جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
گذری بر معرفت شناسی حکمت متعالیه
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , وجود ذهنی , اسفار , حکمت متعالیه , علم حصولی , اصالت وجود , ابن سینا: ابوعلی سینا , اشارات و تنبیهات , حمل شایع صناعی (منطق) , معرفت شناسی ملاصدرا , علم حضوری , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , قرآن , حمل اولی ذاتی (منطق) , امکان شناخت , فاعل شناسا , وجود عینی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , علامه طباطبایی , ابن سینا , حکمت متعالیه , اصالت وجود , حمل شایع , حمل اولی , قرآن , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) , وجود خارجی معلوم , وجود ذهنی معلوم , هستی شناسی معرفت , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , فرایند ادراک , هستی شناسی علم , ادراک تصوری , ادراک تصدیقی , حامد ناجی اصفهانی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
معرفت‌شناسی یکی از بنیادی‌ترین مباحث فلسفه است که در قرن اخیر، تحول ژرفی یافته است.فلسفه‌ی اسلامی همانند تمام فلسفه‌های پیش از خود، بیش از آن‌که به ماهیت معرفت‌شناسی ادراک نظر داشته باشد،به بررسی‌ هستی‌شناسانه‌ی ادراک پرداخته است.صدر الدین محمد شیرازی،بنیان‌گذار حکمت متعالیه،اگرچه از این قاعده مستثنا نیست،ولی با توجه به مباحث ژرف‌ ادراک و انواع آن،مطالبی بنیادین در این موضوع عرضه کرده است.گفتار حاضر با عنایت به طرح بحث معرفت‌شناسی معاصر و چگونگی تطابق معلوم ذهنی و خارجی،سعی بر ارایه طرحی از معرفت‌شناسی حکمت متعالیه،با توجه به‌ تحقیقات ملاصدرا و شارحان متأخر وی دارد.
صفحات :
از صفحه 125 تا 136
مسئله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی , اسفار , باور پایه , وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) , بدیهیات , علم حصولی , مبناگرایی (معرفت شناسی) , باور , برهان تسلسل , خطاناپذیری , توجیه , درون گرایی , خطاپذیری , معرفت یقینی , مبناگرایی معتدل , این همانی یا هو هویت. , امکان معرفت , وظیفه گرایی معرفتی , فطریات , امتناع اجتماع نقیضین , لزوم توجیه باورهای غیر پایه , مبناگرایی‌ تجربی , علم‌ حضوری , معرفت شناسی باور پایه , باور استنتاجی , مبناگرایی غیرتجربی , هستی شناسی معرفت , تکثر معرفت , مبناگرایی ساده , مبناگرایی مضاعف , ساختار معرفت , ناوظیفه گرایی , پیدایش بدیهی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , کتاب شفا (ابن سینا) , درباره علامه طباطبایی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم حصولی , علم حضوری , توجیه (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , توجیه باور دینی , نظریه مبناگروی , مبناگرایی تجربی , مبناگرایی کلاسیک , مبناگرایی معتدل , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , امور بدیهی , یقین , ویلیام آلستون William J. Abraham , امکان معرفت(معرفت شناسی) , تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) , باور موجه , بدیهیات اولیه , بدیهیات ثانویه , اصل امتناع اجتماع نقیضین , اصل امتناع ارتفاع نقیضین , فطریات , وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , قاسم پورحسن درزی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
نظریة مبناگرایی یکی از دیرینه‌ترین و مهم‌ترین رهیافت‌ها در معرفت‌شناسی تلقی ‌می‌شود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقالة حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کرده‌ایم و از دو شکل مبناگرایی درون‌گرایانه و برون‌گرایانه، دومی را بررسی می‌کنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آن‌ها را کاویده‌ایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برون‌گرایانه این است که باورهای ما به دو دستة پایه و استنتاجی تقسیم می‌شوند و همة باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این‌ صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقالة حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه ‌بر آن‌که کاستی‌های نظریة مبناگرایی نشان داده می‌شود به این کاستی‌ها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخ‌هایی داده شود.<br /> علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان می‌دهد که این دستگاه اولاً، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص ‌می‌کند؛ ثانیاً، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع می‌کند؛ ثالثاً، روش دست‌یابی به معرفت یقینی را تبیین ‌می‌کند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست بر‌می‌شمارد.<br /> خطاپذیری و خطاناپذیری و درنتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسی‌ترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، دربارة معرفت یقینی، که باید درنهایت همة معرفت‌ها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژه‌ای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ می‌توان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزل‌پذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد.<br /> مهم‌ترین دستاورد علامه، در حوزة معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دست‌یابی به معرفت خطاناپذیر است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
  • تعداد رکورد ها : 2