جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
باورهای پایه و چگونگی تحصیل معرفت عینی و ضروری از دید فیلسوفان مسلمان و تحلیلی نوین و وجود شناختی از آنها
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , باور پایه , صدق , صدق , علم حصولی , ابن سینا: ابوعلی سینا , ذهن , اصل علیت , زبان , بداهت و ضرورت , معرفت حسی , علم حصولی , تصدیق(افعال قلوب) , معرفت ضروری , اصل امتناع تناقض , خطاپذیری , معرفت عینی , امکان معرفت , معرفت تصوری , معرفت تصدیقی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , شناخت فطری , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , معرفت , معرفت شناسی اسلامی , تحلیل وجودی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , صدق , نظریه مواضعه , قضیه تحلیلی , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , علم حضوری(راه های معرفت) , تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) , تصدیق نظری(مقابل تصدیق بدیهی) , قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) , قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) , اصل علّیت , اصل امتناع تناقض , بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته) , ضرورت , موجود در عالم , معرفت شناسی باور پایه , انعکاس حقیقت , تجربه درون ذهنی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , مرتضی حاج حسینی
چکیده :
در فلسفۀ کلاسیک به مجموعه ای از قضایا که آدمی به کشف آن‌ها همت می‌گمارد و صدق آن‌ها را بر اساس معیار مطابقت توضیح می‌دهد معرفت اطلاق می‌شود و معرفتِ مطلوب معرفتی است که واجد دو وصف عینیت و ضرورت باشد. چنین معرفتی، بدون شک باید در فرایندی شکل گیرد که هم انعکاس حقایق امور را تضمین کند و هم از توان مقاومتی بالا در برابر حملات شکاکانه برخوردار باشد. در این صورت معرفت حاصل واجد کمالات مطلوب معرفت یعنی عینیت و ضرورت خواهد بود. فیلسوفان مسلمان برای دسترسی به چنین معرفتی بحث تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آن‌ها را پیش کشیده و ضمن اعتقاد به عینیت و ضرورت بدیهی‌ها، ارجاع نظری‌ها به بدیهی‌ها را شرط عینیت و ضرورت نظری‌ها قلمداد کرده‌اند.<br /> بیان و بررسی انتقادی نظر فیلسوفان مسلمان در مورد تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آن‌ها و نیز بیان و بررسی انتقادی رویکردهای مکمّل در دوران معاصر و بحث در مورد میزان توفیق هر یک در تبیین چگونگی صدق تصدیقات بدیهی و تضمین معرفت عینی و ضروری، هدف اصلی این مقاله است که با پیشنهاد رویکرد وجود شناختی به عنوان رویکردی نوین که با تکیه بر مفهوم وجود و تحلیل وجود شناختی از تصدیقات پایه و اصول بدیهی اولیه به حل مسئله مبادرت می‌ورزد خاتمه می‌یابد.
صفحات :
از صفحه 47 تا 73
مبانی معرفت شناسی حکمت اشراق سهروردی
نویسنده:
سیماسادات نوربخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, بهار/ 1388
صفحات :
از صفحه 31 تا 47
مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفت شناسی نوصدرایی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، مهدی عاشوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1392
چکیده :
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفت­شناسی از آن بهره برده­اند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» می‌دانند، این تقسیم در «معرفت­شناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمی­توان «تصدیق» را در اصطلاح معرفت­شناسی بنا بر تعریف فلسفۀ اسلامی «علم­حصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستی­شناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفت­شناسی مساوق با «قضیه» می­باشد، نه یک «هستی علمی»­ که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع می­شود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفت­شناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد می­شود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفت­شناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده ­شود.
صفحات :
از صفحه 55 تا 77
تحلیل معرفت گزاره ای از منظر معرفت شناسی غربی و اسلامی با تأکید بر نقض گتیه
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , باور موجه , صدق , علم حصولی , ابن سینا: ابوعلی سینا , باور , معرفت ظنی , علم حضوری , توجیه , معرفت گزاره ای , باور صادق مُوَجَّه , اقسام گزاره بدیهی , معرفت یقینی , معرفت تصوری , نظریه شناخت , ادموند گتیه , توجیه (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , علامه مجلسی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , معرفت شناسی اسلامی , نقض گتیه , عبدالله جوادی آملی , معرفت قضیه ای , اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) , صدق , معرفت شناسی غربی(مقابل معرفت شناسی شرقی) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای) , معرفت غیر گزاره ای(مقابل معرفت گزاره ای) , باور موجه , باور صادق موجه , باور خطا ناپذیر , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , مساله گتیه , معرفت حصولی گزاره ای , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , نظریه نقض ناپذیری معرفت , نظریه اطمینان آوری معرفت , نظریه عِلّی معرفت , نظریه شرطی معرفت , معرفت شبه یقینی , آگاهی جزئی , معرفت توصیفی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
این مقاله دو بخش دارد: بخش اول با تعریف سنتی معرفت در غرب می آغازد و ضمن نگاهی اجمالی به ریشه تاریخی و تحلیل مؤلّفه های سه گانه آن به مثال های نقض گتیه و سپس واکنش های مهم معرفت شناسان معاصر به آن می پردازد.<br /> بخش دوم مقاله دربارهٴ تعریف معرفتِ گزاره ای از منظر حکمای اسلامی و تفاوت آن با تعریف سنتی غرب، تقسیم معرفت به تصوری و تصدیقی (گزاره ای)، تبیین معرفت گزاره ای یقینی و ویژگی های آن است و نشان می.دهد که نقدها و مثال نقض های گتیه بر این تعریف وارد نیستند.
صفحات :
از صفحه 53 تا 79
  • تعداد رکورد ها : 5