جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
اخلاق محبت در آرا و اندیشه‌های آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد رضا حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , اخلاق دینی , ابن سینا: ابوعلی سینا , عرفان عملی , فلسفه اخلاق (اِتیک) , انسان شناسی , قرب نوافل , قرب فرائض , غایت آدمی , غایت خلقت , اطاعت و بندگی خدا , صحیفه کامله سجادیه , اخلاص , اخلاق محبت , 03. انسان شناسی Human nature , اهل بیت(ع) , اطاعت انسان , خلق آدم (ع) , نظام اخلاقی , سلوک , اخلاق اسلامی , تبعیت , محبوب , محبوب ازل , اخلاق دینی , معرفت و محبت , نظریه جذب و دفع , نظام اخلاقی اسلام , فلسفه اخلاق اسلامی , محبت و عشق در اخلاق , حب به خدا , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , اخلاص , حب اهل بیت (ع) , حب به خدا , قرب فرایض , قرب نوافل , بینش شهودی (معرفت شناسی) , انسان شناسی اخلاقی , کمال اخلاقی , عبدالله جوادی آملی , عرفان عملی , فلسفه اخلاق (عام) , اصطلاحنامه عرفان , عرفان نظری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , محبت اهل بیت(ع) , انسان‏ شناسی اخلاق , عرفان‌ نظری , برهان محبت , جذبه , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , فهم قرآن کریم , معرفت شناسی محبت , پیروی از راهنما , مبدأشناسی نظام اخلاقی , اثر تکوینی محبت , محبت توحیدی , توحید محبتی , محبت موحدانه , محبت مشرکانه , غایت شناختی نظام اخلاقی , حبیب خدا , جد و جهد در عبادت , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
محبت و عشق از عناصر کلیدی و زیربنایی در عرصه­های معرفتی، اخلاقی و عرفانی است. از این رو پژوهش دربارهٴ آن در همهٴ ساحت­های یادشده، می‌تواند بخشی اصلی از مباحث زیربنایی یا روبنایی شمرده شود.<br /> جایگاه محبت در عرصهٴ اخلاق و رابطهٴ عمیق و تنگاتنگ آن با بخش‌های مختلف اخلاق و عرفان عملی، باعث می‌شود پیوندی ناگسستنی میان اخلاق و عرفان از یک سو، و اخلاق و محبت و عشق از دیگر سو، پدید آید. عمق این درهم‌تنیدگی تا جایی است که محبت و عشق به شکوفایی و شکل‌گیری یک نظام اخلاقی مبتنی بر محبت، منتهی شده است. این نظام اخلاقی مبتنی بر محبت و عشق که «اخلاق محبت» خوانده می‌شود، از یک جهت، مبانی کلامی و فلسفی خود را با عنصر محبت (محبت خدا) مرتبط می‌داند؛ و از جهت دیگر، در پرتو اصل محبت و عشق، به مسائل فرعی و موضوعات متنوع اخلاقی می‌پردازد. <br /> در این پژوهش بر آنیم که با تکیه بر آرا و اندیشه­های استاد فرزانه، آیت­الله جوادی آملی، اصول و مبانی «اخلاق محبت» را بررسی و احصا نموده، جایگاه آن‌ها را در شاخصه­دهی به یک ساختار نظام­مند اخلاقی در مقایسه با سایر نظام­های رایج و تعریف شدهٴ اخلاقی ترسیم کنیم. در نهایت شاخصه مبنایی برای تمایز «اخلاق محبت» و دیگر نظام‌های اخلاقی، به دست خواهیم داد.<br /> اهم این اصول و مبانی، در چهار گروه کلی «معرفتی و معرفت‌شناختی»، «مبدأشناختی»، «انسان‌شناختی»، و «عملی و غایت‌شناختی» قرار می‌گیرند.
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مطالعه تطبیقی دو طریق عرفانی (طریق وجه خاص و روش شطار)
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1392
چکیده :
دو راه سلوکی در کتب عرفان بیان شده است: طریق «وجه خاص» ابن‌‌‌عربی؛ و طریق «شطار» کبرویه. طریق «شطار» به عنوان برترین راه سلوک، گاه با طریق «وجه خاص»، یکی دانسته شده است. در این مقاله، طریق وجه خاص، به عنوان طریق بی‌‌‌واسطۀ حق با بنده از طریق عین ثابت، با روش شطار به معنای راه محبت، مقایسه شده است و ضمن برشماری ویژگی‌‌‌های هر کدام، به این نتیجه رسیده که تطبیق این دو روش بر هم، نادرست است و این تطبیق را کبرویه پس از پذیرش اندیشه‌‌‌های ابن‌‌‌عربی، انجام داده‌‌‌اند. البته با طریق وجه خاص، به راحتی می‌‌‌توان روش شطار را تحلیل هستی‌‌‌شناختی کرد.
صفحات :
از صفحه 111 تا 124
  • تعداد رکورد ها : 2