جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
علم حضوری (ویژگی ها، اقسام و گستره)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, زمستان / 1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , اتحاد عاقل و معقول , کیف نفسانی بودن علم , معلوم بالذات و معلوم بالعرض , علم حضوری , راه کشف و شهود , علم تفصیلی حضوری واجب بعد از ایجاد , علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد , علم حضوری واجب , خطاناپذیری , کشف صوری , کشف معنوی , اتحاد عالم و معلوم , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی اسلامی , ابتنای علم حصولی بر علم حضوری , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , الهام(القاء در نفس) , شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) , ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال) , حدس((قوه)، اصطلاح وابسته) , مکاشفه(معرفت شناسی) , معرفت شناسی عرفان , ویژگی های علم حضوری , اقسام علم حضوری , مراتب علم حضوری , خطا ناپذیری علم حضوری , علم به صورتهای ذهنی , ملاک تحقق علم حضوری , اقسام مکاشفه , گستره علم حضوری , ویژگی های هستی شناسانه علم حضوری , ویژگی های معرفت شناسانه علم حضوری , حضوری یا حصولی بودن مکاشفات عرفانی , علم حضوری و صدق و کذب , بی واسطه بودن علم حضوری , عینیت علم و معلوم در علم حضوری , اتصال عالم و معلوم , امکان دست یابی به حقیقت وجود , علم بالکنه , شناخت ماهیت , غیر قابل انتقال بودن علم حضوری , اتصاف علم حضوری به احکام ذهنی , عینیت و وحدت علم و ذات عالِم , بی نیازی علم حضوری از قوای ادراکی , عینیت وجود علمی و وجود ادراکی در علم حضوری , امتناع تقدم علم بر معلوم در علم حضوری , حکایت وجود بودن ماهیت , تلازم علم به لازم و علم به ملزوم , تعلق علم حضوری به ماهیت , عدم اندراج علم حضوری تحت مقوله , تحت مقوله بودن علم حصولی , تشکیک پذیری علم حضوری , منشأ تشکیک پذیری علم حضوری , تشکیک پذیری علم حصولی , تقسیمات علم حضوری , علم حضوری به معلول از طریق معلول دیگر , نقس تأثرات حسی در احساس , اقسام کشف معنوی , محمد حسین زاده یزدى , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 105 تا 146
عصمت کرداری نبی و گستره آن در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , تورات شفاهی , عصمت مطلق , یهودیت , خطاناپذیری کتاب مقدس , پیامبر شناسی , عصمت , ادیان توحیدی , عصمت انبیاء (ع ) , عصمت در تبلیغ , عصمت مطلق , نبوت , عصمت پیامبر (ص) , حضرت محمد(ص)(اوصیاء) , تورات , خطاناپذیری , گستره عصمت , خطاناپذیری قرآن , مطلق عصمت , عصمت تفضلی , عصمت تفضلی , تلمود , مسایل جدید پیامبر شناسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , صفات فعلیه , اصطلاحنامه علوم قرآنی , امام خمینی , علامه حلی , شورای نیقیه , سید جلال آشتیانی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه دین , حضرت داود(ع) , حضرت عیسی(ع) , حضرت موسی(ع) , حضرت سلیمان(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , عصمت پیامبر (ص) در قرآن , عصمت پیامبر در عهدین , جایگاه شورای کلیسایی , زمان عصمت , فعل بشری , عصمت کرداری , عصمت کلامی , آثار عملی عصمت کرداری , دلالة الحائرین , تفسیر المیزان (کتاب) , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
توجیه معرفت شناختی از دیدگاه ویتگنشتاین متاخر، از مبناگرایی تا زمینه گرایی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، بیوک علی زاده، رضا محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1385
صفحات :
از صفحه 21 تا 56
نظریه بنیان گرایی معرفت
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1382
صفحات :
از صفحه 14 تا 29
شهود عرفانی و ارزش معرفت شناختی آن
نویسنده:
محسن جوادی، علیرضا معظمی گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1386
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , علامه جعفری: محمدتقی جعفری , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , تصوف (صوفیگری) , مجسمه , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , مکاشفه , ابن سینا: ابوعلی سینا , عقل نظری , ظهور , مکتب مشبهه , امانت الهی , القائات شیطانی , ریاضت , معرفت شناسی در عرفان , القائات شیطانی , مشبهه (صفاتیه) , رؤیت قلبی خدا , مجسمه (مشبهه صفاتیه) , قرآن , خطاناپذیری , اشراق , فیض حق , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , ابن سینا , علامه جعفری , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , تجلی , قرآن , امام خمینی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , محسن جوادی , اصطلاحنامه تصوف , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , ابوسعید ابوالخیر , معرفت شناسی عرفانی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , شهود(اسماء اول عرفان نظری) , مقام ریاضت , مقام معاینه , حواس ظاهر(مقابل باطن) , حواس باطن(مقابل ظاهر) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , مکاشفه(معرفت شناسی) , مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره) , خطاناپذیری مشاهده عرفانی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , خطاناپذیری تجربه عرفانی , شهد , غیب مذموم , غیب محمود , معاینه , کشف روحانی , جایگاه شهود , معیار صدق شهود
چکیده :
در این مقاله، سخن در بررسی ارزش معرفت شناختی راه و طریق اهل شهود است. در مقدمه تاریخچه، واژه شناسی و فرق میان تصوف و عرفان بیان خواهد شد. مفاهیم کلیدی که معرفت شناسی عرفانی با توجه به آن ها صورت می گیرد توضیح داده شده، دیدگاه عالمان و فیلسوفان مسلمان در مورد جایگاه شهود عرفانی مطرح می گردد. سپس ارزش معرفت شناختی شهود عرفانی از دیدگاه آیات و روایات بیان می شود و بالاخره، خطاناپذیری مشاهدات عرفانی مورد بحث قرار می گیرد.
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مسئله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی , اسفار , باور پایه , وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) , بدیهیات , علم حصولی , مبناگرایی (معرفت شناسی) , باور , برهان تسلسل , خطاناپذیری , توجیه , درون گرایی , خطاپذیری , معرفت یقینی , مبناگرایی معتدل , این همانی یا هو هویت. , امکان معرفت , وظیفه گرایی معرفتی , فطریات , امتناع اجتماع نقیضین , لزوم توجیه باورهای غیر پایه , مبناگرایی‌ تجربی , علم‌ حضوری , معرفت شناسی باور پایه , باور استنتاجی , مبناگرایی غیرتجربی , هستی شناسی معرفت , تکثر معرفت , مبناگرایی ساده , مبناگرایی مضاعف , ساختار معرفت , ناوظیفه گرایی , پیدایش بدیهی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , کتاب شفا (ابن سینا) , درباره علامه طباطبایی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم حصولی , علم حضوری , توجیه (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , توجیه باور دینی , نظریه مبناگروی , مبناگرایی تجربی , مبناگرایی کلاسیک , مبناگرایی معتدل , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , امور بدیهی , یقین , ویلیام آلستون William J. Abraham , امکان معرفت(معرفت شناسی) , تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) , باور موجه , بدیهیات اولیه , بدیهیات ثانویه , اصل امتناع اجتماع نقیضین , اصل امتناع ارتفاع نقیضین , فطریات , وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , قاسم پورحسن درزی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
نظریة مبناگرایی یکی از دیرینه‌ترین و مهم‌ترین رهیافت‌ها در معرفت‌شناسی تلقی ‌می‌شود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقالة حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کرده‌ایم و از دو شکل مبناگرایی درون‌گرایانه و برون‌گرایانه، دومی را بررسی می‌کنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آن‌ها را کاویده‌ایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برون‌گرایانه این است که باورهای ما به دو دستة پایه و استنتاجی تقسیم می‌شوند و همة باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این‌ صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقالة حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه ‌بر آن‌که کاستی‌های نظریة مبناگرایی نشان داده می‌شود به این کاستی‌ها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخ‌هایی داده شود.<br /> علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان می‌دهد که این دستگاه اولاً، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص ‌می‌کند؛ ثانیاً، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع می‌کند؛ ثالثاً، روش دست‌یابی به معرفت یقینی را تبیین ‌می‌کند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست بر‌می‌شمارد.<br /> خطاپذیری و خطاناپذیری و درنتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسی‌ترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، دربارة معرفت یقینی، که باید درنهایت همة معرفت‌ها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژه‌ای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ می‌توان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزل‌پذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد.<br /> مهم‌ترین دستاورد علامه، در حوزة معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دست‌یابی به معرفت خطاناپذیر است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
  • تعداد رکورد ها : 7