جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
دین و اخلاق در جامعه گرایی دورکیم و نقد آن
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1386
کلیدواژه‌های اصلی :
مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , اخلاق دینی , امیل دورکیم , فلسفه اخلاق (اِتیک) , کمال انسان , اجتماع , اجتماعی بودن انسان , دین , امر قدسی , جبر اجتماعی , نسبیت اخلاقی , آرمان اخلاقی , مصالح اجتماعی انسان , جبر اجتماعی , کمال انسان , اخلاق , نسبی‌گرایی , میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی) , امر اجتماعی , اخلاق دینی , دین و جامعه , کثرت گرایی دینی , نسبیت اخلاق , دین و جامعه , نسبیت معرفت , حسن و قبح اخلاقی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه جعفری , علم اخلاق , ابونصر فارابی , جامعه شناسی دین , فلسفه اخلاق (عام) , جامعه‌شناسی‌ دین , پلورالیسم‌ دینی , خرد‌ جمعی , جامعه شناسی اخلاق , مکتب جامعه گرایی , انفعال انسان , تصمیم پذیری انسان , سمبل جامعه , دست ساز بودن دین , گزاره های متافیزیکی , پلورالیسم اخلاقی , پارادوکس جامعه گرایی , نفی جامعه گرایی , جامعه برتر از اخلاق , جامعه برتر از دین , صور بنیانی حیات دینی , آرمان اجتماعی , امیل دورکیم , امیل دورکیم (Émile Durkheim)
چکیده :
امیل دورکسیم جامعه شناس نامدار فرانسوی با بنیان گذاری مکتب جامعه گرایی، دین و اخلاق را در پرتو جامعه، ترجمه و توجیه نموده است. او افراد را موجوداتی صرفا منفعل و تصمیم پذیر و بدون برخورداری از هویت و شخصیت ذاتی می انگارد که در صورت هم بسته شدن با یک گروه و حزب، صورت و کمال انسانی به خود می گیرند. هم چنین دین نماد و سمبل جامعه است و تنها از آن رو که سبب اجتماع مردم در برخی عقاید و مناسک مشترک است اعتبار می یابد، تا بدان جا که در فرجام، دین مخلوق و دست ساز جامعه می گردد. در مجموع، گزاره های بنیادین و متافیزیک اعتبار و شخصیت نمی یابند جز در گرو خواست و خرد جمعی. در این پژوهش اثبات خواهد شد که تن دادن به خواست و اراده جمعی و ترجمه های گوناگون و گاه متناقض جوامع، به نسبیت گرایی و پلورالیسم دینی و اخلاقی می انجامد و در نتیجه، هیچ گزاره ارزشی و اعتقادی را نمی توان برخوردار از ثبات، عینیت و حسن یا قبح راستین دانست و ارزش آن ها در حد یک قرارداد اجتماعی تنزل می یابد. علاوه این که، عدم هم گرایی دورکیم با اکثریت جامعه، به پارادوکس و خودستیزی و در نهایت، به نفی جامعه گرایی خواهد انجامید.
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
ابتنای معناشناسانه اخلاق به دین
نویسنده:
جواد دانش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, بهار و تابستان/1392
صفحات :
از صفحه 57 تا 90
  • تعداد رکورد ها : 3