جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
پیامبر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 114
عنوان :
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDFمقاله
PDFمراجع
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
کلام اسلامی
,
حسن و قبح عقلی
,
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
اشاعره
,
معرفت دینی
,
عدلیه
,
عبدالرزاق لاهیجی
,
رابطه عقل و دین
,
نظر
,
وجوب نظر
,
معرفت خدا
,
وجوب عقلی
,
وسیله دفع خوف
,
وجوب دفع خوف
,
وجوب معرفت خداوند
,
وجوب عقلی نظر
,
علامه حلی
,
ادله وجوب نظر
,
ثبوت دلیل شرعی
,
سمعی بودن وجوب نظر
,
عذاب
,
منشا پیدایش خوف
,
طریق خوف
,
طریق شکر منعم
,
طریق دفع خوف
,
تکیه بر اجماع
,
علم مکلف
,
وجوب سمعی
,
قرآن
,
پیامبر
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
17. فرق کلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
علامه حلی
,
ناصرالدین اوجاقی
,
جمل العلم و العمل: سید مرتضی
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
الذخیرة: سید مرتضی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش هدایتگری امام در شکلگیری جامعه آرمانی با تکیه بر آیات و روایات
نویسنده:
علی سروری مجد، بنفشه پیمان فرهنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, زمستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
عدالت
,
خداشناسی
,
هدایت به امر
,
هدایت در قرآن
,
هدایت تکوینی
,
هادی بالذات
,
هدایت تشریعی
,
حکومت عدل جهانی
,
کمال حقیقی انسان
,
برنامه جامع هدایت
,
هدف خلقت انسان
,
تربیت بشر
,
مربیان حقیقی بشر
,
حیات طیبه
,
هدایت باطنی
,
تحقق جامعه آرمانی
,
امامت
,
پیامبر
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرحى نو در طبقه بندى اسمای الهى و ارتباط بین آنها
نویسنده:
مهدی افتخار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
خداشناسی
,
الارده الالهیه
,
یگانگی خدا
,
صفات جلال و جمال الهی
,
فیض اقدس
,
حضرت احدیت
,
هویت ذاتى
,
امهات اسما
,
حدوث اسمی
,
تعین صفات
,
احصای اسماء الهی
,
تعلق به اسمای الهی
,
رابطه اسم و صفت الهی
,
مرتبه ذات حق
,
ترتیب عوالم الهی
,
رحمانیت
,
ترتیب ظهوری اسماء
,
روابط اسمای الهی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اسم مستاثر
,
ترکیب اسماء الله
,
واحدیت اولی
,
صفات خدا
,
عرفان اسلامی
,
پیامبر
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن عربی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله تطبیق نظام پیوسته ظهور عوالم با نظام کمالات الهی، که در قالب اسمای الهی از آن سخن گفته می شود، از قدیمی ترین مسایل حکمت الهی و عرفان بوده و سعی اهل عرفان در شناسایی پدیده ها، بر شناخت ارتباط آن ها با صفتی از صفات علیای خداوند متمرکز شده که مبدا ظهور آن بوده است. این مقاله در پی جمع آوری و طراحی اصول و بیان مفاهیمی است که درک بهتر معانی اسمای الهی و ارتباط بین آن ها و ترتیب تنزل آن ها را امکان پذیر نموده، بازخوانی جدیدی از نور، حیات و جایگاه جلال و جمال و طبقات اسمای الهی و ترتیب نزول آن ها را با جمع بندی بین کلمات اهل عرفان و قرآن مجید و کلام اهل بیت علیهم السلام ارایه می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی مواجهه صدرالمتالهین با کلام شیعی
نویسنده:
جهانگیر مسعودی، محمد سهیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق, پاییز و زمستان / 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعی
,
اسفار
,
تأویل
,
آیه قرآن
,
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
مرتضی مطهری
,
گزاره های کلامی
,
سید جلال الدین آشتیانی
,
حدیث
,
خداشناسی
,
امام علی بن موسی الرضا
,
امام باقر علیه السلام
,
ریکور
,
پیامبر
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
17. فرق کلامی
,
امامت
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
سید جلال آشتیانی
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2228-6578
چکیده :
بحثها و نوآوری های کلامی ملاصدرا، هر چند در قالبهای رایج کلامی صورت نپذیرفته، اما تحوّلی عظیم در مسائل کلامی به وجود آورد. گذشته از آن، می توان گفت مهمتر از دستآوردهای کلامی صدرالمتألهین، روش وی در دستیابی به این نتایج است؛ هر چند که توجّه بسیارِ خوانندگان آثار ملاصدرا به دستآوردهای محتوایی اندیشة او، مانع گردید که روش او در دستیابی به این نتایج، به نحو شایستهای مورد عنایت و الگوبرداری قرار گیرد.<br /> بررسی روش صدرالمتألهین در دستیابی به نوآوریهای کلامی، می تواند عامل پویایی و تحوّل کلام در عصر حاضر باشد؛ اما آن، مستلزم چارچوبی مفهومی است که در عین استواری و اعتبار، از گستردگی و شمول لازم نیز برخوردار باشد. در این نوشتار، با بهره گیری از برخی نظریههای ویژه در دانش هرمنوتیک (به طور مشخص، نظریة معروف قوس هرمنوتیکی با قرائت پل ریکور) و تبیین چارچوب مفهومی مناسب، روش کلامی صدرالمتألهین مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه قرآن و نهج البلاغه در مورد کره زمین
نویسنده:
بهزاد سعید رضوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, تابستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علی
,
قیامت
,
اتقان صنع
,
آفرینش انسان از خاک
,
زمین شناسی
,
کره زمین
,
چگونگی پیدایش جهان
,
خلقت عالم در نهج البلاغه
,
گسترش جهان
,
آفرینش در قرآن
,
شکل زمین در قرآن
,
مغرب و مشرق در قرآن
,
حرکت زمین
,
نظریه آفرینش
,
کرویت زمین در قرآن
,
آغاز جهان
,
آفرینش از دخان
,
پیدایش شب و روز در قرآن
,
انقباض جهان
,
قرآن
,
پیامبر
,
آفرینش آسمان ها و زمین
,
وحی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عواقب شرعی آزاررسانی به پیامبراکرم(ص)و مخالفت با اوامر و اعمال آن حضرت از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمدحسین بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, تابستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عمر بن خطاب
,
احکام وضعی
,
ولایت الهی
,
اطاعت پیامبر(ص)
,
مخالفت پیامبر
,
آزار پیامبر (ص)
,
اوامر الهی
,
نواهی الهی
,
احکام تکلیفی
,
وجوب اطاعت مطلق از پیامبر
,
وحی کلامی
,
وحی بیانی
,
مصالح احکام
,
اسوه مسلمین
,
آیات اطاعت پیامبر
,
اطاعت ولی فقیه
,
ولی امر
,
حرمت مخالفت با پیامبر (ص)
,
پیامبر
,
نبوت
,
احکام تکلیفی
,
احکام وضعی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
محمدحسین بیات
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 38 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط عقل و اعجاز (پژوهشی در حدیث تناسب معجزات)
نویسنده:
مرتضی ایروانی نجفی، الهه شاه پسند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران, بهار و تابستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
معجزه
,
ملاصدرا
,
شیخ کلینی
,
محمد صالح مازندرانی
,
شرایط ظهور معجزه
,
اعجاز قرآن
,
ابن شهر آشوب
,
حجیت عقل
,
تناسب معجزات
,
حجیت قرآن
,
رجال سند
,
مصدر روایت
,
امام هادی (ع)
,
معجزه پیامبران
,
عصر نزول معجزه
,
معجزه حسی
,
معجزه عقلی
,
جاودانگی معجزه قرآن
,
کتاب کافی
,
احمد بن محمد سیاری
,
ابویعقوب بغدادی
,
ابن سکیت
,
ابو عبدالله زیادی
,
ضرورت معجزه
,
حسن حنفی
,
ارتباط معجزه و عقل
,
تناسب معجزه با فنون هر عصر
,
خبر متواتر
,
معجزه در احادیث
,
فصاحت مردم
,
امام علی بن موسی الرضا
,
پیامبر
,
علامه محمدباقر مجلسی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
معجزات
,
تعلیم آموزه های دینی
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی ایروانی نجفی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
تناسب معجزهی هر پیامبر با حرفه و هنر رایج در عصرش، مبحثی شناخته شده میان دانشمندان است. این مضمون به طور مسند، اولین بار از امام هادی(ع) نقل شده است. اما به دلایلی که در متن خواهد آمد، به امام رضا(ع) نسبت داده شده است. سند این خبر ضعیف است؛ در نتیجه، بررسی مضمون آن ضروری است.<br /> در این خبر، راوی ابتدا از دلیل تفاوت معجزات پیامبران میپرسد و امام(ع) تناسب معجزهی هر پیامبر با فن رایج در عصر وی را برای اتمام حجت بر مردمان ضروری میشمارد و فصاحت مردم عصر نزول را تمام کنندهی حجت بر آنان میداند. در انتهای حدیث، راوی از حجت زمان خویش میپرسد و امام(ع) عقل را معرفی مینماید. اما مقاله حاضر برای ارائهی راهکاری برای فهم دلیل رویارویی حجیت عقل و اعجاز قرآن که موهم عدم حجیت قرآن به دلیل عدم فصاحت مردمان زمانهای بعد از نزول است، به بررسی نقش عقل در حجیت معجزات ـ اعم از حسی و عقلی ـ پرداخته و به این نتیجه میرسد که عقل ـ حتی در معجزات حسی ـ همزمان با ارائهی معجزه مطرح بوده و در اتمام حجیت آن، نقش بسزایی ایفا مینماید. از سویی دیگر، با اشاره به ابعاد گوناگون اعجاز قرآن و جاودانگی اعجاز آن، حجیت آن در تمام اعصار را نتیجهگیری میشود. لذا، انتهای این حدیث در مقام سلب حجیت از قرآن نیست، بلکه عقل را به عنوان حجتی معرفی مینماید که میتواند با فهم کتاب خدا، مدعیان راستین را از دروغگویان بازشناسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان حصول قطع در تفسیر و جایگاه آن
نویسنده:
مریم حاجی عبدالباقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان 1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تأویل
,
قرینه در تفسیر
,
مجاز در تفسیر
,
دلالت در تفسیر
,
ظن
,
شان نزول
,
تنصیص
,
انواع قرائن
,
دلالت قطعی
,
دلالت احتمالی
,
قطع
,
دلالت(منطق)
,
مجاز
,
سیوطی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حجیت ظواهر قرآن
,
قرینه متصل
,
سیاق
,
قرینه منفصل
,
ادله عقلی قطعی
,
قرینه صارفه
,
قرینه معینه
,
قرینه معنوی
,
اجمال در قرینه
,
سیره عقلاییه
,
علامه نائینی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
تفسیر قرآن
,
پیامبر
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
تفسیر قرآن
,
مریم حاجی عبدالباقی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
امکان حصول قطع در تفسیر از سوی برخی اندیشمندان مورد انکار قرار گرفته است این مساله در زمان گذشته از سوی کسانی که حجیت ظواهر قرآن را انکار می کرده اند و تفسیر قران را تنها در حیطه اختیارات معصومان می دانسته اند وامروزه از سوی کسانی که به نسبی بودن شناخت متون و تبعیت آن از فضای ذهنی مخاطب معتقدند مورد بحث واقع شده است این مقاله بر آن است تا نشان دهد نصوص قرآن کریم چه تنصیص به کمک قرائن پیوسته لفظی و حالی و چه به کمک قرآن منفصله که شامل سایر آیات قرآن روایات معتبر و سنت مقطوعه و اله عقلی قطعی می شود می تواند برای مفسر ایجاد قطع کند مفسیر باید با احاطه به کل محتوای قرآن کریم و آیات ناظر به یکدگیر و نیز احاطه به روایات صحیح معصومان و علوم قطعی و مسلم و استفاده از عقل فطری خود و احاطه به علوم عربی به تفسیر قرآن به پردازد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا غزالی مخالف فلسفه است؟
نویسنده:
محمد حسین گنجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران, بهار و تابستان / 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
بد بودن دین
,
ابو نصر فارابی
,
ابن رشد
,
غزالی و فلسفه
,
نقل
,
بدعت
,
ناسازگاری فلسفه و دین
,
روش تطبیقی غزالی
,
فقها
,
کتاب الجمع بین رایی الحکیمین
,
اتصال به عقل فعال
,
ادراک مبادی موجودات
,
سازگاری عقل و دین
,
تهافت الفلاسفه
,
قرآن
,
ابن سینا
,
پیامبر
,
تهافت التهافت
,
تعلیم آموزه های دینی
,
شخصیت ها
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
رابطة دین و فلسفه همچنین نسبت نقل و عقل، از مسائل مهمی است که از دیرباز ذهن متفکران ادیان مختلف را به خود مشغول کرده است. اندیشمندان مسلمان نیز از این امر مستثنا نبوده و در آثار خود به این مطلب پرداخته اند. در فرهنگ مسلمانان مشهور آنست که متکلمان به این دلیل که مبانی فلسفه را معارض با شریعت می دانسته اند، با فلسفه مخالف بوده اند. بارزترین چهرة مخالف فلسفه را ابوحامد غزالی، اندیشمند بزرگ قرن 5 ق می دانند که با نوشتن تهافت الفلاسفه، ظاهراً بزرگترین لطمه را به فکر فلسفی در عالم اسلام وارد کرده است. در این مقاله، به روشی تطبیقی و با توجه به سیر تاریخی مسألة مورد بحث، آرائ و مبانی غزالی با فارابی و ابن سینا از فیلسوفان مقدم بر او، و ابن رشد از فیلسوفان قرن 6 ق و از معروفترین معارضان او، و طباطبایی از فیلسوفان معاصر، مقایسه گردیده و نشان داده شده که مخالفت غزالی- و دیگر متکلمان- با فلسفه، در حقیقت مخالفت با آراء معینی از فلسفه، و نه خود فلسفه بوده است. بنابراین، مخالف شمردن وی با فلسفه چندان درست به نظر نمی رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء
,
نبوت
,
معراج
,
جبروت
,
ملکوت
,
ناسوت
,
الولایه
,
عین ثابت نفس
,
حقیقت محمدی (ص)
,
خلافت الهی
,
عالم غیب
,
ولایت الله
,
تجلی خدا در انسان کامل
,
کمال نهایی نفس
,
وحی
,
صفات خدا
,
پیامبر
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
وجوه کمالی نفس
,
مکاشفات نبوی
,
قوس نازل
,
قوس ساعد
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
صفات الهی
,
خلافت الهی
,
عالم ملکوت
,
علم نفس
,
نبوت
,
معراج پیامبر(ص)
,
مقام رسالت
,
وحی الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
عقل(منطق)
,
امام خمینی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
ظهور حقیقت محمدیه
,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت)
,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت)
,
مقام رسالت(قسیم مقام نبوت و ولایت و خلافت)
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حضرت محمد (ص) بهعنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبهٴ جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبهای است. مقام خلافتاللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبهٴ دانی است. مقاله حاضر مسئلهٴ مزبور را از چشمانداز عقل و نقل برمیرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 114
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید