جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 15
باورهای پایه و چگونگی تحصیل معرفت عینی و ضروری از دید فیلسوفان مسلمان و تحلیلی نوین و وجود شناختی از آنها
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , باور پایه , صدق , صدق , علم حصولی , ابن سینا: ابوعلی سینا , ذهن , اصل علیت , زبان , بداهت و ضرورت , معرفت حسی , علم حصولی , تصدیق(افعال قلوب) , معرفت ضروری , اصل امتناع تناقض , خطاپذیری , معرفت عینی , امکان معرفت , معرفت تصوری , معرفت تصدیقی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , شناخت فطری , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , معرفت , معرفت شناسی اسلامی , تحلیل وجودی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , صدق , نظریه مواضعه , قضیه تحلیلی , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , علم حضوری(راه های معرفت) , تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) , تصدیق نظری(مقابل تصدیق بدیهی) , قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) , قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) , اصل علّیت , اصل امتناع تناقض , بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته) , ضرورت , موجود در عالم , معرفت شناسی باور پایه , انعکاس حقیقت , تجربه درون ذهنی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , مرتضی حاج حسینی
چکیده :
در فلسفۀ کلاسیک به مجموعه ای از قضایا که آدمی به کشف آن‌ها همت می‌گمارد و صدق آن‌ها را بر اساس معیار مطابقت توضیح می‌دهد معرفت اطلاق می‌شود و معرفتِ مطلوب معرفتی است که واجد دو وصف عینیت و ضرورت باشد. چنین معرفتی، بدون شک باید در فرایندی شکل گیرد که هم انعکاس حقایق امور را تضمین کند و هم از توان مقاومتی بالا در برابر حملات شکاکانه برخوردار باشد. در این صورت معرفت حاصل واجد کمالات مطلوب معرفت یعنی عینیت و ضرورت خواهد بود. فیلسوفان مسلمان برای دسترسی به چنین معرفتی بحث تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آن‌ها را پیش کشیده و ضمن اعتقاد به عینیت و ضرورت بدیهی‌ها، ارجاع نظری‌ها به بدیهی‌ها را شرط عینیت و ضرورت نظری‌ها قلمداد کرده‌اند.<br /> بیان و بررسی انتقادی نظر فیلسوفان مسلمان در مورد تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آن‌ها و نیز بیان و بررسی انتقادی رویکردهای مکمّل در دوران معاصر و بحث در مورد میزان توفیق هر یک در تبیین چگونگی صدق تصدیقات بدیهی و تضمین معرفت عینی و ضروری، هدف اصلی این مقاله است که با پیشنهاد رویکرد وجود شناختی به عنوان رویکردی نوین که با تکیه بر مفهوم وجود و تحلیل وجود شناختی از تصدیقات پایه و اصول بدیهی اولیه به حل مسئله مبادرت می‌ورزد خاتمه می‌یابد.
صفحات :
از صفحه 47 تا 73
امکان معرفت در قرآن کریم
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
چکیده :
بهره‌گیری از قران کریم در پاسخ به پرسش‌ها و چالش‌های علوم انسانی و به طور خاص فلسفه و معرفت شناسی، افق‌های جدیدی را به روی علوم انسانی می‌گشاید. این مقاله تلاشی است برای کشف برخی از این پاسخ‌ها دربارهٴ یکی از مهم‌ترین مباحث معرفت‌شناسی، یعنی امکان معرفت. مقالهٴ حاضر، ضمن نگاهی اجمالی به یکی از معانی معرفت در قرآن کریم و تطبیق آن بر معرفت حصولی گزاره‌ای، دیدگاه‌های مختلف فلاسفه را در باب اصل واقعیت و امکان فهم آن بیان و سپس به دیدگاه‌های قرآنی می‌پردازد. نتیجه‌ای که مطلوب این نوشتار است، تأکید قرآن کریم بر اصل واقعیت، امکان معرفت انسان به آن و نفی شکاکیت و نسبیت گرایی عام می‌باشد.
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , انسان شناسی , عقل نظری , عقل عملی , اختیار , نظام حقوقی اسلام , حق حیات , هستی شناسی(فلسفه) , عقل استنباطی , 03. انسان شناسی Human nature , اختیار , اختیار انسان , قرآن , وحی , معرفت گزاره ای , حقوق مشترک , هستی شناسی اسلامی , فلسفه حقوق , حقوق ‌بشر , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) , وحی الهی , حقوق بشر اسلامی , حقوق بشر غربی , آزادی و حق , معرفت شناسی اسلامی , محمدتقی مصباح یزدی , مهدی حائری یزدی , فلسفه (خاص) , قرآن , معرفت شناسی اسلامی , رابطه عقل نظری و عملی , فلسفه حقوق بشر , قاعده ملازمه , حق آزادی , حق عدالت , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , فلسفه حقوق , معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای) , عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) , عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , آیت اله جوادی آملی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , بعد معرفتی حقوق بشر , بعد تاریخی حقوق بشر , هستی شناسی توحیدی , اختیار تکوینی , اختیار تشریعی , حمید پارسانیا
چکیده :
حقوق بشر از زمینه‌های وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره‌ می‌برد که زمینه‌های وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایه‌های اعتقادی که آن هم شامل پایه‌های هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی می‌شود. فلسفه حقوق بشر به دو معنا می‌تواند مطرح شود: یکی دانشی درجه دوم که از پیوند حقوق بشر با مبانی و پایه‌های اعتقادی آن سخن می‌گوید. فلسفهٴ حقوق بشر در این معنا، بخشی از روش‌شناسی بنیادین حقوق بشر است. دیگری دانشی درباره مبانی و پایه‌های اعتقادی و متافیزیکی حقوق بشر است که صحت و سقم آنها را می‌سنجد فلسفه حقوق بشر در صورت اخیر، بخشی از متافیزیک خواهد بود.<br /> در این مقاله، ابتدا از حداقل پایه‌های اعتقادی لازم برای تدوین جهانی حقوق بشر سخن می‌رود و از آن پس مبادی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی حقوق اسلامی بشر به بحث گذاشته می‌شود. سپس منابع و مبادی متخذ از آن اصول تبیین می‌شود و در نهایت با مقایسه‌ای تطبیقی، امتیازهای حقوق بشر اسلامی در قیاس با اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
پیشینه علم حضورى در سنّت فلسفه اسلامى
نویسنده:
محمّد سربخشى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره, زمستان/ 1389
صفحات :
از صفحه 95 تا 123
تصحیح و تحقیق رساله تحریر الدلائل فی تقریر المسائل اثر اثیرالدین ابهری
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی , توحید , معتزله , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , نفس ناطقه , اشاعره , رویت خدا , اختیار , جزء لایتجزی , براهین اثبات وجود خدا , اثبات نبوت , تهافت الفلاسفه , سبک شناسی , الوجود , اثیرالدین ابهری , اختیار خداوند , صفات الهی , اختیار , اشاعره (اهل سنت) , رؤیت خدا , معتزله (اهل سنت) , اختیار انسان , خاتمیت , معدوم , خلأ , نسخه‏ شناسی , افعال خدا , صورت و ماده , صفات خدا , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , ماهیت , هیولی , جزء لا یتجزی , امر عدمی , بساطت واجب(امور عامه) , افعال واجب(حکمت نظری) , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , اختیار واجب , معرفت شناسی اسلامی , اندیشه شناسی , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , ابوحامد غزالی طوسی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , اثیرالدین ابهری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , رساله ثمانی‌عشرة مسئلة فی الکلام , رساله ثمانی‌عشرة مسئلة فی الکلام , مهدی عظیمی
چکیده :
اثیرالدین ابهری را رساله‌ای‌ است که در نسخه‌شناسی‌ها با نام «ثمانی‌عشرة مسئلة فی الکلام» یا «المسائل» شناسانده شده است، ولی برپایۀ یافتۀ ما نام اصلی آن «تحریر الدلائل فی تقریر المسائل» است. این رساله، که گویا تنها نوشتۀ کلامیِ تاکنون‌ـ‌شناخته‌شدۀ اوست، دربردارندۀ هجده مسئلۀ کلامی ا‌ست که بیش‌وکم با بیست مسئله‌ای که غزالی در تهافت‌الفلاسفة پیش می‌کشد همخوانی دارند. ابهری در بیش‌ترِ این مسئله‌ها از مکتب اشعری در برابر فیلسوفان و معتزلیان دفاع می‌کند. در این نوشتار، «تحریر الدلائل» را بر اساس گواهی ابن‌تیمیه، سبک نویسندگی ابهری، و اندیشه‌های فلسفی او، اصالت‌سنجی کرده؛ و برپایۀ نسخه‌های خطّی راغب‌پاشا 1461، مجلس شورا 1830، و آیت‌اللّه مرعشی 59/35، که گویا هر سه در قرن یازدهم هجری کتابت شده‌اند، به شیوۀ بینابین تصحیح کرده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 103 تا 145
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , اهل بیت , ایمان , وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) , اثبات وجود خدا , یقین , معرفت خدا , کشف و شهود , شکاکیت (شک‌گرایی) , اراده گرایی , اهل بیت(ع) , راه کشف و شهود , معرفت ذات الهی , انسانمداری , قرآن , روان شناسی دین , برهان تجربه دینی (اثبات خدا) , معرفت‌شناسی تجربه دینی , وظیفه گرایی معرفتی , براهین خداشناسی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , اثبات وجود خدا , روانشناسی دین , معرفت شناسی تجربه عرفانی , معرفت شناسی اسلامی , مدرنیته (تجدد) , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , قرآن , یقین , معرفت شناسی اسلامی , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , علی شیروانی هرندی , فریدریش شلایرماخر , حضرت ابراهیم(ع) , میزان , مقدمات برهان تجربه دینی , وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) , شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) , ایمان , اراده گرایی(اصطلاح وابسته) , تجربه‌ دینی , عقیده گرایی , پیشینه برهان تجربه دینی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , تفسیر المیزان (کتاب) , تجربه دینی (فلسفه دین) , توماس آکوئیناس
چکیده :
رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربهٴ دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفهٴ دین مسیحی در نیمهٴ دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینهٴ فرهنگی مغرب‌زمین است. این مقاله می‌کوشد با اشاره به بستر تاریخی طرح این نوع برهان در غرب، دیدگاه اسلامی را در خصوص آن، به‌ویژه با استناد به آرای علامه جوادی آملی، عرضه و ارزیابی کند. اعتماد و تأکید اندیشمندان مسلمان بر برهان‌های مابعدالطبیعی اثبات وجود خدا، به‌ویژه برهان وجوب و امکان، مانع از بسط و توسعهٴ بحث دربارهٴ سایر شیوه‌های ممکن اثبات وجود خدا از جمله برهان تجربهٴ دینی شده است، ولی در عین حال می‌توان مبانی لازم برای اظهار نظر در این‌باره و نیز براهین قابل مقایسه با برخی از تقریرهای برهان تجربهٴ دینی را در آثار ایشان یافت که در این مقاله به پاره‌ای از آنها اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , علم حصولی , خداشناسی , معرفت , اسماء الهی , ادبیات عرفانی , قرآن , معرفت‌شناسی تجربه دینی , معرفت شناسی تجربه حسی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , الهیات(کلام جدید) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , الهیات طبیعی , الهیات مسیحی , معرفت شناسی تجربه عرفانی , علم به علم , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , اسماء واجب(حکمت نظری) , قرآن , معرفت شناسی اسلامی , خداشناسی تجربی , تجربه خدا , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , علی شیروانی هرندی , ادبیات عرفانی , ویلیام آلستون William J. Abraham , ریچارد سوئین برن , اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) , معرفت شناسی عرفانی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , تجربه‌ دینی , کنه ذات الهی , خداشناسی ملاصدرا , معرفت حضوری اسماء الهی , معرفت حضوری تجلیات الهی , حجاب معرفتی , ملاصدرا شیرازی , معرفت‌ شناسی دینی
چکیده :
بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر می‌کنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویین‌برن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی درباره حدود و انواع معرفت انسان به خدا، راه را برای دستیابی به موضع ایشان درباره معرفت تجربی به خداوند هموار کرده، اصول مورد‌نظر ایشان در این خصوص را تبیین می‌کند؛ از جمله این اصول آن است که: کُنه ذات خداوند به هیچ‌وجه برای هیچ‌کس جز خود او مکشوف نیست و بنابراین معرفت تجربی به خداوند هرگز به کُنه ذات حق تعلق نمی‌گیرد؛ تعلق معرفت حضوری و بی‌واسطه به اسما و تجلیات خداوند امری ممکن، محقق و بلکه فراگیر است؛ آنچه اختصاصی است، علم به چنین علمی است، نه اصل آن؛ مراتب این علم، متناسب با درجات قرب به خداوند است؛ اگر معرفت تجربی به خداوند مصداق علم حضوری باشد، دارای بالاترین درجه اعتبار معرفتی خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 147 تا 165
چیستی و گستره علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی؟
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، قاسم بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , سکولاریسم , معرفت دینی , دین شناسی , دین حداکثری , دین حداقلی , دلایل نقلی , رابطه علم و دین , تعارض علم و دین , محدوده عقل , علم دینی , قلمرو دین , عصمت , اهل بیت(ع) , عصمت نبی از جمیع معاصی , قرآن , قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , وحی الهی , دین و معرفت شناسی , عقل و دین , رابطه علم و دین نزد کانت , سکولاریسم , تعارض علم و دین , معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , قرآن , معرفت شناسی اسلامی , عبدالله جوادی آملی , عبدالحسین خسروپناه , هندسه معرفت دینی , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , عقل و علم , وحی بر پیامبر , نقل (معرفت شناسی) , عقل(قوه عاقله) , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , نظریه علم دینی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , کلیات علوم , پذیرش علم دینی , منزلت عقل در هندسه معرفت دینی , تعاضد علم و دین , نظریه حداکثری علم دینی , معرفت‌ شناسی دینی
چکیده :
مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است. یکی از موافقان نظریهٴ علم دینی، آیت الله جوادی آملی ـ دام‌ظلّه ـ است. ایشان «علم» را در این مباحث، به معنای اعم و شامل تمام علوم می‌داند و سایهٴ دین را بر سر همهٴ علوم می‌گستراند. استاد، امکان علم دینی را پذیرفته و با دو روش تفسیری و روش فلسفی آن را اثبات می‌کند. در مسئلهٴ چگونگی تحقق علم دینی، رویکرد حداکثری را به دین می‌پذیرند و معتقدند که دین، شامل تمام علوم می‌شود و علم غیردینی وجود ندارد. دیدگاه حداکثری علم دینی، دارای سه مرحله است: 1. قرار دادن عقل در هندسهٴ معرفت دینی؛ 2. تنفیذ شرع بنای عقلا را؛ 3. تبیین کلیات علوم با دلیل نقلی. این مراحل به صورت تکاملی، همه علوم را در بر می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
واقع نمایی نظریه وجود ذهنی با توجه به اصالت وجود و حرکت جوهری صدرا
نویسنده:
حسین واله، محمد رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , وجود ذهنی , صور ذهنی , علم حصولی , حرکت جوهری نفس , حرکت جوهری , ملاصدرا , اصالت وجود , ابن سینا: ابوعلی سینا , ذهن و عین , ممکن الوجود , واقع‌گرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی) , ادراک (معرفت شناسی) , واقع نمایی , معرفت شناسی ملاصدرا , علم حضوری , ادراک انسان , مفاهیم کلی , واقع نمایی علم , رئالیسم (مسائل جدید کلامی) , رئالیسم هستی شناختی(مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , حکمت متعالیه , حرکت جوهری , ماهیت خارجی , شی ء ممتنع , اصالت وجود , قیاس استثنائی , معرفت شناسی اسلامی , علم به خارج , قیاس استثنایی , مطابقت با واقع , رنه دکارت , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , ایده آلیسم معرفت شناختی , وجود ذهنی , نظریه مطابقت , موجود خارجی , مقدمات وجود ذهنی , اتحاد ماهوی , تطابق ماهوی ذهن و عین , حسین واله , سید حسین نصر , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 57 تا 85
  • تعداد رکورد ها : 15