جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
روح
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر
نویسنده:
فریبا اکبرزاده، مهدی دهباشی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاودانگی نفس
,
از خود بیگانگی
,
مرگ
,
دازاین
,
عشق به خداوند
,
تکامل روح
,
مرگآگاهی
,
هستی داری اصیل
,
مرگ طبیعی
,
قرآن
,
روح
,
زندگی اصیل
,
انتخاب اجباری
,
پوچی و بی معنایی
,
رنج
,
مرگ از نظر مولوی
,
مرگ از نظر هایدگر
,
آغاز زندگی جاودانه
,
مواجهه مرگ با انسان
,
نظریه فراطبیعت گرایان
,
نظریه طبیعت گرایان
,
مرگ باطنی
,
انسان اصیل
,
امکانات اصیل
,
درباره هایدگر
,
حیات اخروی
,
مارتین هایدگر
,
مولوی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
جعفر شانظری
,
مهدی دهباشی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
مرگ و تأثیر آن بر معنی زندگی از دغدغه های همیشگی بشر بوده است؛مولوی در شمار اندیشمندانی است که موضوع مرگ و رابطه ی آن با معنای زندگی را در مثنوی و کلّیّات شمس به تفصیل بیان نموده است. مولویِ عارف، بسیار «مشتاق مرگ» است و از آن با تعبیر «عروسی ابدی» یاد می کند.از دیدگاه وی، مرگ به معنی«قطع و پایان زندگی» نیست، بلکه« آغاز زندگی جاودانه ی دیگری» است.در اندیشه ی مولوی ، معنی زندگی ، تولّد دوباره یافتن، تکامل انسانی، روی کردن به صفای باطن، به دنیای قلب پا نهادن ، زمام عقل را به عشق الهی سپردن ، ایجاد تغییر و تحوّل در جریان زندگی و پرهیز از خشک اندیشی ، همراهی با زمان و...است. هایدگر نیز در شمار فیلسوفان معاصری است که بخش عظیمی از اندیشه ی فلسفی خویش را به مرگ و معنای زندگی اختصاص داده است.از دیدگاه هایدگر ، مرگ ، نوعی «انتخاب اجباری» و گاهی «هراسناک» توصیف شده است.از نظر وی، معنای صحیح مرگ، واقعیّتی بیرونی و عمومی در جهان نیست، بلکه «امکان درونی هستی» خود انسان است که نقطه ی پایانی بر زندگی اوست؛ انسان، تنها با مرگ است که« هستی غیر اصیلش» به «ساحت اصیل» در می آید و مرگ، حدّ پایان زندگی اوست. وی بر این عقیده است که مرگ واقعه ای نیست که در آینده اتفاق بیفتد، بلکه ساختاری بنیادی و جدایی ناپذیر از «در جهان بودن» ماست.ازاین رو ، رویارویی انسان با مرگ، نه تنها«کلید خودمختاری»، بلکه «کلید تمرکز» نیز هست. افزون بر این،هایدگر بر این باور است که زندگی دارای معناست و این معنی ،وظیفه ای است که سازنده ی «ماهیّت» انسان است..این پژوهش بر آن است تا به تحلیل تطبیقی موضوع مرگ و معنای زندگی از نگاه این دو اندیشمند بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه «عقول» و تأثیر آن در فهم صدرا از آیات قرآن
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قلم
,
عقل فعال
,
خلقت
,
ملکوت
,
عالم امر
,
اسماء الهی
,
قاعده امکان اشرف
,
واسطه فیض الهی
,
صادر اول
,
افلاک
,
قرآن
,
روح
,
تفسیر قرآن
,
قاعده «الواحد»
,
فرمان الهی
,
طور
,
نظریه عقول
,
فهم ملاصدرا از قرآن
,
مفتاح الغیب
,
اجرام آسمانی
,
مدبرات
,
رسول کریم
,
ظل
,
مدد الهی
,
مفاتح
,
خزانه
,
ید الله
,
جنود الهی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
شخصیت ها
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
حضرت آدم(ع)
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
علی ارشد ریاحی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله نظریه «عقول» و تأثیر آن در برداشتهای صدرا از آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.<br /> به این منظور کلیه کتاب های صدرا اعم از تفسیری و فلسفی، مطالعه قرار گرفته و مواردی که او تحت تأثیر نظریه «عقول» معنایی خلاف معنای ظاهر آیات ارایه داده، جمع آوری شده است. سپس با توجه به سایر آیات، روایات، قراین عقلی، شأن نزول و قراین لفظی معنای آن آیات به دست آمده و با توجه به خصوصیاتی که برای عقول (در فلسفه) اثبات شده است، صحت و سقم برداشت های صدرا از آن آیات، معلوم شده و انطباق آن آیات بر عالم عقول، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق و بررسی به این نتیجه دست یافتیم که جز در 3 مورد، در سایر موارد (حدود 20 مورد) تفسیر<br /> صدرا و فهم او از آیات قرآن غیر قابل قبول است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زشتیگرایی نفس در حیات انسان از منظر قرآن و مکتب تحلیل روانی
نویسنده:
علی بنائیان اصفهانی، محمد جواد نجفی و حمید طاهر نشاط دوست
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه , پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقوا
,
تزکیه
,
نفس آدمی
,
هوای نفس
,
شیطان (ابلیس)
,
نفس اماره
,
خود
,
قرآن
,
روح
,
نفس لوامه
,
ناخودآگاه
,
نهاد
,
خود و فراخود
,
تعالی انسان
,
زشتی گرایی نفس از نظر قرآن
,
زشتی گرایی نفس از نظر مکتب تحلیل روانی
,
امیال شهوانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تزکیه (افعال انبیاء)
,
شیطان
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
تقوا
,
هوای نفس
,
زگموند فروید
,
حضرت آدم(ع)
,
محمدجواد نجفی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
انسان در طول حیات دنیوی خویش از سویی به نیکی و زیبایی و از سوی دیگر به زشتیها میگراید. از این رو، خداوند در قرآن خطرات و خطورات پلید نفسانی را به انسان یادآور شدهاست و نفس امّاره را به مثابه خاستگاه زشتیگرایی روان، فریبنده توصیف و شناخت مهالک نفسانی را مقدمه وصول به حیات طیبه قرآنی معرفی کرده است. یکی از وظایف دانش روانشناسی کشف و تبیین خاستگاه زشتیگرایی نفس و عوامل مؤثر بر انحراف حیات بشری است. از میان مکاتبی که در روانشناسی با نگاهی ژرف به این مسأله پرداخته، باید به مکتب تحلیل روانی اشاره نمود. از میان روانشناسان این مکتب، دیدگاههای زیگموند فروید (مؤسس مکتب) و کارل گوستاو یونگ نیازمند بررسی تطبیقی با دیدگاه قرآنی، اسلامی است. این نوشتار نخست به تبیین مفهوم نفس و ویژگیهای آن پرداخته، سپس فرایند تأثیرگذاری نفس امّاره را بیان نموده است. همچنین خاستگاه زشتیگرایی نفس از منظر فروید و تأثیر نیروهای شیطانی از منظر یونگ را توصیف کرده و به بررسی تطبیقی این دیدگاهها با نگرش قرآنی پرداخته است. خاستگاه زشتیگرایی نفس در لسان قرآن، نفس امّاره و در نظریه فروید نهاد خوانده شده است. از منظر قرآن، نفس امّاره متأثر از گرایشهای منفی درونی (هوای نفس) و محرک نامرئی بیرونی (شیطان) آدمی را به ارتکاب زشتی فرامیخواند. از این رو، قرآن شیطان را به عنوان دشمن و موجب سقوط انسان معرفی نموده و حاوی برنامه عملی مبارزه با شیطان است. روانشناسی تحلیلی یونگ نیز بر نقش تأثیرات شیطانی در زشتیگرایی انسان تأکید نموده و راه رهایی و تعالی انسان را مبارزه با شیطان میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح بخاری در فلسفه اسلامی و در حکمت معاصر
نویسنده:
محمد میری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مشاء
,
رابطه نفس و بدن
,
اشراقیون
,
نهایه الحکمه
,
روح بخاری
,
روح حیوانی
,
علم النفس ملاصدرا
,
نور اسفهبدیه
,
روح انسانی
,
علم نفس
,
روح
,
خیال متصل
,
مغز انسان
,
روح انسانی
,
پزشکی اسلامی
,
ارتباط روح و بدن
,
اعضای بدن
,
قلب
,
اخلاط اربعه
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
روح بخاری
,
روح حیوانی
,
روح حیوانی بشری
,
بدن انسانی
,
اخلاط
,
اخلاط اربعه
,
بدن انسان
,
طب سنتی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
مراتب روح بخاری
,
موجود مثالی
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
طب جدید
,
روح حساس
,
روح باصر
,
دماغ
,
بدن متکاثف
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
بخار برآمده از قسمتهای لطیف اخلاط موجود در بدن را روح بخاری میگویند. روح بخاری، لطیفترین جزء بدن جسمانی بهشمار میآید و نقش واسطهگری میان نفس مجرد و بدن مادی را به عهده دارد.<br /> ابنسینا در تبیین روح بخاری و مباحث مربوط به آن، توضیحات مبسوطی دارد که پس از وی این توضیحات در کلمات شیخ اشراق و ملاصدرا نیز قابل پیگیری است.<br /> روح بخاری از آن جهت که به سلامت و یا مرض بدن انسانی مربوط میشود مورد توجه اطبای متقدم بوده و در طب قدیم از آن سخن به میان آمده است و در عین حال، از آن جهت که بر فرض قبول وجود آن، میتواند نقش واسطهگری میان نفس و بدن را به عهده گیرد، مورد توجه فیلسوف قرار گرفته و در علم النفس، از آن بحث شده است.<br /> ابطال روح بخاری در پزشکی مدرن، خللی به علم النفس فلسفی وارد نمیسازد چون فیلسوف، روح بخاری را به عنوان اصل موضوعی از طب قدیم اخذ کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در باب ولایت تکوینی انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
جعفر سبحانی، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حقیقت انسان
,
بصیرت
,
غلبه بر نفس
,
روح
,
انسان شناسی دینی
,
امور خارق العاده
,
بندگی خدا
,
انسان در قرآن
,
ریاضت مشروع
,
ولایت تکوینی انبیاء
,
ریاضت غیرمشروع
,
سیطره بر طبیعت
,
قدرت نمایی یاران سلیمان (ع)
,
قدرت نمایی حضرت سلیمان (ع)
,
تصرف یوسف (ع) در بینایی پدر
,
تصرف حضرت مسیح در طبیعت
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
امامت
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
ولایت تشریعی
,
ولایت تکوینی
,
اراده الهی
,
کمال انسان
,
کمال حقیقی انسان
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ریاضت
,
عبودیت
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
محمد محمدرضایی
,
حضرت عیسی(ع)
,
حضرت یوسف(ع)
,
حضرت یعقوب(ع)
,
حضرت سلیمان(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «قلب» در عرفان مسیحیت ارتدکس
نویسنده:
سید نادر محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابعاد وجودی انسان
,
پسوخه
,
روح
,
کلیسای ارتدوکس
,
قلب عمیق
,
ملکوت الهی
,
مسیحیت ارتدکس شرقی
,
نوس
,
سفر پیدایش
,
صورت الهی
,
مزامیر (کتاب)
,
انسان شناسی مسیحی
,
تصفیه باطن
,
قلب در عرفان مسیحی
,
شباهت الهی
,
قلب در انجیل
,
مراتب قلب
,
آباء شرقی کلیسا
,
محل فعالیت روح اقدس
,
حیات عملی
,
شهود طبیعی
,
شهود خدا
,
رنج قلب
,
غم الهی
,
رنج الهی
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
حضرت عیسی (ع)
,
انجیل
,
حواریون
,
فلسفه نوافلاطونی
,
عرش
,
گناه ذاتی
,
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
تثلیث مسیحی
,
عرفان مسیحی
,
حضرت عیسی(ع)
,
لوگوس(اصطلاح وابسته)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
شاپا (issn):
2008-0476
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید