جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
توجیه (مسائل جدید کلامی)
>
نظریههای توجیه
>
نسبیت
>
نسبیت معرفت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
تفسیر به رأی و هرمنوتیک فلسفی
نویسنده:
عزیزالله سالاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
متون مقدس
,
اهل بیت(ع)
,
نسبیگرایی
,
مطلق گریزی
,
مفسر محوری
,
فهم متن
,
سید محمدباقر صدر
,
نسبیت معرفت
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک رمانتیک
,
هرمنوتیک فلسفی
,
هرمنوتیک کلاسیک
,
سید محمدباقر صدر
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
قرآن
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر به رأی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
حضرت عیسی(ع)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
تأویل و قرائت
,
زندگی حضرت مسیح (ع)
,
بی ثباتی فهم
,
دریافت تفسیری نامحدود
,
آشفتگی فهم
,
قرائت پذیر انگاری دین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیرساخت های قرائت پذیر انگاری دین
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی, بهار/ 1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فهم متون دینی
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت معرفت
,
هرمنوتیک
,
ارسطو
,
افلاطون
,
عبدالحسین خسروپناه
,
زبان شناسی
,
پروتاگوراس
,
فریدریش شلایرماخر
,
هانس-گئورگ گادامر
,
زبان دین
,
قرائت پذیر انگاری دین
,
سقراط
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 10 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرورى تحلیلى بر پلورالیزم دینى
نویسنده:
سید محمدرضا حجازى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1374
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزش های دینی
,
انحصار گروی
,
پیروان ادیان آسمانی
,
کثرت گرایی دینی
,
نسبیت معرفت
,
ذره گرایی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
قرآن
,
1. ادیان religions
,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
فلسفه دین
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
جان هیک
,
منشا پلورالیسم
,
عصر وفور ادیان
,
ریشه های پلورالیسم
,
زمینه فلسفی - اجتماعی پلورالیسم
,
پلورالیزم فلسفی
,
پلورالیزم مادی
,
پلورالیزم معنوی
,
اشتراک پذیری دینی
,
تفسیر عقلانی دین
,
مباحثه بین الادیان
,
کلام جامع
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت در قرآن کریم
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
عین
,
تعریف علم
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
معرفت صادق
,
قرآن
,
سفسطه
,
نسبیگرایی
,
سوفیسم
,
امکان معرفت
,
نظام عالم وجود
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصل واقعیت
,
شکاکیت محدود
,
معرفت در قرآن
,
معرفت حصولی گزاره ای
,
مفهوم معرفت
,
شکاکیت عام
,
آگاهی حصولی
,
مخاطب امر الهی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
نظام عالم
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت معرفت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
معرفت
,
یقین
,
سفسطه
,
عبدالله جوادی آملی
,
میزان
,
علم
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بهرهگیری از قران کریم در پاسخ به پرسشها و چالشهای علوم انسانی و به طور خاص فلسفه و معرفت شناسی، افقهای جدیدی را به روی علوم انسانی میگشاید. این مقاله تلاشی است برای کشف برخی از این پاسخها دربارهٴ یکی از مهمترین مباحث معرفتشناسی، یعنی امکان معرفت. مقالهٴ حاضر، ضمن نگاهی اجمالی به یکی از معانی معرفت در قرآن کریم و تطبیق آن بر معرفت حصولی گزارهای، دیدگاههای مختلف فلاسفه را در باب اصل واقعیت و امکان فهم آن بیان و سپس به دیدگاههای قرآنی میپردازد. نتیجهای که مطلوب این نوشتار است، تأکید قرآن کریم بر اصل واقعیت، امکان معرفت انسان به آن و نفی شکاکیت و نسبیت گرایی عام میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگاری نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی (همراه پاسخ به برخی شبهات)
نویسنده:
محمد علی اکبری، مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین
,
وحی الهی
,
عقل و نقل
,
رابطه علم و دین
,
تعارض علم و دین
,
محدودیت عقل بشر
,
قرآن
,
نسبیگرایی
,
علم تجربی
,
دانشگاه اسلامی
,
مبانی معرفتی نظریه علم دینی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه علم دینی
,
عقل تجربی
,
بعد هستی دین
,
بُعد معرفتی دین
,
دینی بودن
,
عقل پیامبر (ص)
,
دستگاه فهم انسانی
,
فقه گرایی
,
هویت سازی علم
,
علم غیرتجربی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اهل بیت(ع)
,
محمدرضا مظفر
,
وحی الهی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
نسبیت معرفت
,
تعارض علم و دین
,
هماهنگی علم و دین
,
وحدت علم و دین
,
علامه طباطبایی
,
محمد رضا مظفر
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
تعارض علم و دین، یکی از موضوعات همچنان بحثبرانگیز، در میان پژوهشگران عرصۀ دین است. مقصود از علم، علم تجربی و مقصود از دین، مجموعه معارفی است که پیامبر خدا با یافت حضوری به آن دست یافته است و ما با عقل یا نقل، در پی فهم آن هستیم. در نظریۀ آیتالله جوادی آملی، با اثبات الهی و دینی بودن (به معنای عام) تمام دادههای تجربی (دادههای یقینی یا اطمینانآور) و اثبات دینی بودن (به معنای خاص) دادههای تجربی مربوط به حیطۀ عمل مکلفان، و وجود راهحلهای اصولی برای رفع تعارض ظاهری بین یافتهای تجربی و دینی، مسألۀ تعارض علم و دین به صورتی بدیع، حل شده است. رسیدن به این نتیجه، مرهون مقدماتی است که به عنوان مبانی فهم نظریۀ ایشان، دانستنش ضروری است. این نوشتار، تلاشی است در تبیین برخی از اصول موضوعهای که ما را در فهم نظریۀ مورد بحث، یاری میکند. با توضیح برخی از مبانی حضرت استاد، روشن میشود که بسیاری از اشکالاتی که بر نظریۀ ایشان گرفته میشود، ناشی از توجه نداشتن به مبانی فکری ایشان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق در جامعه گرایی دورکیم و نقد آن
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
امیل دورکیم
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال انسان
,
اجتماع
,
اجتماعی بودن انسان
,
دین
,
امر قدسی
,
جبر اجتماعی
,
نسبیت اخلاقی
,
آرمان اخلاقی
,
اخلاق
,
نسبیگرایی
,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی)
,
امر اجتماعی
,
دین و جامعه
,
جامعهشناسی دین
,
پلورالیسم دینی
,
خرد جمعی
,
جامعه شناسی اخلاق
,
مکتب جامعه گرایی
,
انفعال انسان
,
تصمیم پذیری انسان
,
سمبل جامعه
,
دست ساز بودن دین
,
گزاره های متافیزیکی
,
پلورالیسم اخلاقی
,
پارادوکس جامعه گرایی
,
نفی جامعه گرایی
,
جامعه برتر از اخلاق
,
جامعه برتر از دین
,
صور بنیانی حیات دینی
,
آرمان اجتماعی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
مصالح اجتماعی انسان
,
جبر اجتماعی
,
کمال انسان
,
اخلاق دینی
,
کثرت گرایی دینی
,
نسبیت اخلاق
,
دین و جامعه
,
نسبیت معرفت
,
حسن و قبح اخلاقی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری
,
علم اخلاق
,
ابونصر فارابی
,
جامعه شناسی دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
امیل دورکیم
,
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
امیل دورکسیم جامعه شناس نامدار فرانسوی با بنیان گذاری مکتب جامعه گرایی، دین و اخلاق را در پرتو جامعه، ترجمه و توجیه نموده است. او افراد را موجوداتی صرفا منفعل و تصمیم پذیر و بدون برخورداری از هویت و شخصیت ذاتی می انگارد که در صورت هم بسته شدن با یک گروه و حزب، صورت و کمال انسانی به خود می گیرند. هم چنین دین نماد و سمبل جامعه است و تنها از آن رو که سبب اجتماع مردم در برخی عقاید و مناسک مشترک است اعتبار می یابد، تا بدان جا که در فرجام، دین مخلوق و دست ساز جامعه می گردد. در مجموع، گزاره های بنیادین و متافیزیک اعتبار و شخصیت نمی یابند جز در گرو خواست و خرد جمعی. در این پژوهش اثبات خواهد شد که تن دادن به خواست و اراده جمعی و ترجمه های گوناگون و گاه متناقض جوامع، به نسبیت گرایی و پلورالیسم دینی و اخلاقی می انجامد و در نتیجه، هیچ گزاره ارزشی و اعتقادی را نمی توان برخوردار از ثبات، عینیت و حسن یا قبح راستین دانست و ارزش آن ها در حد یک قرارداد اجتماعی تنزل می یابد. علاوه این که، عدم هم گرایی دورکیم با اکثریت جامعه، به پارادوکس و خودستیزی و در نهایت، به نفی جامعه گرایی خواهد انجامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
عقلانیت فلسفی
,
چرخش زبانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
یورگن هابرماس
,
توجیه
,
توجیه
,
توجیه معرفت
,
ریچارد رورتی
,
نومینالیسم
,
پراگماتیسم
,
ذهن گرایی
,
زمینه گرایی
,
مینی مالیسم
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پراگماتیسم
,
نظریه مبناگروی
,
نسبیت معرفت
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
عقلانیت جدید
,
هرمنوتیک هابرماس
,
اصالت تسمیه(فلسفه)
,
حقیقت
,
مبناگرایی خطا ناپذیر
,
رابطه حقیقت و توجیه
,
عمل و گفتمان
,
شهود رئالیستی
,
شهود رئالیستی
,
نظریه سازگاری
,
گسست معرفتی
,
رفتارگرایی معرفت شناختی
,
ضد ذات گرایی
,
افلاطون
,
سازگاری باورها
,
رنه دکارت
,
جان دیویی
,
ریچارد رورتی
,
فریدریش نیچه
,
یورگن هابرماس
,
پارادایم
,
باور موجه
,
ذهن گرایی
,
نظریه مطابقت
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فهم رئالیستی شناخت
,
چارچوب باور
,
پارادایم زبانی
,
تلقی بازنمایی
,
تلقی پراگماتیستی
,
آسایش متافیزیکی
,
افق تفسیر
,
رابطه دیالکتیکی پارادایمها
,
شکاکیت زمینه گرایی
,
واقعیت منفعل
,
سعیده کوکب
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه میتوانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمیتوان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده میکنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریة اصلی مطرح میگردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح میکند و حقیقت را با توجیه یکسان میداند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیلة آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی میکنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح میشود، میتواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطة درونی حقیقت و توجیه فقط میتوان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوبهای عملی و گفتمان عقلانی ایفا میشود، میتواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرح جامع عقلانیت فولی و پدیدههای روزمره
نویسنده:
نفیسه ساطع، اعظم السادات حسینی حسین آباد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم, زمستان / 1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
پست مدرنیسم
,
عقلانیت هنجاری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت معرفت
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
عقل ابزاری
,
تفکیک تئوری باور و تئوری معرفت
,
مبناگرایی انفسی
,
صدق شخصی
,
ذو مراتب بودن عقلانیت
,
انواع عقلانیت
,
باور عقلانی معرفتی
,
عقلانیت روزمره
,
اهداف غیر نظری معرفت
,
تاثیر ادله عملی بر باور
,
منظر ارزیابی عقلانیت
,
ارزیابی عقلانیت
,
صدق احتمالی باور عقلانی
,
دلایل عملی باور
,
نفیسه ساطع
,
ریچارد فولی (Richard Foley)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه معرفت شناختی از دیدگاه ویتگنشتاین متاخر، از مبناگرایی تا زمینه گرایی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، بیوک علی زاده، رضا محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطاناپذیری
,
عقلانیت باور
,
ویتگنشتاین
,
کنش (عمل - فعل)
,
زمینه گرایی
,
نظام معرفتی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
نسبیت معرفت
,
مبناگرایی کلاسیک
,
افلاطون
,
بیوک علیزاده
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
جهان تصویر
,
جورج ادوارد مور
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
بازی زبانی
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته)
,
رساله تئتتوس
,
بدیهیات حسی
,
نظام مفهومی
,
واقعگرایی معرفتشناختی
,
بیوک علیزاده (پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مبانی انسان شناختی علوم اجتماعی پرسپکتیویستی
نویسنده:
جعفر مروارید، رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة, پاییز و زمستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
تاریخ مندی
,
روشنگری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ناواقع گرایی
,
برساختگرایی اجتماعی
,
برساخت اجتماعی
,
انسان شناسی جدید (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت معرفت
,
هرمنوتیک
,
مرتضی مطهری
,
اگزیستانسیالیسم
,
قرآن
,
بینالاذهانیت
,
سوبژکتیویسم تفسیری
,
افلاطون
,
محمود خاتمی
,
رنه دکارت
,
ژان پل سارتر
,
مارتین هایدگر
,
معرفت شناسی علوم اجتماعی
,
علوم اجتماعی پرسپکتیویستی
,
سرشت مشترک بشر
,
برهان همانندی
,
برهان ترجمه
,
جدایی سوژه - ابژه
,
حاکمیت خرد
,
لوگوس افلاطونی
,
انسان و زبان
,
اصل یادگیری و آموزش
,
اصل ترجمه
,
رضا اکبری
,
جعفر مروارید
,
امیل دورکیم
,
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید