جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معلوم بالذات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
انقلاب صدرایی در ذهن شناسی و طرح نوینی در معرفت شناسی
نویسنده:
زهره قربانی، مهدی امام جمعه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
مراتب هستی
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
وجود خاص
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حمل حقیقت و رقیقت
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
انطباق
,
حمل شایع
,
تطابق ذهن و عین
,
وجودی بودن علم
,
مطابقت ماهوی
,
مقولات ده گانه ارسطویی
,
تشکیک در وجود
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
ذهن شناسی ملاصدرا
,
ماهوی نبودن علم
,
رابطه علم و مقولات
,
انطباق عینی وجود
,
تمایز علم و وجود ذهنی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
نظام هستی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
ملا عبدالله زنوزی
,
سید رضی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
مقولات عشر
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
شدت مرتبه وجود
,
حمل
,
حمل حقیقه و رقیقه
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
عبدالله جوادی آملی
,
وجود ذهنی
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسألۀ وجود ذهنی تا زمان ملّاصدرا یکی از پیچیدهترین مباحث فسلفۀ اسلامی بوده است که اکثر فلاسفه و متکلمان اسلامی دربارۀ آن اظهار نظر کردهاند؛ اما نتوانستند بر بر این مشکل فائق آیند. صدرالمتألهین با طرح حمل اولی و شایع و تمایز آن دو، توانست این مسأله را حل کند. وی با خروج علم از سنخ ماهیت و ورود آن به سنخ وجود، توانست رویکردی ابتکاری نسبت به این مسأله داشته باشد و دقیقترین اشکالات آن را برطرف کند.<br /> ملّاصدرا بر خلاف حکمای پیشین، علم را از تحت مقولات خارج میکند و آن را از سنخ وجود میشمارد. در نتیجه، این توانایی را پیدا میکند که بین علم و وجود ذهنی تمایز قائل شود و وجود ذهنی را ظلّ علم قلمداد کند. وی با طبقهبندی هستی در نظام تشکیکی وجود و با طرح حمل حقیقه و رقیقه، در تطابق ماهوی ذهن و عین، انطباق آن دو را ناشی از انطباق عینی وجود برتر ماهیت معلوم بر وجود خاص دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش فاعلیت نفس در فرایند ادراک از نظر صدرالمتالهین
نویسنده:
رضا قاسمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
عقل فعال
,
تشکیک در وجود
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
ممکن الوجود
,
صورت ادراکی
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
مراتب ادراک
,
فاعلیت نفس
,
مراتب نفس
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
علم النفس ملاصدرا
,
سلسله مراتب نفس
,
علم نفس
,
ادراک انسان
,
ادراک عقلی
,
تجرد نفس ناطقه
,
فاعلیت نفس
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
تجرد نفس
,
صور علمی
,
ترکیب از وجود و ماهیت
,
جعل وجود
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فاعل مخترع
,
ملا رجب علی تبریزی
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
ادراک عقلانی
,
حکمت متعالیه
,
صورت حسی
,
صورت عقلی ( مجرد )
,
ماهیت ممکن
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
واهب الصور (اسماء فعل)
,
ادراک
,
بینونت عزلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
شباهت نفس و فاعل
,
وجودی شدن علم
,
ملکوتی بودن نفس
,
حاس بالفعل
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
08- توحیده سبحانه، تمییزه من خلقه صفة لا عزلة
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
صدرالمتألّهین بر خلاف پیشینیان خود، نقش قوۀ ادراکی را از انفعال، به سمت فاعلیت سوق داد. از نظر وی نفس در ادراکهای حسی و خیالی شبیه فاعل مخترع است که به ایجاد صورتهای ادراکی در فضای نفس میپردازد. لازمۀ سخن صدرا این است که علم نیز از مدار ماهیت خارج شده و امری وجودی گردد؛ چون جعل فقط به وجود تعلق میگیرد. با این حال، فاعلیت نفس نسبت به صورتهایی که واجد آنها نیست، به مشکلاتی مثل نقض قاعدۀ «معطی شیء باید واجد آن باشد» روبهرو میشود که این مشکل با دخالت موجود مفارق، قابل حل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود ذهنی و حقیقت علم؛ تفسیری تجزیه گرا از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
وجود حقیقی
,
ملاصدرا
,
وجود خارجی
,
معلوم بالذات
,
فاضل قوشچی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمد سعیدی مهر
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
وجود ذهنی
,
تفسیر تجزیه گرا
,
وجود ظلّی
,
آیت اله جوادی آملی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذری بر معرفت شناسی حکمت متعالیه
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
علم حصولی
,
اصالت وجود
,
اشارات و تنبیهات
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
قرآن
,
حمل اولی ذاتی (منطق)
,
امکان شناخت
,
فاعل شناسا
,
وجود عینی
,
وجود خارجی معلوم
,
وجود ذهنی معلوم
,
هستی شناسی معرفت
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فرایند ادراک
,
هستی شناسی علم
,
ادراک تصوری
,
ادراک تصدیقی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
اصالت وجود
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
قرآن
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری)
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته)
,
حامد ناجی اصفهانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
معرفتشناسی یکی از بنیادیترین مباحث فلسفه است که در قرن اخیر، تحول ژرفی یافته است.فلسفهی اسلامی همانند تمام فلسفههای پیش از خود، بیش از آنکه به ماهیت معرفتشناسی ادراک نظر داشته باشد،به بررسی هستیشناسانهی ادراک پرداخته است.صدر الدین محمد شیرازی،بنیانگذار حکمت متعالیه،اگرچه از این قاعده مستثنا نیست،ولی با توجه به مباحث ژرف ادراک و انواع آن،مطالبی بنیادین در این موضوع عرضه کرده است.گفتار حاضر با عنایت به طرح بحث معرفتشناسی معاصر و چگونگی تطابق معلوم ذهنی و خارجی،سعی بر ارایه طرحی از معرفتشناسی حکمت متعالیه،با توجه به تحقیقات ملاصدرا و شارحان متأخر وی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه آرای سهروردی و ملاصدرا در موضوع نفس
نویسنده:
زری پیشگر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اسفار
,
اضافه اشراقیه
,
عقل فعال
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
حدوث نفس
,
عالم مثال ها
,
نفس ناطقه
,
البرزخ
,
قوه ناطقه
,
روح حیوانی
,
علم النفس ملاصدرا
,
اشراق الهی
,
معلوم بالذات
,
معلوم بالعرض
,
قرآن
,
اشراق
,
نور اسپهبد
,
قدم نفس
,
سعادت نفس
,
علم نفس به ذات
,
نفس انسان
,
نفس شناسی سهروردی
,
الواح عمادی
,
حدوث بدن
,
رؤیت نفس
,
جسم طبیعی آلی
,
وجود عقلانی نفس
,
حکمة الاشراق (کتاب)
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
اشراق
,
علم نفس
,
تجرد نفس ناطقه
,
عالم برزخ
,
علم نفس ناطقه به ذات
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه اشراقی
,
روح حیوانی
,
روح حیوانی بشری
,
عقل فعال
,
برزخ انسانی
,
اضافه وضعی
,
بساطت نفس ناطقه
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
هورقلیا
,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات)
,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
زری پیشگر
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید