جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
چیستی و گستره علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی؟
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، قاسم بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , سکولاریسم , معرفت دینی , دین شناسی , دین حداکثری , دین حداقلی , دلایل نقلی , رابطه علم و دین , تعارض علم و دین , محدوده عقل , علم دینی , قلمرو دین , عصمت , اهل بیت(ع) , عصمت نبی از جمیع معاصی , قرآن , قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , وحی الهی , دین و معرفت شناسی , عقل و دین , رابطه علم و دین نزد کانت , سکولاریسم , تعارض علم و دین , معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , قرآن , معرفت شناسی اسلامی , عبدالله جوادی آملی , عبدالحسین خسروپناه , هندسه معرفت دینی , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , عقل و علم , وحی بر پیامبر , نقل (معرفت شناسی) , عقل(قوه عاقله) , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , نظریه علم دینی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , کلیات علوم , پذیرش علم دینی , منزلت عقل در هندسه معرفت دینی , تعاضد علم و دین , نظریه حداکثری علم دینی , معرفت‌ شناسی دینی
چکیده :
مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است. یکی از موافقان نظریهٴ علم دینی، آیت الله جوادی آملی ـ دام‌ظلّه ـ است. ایشان «علم» را در این مباحث، به معنای اعم و شامل تمام علوم می‌داند و سایهٴ دین را بر سر همهٴ علوم می‌گستراند. استاد، امکان علم دینی را پذیرفته و با دو روش تفسیری و روش فلسفی آن را اثبات می‌کند. در مسئلهٴ چگونگی تحقق علم دینی، رویکرد حداکثری را به دین می‌پذیرند و معتقدند که دین، شامل تمام علوم می‌شود و علم غیردینی وجود ندارد. دیدگاه حداکثری علم دینی، دارای سه مرحله است: 1. قرار دادن عقل در هندسهٴ معرفت دینی؛ 2. تنفیذ شرع بنای عقلا را؛ 3. تبیین کلیات علوم با دلیل نقلی. این مراحل به صورت تکاملی، همه علوم را در بر می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
  • تعداد رکورد ها : 14