جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
علم موجودات مادی و علم به موجودات مادی از نظر ملاصدرا
نویسنده:
علی رضا فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1386
چکیده :
در این نوشتار، به بررسی دو رویکرد در حکمت متعالیه در زمینة معلوم بودن مادیات و عالم بودن آنها پرداخته می‌شود. ملاصدرا در جاهایی ماده را مناط ظلمت می‌داند، که نه متعلق علم واقع می‌شود و نه خود عالم است و در مواضعی خلاف این را می‌گوید؛ یعنی ماده به خاطر موجود بودن، بهره‌ای از علم دارد و علم به آن تعلق می‌گیرد. در این مقاله، ابتدا این دو قول با براهین آن‌ها آورده می‌شود، سپس راه‌حل‌هایی که ملاصدرا و شارحانش برای رفع اختلاف یا اتخاذ یکی از دو رویکرد مطرح کرده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم‌چنین مبانی حکمت متعالیه مورد توجه قرار می‌گیرد. در آخر، نتیجه گرفته می‌شود که اگر اصول حکمت متعالیه مورد تدقیق قرار گیرد، هم‌خوانی اقوال ملاصدرا آشکار می‌شود.
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
واقع نمایی نظریه وجود ذهنی با توجه به اصالت وجود و حرکت جوهری صدرا
نویسنده:
حسین واله، محمد رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
وجود ذهنی , صور ذهنی , علم حصولی , حرکت جوهری نفس , حرکت جوهری , ملاصدرا , اصالت وجود , ذهن و عین , ممکن الوجود , واقع‌گرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی) , ادراک (معرفت شناسی) , واقع نمایی , معرفت شناسی ملاصدرا , مفاهیم کلی , واقع نمایی علم , معرفت شناسی اسلامی , علم به خارج , قیاس استثنایی , مطابقت با واقع , موجود خارجی , مقدمات وجود ذهنی , اتحاد ماهوی , تطابق ماهوی ذهن و عین , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم حضوری , ادراک انسان , رئالیسم (مسائل جدید کلامی) , رئالیسم هستی شناختی(مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , حکمت متعالیه , حرکت جوهری , ماهیت خارجی , شی ء ممتنع , اصالت وجود , قیاس استثنائی , رنه دکارت , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , ایده آلیسم معرفت شناختی , وجود ذهنی , نظریه مطابقت , حسین واله , سید حسین نصر , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 57 تا 85
امکان معرفت عینی به عالم خارج در فلسفه ابن سینا و صدرالمتألهین
نویسنده:
مجتبی جلیلی مقدم، حسین معصوم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , قوای نفس , حکمت متعالیه , علم حصولی , عقل فعال , ملاصدرا , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , مشاء , صورت نوعیه , ممکن الوجود , تعریف علم , ادراک (معرفت شناسی) , کلی طبیعی , وجود شناسی ملاصدرا , معرفت شناسی ملاصدرا , تجرید عقل , 02. جهان شناسی Religious cosmology , علم حصولی , علم حضوری , ادراک عقلی , صورت ذهنی , معرفت عینی , متعلق شناخت , فاعل شناسا , انطباق , قاعده «الواحد» , ابن ‌سینا , قوه واهمه (وهم) , نظریه شناخت , عقل اول‌ , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , ادراک عقلانی , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , فلسفه بوعلی , افعال نفس , عقل اول , عقل فعال , ماهیت ممکن , واجب تعالی (اسماء ذات) , کلی طبیعی , صورت نوعیه , جهان شناسی ابن سینا , علم به خارج , جهان بینی ملاصدرا , علم , معرفت شناسی ابن سینا , صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) , حس(قوه حاسه) , انتزاع((اصطلاح وابسته)، قسیم تجرید و تعمیم) , وهم(معرفت شناسی) , جهان شناسی مشائی , معرفت عینی به خارج , وجودشناسی ابن سینا , درک عینی عالم خارج , شناخت عینی , شناخت ذهنی , مدرک ذهنی , مدرک خارجی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , حسین معصوم , سید حسین نصر , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
مکتب‌های فلسفیِ مشاء و متعالیه، هر چند به طور مستقل و خاص به مباحث معرفت شناختی ـ آن‌گونه که در فلسفة غربی در دورة جدید مطرح شده ـ نپرداخته‌اند، هر کدام ضمنِ مباحث هستی‌شناسانة خود به آن نظر دارند و برای تبیین چگونگیِ حصول معرفت به عالم خارج می‌کوشند.<br /> نمایندگان بزرگ این دو مکتب بزرگ یعنی ابن‌سینا و صدرالمتألهین، به فراخور هستی‌شناسیِ خویش، دیدگاه‌های بدیعی در باب متعلَق شناخت، فاعل شناسا و نیز چیستیِ علم ارائه کرده‌اند. ابن‌سینا علم به عالم خارج را از سنخ انتزاع می‌داند و، بر این اساس، با قایل شدن به وجود کلی طبیعی در عالم خارج و نیز با اعتقاد به قوای بیرونی و درونی برای نفس آدمی، که در نهایت از عقل فعال مستفیض می‌شود، به تبیین درک عینی عالم خارج می‌پردازد. اما صدرالمتألهین با نگاه اصالت وجودی خویش راه دیگری برای این تبیین می‌پیماید. در این دیدگاه، آنچه عالم خارج را تشکیل داده امری غیرماهوی و از جنس وجود است و وجودِ کلی طبیعی را برنمی‌تابد؛ نفس نیز از جنس وجود می‌باشد و قوای آن مراتب و شئون آن هستند؛ علمِ به واقعیات خارجی نیز نه از جنس انتزاع بلکه وجودِ برترِ آنها در مراتب مختلف است. این وجود برتر راهگشای عینیت معرفت به عالم خارج در دیدگاه صدرایی است.<br /> در این نوشتار در پیِ‌آنیم که چگونگیِ امکان کسب معرفت عینی به عالم خارج را در فلسفة ابن‌سینا و صدرالمتألهین تبیین کرده، پایه‌های تشکیل‌دهندة این عینیت را با یکدیگر مقایسه کنیم.
صفحات :
از صفحه 41 تا 64
  • تعداد رکورد ها : 3