جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
بررسی تطبیقی مسئله بداء (در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی، محمدمهدی احمدی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه, زمستان 1391
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
بداء بین رد و اثبات
نویسنده:
حسین نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
قضا و قدر , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , شیخ صدوق , فخر رازی , علامه طباطبایی , امامیه , بدا , اجل مسمی , اجل غیرمسمی , محو و اثبات , وضوح کامل , ظهور بعد از خفا , مسئله جف القلم , بداء در لغت , بداء در اصطلاح , ادله امامیه در اثبات بداء , کتاب التفسیر الکبیر , بداء در تکوین , نسخ در تشریع , اعمال ناروا , کتاب صحیح بخاری , روایات اهل بیت در مورد بداء , ادله منکران بداء , محال بودن اطلاق بداء بر خداوند , 03. انسان شناسی Human nature , 17. فرق کلامی , صفات الهی , اجل غیر مسمّی , قرآن , علم پیشین الهی , اخلاق دینی , امامیه و بداء , اهل سنت و بداء , شخصیت ها , شیخ مفید , سید مرتضی , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , اصطلاحنامه فلسفه , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , جعفر بن محمد، امام ششم , تفسیر المیزان (کتاب) , حسین نوری
چکیده :
در «بداء» دو نظر وجود دارد. امامیه «بداء» را از ارکان اصیل عقاید اسلامی می‌دانند که چهار دلیل بر این مدعا می‌توان اقامه کرد و مهم‌ترین آنها آیۀ محو و اثبات است. علمای اهل سنت به‌شدت با این عقیده مخالف‌اند و بر آن‌اند که «بداء» موجب علم بعد از جهل می‌شود و این درمورد خداوند روا نیست. معنای لغوی «بداء» همان ظهور بعد از خفاست، البته امامیه چنین معنایی را قصد نمی‌کنند؛ معنایی که آنان از «بداء» اراده می‌کنند «تغییر مسیر آدمیان با اعمال آنان است» و این مطلب مورد قبول همگان است. لذا آنچه انکار شده است مورد اعتقاد نیست و آنچه مورد اعتقاد است نفی نشده است. بدین جهت این نزاع بیشتر نزاعی لفظی است تا نزاعی معنوی.
صفحات :
از صفحه 149 تا 178
  • تعداد رکورد ها : 2