جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 38
براهین توحید در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
رحیم قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا , استحاله دور و تسلسل , وجود واجب , ترکیب از وجود و عدم , حقیقت وجود , ضرورت ازلی حقیقت وجود , شبهه ابن کمونه , بی نیازی وجود از تعریف , قاعده «الواحد» , برهان سینوی , حرکت در مقولات , وجوب بالذات , اثبات ناپذیری خدا , cosmology , برهان‌پذیری خدا , اقسام ضرورت , هندسه اقلیدسی , ترکیب وجود از جنس و فصل , بی سبب بودنِ حقیقت وجود , واجب بودن خداوند از همه جهات , براهین اثبات صفات خدا , تقریرات برهان صدیقین , برهان امکان عالم جسمانی , برهان الهیدانان , برهان طبیعیدانان بر اثبات خداوند , برهان وحدت عالم , امکان وجود عوالم دیگر , کرویت عالم , برهان ابوالبرکات بر حدوث نفس , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , ابن سینا: ابوعلی سینا , جهان شناسی فلسفی , صفات الهی , برهان صرافت و محوضت واجب الوجود , برهان عدم تناهی واجب الوجود , الوهیت خدا , امتناع ماهیت بر خدا , الهیات(کلام جدید) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , میرزا مهدی آشتیانی , حسن حسن زاده آملی , فلسفه الهی , حکمت متعالیه , حرکت جوهری , فلک الافلاک , عدم تناهی , تناهی ابعاد , اصالت وجود , بساطت واجب(امور عامه) , وحدت عالم , وحدت تشکیکی وجود , حمل حقیقه و رقیقه , تناسخ , براهین توحید(حکمت نظری) , احکام واجب الوجود , برهان امکان , برهان حرکت , برهان نفس انسانی , برهان حدوث , برهان صدیقین , توحید ذاتی , برهان بسیط الحقیقه , واجب تعالی (اسماء ذات) , برهان ان (منطق) , آقا محمدرضا قمشه ای , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابوحامد غزالی طوسی , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , قاضی عضدالدین ایجی , ابن کمونه (Ibn Kammuna) , برهان لمّ (مقابل برهان انّ) , برهان انّ (مقابل برهان لمّ) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , حسن حسن زاده آملی
صفحات :
از صفحه 53 تا 84
یکسانی و نایکسانی خدا و جهان با تکیه بر فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا
نویسنده:
محمدرضا بلانیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1389
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مقایسه‌ی آرای فلوطین درخصوص صادر اول با آیات و روایات
نویسنده:
محمدرضا موحدی نجف آبادی، محمد حکاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
قوه و فعل , اثولوجیا , وجود منبسط , کتاب تاسوعات , فلوطین , اقنوم های سه گانه , مبدا اول , واحد و کثیر , تعقل مبدا اول , فلسفه افلوطین , هستی شناسی در قرآن , هستی شناسی در حدیث , فنای عقل , عقول جزئی , تولما , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ذات الهی , احد (اسماء تنزیه الهی) , اراده الهی , صادر اول , حدوث عالم جسمانی , هستی شناسی اسلامی , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , فلسفه الهی , فلسفه نوافلاطونی , عقل کل , عقل فعال , مُثُل , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , برهان بسیط الحقیقه , فیض الهی , قرآن , عقل بالفعل , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فلوطین(افلوطین) , ارسطو , افلاطون , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , ابن شهر آشوب , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , تجلی واحد القهار , ظهور اسماء(قسیم صفات و اعیان ثابته) , ظهور صفات(قسیم اسماء و اعیان ثابته) , عقل هیولانی , سید محمد حکاک قزوینی , ملاصدرا شیرازی , حسن حسن زاده آملی
صفحات :
از صفحه 27 تا 50
نظریه وسایط و مسأله ربط کثرت به وحدت ازدیدگاه صدر المتالهین
نویسنده:
مهدی نکوئی سامانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, زمستان / 1387
صفحات :
از صفحه 133 تا 163
توحید افعالی در نظام فلسفی ملاصدرا
نویسنده:
علی محمد ساجدی، فاطمه زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اسفار , توحید , حکمت متعالیه , وحدت وجود , ملاصدرا , مشاء , اختیار انسان , حکمت الهی , جبر فلسفی , شرور , اصل علیت , عالم ماده , فاعلیت بالتجلی , اختیار خداوند , کتاب اسرارالآیات ملاصدرا , توحید افعالی(کلام) , توحید نظری , عالم ماده , اراده اجمالی , اراده الهی , جبر فلسفی , علم ازلی الهی , اختیار انسان , وحدت وجود , قرآن , قاعده بسیط الحقیقه , تشان , علم پیشین الهی , علامه مجلسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , شر , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , اختیار واجب , علم واجب , برهان بسیط الحقیقه , نظام احسن , قرآن , ارادة الهی , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , اصل علّیت , مجرای فیض عقول , رساله القضا و القدر , علی محمد ساجدی , توحید افعالی از نگاه ملاصدرا , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
نظر به گستردگی ابعاد موضوع (توفیق میان عقل و نقل)، محوریت مقالۀ حاضر تنها توحید افعالی خواهد بود. مسئلۀ اصلی تحقیق جایگاه توحید افعالی در حکمت متعالیۀ صدرا و براهین عقلی و نقلی وی در این زمینه می‌باشد. لذا در این جستار، پس از تبیین توحید افعالی، به انحصار هستی‌بخشی و تأثیر استقلالی در فاعلیت الهی، و نظریۀ فاعلیت بالتجلی و مجرای فیض بودن عقول و ژرف‌اندیشی صدرا در باب اختیار آدمی از منظر عقل و نقل به عنوان مبانی توحید افعالی، بیان خواهیم کرد که صدرا با دو برهان ارجاع علیت به تشأن و قاعدۀ بسیط الحقیقه به اثبات آرای خود می‌پردازد. همچنین، در این تحقیق که به روش توصیفی-استنباطی صورت پذیرفته، شبهات فکری برآمده از برخی اندیشه­های کلامی پاسخ درخوری می­یابد. ثانیاً به دلیل هم­افق شدن مرز­های حکمت صدرایی با عرفان نظری، صدرا در حل و فصل مسایل توحید از حکمت سینوی پیشی می­گیرد. ثالثاً لوازم توحید افعالی، همچون نظریۀ وحدت وجود و ارجاع علیت به تشأن، اراده و علم پیشین الهی، مسئلۀ جبر و اختیار در افعال بشر، در پرتو دو حجت عقل و دین تبیین می‌گردد.
صفحات :
از صفحه 81 تا 102
تحلیل مسئله عنایت الهی در حکمت متعالیه صدرایی
نویسنده:
علیرضا خواجه گیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , اسفار , علم ذاتی الهی , ملاصدرا , خداشناسی , جهان هستی , ابن سینا: ابوعلی سینا , کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) , عالم مثال , صفات جلال , صفات جمال , حکمت الهی , عنایت الهی , قضاء الهی , شرور , علم فعلی ( مقابل ذاتی ) , علم فعلی الهی ( مقابل ذاتی ) , تغیر علم ذاتی باری , قرآن , قاعده بسیط الحقیقه , علم ذاتی , شر در حکمت متعالیه , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , حکمت متعالیه , شر , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , افعال واجب(حکمت نظری) , علم ذاتی , قضاء , علم واجب , عنایت , برهان بسیط الحقیقه , عالم ( امکانی ) , نظام احسن , قرآن , غلامحسین ابراهیمی دینانی , عبدالله جوادی آملی , صفات ثبوتی(مقابل سلبی) , صفات سلبی(عرفان نظری) , عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) , مراتب آفرینش , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
اصطلاح عنایت الهی در حکمت متعالیه صدرایی به معنای علم ذاتی الهی است که منشاء تحقق خارجی فعل و نظام احسن است. علاوه بر این علم الهی نیز مشترک بین صفات ذاتی و فعلی محسوب می‌شود. بنابراین مسئله عنایت الهی را نیز می‌توان از جهت ذاتی-علم الهی- و فعلی-نظام احسن- مورد تحلیل قرار داد. سئوالات اصلی این مقاله این است که اولا، اگر این دو جنبه از عنایت الهی را مورد تحلیل قرار دهیم، با چه مسائلی در حکمت متعالیه در ارتباط‌اند. ثانیا، این دو جنبه از معنای عنایت الهی در حکمت متعالیه چگونه اثبات می‌شوند . آنچه از تحلیل مذکور بدست می‌آید، این است که؛ از آن جهت که عنایت الهی با علم الهی مرتبط است، مسئله‌ای خداشناسی است و از آن جهت که با پیدایش نظام عالم هستی و کیفیت آن مرتبط است، مسئله‌ای جهان شناسی است. در نتیجه با در نظر گرفتن ارتباط این مسئله با علم الهی، مبحث کیفیت علم الهی و مراتب آن از طریق برهان بسیط الحقیقه به اثبات می‌رسد و با در نظر گرفتن ارتباط آن با نظام احسن و چگونگی سیستم جهان هستی، از طریق ترتیب افعال الهی و مراتب نظام هستی این مسئله تبیین می‌شود . این مقاله در صدد است ارتباط این دو جنبه از عنایت الهی را با مسائل مرتبط با آن در نظام فلسفی حکمت متعالیه با روش توصیفی تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
نقد و بررسی تأثیر آرای فلسفی صدرا پیرامون واجب‌الوجود بر فهم او از آیات قرآن
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/ 1389
چکیده :
در این مقاله تأثیر آرای فلسفی صدرا درباره «واجب الوجود» بر فهم او از آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور، همه کتب تفسیری و فلسفی صدرا مطالعه و مواردی که او، تحت تاثیر آرای مذکور، از آیات قرآن معناهایی غیر از معناهای ظاهری برداشت کرده جمع آوری شده‌اند. سپس با توجّه به سایر آیات و روایات، و معنای ظاهری و شأن نزول و سیاق آیاتِ مورد بحث، و قرائن موجود در آن‌ها، و با توجّه به خصوصیّاتی که پیرامون موضوع مذکور در فلسفه ذکر شده است، و همچنین نظر به استحاله لوازم عقلی برخی از تفاسیر صدرا، صحّت و سقم برداشت‌های مذکور معلوم شده و این نتیجه به دست آمده است که از 7 تفسیری که صدرا تحت تاثیر آرای مذکور ارائه داده است، تنها در یک مورد می توان برخی مطالب را تأیید کرد.
صفحات :
از صفحه 11 تا 24
سخن گفتن از خدا بر مبنای اشتراک معنوی و تشکیک وجودی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
اکبر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستون/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , اسفار , نظریه تمثیل , اصول فلسفه و روش رئالیسم , واقعیت غائی , نمادگرایی , بیان ناپذیری خدا , جمع تشبیه و تنزیه , صفات الهی , معطله (فرق کلامی) , احد (اسماء تنزیه الهی) , اهل بیت(ع) , تشبیه , کمال مطلق , تنزیه الهی , شناخت سلبی خدا , زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , فلسفه پوزیتیویسم , حکمت متعالیه , وحدت تشکیکی وجود , عینیت صفات با ذات , برهان بسیط الحقیقه , توحید(اخلاق اسلامی) , سخن گفتن از خدا از نظر آکوئیناس , غلامحسین ابراهیمی دینانی , حلقه وین , فلوطین(افلوطین) , امیرعباس علیزمانی , فلسفه دین , ویلیام آلستون William J. Abraham , سنت آنسلم , آلفرد جولز آیر , پل تیلیش , رودلف کارناپ , 05- دیونوسیوس مجعول , لودویگ ویتگنشتاین , جان هیک , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , احد(تعین اول) , اصل ابطال پذیری(اصطلاح وابسته) , نمادگرایی زبان دین , اشتراک‌ معنوی , نظریه کارکردگرایی , انسانوارانگاری , روش سلبی , نظریه بی معنایی , نظریه دو قطبی , الهیات آنسلمی , تفسیر المیزان (کتاب) , آنتونی فلو Antony Flew , ملاصدرا شیرازی , قاضی سعید قمی , درباره علامه طباطبایی , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 127 تا 151
  • تعداد رکورد ها : 38