جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , الله , خلافت الهی , اسماء الهی , جهان بینی عرفانی , اسم مکنون , مرتبه ذات حق , اسمای الهی , جهان بینی عرفانی , حدوث اسماء الله , خلافت الهی , نظام هستی , اهل بیت(ع) , انسان کامل (کلام) , اسم مستاثر , واحدیت , تعین اول , حدوث اسماء , اسم اعظم الهی , نظام عالم وجود , صفات خدا , انسان کامل , عالم شهادت , قطب راوندی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , علامه طباطبایی , تعینات خلقی , محمد بن یعقوب کلینی , مرتبه احدیت , اسم اعظم , اسماء مستأثره الهی , اسم مکنون , امام خمینی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , عرفان تطبیقی , اصطلاحنامه عرفان , حضرت سلیمان(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , اسماء مستاثر(مقابل اسماء غیر مستاثر) , اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) , تعین اول , تعین ثانی , حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی) , عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) , درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) , امامان معصوم علیهم السلام , ماسِوی الله , استیثار , تنزل ماسوی الله , صدور ماسوی الله , علم انسان کامل , معنای غیب , مرتبه الوهیت
چکیده :
مباحث عرفان و شریعت از مباحث مهم، ضروری و زنده در مطالعات عرفانی است. دیرینة این مباحث مقایسه‌ای و تطبیقی در دو حوزة عرفان اسلامی و الهیات اسلامی دست‌کم به زمان بروز نحله‌ای عرفانی در قرن دوم هجری می‌رسد.<br /> مسئله این نوشتار که از مقوله مباحث عرفان و شریعت است بررسی تطبیقی اسم مستأثر در نصوص شریعت و تعین اول در متون عرفانی است. بحث چینش نظام هستی و نحوة تعین و تنزل و صدور ماسوی‌الله، به‌ویژه در تعینات و تنزلات آغازین آن، را باید در متون شریعت، در مباحث اسماء، جستجو کرد. فرضیه‌ای که در این نوشتار درصدد اثبات آن هستیم این است که اسم مستأثر اولین تعین حق تعالی و حلقة واسطه میان ذات حق تعالی و سایر اسماء اوست. با این هدف، ابتدا به جایگاه اسم مستأثر و مفاد آن در روایات و رابطة آن با ذات حقّ و تعین اول و ثانی می‌پردازیم. با بررسی اسم مستأثر در متون روایی و بررسی تعین اول در متون عرفانی، بر این فرضیه پای می‌فشاریم که اسم مستأثر در روایات همان تعین اول در عرفان است و نیز به این دیدگاه گردن می‌نهیم که اسماء مستأثره در معنای دومی و به اشتراکات لفظی به دسته‌ای از اسماء در تعین ثانی قابل تطبیق است. و البته، نظریة برخی اهل معرفت که اسم مستأثر را عنوان مشیری به مقام ذات می‌دانند ـ ضمن کرنش و احترام به این بزرگان ـ دارای ابهام و خدشه می‌دانیم. علم انسان کامل به اسم مستأثر و مظهر این اسم در هستی، به عنوان دو مبحث کاربردی و شیرین، نکات پایانی این نوشتار خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
فلسفه شرور از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی اسدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اسفار , تفسیر کشف الاسرار (میبدی) , لطف الهی , غایت خلقت , صفات الهی , امتحان الهی , خلافت الهی , علم مخلوق , هدایت الهی , جاودانگی اعمال , خلود اهل نار , رحمت الهی , علم الهی , وسوسه شیطان , خلق آدم (ع) , حکمت الهی در خلقت انسان , روحیه جهادی , دلیل لمی و انی , شرور (مسائل جدید کلامی) , علامه مجلسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , شر , خلود , سعادت اخروی , معاد(فلسفه) , مرتبه احدیت , عالم ( امکانی ) , واجب تعالی (اسماء ذات) , اصطلاحنامه علوم قرآنی , تقوا , مجاهده , دروغ , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه دین , مایکل پترسون , جان هیک , ابن عربی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , شر در قرآن , فلسفه شر , محدودیت علم انسان , روحیه شکیبایی , ایجاد مظهر , ایجاد خلیفه , جهنم جاودانه , تفسیر المیزان (کتاب) , محمدعلی اسدی‌نسب , مسأله شر(فلسفه دین) , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
بررسی ساحت ذات احدیت از منظر عرفان نظری
نویسنده:
هادی وکیلی، حسین زحمتکش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان, بهار و تابستان/ ۱۳۹۲
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , اسمای الهی , علم اجمالی در عین کشف تفصیلی , الهیات عرفانی , عرفان اسلامی , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , مرتبه احدیت , مرتبه واحدیت , برهان بسیط الحقیقه , امام خمینی , فتح مطلق , سید حیدر آملی , ابن عربی , عرفان نظری , احکام ظهورات ذات , وحدت احدی(مقابل وحدت واحدی) , احدیت جمع الجمع((تعین اول)، مقابل احدیت جمعی تعین ثانی) , استهلاک اسماء و صفات , حضرت غیب مطلق , حقیقت احدیت((تعین اول)، مقابل حقیقت واحدیت) , حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت) , عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) , عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) , مراتب تعین , مقام او ادنی((ثبوتی)، مقابل مقام قاب قوسین) , مقام قاب قوسین((ثبوتی)، مقابل مقام او ادنی) , مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) , مقام او ادنی((اثباتی)، مقابل مقام قاب قوسین اثباتی) , مبدا تجلی اسماء , مقام اقدم , بهره بی واسطه از احدیت , اسامی احدیت , هادی وکیلی ( پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی (تهران)) , هادی وکیلی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران)) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 233 تا 252
تأثیر اندیشه ابن عربی در باب «ولایت» بر شیخ محمود شبستری با تکیه بر گلشن راز
نویسنده:
زهرا ریاحی زمین، حسین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/ 1390
صفحات :
از صفحه 157 تا 186
چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مناظره علامه طباطبایی و علامه طهرانی)
نویسنده:
مهدی صدفی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
چکیده :
مناظرۀ علامه طباطبایی و علامه طهرانی در فنای ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجۀ واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از اعیان و معدوم بودن آن‌ها از طرفی، و در عین حال، جنبۀ وجودی آن در حضرت علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه‌رو می‌کند.<br /> با تحقیق در منابع معتنابهی که از پدر عرفان نظری و واضع اعیان ثابته رسیده و تأمل در آن‌ها می‌توان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی معرفت‌شناسانه می‌توان گفت که برداشت عرفی صوفیانه از فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی می‌زیند تا در نهایت، فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن‌عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است.<br /> از منظر هستی‌شناسی، فرق بین وجود عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، می‌تواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق نیستی قرار می‌گیرد، وجود متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی وجود کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
تجربه عرفانی و بیان پارادوکسی ( تجربه دیدار با خدا در سخن )
نویسنده:
امیر بانو کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز/1385
چکیده :
مقاله حاضر به تبیین " تجربه عرفانی" و " بیان پارادوکسی" می پردازد ؛ در بخش اول به کارکرد اصلی این دو مقاله ، در حوزه بیان توجه دارد که خارج کردن زبان از حالت اعتیادی و مرده و بخشیدن زندگی به آن است ؛ در نتیجه سخن گفتن به زبانی حقیقی و از روی صدق و یکی کردن دل و زبان . در بخش دیگر به این سوال های مهم پاسخ می دهند که آیا " متناقض نمایی" خصوصیت ذاتی تجربه عرفانی است و آیا محتوای تجربه عرفانی فقط با بیان پارادوکسی قابل انتقال است یا می توان همان تجربه را بی آنکه محتوایش از دست برود با بیان غیر پارادوکسی ارائه کرد ؟ برای پاسخ به این سوال ها ، ابتدا نظریات گوناگونی را که در این باره وجود دارد ارائه می کند که بعضی از این نظریات ، معتقدند پارادوکس های موجود در آثار عرفانی صرفا لفظی اند و بعضی دیگر ، متناقض نمایی آثار عرفانی را محصول ناتوانی زبان در بیان تجارت عرفانی معرفی می کنند ؛ اما پس از رد این گونه نظریات به این نتیجه می رسد که زبان عارفان تنها به این جهت ،متناقض نماست که تجربه شان متناقض نماست و زبان ، تجربه را درست منعکس می کند . در پایان نیز توصیف آخرین مرحله کمال زبان عرفانی – تجربه دیدار با خدا در سخن ؛ یعنی ، تجربه شطح که نقطه غایی پیوند تجربه عرفانی و بیان پارادوکسی است – می پردازد .
صفحات :
از صفحه 21 تا 41
  • تعداد رکورد ها : 10