جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
روش تأویلی - تمثیلی فهم قرآن درعرفان و مذهب باطنیه
نویسنده:
جعفر شانظری، تقی اجیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, تابستان/1389
چکیده :
در مکتب عرفان و مذهب باطنیه1، از این جهت که برای آیات قرآن و کلمات آن، معانی باطنی قایلند، اعتقاد یکسانی وجود دارد. از این رو، هر دو طریق، برای کشف حقایق معانی قرآن کریم، روشی خاص را پاسخگو می‌داند؛ اما از لحاظ «روش شناختی» تمایز و اشتراک‌هایی در شیوه هرمنوتیکی دو نحله فوق وجود دارد که با مطالعه دقیق در متون و منابع آنان، این تمایز و اشتراک‌ها روشن می‌گردد؛ با این بیان که در تأویل عرفانی سه ویژگی وجود دارد: الف) کشف مفهوم در بطن آیات؛ ب) تهذیب نفس برای دست‌یابی به کشف؛ ج) گذر از معانی حسی و راه‌یابی به معانی باطنی و روحانی.<br /> <br /> اما در نزد باطنیه مشخصه‌های اصل تأویل عبارت است از: الف) تعیین مصداقی مفاهیم کلمات قرآن؛ ب) تعلیم؛ ج) آزاد بودن و تردد معانی از حسی به روحانی و یا بالعکس از روحانی به معانی حسی.<br /> <br /> مقاله حاضر عهده‌دار تبیین این ویژگی‌ها و فرآیندهای روش شناختی این دو بینش است که با سیری در تبیین مفاهیم اصطلاحی، نظیر «مَثَل» و «تأویل» در آرای آنها شروع و در پایان، به وجوه اشتراک و تمایز در روش آن دو در تبیین قرآن کریم پرداخته شده است و سر انجام به داوری صحیح فهم متن اشاره گردیده است.
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
تلقی وحی و تفسیر آن
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , تحریف قرآن , شناخت , اسماء الهی , قرآن و عترت , وحی الهی , صحیفه کامله سجادیه , روش فهم قرآن , ایمان قلبی , فراگیری علم مفید , قرآن , وحی , تفسیر قرآن , فهم آیات قرآن , عصمت انبیاء در تبلیغ , صفای قلب , ضرورت وحی , معارف وحیانی , عصمت وحی , مبادی وحی , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , حریم خطاب , مصادر قدسی یقین , مستمع واعی , کرامت عقل , طهارت قلب پیامبر اکرم (ص) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ضرورت وحی , اهل بیت(ع) , عصمت انبیا در تلقی وحی , عصمت فرشتگان وحی , تحریف قرآن , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , وحی الهی , علامه مجلسی , محمد بن یعقوب کلینی , اسماء واجب(حکمت نظری) , اسمای حسنی , قرآن , تفسیر قرآن , تفسیر قرآن با قرآن , عقل(منطق) , طهارت قلب , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , معرفت(ادراک جزئی) , یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی) , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
آنچه درپی می‌آید، پیام حضرت آیة الله جوادی آملی ـ مدظلّه العالی ـ به کنگرهٴ بزرگداشت آیت الله آقامیرزا جواد تهرانی است.[1] در این پیام ضمن تکریم آن فقیه و مفسر وارسته و تقدیر از برگزارکنندگان و حاضران در همایش[2] برخی مبادی و نکات اساسی در باره قرآن کریم و فهم آن مورد بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 16
  • تعداد رکورد ها : 3