جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اثم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
مفهوم شناسی مقایسه ای گناه در قرآن و جامعه شناسی
نویسنده:
مهدی رفیعی موحد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, پاییز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجس
,
انحراف
,
انحراف
,
شرّ
,
گناه
,
جرم
,
اثم
,
جرح
,
ارزش
,
ناهنجاری
,
هنجار و ناهنجاری
,
کجروی
,
نابهنجاری اجتماعی
,
ذنب
,
سوء
,
سرکشی
,
گناه
,
ظلم
,
فحش
,
فسق
,
مکر
,
مفهوم قرآنی گناه
,
جامعه شناسی گناه
,
آنتونی گیدنز
,
تفاوت هنجار و ارزش
,
آیت الله سید علی خامنهای (فقه)
,
امیل دورکیم
,
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه های وجودی کی یرکگارد در باب درام نویسی پینتر
نویسنده:
علیرضا نظری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی, تابستان/1388
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
از خود بیگانگی
,
صلح
,
اضطراب
,
سورن کرکگور
,
مرگ و زندگی
,
اثم
,
پوچی
,
درام نویسی
,
مسئولیت
,
پوچی دنیا
,
درام
,
هارولد پینتر
,
آزادی
,
اگزیستانسیالیسم
,
سورن کی یر کگور
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
پوچی زندگی
,
بودن و نبودن
,
منشا پوچی
,
تعریف وجود
شاپا (issn):
1735-3238
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهجالبلاغه
نویسنده:
رسول ربانی، حبیب رضا ارزانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
تقوا
,
ایمان
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
یقین
,
صبر
,
صبر
,
صبر بر معصیت
,
صبر ممدوح
,
مصیبت
,
گناه
,
حالت نفسانی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
طاعت
,
اثم
,
ضلال
,
اخلاق دینی
,
حالت اضطراب
,
ابن میثم بحرانی
,
علامه مجلسی
,
سید رضی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
علامه جعفری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
هدایت
,
استقامت
,
تقوا
,
صبر
,
صبر
,
طاعت
,
صبر نفسی
,
صبر بدنی
,
صبر بر طاعت
,
صبر بر معصیت
,
صبر در مصیبت
,
یقین
,
اضطراب
,
ملا مهدی نراقی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ایمان
,
فضیلت صبر
,
صبر فکری
,
صبر مذموم
,
مصداق صبر
,
حدیث صبر
شاپا (issn):
0
چکیده :
پایداری و شکیبایی در مقابل سختیها را «صبر» گویند و اگر برای رضای خداوند متعال و تسلیم امر او باشد، درجهت پیشبرد تقوای الهی موثر بوده و فضیلت محسوب میشود. حضرت امیرالمومنین علیبنابیطالب(ع) در نهجالبلاغه از «فضیلت صبر» بهعنوان مدیر، رئیس و مرکز کنترل ایمان نام میبرند: «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ»؛ صبر برای ایمان مانند سر است برای بدن. (سیدرضی، 1379: حکمت82 ،640) علمای علم اخلاق «صبر» را سکان و هدایتگر همۀ فضائل اخلاقی دانستهاند؛ ولی ظهور و پهنای معنایی این واژه در عرف، محدود به «تحمّل سختیها و قانعشدن در برابر وضع موجود» شده است. این مقاله به لحاظ معنای وضعی، مفهوم اخلاقی و معنای عرفی متداول از زمان امیرالمومنین(ع) تا عصر حاضر، با نگرشی فراگیر و با دو دامنۀ روایی و کتابشناسی به بررسی و تحلیل فضیلت صبر در چهار شرح نهجالبلاغه پرداخته است. واژۀ «صبر» در نهجالبلاغه با حفظ معنای لغوی و اصطلاحی، با بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی ارتباط معنوی دارد. برایناساس در این تحقیق به تبیین و تحلیل روایی و ارتباط آن با مفاهیم دیگر نظیر ایمان، تقوا، یقین و ... با توجه به آرای شارحان، توجه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل معمای شر در آثار استاد آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
وجود
,
عدم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
شر طبیعی
,
نقص
,
برهان عقلی
,
قبح
,
عدل الهی
,
قرآن
,
نیستی انگاری شر
,
قبح
,
اثم
,
شرور طبیعی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ضعف وجود
,
شر
,
شر اخلاقی
,
شر قلیل
,
نظام احسن
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
دلیل ( برهان )
,
رذایل اخلاقی
,
امام خمینی
,
خدای مطلق
,
شر اخلاقی
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
افلاطون
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
آیت اله جوادی آملی
,
رحیق مختوم
,
مطلق نقص
,
فیض مطلق
,
تساوق خیر و وجود
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
آقا علی زنوزی (مدرس)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هویت هستیشناختی و معرفتشناختی مقوله شرّ و پاسخگویی به شبهات مربوط به آن در حوزه ذات، صفات و افعال الهی همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است.بدین رو فیلسوفان و متکلمان برای دفاع از اصل بنیادین عدل الهی، پیوسته در مقام پاسخ به ایرادات بودهاند.<br /> استاد متأله، آیت الله جوادی آملی با نگاهی جامع و مبتنی بر قرآن، برهان و عرفان ، ضمن تبیین ماهیت شرّ و تفکیک میان راهکارها و فلسفه شرور ؛دو راهکار اساسی (عدمی بودن شرّ و دیگری نظام احسن) را برای حل مساله ارائه میدهند.جستار حاضر، به تبیین این امر در آثار استاد میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی واژه اخلاق در قرآن کریم
نویسنده:
سهراب مروتی، سارا ساکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اخلاق در قرآن
,
شرک
,
اثم
,
معناشناسی اخلاق
,
قاعده سیاق
,
مولفه های اخلاق
,
ساختار اخلاق
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
سعادت اخروی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عدالت(فقه)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
رذایل اخلاقی
,
طاعت
,
کفر
,
امام خمینی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
حضرت هود(ع)
,
moral ideas
,
واکنش اخلاقی
,
اخلاق ممدوح
,
سهراب مروتی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«حق حیات» در ادیان توحیدی
نویسنده:
محمدرضا احسانی مطلق، احمدرضا مفتاح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
تورات شفاهی
,
حق حیات
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
ادیان توحیدی
,
انجیل
,
اوستا
,
تورات
,
زنا
,
سنگسار
,
سقط جنین
,
اتانازی
,
اعدام
,
اثم
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
قرآن
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
تعالیم کلیسا
,
بیماری لاعلاج
,
مجازات در ادیان توحیدی
,
شهادت بر گناه
,
سندروم داون
,
احمدرضا مفتاح
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2008-9651
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت (تربیت فطرتگرا) با تاکید بر دیدگاه آیت الله شاهآبادی: مدلسازی فطرت با هرم سه وجهی
نویسنده:
مجتبی همتی فر، ابوالفضل غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
طبیعت آدمی
,
علم حصولی
,
انسان شناسی
,
صبغه
,
بعد معنوی انسان
,
غریزه
,
فطرت افتقاریت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
فطرت(کلام)
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
قرآن
,
کمال جویی
,
اثم
,
انسان شناسی اسلامی
,
تربیت اسلامی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
علم نفس
,
بدن انسانی
,
قرآن
,
عجب
,
تنبلی
,
بدن انسان
,
امام خمینی
,
آیه الله شاه آبادی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
فطرت الهى
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
انسان شناسی اخلاق
,
الگوی ساختار روانی
,
خود برتر بینی
,
فطرت عاشقانه
,
سرشت مشترک انسان
,
معصومیت از خطا
,
فطرت عالمانه
,
فطرت کاشفه
,
فطرت حریت
,
فطرت خاضعانه
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
«فطرت» به عنوان یکی از بنیادیترین مباحث انسانشناسی اسلامی و نظام تربیتی اسلامی، همواره مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و مربیان مسلمان قرار داشته است. با این همه، با توجه به تفاوت منظر و موضعی که هر اندیشمند اتخاذ نموده، تفاسیر متنوع و تا حدی متفاوت از فطرت ارائه شده است؛ لذا تعریف، قلمرو و انواعی که برای فطرت در نظر گرفته میشود، تأثیر مستقیمی در الگوی ارائه شده در مورد ساختار روانی انسان از منظر اسلام خواهد داشت. آیتالله شاهآبادی از جمله برجستهترین اندیشمندان معاصری است که بحث فطرت را مورد کنکاش قرار داده و بر اساس آن تلاش نموده است تا برای بسیاری از مباحث عمده اسلام، بنیانی نوین برپا نماید و از همین رو «فیلسوف فطرت» لقب گرفته است. این مقاله با پذیرفتن این مفروضه که «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک انسان، میتواند در تعریف، قلمرو، اهداف و ارکان و مبانی، اصول و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی نقش عمدهای ایفا نماید، بر آن است تا با بهرهگیری از آرا و تقریر این فیلسوف، مجتهد و عارف معاصر، تصویری از الگوی ساختار روانی انسان بر اساس فطرت ارائه نماید. آیتالله شاهآبادی علاوه بر ویژگیهایی همچون غیر اکتسابی بودن و همگانی بودن فطرت در میان همه انسانها، به ویژگیهایی چون بالقوه بودن، معصومیت از خطا و ثابت بودن فطرت اشاره مینماید. وی با ذکر جلوههای مختلف فطرت (از جمله فطرتهای عالمه، کاشفه، حریت و حب راحت)، «فطرت عاشقه» را هسته اصلی ساختار روانی انسان معرفی مینماید. بر این اساس میتوان فطریات انسان را در قالب هرمی سهوجهی (با ابعاد علم، عشق و قدرت) توصیف نمود که که قاعده آن با مرکزیت «خود»، از عشق بهره برده است. همه فطریات (وجوه هرم و یالهای آن) ریشه در فطرت عاشقه دارند و «عشق» کلیدواژه انسان خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جان میلتون و اخلاق زناشویی مسیحی
نویسنده:
ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی, زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلیسای کاتولیک
,
عشق
,
اخلاق مسیحی
,
انجیل
,
تورات
,
بهشت گمشده میلتون
,
جان میلتون
,
رابطه زناشویی
,
رابطه جنسی
,
اخلاق زناشویی
,
همسر
,
اثم
,
سفر پیدایش
,
الهیات مسیحی
,
شهوت جنسی
,
گناه ذاتی
,
شوهر
,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی)
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
افلاطون
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی)
,
ژان کالون
,
مارتین لوتر کینگ جونیور
,
حضرت عیسی(ع)
,
حضرت آدم(ع)
,
حوا(همسر آدم ع و از اعلام غیر مصرح قرآن)
,
مریم بنت عمران(مادر عیسی و از اعلام مصرح قرآن)
,
رهبانیت مسیحی
,
عشق روحانی
,
انسان شناسی مسیحی
,
اخلاق زناشویی مسیحی
,
ازدواج در مسیحیت
,
طلاق در مسیحیت
,
آباء صحرا
,
تولید نسل
,
ازدواج در انجیل
,
خانواده مسیحی
,
رساله طلاق
,
عشق زناشویی
,
عشق جسمانی
,
مارتین لوتر
,
آگوستین قدیس
شاپا (issn):
2008-0476
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واصل بن عطا بنیان گذار کلام اعتزال
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
معتزله
,
واصل بن عطا
,
منزله بین منزلتین
,
گناه کبیره
,
احکام اولیه
,
مؤمن
,
وعد و وعید
,
منافق
,
محکم و متشابه
,
معتزله (اهل سنت)
,
وعد و وعید
,
حکم فاسق
,
امر به معروف
,
عدل الهی
,
امر به معروف
,
نهی از منکر
,
جرم
,
تعزیر
,
کفر فاسق
,
اثم
,
کیفر معین قطعی
,
کیفر نامعین غیرقطعی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
محکم و متشابه
,
حدود ( عام )
,
نهی از منکر
,
عدالت(فقه)
,
گناه کبیره
,
محسن جهانگیری
,
محمد بن حنفیه (فرزند امام علی ع)
,
واصل بن عطا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
حد شرعی
,
حکم تفنینی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
واصل بن عطا در مدینه طیبه به دنیا آمد.نخست درهمان شهر پیش پسران محمدحنیفه،فرزند امیرال12ن ،علی (علیه السلام)درس خواند،بعد به بصره رفت و به جمع شاگردان حسن بصری پیوست.باحسن در مساله «مرتکب معصیت کبیره»که درآن وقت از مسایل بسیارحاد جامعه اسلامی بود،به مخالفت برخاست؛از مجلس درس حسن کناره گیری کردو معتزلی نام گرفت.او از ادیان و مذاهب عصرش به خوبی آگاه و مناظری بسیار نیرومند و چیره دست بود و خود عقاید و افکار خاصی داشت؛در تبیین عقاید دینی روش عقلی برگزید و برای شناساندن روشو نشر افکارش نمایندگان و مبلغانی به اطراف و اکناف فرستاد،کتب و رسالاتی تالیف کرد،که ازبین رفت و آنچه اکنون از عقایدش می دانیم،از نوشته های دیگران است.واصل موسس فرقه معتزله و بنیان گذار اصول این فرقه شناخته شده است. او علاوه بر اطلاعات وسیع و عمیق دینی و کلامی و بهره مندی از قدرت برتر مناظره و مباحثه،از ادیبان بسیار معروف زمانش به شمار می آمده است.با اینکه شکسته زبان بوده و قدرت تلفظ حرف «راء»نداشته ،در اثر استعداد و قریحه قوی و مهارت و اطلاع گسترده از لغات و ترکیبات زبان تازی با اسقاط «راء»،ارتجالا فصیح ترین قصاید رامی سروده است،به گونه ای که مورد اعجاب و تحسین شاعران نامدارعصرواقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهایی از رنج در آموزههای قرآنی و آیین بودا
نویسنده:
محمدحسن رستمی، فیاض قرائی، علی جلائیان اکبرنیا، سید محمد حسین موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
معاد
,
اسلام
,
انسان شناسی
,
جهان شناسی اسلامی
,
آفرینش انسان
,
ثواب و عقاب
,
فلسفه آلام
,
ابتلا
,
غایت خلقت
,
الدنیا
,
بودایی
,
سنت بازتاب اعمال
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جهان شناسی مذهبی
,
امتحان الهی
,
دین بودایی
,
اهل بیت(ع)
,
گناه
,
خلق آدم (ع)
,
اثم
,
هدف زندگی
,
رنج
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
امام خمینی
,
خاستگاه رنج در ادیان
,
رهایی از رنج
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
بودا
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
مالکیت الهی
,
رنج در قرآن
,
رنج در بودا
,
کفاره گناه
,
مدیریت مشکلات
,
تکامل شخصیت
,
هینیانه
,
ماهایانه
,
محضر الهی
,
شناختن مصیبت
,
حقیقت رنج
,
مبدأ شناسی
,
تولد انسان
,
محمدحسن رستمی
,
فیاض قرائی
شاپا (issn):
0
چکیده :
انسان در سختی آفریده شده و در طول زندگی نیز با مشکلات مختلفی روبهروست. مدیریت مشکلات میتواند او را از رنج برهاند و در دلِ بلایا مسیری آرامشزا به وی بنمایاند. از سوی دیگر عدم مدیریت مشکلات موجب اختلالات عصبی و گاه نارضایتی از زندگی میگردد. برخی از ادیان برای مدیریت مشکلات، مبتنی بر جهانبینی خویش، برنامههایی را ارائه نمودهاند تا تحمل رنج را آسان یا آن را ریشهکن نمایند.<br /> در آموزههای قرآنی اسلام و تعالیم پیشوایان آن و نیز تعالیم بودا برای رسیدن به این امر راهکارهایی معرفی شده است. این نوشته به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی دستیابی به راهکارهای اسلام و آیین بودا جهت رهایی از رنج و مقایسه و تحلیل اجمالی آنهاست. قرآن در موارد متعدد با پذیرش رنج و مصیبت در زندگی انسان، آن را هدفمند و عمق آن را خیر و خوبی و وسیلهای برای رسیدن به کمال میداند و در یک نگاه کلّی و جامع به سه بخش تقسیم میکند: بازتاب عمل، کفارۀ گناهان و زمینۀ تکامل شخصیت.<br /> از سوی دیگر، آیین بودا رنج را خصیصۀ همۀ هستی از جمله انسان معرفی میکند و با نگاهی بدبینانه به رویدادهای ناخوشایند در زندگی انسان، هدفی برای آنها بیان نمیکند و لزوماً باید پس از انجام دستورات هشتگانه از رنج رهایی یافت. این نوشتار پس از طرح مسئله و مفهومشناسی، به بررسی راهکارهای رهایی از رنج از نظر اسلام و بودا و تحلیل آنها پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید