جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
دیدگاه‌های امام خمینی در باب هلیت وجود حق
نویسنده:
پریسا گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
چکیده :
قونوی در تفسیر سورة فاتحه، هلیت مطلق حق، را عبارت از اطلاق انبساطی وجود که عاری از هرگونه قید و ترکیب و کثرت است می‌داند. وجود حق از دیدگاه وی عبارت است از صرف وجود به طوری که نه کثرتی در آن اعتبار می‌شود و نه ترکیبی، نه صفتی و نه نعتی، نه اسمی و نه رسمی، نه نسبتی و نه حکمی، بلکه وجودش وجودی بحت است. فناری، شارح مفتاح، وجود بحت را به معنای وجود مطلق درنظر می‌گیرد یعنى وجودی که هیچ‌گونه قیدی در آن اعتبار نمی‌شود هرچند می‌توان آن را با قیود و بدون آن‌ها اخذ کرد. این وجود بحت همان وجود مأخوذ بلاشرط است نه وجودی که مقید به قید اطلاق شده باشد. قونوی برای اثبات این‌که واجب‌الوجود، همان وجود مطلق است، پنج برهان اقامه کرده و سپس به طرح شبهات و انتقاداتی دست زده که بر این براهین وارد ساخته‌اند. امام خمینی نیز در تعلیقات خود بر مصباح الانس، درصدد پاسخ به شبهات برآمده، جز براهین اول تا سوم با براهین دیگر مخالفت دارد و آن‌ها را اثبات‌کنندة مدعا نمی‌داند و خطای آن‌ها را ناشی از خلط مفهوم با مصداق و حمل اولی با حمل شایع صناعی یا خلط مفهوم ذهنی با حقیقت خارجی یا خلط وجود مطلق با مطلق وجود می‌داند.
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
معیارهای تکثر از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
احمد حبیبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , فصوص الحکم , فتوحات مکیه , اثولوجیا , شب قدر , فیض اقدس , نبوت , محبت , اراده الهی , اراده الهی , علم الهی , محبت الهی , قضا و قدر , فیض اقدس و فیض مقدس , مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه , قاعده «الواحد» , نفس الرحمان , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , خواجه نصیرالدین طوسی , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت اشراق the School of Illumination , تعین , امام خمینی , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , تثلیث مسیحی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابن عربی , اسم اعظم(الله) , تجلی اسم الله , تعینات اسمائی(مقابل تعین ذاتی) , بطون(مقابل ظهور خاص) , ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) , ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) , عالَم وحدت(مقابل عالَم کثرت) , عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) , مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) , مقام خلافت(قسیم مقام نبوت و رسالت و ولایت) , مقام محبت , امام خمینی , مصباح الانس , خلافت محمدیه (ص) , سریان حقیقت عقلیه , خلافت کبرای محمدی (ص) , یوم القیامه احمدی (ص) , تعین محمدی (ص) , یوم محمدی (ص) , بساطتت عالم , نبوت تفریعی , حقیقت علویه (ع) , قول تکوینی الهی
صفحات :
از صفحه 31 تا 51
بررسی نسبت مقامات و احوال عرفانی با بیانات اهل بیت (ع)
نویسنده:
صدیقه بحرانی، زهره زمانی، محسن مکارم، افشین ایجی نژاد فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , عشق الهی , صوفیه (فرق کلامی) , اهل بیت(ع) , رؤیت قلبی خدا , عرفان اسلامی , قرب الهی , علامه مجلسی , محمد محمدی ری شهری , ابن عباس(عبدالله بن عباس) , سید مرتضی , شوق , فقر ذاتی , انابه , انس به خدا , توکل , رجا , زهد , خشیت , شوق به خدا , صبر , ورع , مراقبه , صبر سالکان , رضا به ربوبیت الهی , خوف عارفان , حب به خدا , یقین , حق الیقین , علم الیقین , عین الیقین , زهد عارفان , احادیث عرفانی , ابوحامد غزالی طوسی , شیخ عباس قمی , اصطلاحنامه تصوف , اصطلاحنامه عرفان , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , مولوی , رابعه عدویه , حضرت عیسی(ع) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , فقر(احکام اعیان عرفان نظری) , حضرت مراقبه , مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) , مقام زهد , مقام ورع , مقام رجاء , مقام توکل , مقام رضا , مقام یقین , مقام انس , مقام فقر , مقام شوق , مقام قرب , ارکان توبه , مصباح الانس , دشمنان اهل بیت (ع) , مقامات در تصوف , حالات در تصوف
صفحات :
از صفحه 113 تا 140
  • تعداد رکورد ها : 3