جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
فص یونسی در حکمت نفس انسانی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
فصوص الحکم , بدن مثالی , نفس ناطقه , ِذکر , حسن و قبح , جزیه , الرجعه , التناسخ , احتضار , بدن برزخی , کرامت انسان , تسامح , بخشش , صلح , جهاد با نفس , بیت المقدس , اسم الباطن , ابن عربی , قرآن , خلود , خیرخواهی , قصاص , انقطاع عذاب , جهاد النفس , تجلیات الهی , مراتب ذکر , خلود النفس , معرفت نفس(خودآگاهی) , فص یونسی , شهود عالم , مرآت حق , حکم عفو , احتیاط در دماء , ذکر زبان , ذکر غافل , نفی تناسخ , برزخیت نفس , نوامیس الهی , ذکر مطلوب , ذکر حقیقی , مراتب تکوین , تداوم عالم , شهود حقیقت , پیدایش عوالم , نشئه انسانی , رجعت , حسن و قبح , علم نفس , خلود در نار , بدن مثالی , خلود , تناسخ , خلود نفس , قرآن , قتل (قصاص ) , مرگ (فقه) , اخذ جزیه , عفو , صلح , ذکر , کرامت نفس , مدارا , مجاهده , ابن عربی , حضرت ابراهیم(ع) , حضرت نوح(ع) , حضرت سلیمان(ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) , تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) , حضرت یونُس(ذوالنّون)(ع) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , حمید پارسانیا
چکیده :
مطالب مقاله شرح مختصری از «فص حکمة نفسیه فی کلمةیونسیة» است که همگام با فص هجدهم از فصوص الحکم ابن عربی و شرح قیصری بر آن پیش می­رود. در این فص به کرامت نفس انسانی و منافات نداشتن کرامت انسان با مرگ سخن به میان می­آید، مباحثی که به تناسب در طی مقاله مطرح می­شوند، عبارتنداز: حقیقت مرگ، بدن برزخی، خلود در نار و انقطاع عذاب، حقیقت و مراتب ذکر و نقش آن در تداوم حیات و بقای عالم، چگونگی تجلیات مختلف امر واحد الاهی برای بینندگان گوناگون، تأثیری که استعدادها و ظرفیت­های معرفتی و جهان بینی­ها برای چگونگی ظهور حق در عالم و یا شهود عالم در مرآت حق دارند. مسأله اخیر نوع خاصی از هرمنوتیک را که مختص به نگاه معنوی و دینی اسلام به هستی است بیان می­دارد.
صفحات :
از صفحه 89 تا 126
مقایسه دید گاه قاضی عبدالجبار معتزلی و فخر رازی درباره شفاعت و بررسی و نقد آن ها براساس روایات
نویسنده:
پروین نبیان، زهرا حمزه زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فخر رازی , تأویل , معتزله , حسن و قبح عقلی , اشاعره , منزله بین منزلتین , حسن و قبح , گناه کبیره , الخلود فی الجنة و النار , مؤمن , شفاعت , کافر , استغفار , النار , شفاعت پیامبر (ص) , اسقاط عذاب , اشاعره (اهل سنت) , توبه , حسن و قبح , شفاعت , معتزله (اهل سنت) , اهل بیت(ع) , خلود جنت , خلود در نار , شفاعت حضرت محمد(ص) , حضرت محمد(ص)(اوصیاء) , مرتکب گناه کبیره , قرآن , الشیعة , عبدالجبار معتزلی , مرتکبان گناه کبیره , خلود در عذاب , پیامبر , حسن و قبح عقلی , هرمنوتیک , علامه مجلسی , محمد بن یعقوب کلینی , خلود , جهنم , بهشت , اهل دوزخ , اهل بهشت , قرآن , کافر , گناه کبیره , شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) , فخر رازی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , امامان معصوم علیهم السلام , مانع دوزخ , مومن غیر فاسق , تخلف وعید , شفع , شفاعت عمومی , پروین نبیان
چکیده :
همه‌ی مسلمانان شفاعت پیامبر(ص) را قبول داشته ولی در مورد نحوه ی تأثیر آن اختلاف کرده اند . قاضی عبد الجبار بر این باور است که دایره ی شفاعت پیامبر (ص) تنها در ترفیع درجه اهل بهشت است . درمقابل فخر رازی بر این باور است که شفاعت پیامبر (ص) به این معنی است که گنهکاران را از عذاب دوزخ می رهاند تا وارد آتش نشوند و آن‌ها هم که در آتش می سوزند ،در پرتو شفاعت پیامبر(ص) از آتش دوزخ خارج شده و وارد بهشت می شوند. اما شیعه به تبعیت از فرمایشات ائمه اطهار (ع) راهی میانه را برگزیده است و معتقد است که شفاعت اولیای خدا منوط به اذن پروردگار جهان است و تا اجازه وی نباشد،هیچ کس نمی تواند شفاعت نماید و اذن خدا بی جهت و بی حکمت نخواهد بود و شامل حال کسانی می شود که برای عفو و اغماض شایستگی دارند و لغزش و گناه انان به مرحله طغیان نرسیده است و رابطه‌ی خود را با خداوند قطع نکرده اند.
صفحات :
از صفحه 121 تا 134
  • تعداد رکورد ها : 2