جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قاعده بسیط الحقیقه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
بررسی تطبیقی معنا و مفهوم قاعدهی «الواحد» از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم کاکایی، زهرا هوشمندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
وحدت و کثرت
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قاعده امکان اشرف
,
وجود منبسط
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
براهین قاعده الواحد
,
فیض منبسط
,
صادر نخستین
,
نظام فیض
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
آفرینش نخستین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
علیت
,
وحدت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
قاسم کاکایی
,
ابن رشد
,
امر بسیط
,
پیدایش کثرت
,
مبانی قاعده الواحد
,
ربط کثیر به واحد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پژوهش حاضر، قاعدهی «الواحد لا یصدر عنه الاّ الواحد» با روشی تطبیقی-تحلیلی بین دو فیلسوف گرانقدر جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلیسینا و صدرالمتألهین ملاصدرا، مورد بررسی قرارگرفته است. در آغاز، سعی شده تبیینی صحیح از معنای قاعده و ساختار آن و بداهت مفهوم وحدت و کثرت، منشأ ظهور قاعده و معتقدین و منکرین آن و دلایل اثبات قاعده و فروع قاعده ارائه شده، این نکته روشن گردد که جایگاه بحث از آن در فلسفهی اولی و ذیل مباحث مربوط به مفارقات و علت و معلول است. توضیح اینکه قاعدهی الواحد یکی از قواعد کلی و ثمربخش فلسفهی اسلامی است که نقشی اساسی در تفسیر مسألهی پیدایش منظم موجودات از همدیگر، بهویژه پیدایش نخستین معلول بر عهده دارد. فیلسوفان اسلامی با تحلیل و اثبات این قاعده، آفرینش نخستین معلول بهواسطهی واجب تعالی را اصلیترین مصداق این قاعده معرفی میکنند و معتقدند که بر اساس این قاعده، از واجب الوجود بسیط، تنها یک معلول به نحو بیواسطه صادر میشود. موضوع دیگری که در این مقاله از آن بحث میشود این است که این عالمِ (ماسوی الله) به ظاهر متکثر چگونه از ذات باریتعالی، که واحد من جمیعالجهات است، صادر یا ناشی شده است؟!
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل صفات الاهی از دیدگاه صدرا و توماس آکویناس
نویسنده:
محمدباقر عباسی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
توحید
,
سید حسین نصر
,
عقل فعال
,
تشکیک در وجود
,
محمد جعفر لاهیجی
,
الله
,
کثرت اسما و صفات
,
اسناد حقیقی
,
وحدت و بساطت خداوند
,
نظریه تمثیل
,
تحلیل مفهومی اوصاف
,
تحلیل وجودشناسی اوصاف
,
صفات مشترک خالق و مخلوق
,
یعقوب بن اسحاق کندی
,
نظریه تعطیل
,
نفی اشتراک معنوی مفاهیم
,
نظریه تنزیه
,
صفات ثبوتی
,
براهین پنج گانه توماس
,
الهیات سلبی
,
آکوئیناس
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
قرآن
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
صفات خدا
,
صفات خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
ابنمیمون
,
اشتراک لفظی
,
اشتراک معنوی
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
توحید خداوند متعال و تحلیل اسما و صفات الاهی همواره مورد توجه متکلمان، فیلسوفان و عرفا بوده است و با توجه به ای ن که از سویی، اسماء و<br /> صفاتی گوناگون به خداوند متعال اسناد یافته و از دیگر سو ، بر وحدت و بساطتش<br /> تأکید شده اس ت ، این سؤالات مطرح می شود که آیا کثرت اسما و صفات الاهی<br /> یک کثرت واقعی است؟ و در فرض واقعی بودن کثرت، آیا اسناد آ ن ها به خداوند<br /> متعال یک اسناد حقیقی است؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا با وحدت و<br /> بساطت خداوند سازگار و جمع شدنی است؟ در پاسخ به سؤالات فو ق ، نظر توماس<br /> اکوییناس در مقایسه با نظر صدرالمتألهین مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته و در<br /> نتیجه، اثبات شده است که صرفاً با مبانی فکری و فلسفی صدرالمتألهین می توان<br /> به سؤالات فوق، پاسخی دقیق و فلسفی داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قاعدۀ «معطی الشیء...» و کارکرد آن در خداشناسی
نویسنده:
علیرضا سبزواری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, زمستان/ 94
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم الهی
,
حکمت متعالیه
,
الله
,
وحدت و بساطت خداوند
,
خداشناسی
,
معلول (درمقابل علت)
,
فاعلیت الهی
,
سنخیت
,
برهان حرکت (اثبات خدا)
,
افاضه وجود
,
خداجویی
,
فطرت انسان
,
علت تامه
,
علت ناقصه
,
فاعلیت بالعنایه
,
حیات الهی
,
فاعلیت بالتجلی
,
فقدان
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
اعطا
,
کمال و سریان
,
قاعده اعطای کمال
,
سریان وجودی خدا در هستی
,
حیات روح
,
معطی
,
برهان محرک اول
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلوطین(افلوطین)
,
ابن رشد
,
معطی الشیء لایکون فاقدا له
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
حسن حسن زاده آملی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید افعالی در نظام فلسفی ملاصدرا
نویسنده:
علی محمد ساجدی، فاطمه زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
توحید
,
حکمت متعالیه
,
وحدت وجود
,
ملاصدرا
,
مشاء
,
اختیار انسان
,
حکمت الهی
,
جبر فلسفی
,
شرور
,
اصل علیت
,
عالم ماده
,
فاعلیت بالتجلی
,
اختیار خداوند
,
کتاب اسرارالآیات ملاصدرا
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
عالم ماده
,
اراده اجمالی
,
اراده الهی
,
جبر فلسفی
,
علم ازلی الهی
,
اختیار انسان
,
وحدت وجود
,
قرآن
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
تشان
,
علم پیشین الهی
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
شر
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اختیار واجب
,
علم واجب
,
برهان بسیط الحقیقه
,
نظام احسن
,
قرآن
,
ارادة الهی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
اصل علّیت
,
مجرای فیض عقول
,
رساله القضا و القدر
,
علی محمد ساجدی
,
توحید افعالی از نگاه ملاصدرا
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
نظر به گستردگی ابعاد موضوع (توفیق میان عقل و نقل)، محوریت مقالۀ حاضر تنها توحید افعالی خواهد بود. مسئلۀ اصلی تحقیق جایگاه توحید افعالی در حکمت متعالیۀ صدرا و براهین عقلی و نقلی وی در این زمینه میباشد. لذا در این جستار، پس از تبیین توحید افعالی، به انحصار هستیبخشی و تأثیر استقلالی در فاعلیت الهی، و نظریۀ فاعلیت بالتجلی و مجرای فیض بودن عقول و ژرفاندیشی صدرا در باب اختیار آدمی از منظر عقل و نقل به عنوان مبانی توحید افعالی، بیان خواهیم کرد که صدرا با دو برهان ارجاع علیت به تشأن و قاعدۀ بسیط الحقیقه به اثبات آرای خود میپردازد. همچنین، در این تحقیق که به روش توصیفی-استنباطی صورت پذیرفته، شبهات فکری برآمده از برخی اندیشههای کلامی پاسخ درخوری مییابد. ثانیاً به دلیل همافق شدن مرزهای حکمت صدرایی با عرفان نظری، صدرا در حل و فصل مسایل توحید از حکمت سینوی پیشی میگیرد. ثالثاً لوازم توحید افعالی، همچون نظریۀ وحدت وجود و ارجاع علیت به تشأن، اراده و علم پیشین الهی، مسئلۀ جبر و اختیار در افعال بشر، در پرتو دو حجت عقل و دین تبیین میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مسئله عنایت الهی در حکمت متعالیه صدرایی
نویسنده:
علیرضا خواجه گیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
علم ذاتی الهی
,
ملاصدرا
,
خداشناسی
,
جهان هستی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
عالم مثال
,
صفات جلال
,
صفات جمال
,
حکمت الهی
,
عنایت الهی
,
قضاء الهی
,
شرور
,
علم فعلی ( مقابل ذاتی )
,
علم فعلی الهی ( مقابل ذاتی )
,
تغیر علم ذاتی باری
,
قرآن
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
علم ذاتی
,
شر در حکمت متعالیه
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
علم ذاتی
,
قضاء
,
علم واجب
,
عنایت
,
برهان بسیط الحقیقه
,
عالم ( امکانی )
,
نظام احسن
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
,
صفات سلبی(عرفان نظری)
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
مراتب آفرینش
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
اصطلاح عنایت الهی در حکمت متعالیه صدرایی به معنای علم ذاتی الهی است که منشاء تحقق خارجی فعل و نظام احسن است. علاوه بر این علم الهی نیز مشترک بین صفات ذاتی و فعلی محسوب میشود. بنابراین مسئله عنایت الهی را نیز میتوان از جهت ذاتی-علم الهی- و فعلی-نظام احسن- مورد تحلیل قرار داد. سئوالات اصلی این مقاله این است که اولا، اگر این دو جنبه از عنایت الهی را مورد تحلیل قرار دهیم، با چه مسائلی در حکمت متعالیه در ارتباطاند. ثانیا، این دو جنبه از معنای عنایت الهی در حکمت متعالیه چگونه اثبات میشوند . آنچه از تحلیل مذکور بدست میآید، این است که؛ از آن جهت که عنایت الهی با علم الهی مرتبط است، مسئلهای خداشناسی است و از آن جهت که با پیدایش نظام عالم هستی و کیفیت آن مرتبط است، مسئلهای جهان شناسی است. در نتیجه با در نظر گرفتن ارتباط این مسئله با علم الهی، مبحث کیفیت علم الهی و مراتب آن از طریق برهان بسیط الحقیقه به اثبات میرسد و با در نظر گرفتن ارتباط آن با نظام احسن و چگونگی سیستم جهان هستی، از طریق ترتیب افعال الهی و مراتب نظام هستی این مسئله تبیین میشود . این مقاله در صدد است ارتباط این دو جنبه از عنایت الهی را با مسائل مرتبط با آن در نظام فلسفی حکمت متعالیه با روش توصیفی تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی تأثیر آرای فلسفی صدرا پیرامون واجبالوجود بر فهم او از آیات قرآن
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
قوس نزول و صعود
,
جهان نفس
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
الله
,
نور
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
فیض مقدس
,
وجود منبسط
,
ارسال رسل
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
کتاب المبدا و المعاد
,
فیض اقدس
,
شهادت صفاتی خداوند
,
شهادت فعلی خداوند
,
شهادت قولی خداوند
,
فتق
,
تدبیر عالم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
تدبیر عالم
,
انبیاء(ع)
,
قرآن
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
تفسیر قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
برهان صدیقین
,
برهان بسیط الحقیقه
,
تجلی الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
فتق
,
رتق
,
رتق
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
علی ارشد ریاحی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
در این مقاله تأثیر آرای فلسفی صدرا درباره «واجب الوجود» بر فهم او از آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور، همه کتب تفسیری و فلسفی صدرا مطالعه و مواردی که او، تحت تاثیر آرای مذکور، از آیات قرآن معناهایی غیر از معناهای ظاهری برداشت کرده جمع آوری شدهاند. سپس با توجّه به سایر آیات و روایات، و معنای ظاهری و شأن نزول و سیاق آیاتِ مورد بحث، و قرائن موجود در آنها، و با توجّه به خصوصیّاتی که پیرامون موضوع مذکور در فلسفه ذکر شده است، و همچنین نظر به استحاله لوازم عقلی برخی از تفاسیر صدرا، صحّت و سقم برداشتهای مذکور معلوم شده و این نتیجه به دست آمده است که از 7 تفسیری که صدرا تحت تاثیر آرای مذکور ارائه داده است، تنها در یک مورد می توان برخی مطالب را تأیید کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه «وجود و ماهیت» در فلسفه توماس آکوئینی و ملاصدرا : سال 4، شماره 1 : حکمت معاصر
نویسنده:
خلیل الله احمدوند، سمیه ملکی، زهرا یزدانی داغیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
وجوب
,
شواهد الربوبیه
,
اصالت وجود
,
قرون وسطی
,
موجود
,
الوجود
,
فعل محض وجود
,
نظام هستی
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
سلسله مراتب وجود
,
بساطت واجب
,
علامه طباطبایی
,
ماهیت
,
اصالت وجود
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
عالم ( امکانی )
,
وجوب
,
اعطای وجود
,
اتین ژیلسون
,
حضرت موسی(ع)
,
امکان (احکام اعیان عرفان نظری)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
سفر خروج
,
ماسِوی الله
,
وجود از نظر ملاصدرا
,
ماهیت از نظر ملاصدرا
,
وجود از نظر آکوئیناس
,
ماهیت از نظر آکوئیناس
,
فعل وجود
,
موجودات عقلانی
,
مشرب ارسطویی
,
مفهوم امکان
,
خلیل اله احمدوند
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
اندیشههای توماس آکوئینی و ملاصدرا با اتکا بر اعتقادات مذهبی و دینی بر شالودة کلمة «وجود» بنا شده است. توماس در میان فلاسفة مسیحی قرون وسطی تفوق فعل وجود را بر ذات کاملاً درک کرد. درواقع آنچه برای توماس در مرتبة اول اهمیت قرار دارد، اولویت هستی و وجود است و ملاصدرا نیز در فلسفة اسلامی با قراردادن وجود (و نه موجود) به عنوان موضوع مابعدالطبیعه، انقلاب بنیادینی در تفکر اسلامی به وجود آورد. هرچند توماس و ملاصدرا، در اعتقاد به وجود اعلی و صفات او با یکدیگر اختلاف نظری ندارند، هنگام بیان و وصف و در خصوص تشریح ساختار وجود، مغایرتهایی میان آنان بروز میکند. در این مقاله کوشیدهایم به مقایسة آرا و اندیشههای این دو فیلسوف در خصوص مباحث هستی و ذات یا وجود و ماهیت بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نوآوری های فلسفی شهید سیّد مصطفی خمینی در الاهیّات بالمعنیالاخص
نویسنده:
زهرا مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
معاد
,
ملاهادی سبزواری
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
الهیات سلبی
,
صفات فعل
,
صفات ذات
,
صفات جلال
,
صفات جمال
,
دعا
,
سید مصطفی خمینی
,
الاهیات بالمعنی الاخص
,
الهیات بالمعنی الاعم
,
تاریخ فلسفه
,
صدق صفات بر حق تعالی
,
اراده حق تعالی
,
تفسیر امر بین الامرین
,
عدم وحدت عالم
,
عالم وهم
,
رحمت عذاب
,
مکان اخروی
,
وجود حق تعالی
,
اعتباریت عالم
,
عوالم هستی
,
بهشت و جهنم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
معاد(کلام)
,
امام خمینی
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
شخصیت ها
,
علامه طباطبایی
,
سید مصطفی خمینی
,
حسن حسن زاده آملی
,
نوآوری های فلسفی سید مصطفی خمینی
,
زهرا مصطفوی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
شهید سیّد مصطفی خمینی از فیلسوفان معاصر است که در مکتب حکمت متعالیه پرورش یافته و، بر اساس آن، آرای نوینی را عرضه کرده است. کتاب فلسفی باقیمانده از او با نام تعلیقات علی الحکمة المتعالیة حاوی نظرات خاصّ وی است. امّا در میان 29 جلد کتاب فقه، اصول، و تفسیر او نیز بهطور پراکنده میتوان از نظرات اختصاصیاش در زمینه¬ی فلسفه¬ی اسلامی اطّلاع یافت. دیگر کتاب فلسفی او، القواعد الحکمیة، در حمله¬ی ساواک از میان رفته و، به همین دلیل، گاهی مدّعاهای فلسفی وی بدون استدلال برجای ماندهاند. نگارنده در مقالهای دیگر به 32 نظریه¬ی جدید او در زمینه¬ی الاهیّات بالمعنیالاعم اشاره کرده و در این نوشته به 17 نظر فلسفی شهید در مباحث الاهیّات بالمعنیالاخص میپردازد و آنها را با آرای گذشتگان مقایسه میکند ـ مباحثی همچون توحید و صفات حق، عوالم هستی که فعل خداوند است، و مباحث مربوط به معاد. اطّلاع از این آرا، علاوه بر رشد دادن به فلسفه¬ی اسلامی، در تدوین تاریخ جامع فلسف¬ی اسلامی یاریرسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 169
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نحوه موجودیت ماهیت در فلسفه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پاییز و زمستان/۱۳۹۳
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
ملاصدرا
,
غلامرضا فیاضی
,
وجود محمولی
,
ترکیب اتحادی
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
علامه طباطبایی
,
ماهیت
,
وجود اندماجی
,
وجود تفصیلی
,
وجود اجمالی
,
شیئیت ثبوتی
,
شیئیت وجودی
,
غلامرضا فیاضی
,
ارتباط کثرت با وحدت
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده "بسیط الحقیقه" و کاربردهای آن در اندیشه صدرایی
نویسنده:
محمد علی خورسندیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
توحید
,
علم الهی
,
وحدت وجود
,
ملاصدرا
,
وحدت در کثرت
,
ابن ترکه
,
وحدت حقه حقیقیه
,
بساطت وجود
,
حقیقت بسیط محض
,
قاعده اعطا
,
اتحاد نفس و قوای خود
,
حمل حقیقت و رقیقت
,
صفات سلبی بسیط الحقیقه
,
سریان حیات در هستی
,
قرب و معیت حق
,
ابن عربی
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
ابن عربی
,
ملامحسن فیض کاشانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسأله و هدف اصلی این تحقیق تبیین قاعده "بسیط الحقیقه کل الأشیاء" از دیدگاه صدرالمتألهین است. همچنین در این مقاله این سؤال پاسخ داده میشود که چه برهانی بر این قاعده اقامه شده است و چه استفادههایی از آن در ابواب مختلف حکمت متعالیه صورت میگیرد؟ بیشتر دادههای مورد نیاز این پژوهش، از آثار ملاصدرا گردآوری شده و تلاش بر این بوده است که پس از درک درست عبارات ایشان و مقایسهشان با یکدیگر و با تحلیل و استنتاج مبتنی بر اصول کلی فلسفه اسلامی و منطق ارسطویی، به تبیین موضوع پرداخته شود. در این مقاله، استدلال ملاصدرا بر این که حقیقت بسیط محض، کل اشیا است و در عین حال، هیچ کدام از آنها نیست، به کمک نوعی برهان خلف به اثبات میرسد و در مقایسة این استدلال با قاعدة اعطاء (معطی الشئ لایکون فاقدا له) که عرفا بدان استناد کردهاند، برتری این برهان اثبات میگردد. در نهایت، به پیآمدهای مهم پذیرش این قاعده در اثبات توحید و وحدت حقیقی ذات واجب الوجود، شناخت صفات خداوند، رابطة وحدت و کثرت، مفهوم حیات در جهان هستی، اتحاد نفس ناطقه با قوای خود و همچنین تأثیر این قاعده در فهم برخی عبارات متون مقدس دینی پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید