جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
وظایف و کاربرد خیال در مشاهدات صوری از نظر ابن سینا
نویسنده:
علیرضا اژدر، محمدصادق جمشیدی راد، علی علم الهدی{ودیگران}
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1393
چکیده :
بخش زیادی از بحث‌های کشفی، علمی و فلسفی را با محوریت خیال می‌توان تبیین کرد. کاربرد خیال در مباحث هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی عرفان، همواره مورد توجه اهل نظر در علوم فلسفی و شهودی بوده است؛ در این میان، خیال نقشی اساسی را در تحقق و تبیین بخش عظیمی از مکاشفات پیش روی عارف ایفا می‌کند. از نظر ابن‌سینا، خیال به دو روش در شهودات عرفانی تأثیر گذار است: اول) خیال سالک با ادراک صور کمالی و حقیقی و لذت از آن، او را به سوی اتصال به حقایق هستی سوق می‌دهد؛ دوم) آن‌گاه که عارف پا به عرصه‌ی سلوک عملی می‌گذارد تا به حقیقت راه یابد، با انواع مشاهدات و مکاشفات، مانند مکاشفه‌ی معنوی و مکاشفه‌ی صوری مواجه می‌شود. در مکاشفه‌ی صوری، صورت‌هایی که در ابتدا موجودات عقلی و مجرد هستند توسط قوه‌ی خیال به صور جسمانی تنزل یافته، در رؤیا و بیداری ادراک می‌شوند.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
تعریف هنر و زیبایی نزد قاضی سعید قمی
نویسنده:
یحیی بوذری نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1390
صفحات :
از صفحه 29 تا 42
حرکت استکمالی در عالم برزخ
نویسنده:
باقر سیدی بنابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1392
صفحات :
از صفحه 77 تا 90
ماهیت خواب و رؤیا از نگاه فارابی، سهروردی و ابن‌عربی
نویسنده:
وحیده حداد، محمد بیدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , سهروردی , نبوت , ابن سینا: ابوعلی سینا , ابو نصر فارابی , کتاب فصوص الحکمه , وحی و تخیل پیامبر , رابطه فیلسوف و نبی , انوار اسپهبدیه , وحی در حالت رؤیا , عالم رؤیا , نبوت , ادراک معانی عقلی , تجرد نفس ناطقه , رؤیا , رؤیای صادق , ابن عربی , وحی , عالم خیال (متصل و منفصل) , تعبیر خواب , وحی الهی , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , ناصر مکارم شیرازی , حکمت اشراق the School of Illumination , علم نفس , عقل فعال , قرآن , دایره شمول خواب , عدم خوابیدن اهل آخرت , علت خواب , نقش ملائکه سماوی در دیدن خواب , تفاوت نوم و رؤیا , نفوس ناطقه فلکی , انحباس روح از ظاهر در باطن , جایگاه ظهور صور خواب , رؤیای صادقه , نقش مثل معلقه در رویا , معرفت زایی رؤیا , سید جلال آشتیانی , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , ابن رشد , ابن عربی , عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) , تخیل(راه های معرفت) , حس مشترک , اضغاث احلام , تخیلات حسیه , تجرد نفس (فلسفه) , ملاصدرا شیرازی , مقاله درباره فارابی
صفحات :
از صفحه 49 تا 68
سیر تطور تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا
نویسنده:
زهرا یوسفی روشناوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , مثل , قوای نفس , معتزله , عقل فعال , ابن سینا: ابوعلی سینا , مشاء , عقل نظری , اتصال به عقل فعال , عالم مثال , نبی , عقل مستفاد , عقل کل , عقل هیولانی , تهافت الفلاسفه , نفس فلکی , عالم ماده , فرشته وحی , اتصال عقل نبی به عقل فعال , قوه وحی نبوت , اشراق الهی , اشراق , عالم ماده , معتزله (اهل سنت) , نبوت , جبرئیل(ع) , حضرت محمد(ص)(اوصیاء) , وحی , خیال منفصل , اشراق , عالم خیال (متصل و منفصل) , مثل معلقه , پیامبر , رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) , وحی الهی , هستی شناسی وحی , ابن سینا , فلسفه مشاء , افعال نفس , عقل ( جوهر ) , عقل فعال , مُثُل , اشراق حق تعالی , عقل بالملکه , نفس ناطقه فلکی , ابونصر فارابی , عقل انبیاء , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابوحامد غزالی طوسی , ادراک نفس , عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) , عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل) , عالَم مثال متصل(مقابل منفصل) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , عقل هیولانی , عقل بالملکه , عقل مستفاد , قوه عاقله نبی , رؤیت فرشته وحی , شرایط نبوت , کلیات وحیانی , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی , مقاله درباره فارابی
چکیده :
وحی که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دینی است از سوی فلاسفه همچون دیگر اندیشمندان مورد توجه قرار گرفته است. در فلسفه اسلامی، فرشته وحی، مخزن علوم و مفیض آنها و گیرنده وحی نیز قوه عاقله نبی است که وی به علت استعداد ذاتی و تکامل وجودی به مرتبه‌ای می‌رسد که می‌تواند به عقل فعال متصل گردد و معارف را از وی دریافت نماید.<br /> مهم‌ترین مبحث در زمینه وحی نزد فلاسفه اسلامی، نحوه رؤیت فرشته وحی است. در نظام مشائی، عقل فعال همان فرشته وحی و رؤیت او نیز محاکات متخیله نبی از حقیقت وجود وی بود؛ ولی در مکتب اشراقی و حکمت متعالیه با کشف عالم مثال منفصل یا به تعبیر شیخ اشراق «مثل معلّقه» تبیین فلسفی وحی به نقطه‌ عطف خود رسید. در این مکتب، فرشته وحی عظیم‌ترین انوار قاهره عرضیه و رب النوع آدمی بود که نفس پاک نبی پس از رفع شواغل و حجب برزخی و جسمانی با اتصال به فرشته وحی، معارف را از وی دریافت می‌کند. حقیقت فرشته وحی دارای مظاهری در عالم مثال است که با ظهور در این مظاهر، امکان رؤیت آن برای نفس نبی حاصل می‌شود. فرشته وحی از حقیقت عقلی و نوری خود تنزل می‌نماید و در مظهری از مظاهر عالم مثال جلوه‌گر می‌شود تا نبی به رؤیت آن نائل آید.
صفحات :
از صفحه 145 تا 173
  • تعداد رکورد ها : 5