مطالعه اسناد موجود، تعاریف و نظریههای مختلف در زمینه جهانیشدن، جهانیسازی بررسی و تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد میتوان نسبتهای مختلفی بین این دو مقوله با آموزههای دینی در نظر گرفت؛ نسبت جهانی شدن با آموزههای دینی، نسبت جهانیسازی با آموزههای دینی و نسبت میان جهانیشدن در وضعیت کنونی، با آموزههای دینی. یافتهها نشان داد جهانی شدن در راستای جهانیکردن دین اسلام، یکی از اهداف آموزههای دینی است. اما جهانیسازی غربی در نقطة کاملاً مخالف با آموزههای دینی قراردارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قاعدۀ «معطی الشیء...» و کارکرد آن در خداشناسی
نویسنده:
علیرضا سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
فقدان
,
اعطا
,
کمال و سریان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معطی الشیء لایکون فاقدا له
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
حکمت متعالیه ,
الله ,
وحدت و بساطت خداوند ,
خداشناسی ,
معلول (درمقابل علت) ,
فاعلیت الهی ,
سنخیت ,
برهان حرکت (اثبات خدا) ,
افاضه وجود ,
خداجویی ,
فطرت انسان ,
علت تامه ,
علت ناقصه ,
فاعلیت بالعنایه ,
حیات الهی ,
فاعلیت بالتجلی ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
قاعده اعطای کمال ,
سریان وجودی خدا در هستی ,
حیات روح ,
معطی ,
برهان محرک اول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
قاعده اعطا، خاستگاه گوناگونی در علوم اسلامی دارد و در این میان، حکمت متعالیه با نظریه «وحدت وجود» و مباحث پیرامونی آن، مانند سریان پذیری هستی، کارآمدترین بسترِ بهره برداری از این قاعده تلقی میگردد. این نوشتار با توجه به معناشناسی واژگانِ قاعده اعطا و بررسی کاربردهای مختلف آن، از اثبات وجود خدا تا معرفت به صفات علم، قدرت و حیات او، سعی در ارائه گونه های برداشت صحیح و نادرست از مضمون آن کرده است. در این زمینه، بررسی اثبات پذیری و عدم بداهت قاعده مزبور میتواند راهگشای نقد مضمونی به برخی برداشتهای نادرست گردد و دیدگاه کاملی از معنای آن در اختیار قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیاد معرفتی ساختار علم کلام
نویسنده:
اسحاق طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
انسان پژوهی دینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت انسان
,
الهیات(کلام جدید)
,
ساختار علم کلام
,
مبانی معرفتی علم کلام
چکیده :
مبانی معرفت شناختی علم کلام، موضوع این نوشتار است. از این منظر، اقتضائات فطرت انسان و نیازهای بنیادی آن و اصول عقلیِ ناظر بر حجّیّت نصّ آسمانی، مبادی معرفت شناختی در علم کلام است. برهمین اساس، مادامی که اصل دین و نصّ آسمانی آن، به طور مستدلّ پذیرفته نشود، آنچه از طریق براهینی چون «امکان و وجوب» و «حرکت» حاصل میگردد، «علّت العلل» و « محرّک لا یتحرّک» و امثال آن است و بدیهی است که این گونه امور را نمی توان آن خدایی دا نست که در نصوص دینی معرّفی شده است؛ روش منطقی ایجاب می کند که نخست حجّیّت نصوص آسمانی احراز گردد و سپس به کمک عقل و نقل، مسائل کلامی از قبیل وجود خدا، توحید ذات و صفات الهی طرح و بررسی گردد. از این رو، با پذیرفتن ضرورت دین بر اساس مقتضیات فطرت، ازجمله مسألهی مهمّ تکلیف، اصل دین استوار می گردد و بر پایه ی دو قاعده ی «حُسن و قُبح عقلی» و « لطف»، حجّیّت و اعتبار نصّ آسمانی تأمین می شود و بدین طریق، بستر مناسب تبیین مسائل کلامی فراهم می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظريۀ فطرت آيتالله شاهآبادي و كاركردهاي كلامي ـ اخلاقي آن
نویسنده:
مهدی دیناروند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول دین
,
فطرت انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
فطرت دینی
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
خاستگاه دین ,
حجت الهی ,
دفائن العقول ,
فروع دین ,
فطری بودن ولایت ,
خود مطلق ,
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
دین فطری (در مقابل دین اکتسابی) ,
آیات فطرت ,
اخلاقیات ,
حریت نفس ,
امور فطری ,
حریت ,
مراتب نفس رحمانی ,
حس(قوه حاسه) ,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته) ,
فطرت در قرآن و احادیث ,
فطرت حریت ,
فطری بودن توحید ,
فطری بودن امامت ,
عشق و علم ,
فطری بودن معاد ,
هفت شهر عشق ,
چکیده :
عارف کامل، حضرت علامه ميرزامحمدعلي شاهآبادي که از نوادر دوران و نوابغ زمان است و حقيقتاً ايشان را بايد مفسر جدي فطرتِ قرآني دانست، با نظريۀ فطرت خود، مبناي وثيقي در تبيين ارتباط ميان کتاب تکوين (انسان) و کتاب تدوين (قرآن) بنا نهاد. اينکه تمام دين با همۀ اصول و فروعش و با فقه و اخلاق و اعتقادياتش ريشه در فطرت بشري داشته باشد، ميتواند از نظريۀ فطرت علامه شاهآبادي قابل اصطياد باشد. لذا در اين مقاله به تبيين نظريۀ فطرت ايشان پرداخته و كوشيدهايم که فطري بودن تمام ارکان و اجزاي دين (توحيد، معاد، نبوت و امامت، اخلاق و احکام) را مبتني بر نظريۀ فطرت آيتالله شاهآبادي مورد بحث و بررسي قرار دهيم و به اثبات برسانيم. همچنين به برخي از نتايج حاصل از اين نظريه در حوزههاي گوناگون دين و اخلاق، از جمله استفادهاي که ميتوان از آن در اثبات «خالي نبودن زمين از حجت حق» کرد، اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید