جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
رویکرد کلامی و فلسفی خیر و شر
نویسنده:
حسن امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , محمدتقی مصباح یزدی , معتزله , اعیان ثابته , ابن سینا: ابوعلی سینا , اشاعره , نظریه کسب , افعال آزاد , وحدت شخصی وجود , شرور , کمال اول , کمال ثانی , وحدت شخصی , اشاعره (اهل سنت) , افعال اختیاری انسان , معتزله (اهل سنت) , خیر کثیر , شرّ قلیل , وحدت شخصی وجود , نیستی انگاری شر , حسن و قبح ذاتی , شرور طبیعی , حسن و قبح ذاتی , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , ابن سینا , شر , شر اخلاقی , نظام احسن , علامه حلی , شر اخلاقی , ابونصر فارابی , فخر رازی , فلوطین(افلوطین) , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن عربی , احکام اعیان ثابته(عرفان نظری) , رویکرد کلامی به مساله شر , رویکرد فلسفی به مساله شر , عدم کمال اول , عدم کمال ثانی , هستی انگاری شر , اصل عوض و انتصاف , نسبی انگاری شر , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
رویکرد اشاعره نسبت ‌به مسأله شرور، نیست­انگارانه و رویکرد متکلمان معتزلی شیعی پیش از خواجه‌نصیر، هستی­انگارانه بوده است؛ اما پس از وی، دیدگاه آنان متفاوت بوده است. از میان فیلسوفان، فارابی نخستین کسی است که به این مسأله پرداخته، میان شرور طبیعی و ارادی تفاوت گذاشته است. پس از او ابن‌سینا با نگاه نیستی­انگارانه بصورت مفصل با تشقیق شقوق و بیان احکام هر‌کدام بصورت جداگانه به این مسأله پرداخته است. بعد از وی، بیشتر فیلسوفان متأثر از وی بوده‌اند؛ البته ملا‌صدرا در مفاتیح‌الغیب، دیدگاه نیستی­انگارانه فیلسوفان را به چالش کشیده، دیدگاه عرفا را برگزیده است.
صفحات :
از صفحه 53 تا 87
  • تعداد رکورد ها : 2