جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
رؤیت حق تعالی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
شناختهای لازم در سلوک عملی با نظر به آرای علامه جوادی آملی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
توحید
,
ولایت
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ائمه اطهار
,
عبودیت
,
سیر و سلوک
,
ولایت
,
علم نفس
,
ولایت انسان کامل
,
لقاء الله
,
قرآن
,
علامه مجلسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
قرآن کریم
,
عبودیت
,
رؤیت حق تعالی
,
شهود شریعت گروانه
,
عبدالله جوادی آملی
,
سلوک عملی از نظر جوادی آملی
,
نظام سازی سلوک وحیانی
,
عرفان به نفس
,
عرفان به خدا
,
وسیله سیر و سلوک
,
آثار سلوک معرفت نفس
,
عقلانیت در سلوک
,
اعتدال در سلوک
,
اخلاق گرایی در سلوک
,
شریعت گرایی در سلوک
,
تکامل گرایی در سلوک
,
عبودیت گرایی در سلوک
,
ولایت محوری در سلوک
,
سلوک زندگی ساز
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
محمدجواد رودگر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نوشتار حاضر در صدد تبیین اجمالی شناختهای لازم در سلوک عملی و شرایط، مبانی و مقدمات آن،بر محور آرای علامه جوادی آملی است. نیز کوشش شده است تا گامی در نظامسازی سلوکِ وحیانی در بُعد ایجابی برداشته و راهبردها و کاربردهای آن را نشان دهد و از این رهگذر عرفانهای بشری، شبه عرفانها یا عرفانهای مونتاژ را برمیرسد. گفتمان حاکم بر سلوک عملی در آرای علامه جوادی آملی، توحید و عبودیت بر صراط مستقیم شریعت حقه محمّدیه(ص) است که عنصر معرفتِ نفس شهودی و مؤلفه ولایت انسان کامل معصومA اُسّ و اساس آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ایمان
,
حکمت متعالیه
,
سعادت
,
عقل عملی
,
صبغه
,
احیاگری دینی
,
راه مستقیم
,
الشفاعة
,
اختیار
,
العمل الصالح
,
حب دنیا
,
محدوده عقل
,
فطرت(کلام)
,
اختیار
,
شفاعت
,
احیای دین
,
اختیار انسان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کمال نهایی انسان
,
لقاء الله
,
قرآن
,
نا آرامی
,
علامه مجلسی
,
سعادت در حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
صراط
,
قرآن
,
خود سازی
,
طاعت
,
حب دنیا
,
رؤیت حق تعالی
,
معناشناسی سعادت
,
وجودشناسی سعادت
,
معرفت شناسی سعادت
,
عبدالله جوادی آملی
,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
استعانت
,
آیت اله جوادی آملی
,
شفاعت مشروط
,
گردشگری آگاهانه
,
حفظ سعادت
,
تهذیب نفس
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سعادت از دغدغهها و آرمانهای اصلی آدمی است و انسانها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بودهاند. به نظر میرسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و بررسی حقیقی بودن سعادت، ارادی و فطری بودن آن و عوامل مؤثر در نیل به آن و سوم از حیث معرفتشناسی و بررسی راه آگاه شدن از سعادتمندی خود و چگونگی مراقبت از آن، کافی نبودن عقل برای رساندن آدمی به سعادت و نقش سعادت در معرفتشناسی. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این سه مسئله از منظر آیتالله جوادی آملی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
مرتضی مطهری
,
تشیع
,
فرق کلامی
,
معتزله
,
اندیشه شیعه
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
خوارج
,
اشاعره
,
وعد و وعید
,
سیره امام علی (ع)
,
جنگ صفین
,
فقه سیاسی
,
اصول عقائد
,
اصول عقائد
,
17. فرق کلامی
,
اصول عقاید
,
جبر و اختیار(کلام)
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
معتزله (اهل سنت)
,
وعد و وعید
,
توبه مرتد
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
اخبار نبی اکرم صلی الله علیه و آله
,
جنگ صفین
,
قرآن
,
کفر فاسق
,
مغفرت کبائر
,
توبه مرتد
,
ارجاء کلامی
,
سید رضی
,
سید مرتضی
,
مرتضی مطهری
,
قرآن
,
رؤیت حق تعالی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
ارجاء
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
سیره علوی (امام علی ع)
,
ویلیام مونتگمری وات
,
ابن ابی الحدید
,
ابن اثیر
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
جانشینی پیامبر اسلام(ص)
,
جبر اختیار
,
ابوالحسن محمدبن الحسین الموسوی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سدههای چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سدههای نخستین تاریخ اسلامی فرقههای کلامی دربارة مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریههای خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعة امامیه است، آوردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه طور اعظم یا طامه الکبری در اندیشه سهروردی
نویسنده:
فاطمه صمدی سروکلایی، رضا اسدپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
سهروردی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حی بن یقظان
,
اقلیم هشتم
,
منظومه گلشن راز
,
عالم ملکوت
,
راه کشف و شهود
,
معراج پیامبر(ص)
,
جبرئیل(ع)
,
روح القدس ( روح )
,
لقاء الله
,
قصه الغربه الغربیه
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
وحی الهی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه مشاء
,
عقل فعال
,
موت ارادی
,
موت طبیعی
,
واهب الصور (اسماء فعل)
,
قرآن
,
سکینه
,
رؤیت حق تعالی
,
امام خمینی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
حلاج، حسین بن منصور
,
محمود زمخشری
,
فنا
,
شیخ محمود شبستری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم ظاهر(مقابل عالَم باطن)
,
عالَم باطن(مقابل عالَم ظاهر)
,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی)
,
مقام سکینه
,
مقام وقت
,
مقام مکاشفه
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عالم ناسوت
,
هستی شناسی سهروردی
,
طور اعظم
,
عرفان سهروردی
,
رؤیت عقل فعال
,
رابطه اشراق و عرفان
,
مشاهده انوار
,
مقام کن
,
جهان شناسی سهروردی
,
موت امکانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رؤیت حق تعالی از دیدگاه عرفان اسلامی و مقایسه آن با برخی دیدگاه های کلامی و تفسیری مشهور
نویسنده:
پروین نبیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, تابستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
معتزله
,
ولایت
,
وحدت وجود
,
اشاعره
,
تجلی حق تعالی
,
عشق
,
رویت قلبی خداوند
,
قلب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
قرآن
,
مشاهده (شهود)
,
لن ترانی
,
مظهریت صفات حق
,
پیامبر
,
شیخ مرتضی انصاری
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
رؤیت حق تعالی
,
سلامت قوای باطنی
,
رؤیت با چشم
,
شرایط ابصار حق تعالی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
پروین نبیان
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
امکان یا عدم امکان دیدار حق از مسائل پرشور و پیچیده ای است که در طول تاریخ تفکر اسلامی آراء و نظریات گوناگونی را به خود اختصاص داده است؛ آن چه که از گفته های عرفای اسلامی روشن می شود و فرمایشات و استدلال های ائمه معصومین علیهم السلام آن را تائید می نماید این است که ایشان رؤیت با چشم ظاهر و حتی عقلی(علم حصولی) را محال دانسته، تنها رؤیت قلبی را که نتیجه سلامت قوای درونی و باطنی انسانها است جایز دانسته اند و بنابراین آیات قرآنی را که دلالت بر رویت حق یا درخواست رویت حق از طرف انبیا دارد ، به همین رؤیت و شهود قلبی تفسیر نموده اند. در این مقاله ضمن بررسی مختصر برخی نظریات متکلمین با تکیه بر دلایل قرآنی ایشان و نظریات مفسرین در این خصوص و مقایسه برداشتهای هر یک از آنان از آیات قرآنی به ویژه آیه 143سوره اعراف ، در مورد معنا و حقیقت رؤیت قلبی و مراتب آن و چگونگی تحصیل آن با تکیه بر مبانی عرفانی به ویژه سه رکن «وحدت وجود، ولایت، عشق» و با محوریت قرآن و احادیث و فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام سخن خواهد رفت. بدین ترتیب در این مقاله ضمن مقایسه برخی آراء مشهور در زمینه رؤیت حق این سوال نیز پاسخ داده می شود که مقصود عرفای اسلامی از رؤیت قلبی حق تعالی چیست و این امر چگونه حاصل شدنی است؟ در این نوشتار اثبات می شود رؤیت قلبی در نتیجه مظهریت صفات حق حاصل می شود به گونه ای که انسان می تواند به مقامی نایل گردد که به دلیل تجلی صفات حق در او با شهود و رویت خود، حق را رویت نماید .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید