جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
بررسی کارکرد هوش مصنوعی ضعیف در اقسام علم و آگاهی با توجه به مبانی معرفت شناسی صدرائیان
نویسنده:
حسین مطلبی کربکندی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , معرفت شناسی ملاصدرا , هوش مصنوعی (AI) , رایانه , علم به جزئی , علم حضوری , علم نفس , ادراک حسی , قیام حلولی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صورت حسی , علم واجب , علامه حلی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , سید حسین طباطبائی بروجردی , فلسفه دین , فلسفه علم , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , تصور(مقابل تصدیق) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) , مطلق علم , ذهن شناسی ملاصدرا , مطلق آگاهی , عینیت کارکرد , تساوی کارکرد , کارکرد ناقص , فاقد کارکرد , تقسیم بندی علم , تصورات حقیقی , تصورات اعتباری , هوش مصنوعی ضعیف , تصورات حقیقی جزئی , محمد بنیانی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
انقلاب صدرایی در ذهن شناسی و طرح نوینی در معرفت شناسی
نویسنده:
زهره قربانی، مهدی امام جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , وجود ذهنی , ملاصدرا , اصالت وجود , مراتب هستی , حمل شایع صناعی (منطق) , وجود خاص , معرفت شناسی ملاصدرا , حمل حقیقت و رقیقت , نظام هستی , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , انطباق , حمل شایع , تطابق ذهن و عین , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , ملا عبدالله زنوزی , سید رضی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , وجودی بودن علم , مطابقت ماهوی , حکمت متعالیه , ماهیت , مقولات عشر , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , شدت مرتبه وجود , حمل , حمل حقیقه و رقیقه , حمل شایع , حمل اولی , مقولات ده گانه ارسطویی , عبدالله جوادی آملی , وجود ذهنی , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) , تشکیک‌ در وجود , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , ذهن شناسی ملاصدرا , ماهوی نبودن علم , رابطه علم و مقولات , انطباق عینی وجود , تمایز علم و وجود ذهنی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
مسألۀ وجود ذهنی تا زمان ملّاصدرا یکی از پیچیده‌ترین مباحث فسلفۀ اسلامی بوده است که اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی دربارۀ آن اظهار نظر کرده‌اند؛ اما نتوانستند بر بر این مشکل فائق آیند. صدرالمتألهین با طرح حمل اولی و شایع و تمایز آن دو، توانست این مسأله را حل کند. وی با خروج علم از سنخ ماهیت و ورود آن به سنخ وجود، توانست رویکردی ابتکاری نسبت به این مسأله داشته باشد و دقیق‌ترین اشکالات آن را برطرف کند.<br /> ملّاصدرا بر خلاف حکمای پیشین، علم را از تحت مقولات خارج می‌کند و آن را از سنخ وجود می‌شمارد. در نتیجه، این توانایی را پیدا می‌کند که بین علم و وجود ذهنی تمایز قائل شود و وجود ذهنی را ظلّ علم قلمداد کند. وی با طبقه‌بندی هستی در نظام تشکیکی وجود و با طرح حمل حقیقه و رقیقه، در تطابق ماهوی ذهن و عین، انطباق آن دو را ناشی از انطباق عینی وجود برتر ماهیت معلوم بر وجود خاص دانست.
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
تاثیر مبانی نفس شناسی ملاصدرا بر معرفت شناسی او
نویسنده:
ناصر مومنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1386
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , مرتضی مطهری , علم حصولی , حرکت جوهری نفس , ملاصدرا , معاد جسمانی , معاد روحانی , علم شهودی , بساطت نفس , واقع نمایی , معرفت شناسی ملاصدرا , علم النفس ملاصدرا , علم حضوری , علم نفس , راه کشف و شهود , معاد جسمانی , عالم صغیر , عالم کبیر , سوژه , عقول مفارقه , شهود عقلانی , خلسه , روش شناسی ملاصدرا , اتحاد عالم و معلوم , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , مرتضی مطهری , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , حرکت جوهری , عقل بسیط , بساطت نفس , وحدت قوای نفس , معاد روحانی , تلویحات , خلاقیت نفس , واقع نمایی ادراک , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) , عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , نظریه مطابقت , ذهن شناسی ملاصدرا , علم شناسی ملاصدرا , نظریه تعدد نوع انسان , رساله سه اصل , نفس سالک , مطابقت علم و معلوم , شباهت نفس به خدا , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
در این مقاله، کوشش شده است تا نشان داده شود که نگاه ملاصدرا به نفس، نگرش وی به علم و ادراک را به گونه‌ای دیگر کرده و نتایج نوینی به بار آورده است. در این نوشتار، بیشتر نظریات خاص صدرا در رابطه با نفس‌شناسی و ارزیابی نگاه او به نفس و تأثیر این نگرش بر دیدگاه‌های این فیلسوف بزرگ در خصوص شناخت مورد نظر است. بنابراین کوشش شده است تا میزان تأثیر‌پذیری معرفت‌شناسی ملاصدرا از مبانی‌ نفس‌شناختی او تبیین و تحلیل شود. نتیجه بدیعی که از این پژوهش به دست می‌آید، روش‌شناسی معرفتی ملاصدرا است. دقت در این روش‌شناسی ما را به یک هندسة منسجم رهنمون می‌کند و ارتباط و پیوستگی دو حیطة نفس‌شناسی و معرفت‌شناسی را به خوبی نشان می‌دهد. هرچند تلقی صدرالمتألهین از معرفت، با نگرش فیلسوفان جدید کاملا متفاوت است، می‌توان با رویکرد امروزی نیز به آرای او نگاه کرد و با توجه به مبانی نفس‌شناختی و نظام معرفتی او، آن را مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل، از این زاویه نیز به مسألة معرفت از نگاه ملاصدرا توجه شده است.
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
  • تعداد رکورد ها : 3