جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
توجیه و ارزیابی باور
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
تاملی بر چیستی تنوعپذیری باورها و مبانی نظری آن
نویسنده:
روح الله چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
ایمان
,
صدق
,
توجیه و ارزیابی باور
,
نظریه تصویری زبان
,
یقین عقلی
,
کثرت گرایی معرفتی
,
تنوع در باورها
,
شک
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
هرمنوتیک نسبی گرا
,
محدودیت شناخت
,
نظریه عمل گرایانه صدق
,
اظهار باور
,
رابطه زبان و باور
,
بازی زبانی
,
رابطه وجودشناسی و معرفت شناسی
,
اخلاق باور
,
نسبیگرایی
,
پوزیتیویسم منطقی
,
تناقض در باورها
,
آگنوستیسیسم
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اخلاق باور
,
ویلیام چیتیک
,
ویلیام کینگدم کلیفورد
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
هانس-گئورگ گادامر
,
مولوی
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مهمترین ارکان کثرتگرایی معرفتی، کثرتگرایی در باورهاست. از همینرو، وقتی سخن از کثرتگرایی معرفتی به میان میآید از پرداختن به مسئله کثرتگرایی در باورها ناگزیریم. شاید بتوان ادعا کرد، یکی از مهمترین وجوه معقولیت کثرتگرایی در باورها، وجود قابلیت تنوع در خود باورهاست. به نظر میرسد، تردید و عدم یقین در خصوص برخی باورها، احتمالاً با امکان تنوع در باورها ارتباط دارد. باورهایی که قطعی نیستند و درباره آنها یقین نداریم، میتوانند باورهای غیریقینی دیگری را در کنار خود تحمل کنند. اما این مسئله باید به نحوی تبیین شود که روی در جانب بیسر و سامانی و نسبیگرایی افراطی نداشته باشد. میتوان با تحلیل پدیده باور و چگونگی بروز تنوع در آن، امکانی برای ارزیابی باورها یافت؛ البته نوعی از ارزیابی که ما را به مطلقگرایی و انکار تنوع سوق ندهد. با تحلیل پدیده باور درخواهیم یافت که باورکننده، موضوع باور و اظهار باور، سه رکن اصلی این پدیده هستند. با این وصف، میتوان برای تبیین تنوعپذیری در باورها از مبانی نظری مرتبط با هر یک از این سه رکن بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقدهای جی. ال. مکی بر تجربه دینی و پاسخ آنها از منظر ریچارد سوئینبرن
نویسنده:
محیا رفیعی بندری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
باور عقلانی
,
مسیحیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مکاشفه
,
اثبات وجود خدا
,
پدیدارشناسی دین
,
گزاره های دینی
,
ایمان و عقل
,
پایه عقلانیت
,
اصل آسان باوری
,
اصل تصدیق
,
الهیات مسیحی
,
عقلانیت دینی
,
انواع تجربه دینی
,
دلالت تجربه دینی
,
بیماری روانی
,
انتقال تجربه دینی
,
حس مذهبی
,
تجربه خداوند
,
عقل کانتی
,
تجربه دینی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
جی. ال. مکی
,
محیا رفیعی بندری
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
0
چکیده :
تجربه دینی، رویداد مواجهه شخص تجربهگر با حقیقت غایی یا عالم ماورای طبیعی است. جی. ال. مکی، تجارب دینی را نه تجاربی الاهی، که توهّمات، خیالپردازیها و کارکردهای ضمیر ناخودآگاه اشخاص تجربهگر میداند. از اینرو، تجارب مذکور را به مثابه دلیلی بر وجود خدا، نامعتبر میداند. در مقابل، ریچارد سوئینبرن بر اساس «اصل آسانباوری»، که «اشیا در واقع همان گونهاند که به نظر میرسند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود»، و نیز «اصل گواهی»، که «در صورت عدم فریبخوردگی یا توهّم شاهدان، باید قول آنان را درباره تجربه مورد نظر پذیرفت»، با رد انتقادهای مکی، تجارب دینی را یک استدلال استقرایی معتبر بر اثبات وجود خدا میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
عقلانیت فلسفی
,
چرخش زبانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
یورگن هابرماس
,
توجیه
,
توجیه
,
توجیه معرفت
,
ریچارد رورتی
,
نومینالیسم
,
پراگماتیسم
,
ذهن گرایی
,
زمینه گرایی
,
مینی مالیسم
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پراگماتیسم
,
نظریه مبناگروی
,
نسبیت معرفت
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
عقلانیت جدید
,
هرمنوتیک هابرماس
,
اصالت تسمیه(فلسفه)
,
حقیقت
,
مبناگرایی خطا ناپذیر
,
رابطه حقیقت و توجیه
,
عمل و گفتمان
,
شهود رئالیستی
,
شهود رئالیستی
,
نظریه سازگاری
,
گسست معرفتی
,
رفتارگرایی معرفت شناختی
,
ضد ذات گرایی
,
افلاطون
,
سازگاری باورها
,
رنه دکارت
,
جان دیویی
,
ریچارد رورتی
,
فریدریش نیچه
,
یورگن هابرماس
,
پارادایم
,
باور موجه
,
ذهن گرایی
,
نظریه مطابقت
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فهم رئالیستی شناخت
,
چارچوب باور
,
پارادایم زبانی
,
تلقی بازنمایی
,
تلقی پراگماتیستی
,
آسایش متافیزیکی
,
افق تفسیر
,
رابطه دیالکتیکی پارادایمها
,
شکاکیت زمینه گرایی
,
واقعیت منفعل
,
سعیده کوکب
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه میتوانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمیتوان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده میکنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریة اصلی مطرح میگردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح میکند و حقیقت را با توجیه یکسان میداند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیلة آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی میکنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح میشود، میتواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطة درونی حقیقت و توجیه فقط میتوان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوبهای عملی و گفتمان عقلانی ایفا میشود، میتواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلانیت اخلاق
نویسنده:
زهرا خزاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
هیوم
,
نسبت اخلاق و عقل
,
عقلانیت
,
عقل گرایی حداکثری
,
انگیزش اخلاقی
,
توجیه عمل
,
توجیه و ارزیابی باور
,
نقش انگیزشی عقل
,
سقراط
,
رویت مثل
,
باور اخلاقی
,
عقلانیت وظیفه شناسانه
,
عقل محاسبه گری
,
درون گرایی دلیل گرایانه
,
برون گرایی دلیل گرایانه
,
درون گرایی وجودگرایانه
,
نظریه اقتصادی آدام اسمیت
,
فیلیپا فوت
,
غایت خیر
,
عقلگرایی حداقلی
,
عقل گرایی اعتدالی
,
اخلاق
,
ارسطو
,
کانت
,
اخلاق دینی
,
درون گرایی/ برون گرایی
,
زهرا خزاعی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با آن که قرن ها از داوری سقراط درباره رابطه عقل و اخلاق می گذرد، اما هنوز<br /> پرسش از "عقلانیت اخلاق " از مهم ترین مسایلی است که ذهن فیلسوفان را به خود<br /> مشغول داشته است. قضاوت درباره عقلانی بودن یا نبودن گزینش و توجیه باورها، و<br /> تبیین و توجیه رفتارهای اخلاقی از جمله موضوعاتی است که ذیل این عنوان قرار<br /> می گیرند.<br /> عقل گر ایان حداکثری، حداقلی و اعتدالی، بر پایه رویکردهای متفاوت خود نسبت<br /> به عقل، در این رابطه مواضع مختلفی گرفته اند. حداقلی ها به دلیل گرایش بیشتر به<br /> نقش عواطف، درباره نقش معرفتی و انگیزشی عقل، متفاوت با دو گروه دیگر سخن<br /> گفته اند. و عقل گر ایان حداکثری و اعتدالی، با وجود شباهت های فراوان، درباره نقش<br /> جنبه های شناختاری و غیرشناختاری در انگیزش اخلاقی، متفاوت می اندیشند.<br /> در این نوشتار ، گذشته از تبیین تفاوت سه رویکرد مطرح، توجیه رفتارها و<br /> انگیزش اخلاقی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. درون گر ایی و برون گرایی از جمله<br /> دیدگاه هایی هستند که در این باره مورد نظر بوده اند. در نهایت، بر نقش فضیلت، به<br /> عنوان راهی برای پذیرش و توجیه عقلانیت تأکید شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه های معرفت شناختی تلائم گروی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
1384: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توجیه و ارزیابی باور
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
منطق صوری
,
سازگاری
,
تبیین (منطق)
,
تلائم گروی
,
استلزام ضروری
,
مغلوب یا خنثی سازی
,
پیشینه تلائم گروی
,
اشکال جدا افتادگی
,
کیث لرر
,
تلائم به معنای سازگاری
,
معنای معقولیت
,
باور صادق مُوَجَّه
,
توجیه معرفت
,
شبکه باور
,
شروط توجیه
,
گزاره های پایه
,
اقسام گزاره بدیهی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
کیث لرر
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بر مبنای تعریف (یا تحلیل) سه جزیی معرفت، باور به یک گزاره آنگاه معرفت است که آن باور، صادق و موجه(مدلل) باشد. در باب توجیه نظریههای گوناگونی ارائه شده است که”تلائمگروی“ یکی از آنهاست. بر اساس این نظریه، توجیه هر باور مبتنی بر نوعی ارتباط دوسویه با باورهای دیگر است. شبکة تارهای عنکبوت مدلی مناسب برای این نظریه است: ارتباط دو سویة باورهای موجه آدمی با یکدیگر، مانند ارتباط دو سویهی نقاط تقاطع تارها با یکدیگر، در شبکة تارهای یک عنکبوت است. تلائمگروان در باب چیستی ارتباط یادشده، تاکنون، چهار نظریه ارائه کردهاند: ”استلزام ضروری“، ”سازگاری“، ”تبیین“ و ”مغلوب یا خنثیسازی“. در نوشتة حاضر ضمن بررسی نظریههای چهارگانه ناکافی بودن آنها را برای توجیه نشان میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید