جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 29
مطالعه عدالت اجتماعی در برنامه های توسعه از نگاهی نو
نویسنده:
رضایی محمدحسین
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
موضوع مقاله بررسی وضعیت عدالت اجتماعی در برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری آن برنامه های دوم و سوم و چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران است. در این تحقیق عدالت اجتماعی، توجه نسبتا برابر به تمام حوزه های زندگی اجتماعی و ارزشهای محوری آنها همراه با برابری در انواع آزادیها و فرصتها و نابرابری مشروط در تولید و توزیع ارزشهای محوری است.نتایج تحلیل محتوای کمی و کیفی سه برنامه توسعه (دوم، سوم، چهارم) نشان می دهد در توجه به حوزه های چهارگانه زندگی اجتماعی تعادلی وجود ندارد. به طور میانگین در طی سه برنامه حدود 60 درصد توجه به حوزه زندگی اقتصادی است و نسبت به حوزه زندگی سیاسی تقریبا توجهی نشده است (حدود دو درصد). به حوزه زندگی جامعوی نیز کم توجه شده است (حدود 15 درصد). توجه به حوزه زندگی فرهنگی حدود 24 درصد است در حالی که بر اساس چارچوب مفهومی تحلیلی این اعداد باید حدود 25 درصد باشد. تاثیرات بی توجهی به حوزه زندگی سیاسی و کم توجهی به حوزه زندگی جامعوی در برنامه ها در وضعیت جاری جامعه نمایان است. اختلافات شدید سیاسی، کاهش قابل توجه سرمایه های اجتماعی و افزایش انواع انحرافات اجتماعی از نشانه های آن است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
بنیادهای توسعه اقتصادی عادلانه در اسلام
نویسنده:
جهانیان ناصر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در مبانی عقیدتی اسلام، مفهوم ها و باورهایی هستند که مسلمان ها را به توسعه اقتصادی عادلانه ترغیب کرده و از این راه، در تنظیم رفتارهای درونی شده کارا و عادلانه موثر واقع می شوند. اعتقاد به «مالکیت تام خداوند» (اصل توحید)،‌ «تعادل هدایت شونده» (اصول نبوت و امامت) و «وجه اجتماعی عدالت خداوند» (اصل عدل)؛ انسان و جامعه مسوول در مقابل پروردگار جهان و متعهد به قیامت را پدید می آورد و عنصر اصلی توسعه اقتصادی اسلامی را تدارک می بیند. این جامعه متعهد است که توزیع عادلانه و اشتغال کامل را به مثابه وظیفه ای الاهی به انجام برساند، و افراد جامعه نیز مسوولند تا بر اساس دو اصل «لاضرر و لاضرار» و «ادای امانات» ضمن کوشش کارامد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه خود، به حفظ محیط زیست، تولید و مصرف کالاهای مجاز اقدام کنند.
صفحات :
از صفحه 157 تا 178
گرسنگی، سفیدی و دین در بریتانیای نئولیبرال: نابرابری قدرت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Maddy Power (مدی پاور)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Policy Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب با بررسی چرایی وجود کمک های غذایی و علل عمیق فقر غذایی، به ابعاد نادیده گرفته شده کمک های غذایی سنتی و بحث های فقر غذایی می پردازد. این استدلال می‌کند که صنعت کمک‌های غذایی با حکومت نئولیبرال آمیخته شده است و نشان می‌دهد که چگونه خیریه غذایی از آرمان‌های مسیحی و امتیاز سفیدپوستان حمایت می‌کند و نابرابری‌های طبقاتی، نژادی، مذهبی و جنسیتی را حفظ می‌کند. با این حال، همچنین بخشی را نشان می دهد که بسیار متنوع است، که هم فردگرایی و هم کمک متقابل را در بر می گیرد. با تکیه بر تجربیات زیسته، این مستند را نشان می دهد که چگونه به اشتراک گذاری غذا در میان فقر، همبستگی را تقویت می کند و به شیوه های جایگزین توزیع مجدد غذا در میان جوامع منجر می شود. با استفاده از این روش‌های جایگزین، کمک‌های غذایی و جوامع می‌توانند بخشی از جنبش‌های عدالت اقتصادی و نژادی باشند.
دولت اسلامی معاصر: یک مفهوم‌سازی مجدد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph J. Kaminski (جوزف جی. کامینسکی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Kaminski, Joseph J., Palgrave Macmillan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب مفهومی مجدد هنجاری از دولت مدرن تحت حکومت اسلامی ارائه می دهد. نخست، جوزف کامینسکی زمینه تاریخی مسیر اندیشه اسلامی را بررسی می‌کند و چارچوب گفتمانی منحصربه‌فردی را برای مفهوم‌سازی مجدد یک دولت تحت حکومت اسلامی ارائه می‌کند که لیبرالیسم سکولار روشنگری را رد می‌کند و در عوض به شدت مبتنی بر آرمان‌های یونان باستان سیاست و رهبری سیاسی است. علیرغم استقراض شدید از اندیشه یونانی، مدل ارائه شده به طور محکم در چارچوب هستی شناختی مبتنی بر شریعت و گفتمانی ریشه دارد. این جلد به بررسی موضوعات بوروکراسی، قانون، دموکراسی، زنان در سیاست و عدالت اقتصادی می پردازد. علاوه بر این، این جلد مطالعات موردی را از ترکیه، مصر، تونس و مالزی ارائه می‌کند و از چارچوب نظری ارائه‌شده به عنوان لنزی برای تحلیل استفاده می‌کند.
نظریه اسلامی عدالت اجتماعی: تقریری از منظر متفکران دینی معاصر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
موضوع عدالت اجتماعي، همواره به عنوان يكي از اهداف عالي نظام اقتصادي اسلام مطرح بوده است. دايره اين عدالت بسيار گسترده است و همه ابعاد جامعه را شامل مي‌شود كه از آن ميان، بُعد اقتصادي اين نوع عدالت است. عدالت اقتصادي در اين معنا، مشتمل بر عدالت در توزيع فرصت‌ها، توزيع امكانات و توزيع ثروت در جامعه است. اين کتاب، مبتني بر تبيين و تقرير روشمند انديشه شش متفكر ديني معاصر (حضرت امام خميني(ره)، مرحوم علامه طباطبايي، شهيد بهشتي، شهيد صدر، شهيد مطهري و آيت‌الله خامنه‌اي (دام ظله‌العالي)) پيرامون عدالت اجتماعي است كه بعد از بررسي آن‌ها توسط مؤلفان كتاب حاضر، به استخراج نظريه عدالت اجتماعي از خلال آن‌ها، پرداخته شده است.
حقوق بشر در نهج البلاغه
نویسنده:
محمد سلطانمرادی، مریم هابیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
امام علی (ع) حدود چهارده قرن پیش در دوران حکومت کوتاه خویش به بیان اصول مبنایی حقوق بشر و حقوق خصوصی، عمومی، سیاسی و اجتماعی انسان پرداخته است. این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی به موضوع حقوق بشر در نهج البلاغه بپردازد. نتایج بررسی ها بیانگر آن است که مکاتب غربی علی رغم اینکه به وضع و ترویج اصطلاح حقوق بشر پرداخته اند، مبتکر اصلی حقوق بشر نمی باشند. از این رو پیشینه حقوق بشر را می توان در ادیان الهی به ویژه در دین مبین اسلام جستجو نمود. متون اسلامی به روشنی حقوق انسان ها را در عرصه های مختلف مطرح نموده است. افزون بر اینکه اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر با حقوق بشر اسلامی تفاوت مبنایی دارد که این امر با مقایسه اعلامیه مزبور با قوانین و حقوق اسلامی و منابع فقهی به وضوح قابل درک است.
صفحات :
از صفحه 9 تا 44
عوامل و پیامدهای فقر و راههای مبارزه با آن از نگاه آیات و روایات
نویسنده:
بهرام بهرامی شهیاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از جمله عوامل فرهنگی فقر،گناه ودوری از خداوند،اسرافوزیاده خواهی برشمردنداز دیدگاه قران وروایات فقر پیامدهای نابهنجار وانحراف اجتماعیواعتقادی را به همراه دارد وبینفقر اقتصادیوفقر فرهنگی رابطه دوسویه وجودداردبرای مبارزه با فقر از فحوای آیات وروایات برمی آید مسلمانان با تلاش بیشتر،قناعت،میانه روی در هزینه هاودر سطح کلان اجرای عدالت اجتماعی ،نظارت بربازار وفعالیت های اقتصادی توسط دولت گسترش کشاورزی وصنعت ومبارزه با مفاسد اقتصادی زمینه های فقرازبین می رودودر مجموع با استناد بهمنابع اسلامی می توان گفت جامعه اسلامیبرای رشد وشکوفایی باید ریشه های فقر اقتصادی وفرهنگی را درجامعه از بین برد .
ویژگی‌های عدالت اقتصادی در کلام امام علی (ع) و مقایسه آن با سیره خلفا
نویسنده:
روزیتا جویای شندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پژوهش به مفهوم عدالت و اقسام آن از دیدگاه متفکرین غرب و اسلام پرداخته شده است که در آن جایگاه عدالت در کلام متفکرین جهان و اسلام را مورد بررسی قرار داده به جهت تبیین جایگاه عدالت در قلمرو تفکر بشر .عدالت و معانی مختلف آن از دیدگاه اسلام و برخی اندیشمندان غیر اسلامی در اینفصل به بررسی معانی لغوی و برداشت های معانی از عدالت پرداخته شده است. عدالت اقتصادی در سیره خلفای سه گانه و ویژگی های عدالت اقتصادی در کلام امام علی(ع) در این فصل با بررسی شیوه های عدالتی خلفای راشدین به ویژه در باب تقسیم بیت المال به مقایسه سبک عدالتی خلفا با حضرت علی پرداخته شده است. در این فصل علی ابن ابیطالب علیه السلام فرزند فطرت بود. عدالت او از عدالت محمدی سرچشمه می گیرد، دربیان تمامیت عدل و یگانگی شاخه های آن یگانگی در اندیشه، در عمل، و در روابط فردی و اجتماعی، یک الگوی جاودانه انسانی است او در دومین روزی که مسلمانان به عنوان خلیفه با او بیعت کردند، چنین گفت: از مهمترین اصول اداره امور در اندیشه و سیره سیاسی امیر مومنان اصل عدالت است که معیار همه چیز است و جز بدان نمی توان به اهداف دولت اسلامی و فراهم کردن زمینه تعالی فرد و جامعه دست یافت. معیار بودن عدالت در اداره مردمان تابدان جاست که قوانین باید تابع عدالت باشد و استحقاقها در همه امور رعایت شود و هرگونه تبعیض از جامعه زدوده شود. در باب نتایج این پژوهش می توان به این مسئله اشاره کرد روش خلفای پیشین مبتنی بر عدالت ظاهری بود و روش امام علی مبتنی بر نگرشی که سعی داشت عدالتی مبتنی بر یک نظم و ساختار اجتماعی ایجاد کند.
ارزیابی مبانی نظریه توازن در عدالت اقتصادی اسلام
نویسنده:
علی‌رضا لشکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عدالت اجتماعی از پایه های مهم نظام اسلام در ابعاد گوناگون آن و به خصوص در حوزه اقتصاد است.هدف اندیشمندان از بررسی های ژرف پیرامون مفهوم عدالت تنها شناخت این مفهومجریان آن در سطح جامعه و در حقیقت اجرای آن است. یک مرحله خطیر و سرنوشت ساز برای اجرایعدالت چگونگی شناخت و معرفی اصولی است که از طریق آن، مفهوم عدالترا در روابطمیان مردم و برخورداری آنان از مواهب و رفاه موجود در جامعه را تعین می بخشد. توازن اجتماعی ، بنابر تبیینی که شهید محمد باقر صدر از آن ارائه کرده اند، از جمله قواعدی است که قابلیت کاربرد در تنظیم عادلانه مناسبات اقتصادی در نظام اسلامی دارد. در تبیین ایشان، توازن دارای دو محور اساسی است. 1- از انباشت ثروت و تمرکز آن در دست عده و یا طبقه ای خاص در جامعه جلوگیری شده و تلاش شود فرصت های شغلیو تولیدی برای همه افراد جامعه فراهم آید. 2- امکان دستیابی به حداقلی از سطح رفاه و آسایش برای همه افراد جامعه فراهم شود. این سطح از زندگی در اقتصاد اسلامی به نام سطح کفاف شناخته می شود. این رساله با توجه به اهمیت جایگاه توازن در اجرای عدالت اقتصادی در جامعه اسلامی به تفاوت هایی که از ناحیه تفاوت مبانی اندیشه ای عدالت در بررسی توازن اقتصادی تأثیر داشته توجه می کند و ارزیابی مجددی ازمبانی توازن و محورهای اساسی آن انجام می دهد. در این مسیر در وهله نخست مبانی عدالت در اسلام به طور منطقی مورد بررسی قرار می گیرد.بررسی این مبانی، که واقعی بودن عدالت و اصالت جامعه در کنار اصالت فرد می باشند، نشان می دهدکه توازنبا مبانی عدالت در اسلام سازگار می باشد. در مرحله بعد و بر اساس روش شناسی کشف و فهم مفاهیم اقتصادی از طریق بررسی های مبتنی بر شیوه های معتبر، اقدام به ارزیابی سازگاری محورهای توازن با ادله موجود در منابع اسلامی صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که «واقعی بودن عدالت» و «تأیید وجود عینی جامعه» و اعتقاد به شخصیت مستقل جامعه در قبال فرد، توازن را به خوبی پشتیبانی می کنند و از سویی ادله و احکام اجتماعی و اقتصادی موجود در منابع معتبر، آن را مورد تأیید قرار می دهند. فرآیند تحقیق حاضر دارای دو جنبه نسبتاً جدید می باشد. اول؛ در تعریف عدالت اجتماعی، علاوه بر فرد، وجود جامعه و حق جمعی نیز لحاظ شده و کمبودی که که در این زمینه وجود دارد مرتفع می گردد و دوم؛ بحث توازن، که در بیشتر مطالعات گذشته معطوف به بازتوزیع بوده است، در جایگاه مناسب خویش یعنی توزیع قرار می گیرد.
شاخصه هاى جامعه مطلوب در انديشه امام سجاد عليه السلام
نویسنده:
سعيد مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
چکیده :
دستيابى به جامعه مطلوب و آرمانى كه انسان را به سعادت برساند، همواره انديشمندان را به ترسيم آرمان شهرهايى واداشته است. در اين ميان، ترسيم جامعه اى مطلوب كه منشأ وحيانى داشته و به دور از خيال و قابل تحقق باشد ضرورى به نظر مى رسد. روش اين پژوهش، توصيفى ـ اسنادى است و براى تجزيه و تحليل داده ها از روش تحليل محتوا استفاده شده است. يكى از مؤثرترين روش ها براى ادراك كل جامعه اين است كه نهادهاى اصلى آن و مناسبات موجود ميان آنها را مورد توجه قرار دهيم. ارائه شاخصه هاى جامعه مطلوب در قالب نهادهاى اجتماعى از ديدگاه امام سجاد عليه السلام از اهداف اين تحقيق به شمار مى رود. جامعه آرمانى از ديدگاه امام سجاد عليه السلام، جامعه اى است كه در آن روابط انسانى در درون نهادهاى اجتماعى براساس ارزش هاى الهى شكل مى گيرد و حركت در مسير بندگى خداوند مهم ترين ويژگى اين جامعه مطلوب مى باشد.
صفحات :
از صفحه 11 تا 28
  • تعداد رکورد ها : 29