جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حمل اولی ذاتی (منطق)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با حمل اولی و حمل شایع در نظر علامه مصباح یزدی
نویسنده:
جمال سروش، علیرضا صانعی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
موضوع
,
معیار صدق
,
محمول وجود
,
کلیات خمس
,
نظریه شناخت
,
کانت
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
اصطلاحنامه منطق
,
نوع ( کلیات خمس )
,
موضوع مفرد ( قضیه )
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ایمانوئل کانت
,
ویلارد ون اورمن کواین
,
دیوید هیوم
,
گوتفرید لایب نیتس
,
قضیه تحلیلی
,
قضیه کاذب(مقابل قضیه صادق)
,
قضیه صادق(مقابل قضیه کاذب)
,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی)
,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی)
,
محمول((اجزاء قضیه)، قسیم موضوع و نسبت حکمیه و حکم)
,
ملاک صدق
,
حقیقت صدق(مقابل معیار صدق)
,
معیار صدق(مقابل حقیقت صدق)
,
منطق اسلامی
,
قضیه صادق خارجی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
قضایای انتزاعی
,
رابطه تحلیلی
,
رابطه ترکیبی
,
قضیه وضعی
,
بحث تناقض
,
مقسم قضیه
,
قضیه انتزاعی
,
آقا علی زنوزی (مدرس)
شاپا (issn):
0
چکیده :
تفاوت قضایای تحلیلی و ترکیبی و کاربردهای هر یک از آنها از مسائل مهم معرفتشناسی و فلسفة تحلیلی است که ابتکار آن به نام «امانوئل کانت» رقم خورده است. بررسی سابقة این تقسیم و معرفی لایبنیتس به عنوان مبتکر واقعی آن اولین بحثی است که در این نوشته آمده است. تعریف قضایای تحلیلی و ترکیبی از نظر آیتالله مصباح یزدی و همچنین تعریف حمل ذاتی اولی و حمل شایع صناعی از منظر ایشان بحث بعدی این نوشتار است. در ادامه، بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با تقسیم مشابه آن در منطق اسلامی، یعنی تقسیم قضایا به حمل ذاتی اولی و شایع صناعی، جای میگیرد. مقالة حاضر، با روش تحلیلی- تطبیقی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای، مقایسه تطبیقی این دو گونه از قضایا را در دستور کار قرار داده است. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: نسبت قضایایی که از حمل ذاتی اولی - در نظر علامه مصباحیزدی - برخوردارند با قضایای تحلیلی - در نظر کانت - و نیز نسبت قضایایی که از حمل شایع برخوردارند با قضایای تحلیلی چیست؟<br /> در پایان، به این نتیجه رسیدیم که این دو تقسیم با وجود شباهتهایی که با یکدیگر دارند، مطابقت کامل نداشته، شباهت این دو تنها در کلیات است و در جزئیات و در اهدافی که هر دو دنبال میکنند هیچ شباهتی ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره برهان وجودی
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
الله
,
اثبات وجود خدا
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
برهان وجودی
,
وجوب وجود
,
ضرورت ازلی
,
کمال مطلق
,
کمال مطلق
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
عدم ضرورت
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
شریک الباری
,
مهدی حائری یزدی
,
شریک الباری
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
توحید ذاتی
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
سنت آنسلم
,
رنه دکارت
,
گوتفرید لایب نیتس
,
آیت اله جوادی آملی
,
تبیین براهین اثبات خدا
,
ضرورت ذاتی منطقی
,
علی افضلی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
آیتالله جوادی آملی از جمله اندیشمندان مسلمانی است که هیچیک از تقریرهای برهان وجودی فیلسوفان غربی و مسلمان را نمیپذیرد و آنها را نوعی مغالطه میداند؛ وی همانند منتقدان غربی این برهان، معتقد است که از هیچ مفهومی، حتی مفهوم خدا یا واجب الوجود، نمیتوان وجود خارجی آن را نتیجه گرفت. وی این انتقاد را با مفاهیم فلسفۀ اسلامی توضیح میدهد و اشکال اصلی این برهان را در خلط حمل اولی ذاتی و شایع صناعی میداند. انتقاد دیگر استاد جوادی به این برهان این است که بر اساس این برهان ما باید از مفهوم شریک الباری هم، وجود آن را نتیجه بگیریم، چراکه در مفهوم شرک الباری نیز، تمام صفات خدا، مانند وجوب وجود و کمال مطلق، گنجانده شده است. این مقاله به بررسی دیدگاه وی دربارۀ برهان وجودی و انتقادات او به این برهان میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نظریه مثال افلاطونى و نظریه وجود جمعى از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
احمد غفارى قرهباغ، احمد واعظى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), پاييز/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
اختلاف تشکیکی
,
اختلاف تشکیکی
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عالم مثال ها
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
فرد
,
وجود مطلق
,
عالم ماده
,
تشکیک در ماهیت
,
حمل حقیقت و رقیقت
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
وجود مقید
,
مطلق و مقید
,
جهان شناسی فلسفی
,
وجود جمعی اشیاء
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
بساطت وجودی
,
وجود خاص ماهیت
,
جسم الهی
,
نقد ابن سینا بر مثل
,
مراتب ماهوی نوع
,
نحوه علیت مثل
,
رابطه مثل با خداوند
,
فرد عقلی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
احمد واعظی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریرى نوین از برهان وجودى در فلسفه اسلامى
نویسنده:
حسینعلى شیدان شید، على شیروانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
توحید
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
الله
,
خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
برهان وجودی
,
وجوب وجود
,
رابطه مفهوم و مصداق
,
برهان جهان شناختی
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
وجوب و امکان
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
محمول نبودن وجود
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
بداهت وجود خدا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
انتقادات کانت به برهان وجودی
,
نظری بودن وجود خدا
,
امکان موجود بی نهایت کامل
,
فارابی و برهان وجودی
,
گزاره شرطی برهان آنسلم
,
صفت بودن وجود
,
تفکیک ذات از وجود
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
ابونصر فارابی
,
ملا مهدی نراقی
,
قدیس بوناونتورا
,
فریدریش هگل
,
گوتفرید لایب نیتس
,
باروخ اسپینوزا
,
فلسفه دین
,
حسینعلی شیدان شید
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نظریه انکشاف در مسئله علم
نویسنده:
منوچهر خادمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
حرکت جوهری
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
ماهیت انسان
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
وحدت شخصی وجود
,
خودشناسی
,
اکتساب تصدیقات
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
ظهور و بطون
,
لبس بعد لبس
,
تشکیک خاصی
,
اجمال و تفصیل
,
نظریه شناخت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
قیام صدوری صور نفسانی
,
مرتضی مطهری
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
خود شناسی
,
نظریه انکشاف ملاصدرا
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
حضرت جمع(جمع ظهور و بطون)
,
ظهور و بطون واجب تعالی
,
قیام حلولی صور ادراکی
,
نظریه انکشاف در مسئله علم
,
اتحاد کشف و کاشف و مکشوف
,
تساوق علم با هستی محض
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
چگونگی علم انسان به مراتب و منازل وجودی خویش و همچنین کیفیت و نحوة علم او به عالم واقع و خارج از حقیقت خود با تمام مواقف و مواطن وجودی آن و سرانجام تطابق و تناظر آنها، از اهم و اخص مسائلی است که اذهان بسیاری از متفکرین معاصر و فلاسفه را به خود مشغول کرده و معرکهای از آرا و اقوال متعدد و متنوعی را به دنبال خود، ایجاد کرده است. نگارنده در این نوشتار کوشیده است تا با اصول سامی و مبانی عالی حکمت متعالیه، همانند اصالت وجود و وحدت شخصی وجود و لوازم هر یک از آنها، بر خلاف دیدگاه متداول و متعارف مطرح در محافل حکمی و فلسفی که رأی نهایی و عرشی ملاصدرا خوانده شده، آن دیدگاه را رأی میانی و نظر متوسط صدرا دانسته و در مقابل، با استناد و اتخاذ از همان آرا صدرالمتألهین و اجتهاد در آنها، نهایت و غایت انظار صدرا را به برهان و عیان درآورد و آن اینکه حقیقت علم در نظر ملاصدرا، محصول اکتساب صور کمالی در متن حرکت جوهری نیست، بلکه مشهود انکشاف ذات در بطن حرکت سریانی است، یعنی ما در فرایند حرکت جوهری، دیگر با لبس بعد لبس از قوه به فعل، مواجه نیستیم، بلکه شاهد کشف بعد کشف و ظهور بعد ظهور و همچنین تفصیل بعد تفصیل هستیم. لذا حرکت را دیگر به معنای مشهور و معروف، خروج تدریجی شیء از قوه به فعل ندانسته و همچنین اصل انشا در حکمت متعالیه را حاکم بر ایجاد صور کمالی و جعل آنها برای نفس نیز ندانسته بلکه آن را ناظر بر اظهار صور وحدانی و اجمالی به باطن و کامن رفته در صقع ذات غیب مغیب نفس و انکشاف تفصیلی و انتشای تکثیری و ظهور آنها در پردهبرداری از نهان نهاد ذات نفس میدانیم و در آخر نیز، نتایج و لوازم مهم نظریة انکشاف، بیان و مبین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریرهای برهان آنسلم در فلسفه جدید غرب
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
برهان وجودی
,
براهین اثبات واجب
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
آنسلم
,
حمل شایع
,
برهان وجودی آنسلم
,
خارج محمول
,
قضیه وجودی
,
هستی مطلق
,
براهین خداشناسی
,
مهدی حائری یزدی
,
فلسفه غربی
,
خارج محمول
,
محمول بالضمیمه
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
برهان امکان
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
محمول بالضمیمه
,
محمول بالضمیمه
,
وجود کامل مطلق
,
ذات کامل مطلق
,
برترین کمال
,
محمول من صمیمه
,
عبدالله جوادی آملی
,
ایمانوئل کانت
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
سنت آنسلم
,
رنه دکارت
,
دیوید هیوم
,
گوتفرید لایب نیتس
,
حسن حنفی
,
سید حیدر آملی
,
باروخ اسپینوزا
,
قضیه تحلیلی
,
ضرورت مطلق
,
تقریر دکارت از برهان وجودی
,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی)
,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی)
,
چارلز هارتشورن
,
قضیه ترکیبی
,
برهان وجودی اسپینوزا
,
حمید پارسانیا
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برهانی که آنسلم در قرن یازدهم اقامه کرد، در فلسفهٴ جدید غرب، یعنی از قرن هفدهم به بعد مورد توجه و بازخوانی دکارت، اسپینوزا، لایپ نیتس، هیوم و کانت قرار گرفت و هر یک از ایشان در مقام دفاع یا انتقاد نسبت به آن برآمدند. این مقاله مباحثی را که از قرن هفدهم تا کنون در فلسفهٴ غرب، درباره برهان آنسلم شکل گرفته است، از منظر حکمت اسلامی بر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذری بر معرفت شناسی حکمت متعالیه
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
وجود ذهنی
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
علم حصولی
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
علم حضوری
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
قرآن
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
امکان شناخت
,
فاعل شناسا
,
وجود عینی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
اصالت وجود
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
قرآن
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری)
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته)
,
وجود خارجی معلوم
,
وجود ذهنی معلوم
,
هستی شناسی معرفت
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فرایند ادراک
,
هستی شناسی علم
,
ادراک تصوری
,
ادراک تصدیقی
,
حامد ناجی اصفهانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
معرفتشناسی یکی از بنیادیترین مباحث فلسفه است که در قرن اخیر، تحول ژرفی یافته است.فلسفهی اسلامی همانند تمام فلسفههای پیش از خود، بیش از آنکه به ماهیت معرفتشناسی ادراک نظر داشته باشد،به بررسی هستیشناسانهی ادراک پرداخته است.صدر الدین محمد شیرازی،بنیانگذار حکمت متعالیه،اگرچه از این قاعده مستثنا نیست،ولی با توجه به مباحث ژرف ادراک و انواع آن،مطالبی بنیادین در این موضوع عرضه کرده است.گفتار حاضر با عنایت به طرح بحث معرفتشناسی معاصر و چگونگی تطابق معلوم ذهنی و خارجی،سعی بر ارایه طرحی از معرفتشناسی حکمت متعالیه،با توجه به تحقیقات ملاصدرا و شارحان متأخر وی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهانهای ممکن انضمامی و نقد آن از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی زالی، روح الله عالمی، مهدی قوام صفوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اصالت وجود
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
معقول ثانی فلسفی
,
امکان (منطق)
,
منطق موجهات
,
ضرورت فلسفی
,
نام گرایی تقلیلی
,
متافیزیک تحلیلی
,
وجوه سه گانه منطقی
,
مفهوم جهان
,
مفاهیم ماهوی
,
فیلسوفان بالفعل انگار
,
بهترین نظریه تام
,
مبناگرایی وجهی
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
امکان گرایی
,
نومینالیسم
,
جهان ممکن
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
روح الله عالمی
,
ویلارد ون اورمن کواین
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
مصطفی زالی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
ظهور مفهوم جهانهای ممکن در فلسفهی تحلیلی معاصر و تأثیر فراوان آن در غلبه بر تشکیک تجربهگرایی جدید مبنی بر نفی منطق وجهی، به مباحث فراوانی پیرامون ماهیت این مفهوم منجر شده است. عدهای از فلاسفه جهانهای ممکن را اموری انتزاعی و چونان وضعیت ممکن امورِ همین جهان واقعی قلمداد کردهاند. در مقابل، برخی دیگر از فلاسفه که چهرهی برجستهی آنها دیوید لویس است با اتخاذ رویکردی که از آن تعبیر به نامگرایی تقلیلی میشود، تمامی جهانهای ممکن را بالفعل میپندارند. بر این اساس، جهانهای انضمامیِ دیگری غیر از جهانِ بالفعل وجود دارند و مفاهیمِ وجهی با استناد به مفاهیم غیروجهی تبیین میشود. در این مقاله، پس از طرح نظریهی لویس، به برخی از انتقادات مطرحشده به نظریهی او اشاره میشود. سپس با استناد به قول حکمای مسلمان نشان داده میشود که چگونه مفاهیم وجهی را از واقعیت عینی میتوان استنتاج کرد و برای تبیین مفاهیم وجهی، نیاز به فرض جهانهای کثیرِ انضمامی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید