جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
مجرّد و مادی
نویسنده:
سید محمود نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / 1386
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , شیخ طوسی‏: ابوجعفر محمد بن حسن , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , حرکت مجردات , تمثل , هیولی , تمثل فرشته , قابلیت اشاره حسی , مواد ثلاث , برهان قوه و فعل , هستی شناسی اسلامی , هستی شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) , شیخ طوسی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , احکام مجرد , هیولی , ماده ثانیه , هیولی سابق , شی ء مادی , شی ء مجرد , برهان فصل و وصل , غلامرضا فیاضی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , شهاب‌الدین آلوسی بغدادی , تمثل یا تجسم , قیاسی بودن تقسیم وجود به مجرد و مادی , نسبت مجرد و مادی , تعریف مجرد , تعریف مادی , معانی مادی در فلسفه , وجود نسبت در خارج , صفات مادیات , صفات ذاتی مادیات , صفات عارضی مادیات , عدم وجود هیولی , عالم اشباح , ملاک مادی بودن , ملاک مجرد بودن , اثبات حرکت در مجردات در روایات , داشتن وضع , دیدگاه مشاء در ملاک مجرد یا مادی بودن , دیدگاه اشراقیون در ملاک مجرد یا مادی بودن , دیدگاه فیاضی در ملاک مجرد یا مادی بودن , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 207 تا 224
حضوری بودن محسوسات
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار / 1384
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , صورت , تجرد علم , وحدت در کثرت نفس , علت فاعلی , ادراک حسی , رابطه وجودی نفس و قوا , علم اشراقی , تشکیک مراتب نفس , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , اتحاد نفس و بدن , معرفت شناسی اسلامی , علامه طباطبایی , حکمت اشراق the School of Illumination , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , جسم مرئی , اضافه وضعی , کیف محسوس , کیف نفسانی , ملموسات(فلسفه) , شی ء محسوس , احکام علل اربعه , مغالطه اخذ ما بالعرض مکان ما بالذات (منطق) , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , عسکری سلیمانی امیری , عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , ابصار , مبصرات , ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال) , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , متخیله , صورت متخیله(اصطلاح وابسته) , وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) , نظریه انطباع(اصطلاح وابسته) , نظریه خروج شعاع(اصطلاح وابسته) , نظریه انشاء نفس(اصطلاح وابسته) , خطاپذیری حس , حیثیت حکایتگری , علت فاعلی و علت غائی , هستی شناسی علم , اقسام علم حضوری , وحدت قوای نفس , خطا ناپذیری علم حضوری , ملاک تحقق علم حضوری , ربط آلی , مادی بودن احساس , نقش اعصاب و سلولهای مغز در ابصار , انطباع کبیر در صغیر , حضوری بودن احساس , تقسیم حصری علم به حصولی و حضوری , تقسیم قیاسی وجود , ارتباط حواس با خارج , مرتبه نازله نفس , تأثیر مادی بر مجرد , خطا پذیری علم حصولی , ادراک احول , امتناع ازدحام دو صورت بر یک ماده , علت قابلی , نسبت وجودی نفس با جسم خارجی , وحدت قوای نفس با ابزارشان , حاس بالقوه , قیاسی بودن تقسیم وجود به مجرد و مادی , امکان مجرد بودن مادی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 11 تا 41
  • تعداد رکورد ها : 2