جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
>
تصدیق(مقابل تصور)
>
باور موجه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
نقد و بررسى تحلیل معرفت از منظر کیث لرر
نویسنده:
مهدى عبدالهى، محمد حسینزاده یزدى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علم حضوری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه انسجام گرایی
,
صدق منطقی (خبری)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
کیث لرر
,
باور موجه
,
باور صادق موجه
,
نظریه مطابقت
,
توجیه نقض ناپذیر(مقابل توجیه نقض پذیر)
,
پارادوکس
,
نظریه صدق تارسکی
,
نظریه تحویلی صدق
,
اختلاف موصوف و مطابق صدق
,
نظریه مطلق صدق
,
پذیرش قضیه
,
شرط توجیه کامل
,
شرط چهام معرفت
,
نظریه علامت زدایی
,
تقابل صدق و کذب
,
الغا پذیری
,
محمد حسین زاده یزدى
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه اعتمادگرایی فرایندی در «باور موجه چیست؟»
نویسنده:
عبداله نصری، جلال پیکانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, بهار/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
آلوین گلدمن
,
خوداظهاری
,
اعتمادگرایی فرایندی
,
درونی گرایی
,
برونی گرایی
,
شیطان دکارتی
,
ایراد کلیت
,
مسایل جدید معرفت شناسی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
رنه دکارت
,
باور موجه
,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی)
,
مساله گتیه
,
بداهت
,
مخ در خمره
,
باور حاصل از درون نگری
,
مفهوم شک ناپذیر
,
تصحیح ناپذیری
,
عمل تابعی
,
اصل بند پایه
,
سلسله علی باورها
,
دروننگری (معرفتشناسی/روانشناسی)
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
اعلی تورانی، معصومه عامری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور موجه
,
اختیار انسان
,
وجود خدا
,
شرارت جهان گیر
,
پلانتینگا
,
جی ال مکی
,
جبر عِلّی
,
اختیار انسان
,
جهان ممکن
,
جهانهای ممکن
,
اثبات وجود خدا
,
شرور و عدل الهی
,
تناقض ضمنی
,
قواعد شبه منطقی
,
دفاع اختیار گرایانه
,
شر
,
شر اخلاقی
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
خدای مطلق
,
شر اخلاقی
,
مسئلة منطقی شرّ
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جی. ال. مکی
,
باور موجه
,
شدت فراگیر
,
تناقض صریح
,
مفهوم اشتمال
,
مفهوم تنافی
,
وضعیت امور کامل
,
صدق باور دینی
,
قضیه ضرورتا صادق
,
وضعیت امور ممکن
,
مکمل وضعیت امور
,
اعلی تورانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانستهاند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمیتوان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسألۀ منطقی شر به شکل ساده چنین است: خدا قادر مطلق است. خدا خیر مطلق است. شر وجود دارد. جی. ال. مکی میگوید: این مجموعه با هم ناسازگارند. لذا نباید به چنین خدایی اعتقاد داشت. در نتیجه خدا وجود ندارد. آلوین پلانتینگا در جواب جی. ال. مکی با طرح جهانهای ممکن و این که قدرت بی نهایت خدا شامل برخی از جهانها نمیشود و آن جهان، عالمی است که انسانها در آن مختار باشند، اما جملگی خیر اختیار کنند؛ قصد دارد اثبات کند جمع قضایای مورد باور انسان متأله با وجود شرور نه تنها تناقض صریح ندارد؛ بلکه تناقض ضمنی نیز ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باور دینى و اعتبار آن از منظر آلوین پلنتینگا
نویسنده:
محمدعلی مبینى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, اسفند/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
مبناگرایی سنتی
,
معیار معرفت (معرفت شناسی)
,
معرفت طبیعی
,
نظریه کارکرد صحیح
,
باور مسیحی
,
طرح آکویناس کالوین
,
معرفت طبیعى به خدا
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
نظریه مبناگروی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
فلسفه غربی
,
استقرا
,
فلسفه دین
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
لیندا زاگزبسکی Linda Zagzebski
,
ژان کالون
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
باور موجه
,
بدیهیات اولیه
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پایه بودن اعتقاد به خدا از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلانتینگا
نویسنده:
سمیرا فرزین، رضا اکبریان، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , تابستان/ 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
پلانتینگا
,
گزاره پایه
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
مبناگرایی سنتی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
علامه طباطبایی
,
یقینیات
,
رضا اکبریان
,
فلسفه دین
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(راه های معرفت)
,
باور موجه
,
انتقاد کدو تنبل بزرگ
,
پایه بودن باور به خدا
,
ون هوک
,
محمد علی حجتی
,
درباره علامه طباطبایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 329 تا 348
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وثاقت گرایی در توجیه
نویسنده:
مسعود الوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاییز و زمستان/ 1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وثاقت گروی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی طبیعت گرایانه
,
باور موجه
,
درون گرایی معرفتی
,
برون گرایی معرفتی
,
نظریه گلدمن
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
عقلانیت فلسفی
,
چرخش زبانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
یورگن هابرماس
,
توجیه
,
توجیه
,
توجیه معرفت
,
ریچارد رورتی
,
نومینالیسم
,
پراگماتیسم
,
ذهن گرایی
,
زمینه گرایی
,
مینی مالیسم
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پراگماتیسم
,
نظریه مبناگروی
,
نسبیت معرفت
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
عقلانیت جدید
,
هرمنوتیک هابرماس
,
اصالت تسمیه(فلسفه)
,
حقیقت
,
مبناگرایی خطا ناپذیر
,
رابطه حقیقت و توجیه
,
عمل و گفتمان
,
شهود رئالیستی
,
شهود رئالیستی
,
نظریه سازگاری
,
گسست معرفتی
,
رفتارگرایی معرفت شناختی
,
ضد ذات گرایی
,
افلاطون
,
سازگاری باورها
,
رنه دکارت
,
جان دیویی
,
ریچارد رورتی
,
فریدریش نیچه
,
یورگن هابرماس
,
پارادایم
,
باور موجه
,
ذهن گرایی
,
نظریه مطابقت
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فهم رئالیستی شناخت
,
چارچوب باور
,
پارادایم زبانی
,
تلقی بازنمایی
,
تلقی پراگماتیستی
,
آسایش متافیزیکی
,
افق تفسیر
,
رابطه دیالکتیکی پارادایمها
,
شکاکیت زمینه گرایی
,
واقعیت منفعل
,
سعیده کوکب
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه میتوانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمیتوان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده میکنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریة اصلی مطرح میگردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح میکند و حقیقت را با توجیه یکسان میداند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیلة آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی میکنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح میشود، میتواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطة درونی حقیقت و توجیه فقط میتوان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوبهای عملی و گفتمان عقلانی ایفا میشود، میتواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه باورهای تجربی
نویسنده:
محمدعلی پودینه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادراک حسی
,
درون گرایی
,
برون گرایی
,
حالات ذهنی
,
ابطال پذیری گزارههای تجربی
,
نظریه انسجام گرایی
,
نظریه مبناگروی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه دین
,
باور موجه
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
گزاره های تجربی (فلسفه)
,
برون گرا
,
شواهد تجربی
,
باور تجربی
,
تجارب حسی
,
معرفت شناسی ادراک حسی
,
منبع توجیه
,
مبناگرایی میانه رو
,
دونالد دیویدسون
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اسفار
,
باور پایه
,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی)
,
بدیهیات
,
علم حصولی
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
برهان تسلسل
,
خطاناپذیری
,
توجیه
,
درون گرایی
,
خطاپذیری
,
معرفت یقینی
,
مبناگرایی معتدل
,
این همانی یا هو هویت.
,
امکان معرفت
,
وظیفه گرایی معرفتی
,
فطریات
,
امتناع اجتماع نقیضین
,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه
,
مبناگرایی تجربی
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی باور پایه
,
باور استنتاجی
,
مبناگرایی غیرتجربی
,
هستی شناسی معرفت
,
تکثر معرفت
,
مبناگرایی ساده
,
مبناگرایی مضاعف
,
ساختار معرفت
,
ناوظیفه گرایی
,
پیدایش بدیهی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
درباره علامه طباطبایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگرایی تجربی
,
مبناگرایی کلاسیک
,
مبناگرایی معتدل
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
امور بدیهی
,
یقین
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری)
,
باور موجه
,
بدیهیات اولیه
,
بدیهیات ثانویه
,
اصل امتناع اجتماع نقیضین
,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین
,
فطریات
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
قاسم پورحسن درزی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نظریة مبناگرایی یکی از دیرینهترین و مهمترین رهیافتها در معرفتشناسی تلقی میشود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقالة حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کردهایم و از دو شکل مبناگرایی درونگرایانه و برونگرایانه، دومی را بررسی میکنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آنها را کاویدهایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برونگرایانه این است که باورهای ما به دو دستة پایه و استنتاجی تقسیم میشوند و همة باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقالة حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه بر آنکه کاستیهای نظریة مبناگرایی نشان داده میشود به این کاستیها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخهایی داده شود.<br /> علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان میدهد که این دستگاه اولاً، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص میکند؛ ثانیاً، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع میکند؛ ثالثاً، روش دستیابی به معرفت یقینی را تبیین میکند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست برمیشمارد.<br /> خطاپذیری و خطاناپذیری و درنتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسیترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، دربارة معرفت یقینی، که باید درنهایت همة معرفتها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژهای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ میتوان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزلپذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد.<br /> مهمترین دستاورد علامه، در حوزة معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دستیابی به معرفت خطاناپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معرفت گزاره ای از منظر معرفت شناسی غربی و اسلامی با تأکید بر نقض گتیه
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
باور موجه
,
صدق
,
علم حصولی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
باور
,
معرفت ظنی
,
علم حضوری
,
توجیه
,
معرفت گزاره ای
,
باور صادق مُوَجَّه
,
اقسام گزاره بدیهی
,
معرفت یقینی
,
معرفت تصوری
,
نظریه شناخت
,
ادموند گتیه
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علامه مجلسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
معرفت شناسی اسلامی
,
نقض گتیه
,
عبدالله جوادی آملی
,
معرفت قضیه ای
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
صدق
,
معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای)
,
معرفت غیر گزاره ای(مقابل معرفت گزاره ای)
,
باور موجه
,
باور صادق موجه
,
باور خطا ناپذیر
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
مساله گتیه
,
معرفت حصولی گزاره ای
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
نظریه نقض ناپذیری معرفت
,
نظریه اطمینان آوری معرفت
,
نظریه عِلّی معرفت
,
نظریه شرطی معرفت
,
معرفت شبه یقینی
,
آگاهی جزئی
,
معرفت توصیفی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
این مقاله دو بخش دارد: بخش اول با تعریف سنتی معرفت در غرب می آغازد و ضمن نگاهی اجمالی به ریشه تاریخی و تحلیل مؤلّفه های سه گانه آن به مثال های نقض گتیه و سپس واکنش های مهم معرفت شناسان معاصر به آن می پردازد.<br /> بخش دوم مقاله دربارهٴ تعریف معرفتِ گزاره ای از منظر حکمای اسلامی و تفاوت آن با تعریف سنتی غرب، تقسیم معرفت به تصوری و تصدیقی (گزاره ای)، تبیین معرفت گزاره ای یقینی و ویژگی های آن است و نشان می.دهد که نقدها و مثال نقض های گتیه بر این تعریف وارد نیستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید