جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
تحلیل تطبیقی دیدگاه علامه طباطبائی و فخر رازی درباره تکلم الهی
نویسنده:
عبداله نصری، معصومه مرزبان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی(ره), بهار و تابستان / 1394
صفحات :
از صفحه 31 تا 60
زبان دین از دیدگاه ملاصدرا و قاضی سعید قمی
نویسنده:
سیده معصومه حسنی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1390
چکیده :
زبان شناسی دینی خواستار کشف رازهای زبان الاهی است که در قالب زبان بشری بیان شده است تا از این طریق، هم بتواند به سؤالات زیادی در مورد نحوه ی نزول کلمات الاهی، چگونگی حفظ معانی کلمات در عالم علوی و عالم سفلی و ... پاسخ دهد و هم در مورد راه یابی به فحوای اصلی متون الاهی که همان نظر شارع مقدس است، به حقایقی دست یابد. در راستای فهم «زبان قرآن کریم»، شناخت نظریات ملاصدرا و قاضی سعید قمی از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ زیرا با تقابل این دو دیدگاه، گستره ی این مسایل نزد متفکران اسلامی، به خوبی آشکار می شود. مهم ترین موضوع مورد بحث آن ها، مساله ی «معناشناسی صفات الاهی» است. ملاصدرا با اختیار کردن زبان رمزی و حقیقی و رد هر گونه استعاره به تفسیر کلمات واجب الوجود پرداخت؛ در مقابل، قاضی سعید به زبان سلبی روی آورد. این نوشتار در صدد کشف علت اختلاف این دو متفکر در گزینش نوع زبان دینی است که دامنه ی آن در «رابطه ی لفظ و معنا» و «نحوه ی دلالت اسم بر مسما» نیز کشیده شده است و پس از بیان دیدگاه های دو طرف در اثبات سخن خویش و رد نظر متقابل، به این مطلب دست می یابد که این اختلاف ریشه در مبانی انسان شناختی و جهان شناختی دارد و سرانجام در این نوشتار، دیدگاه قاضی سعید مورد نقد قرار می گیرد که از جمله پای بند نبودن قاضی سعید بر اصول مورد پذیرش خویش است.
صفحات :
از صفحه 23 تا 48
گزارشی از کرسی نقد کتاب «نظریه تفسیر متن»
نویسنده:
کاظم مصباح، احمد واعظی، احمد عابدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی, زمستان/ 1394
صفحات :
از صفحه 156 تا 173
بررسی آرای منطقی غزالی و ابن‌سهلان ساوی
نویسنده:
اکبر فایدئی، کریم علیمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , مرتضی مطهری , ابن سینا: ابوعلی سینا , تصور و تصدیق , کتاب مقاصد الفلاسفه , امام محمد غزالی , رابطه لفظ و معنا , منطق نگاری نه بخشی , نسب اربع , برهان قاطع , منطق نگاری , منابع استدلال فقهی , دانشنامه علایی , قطب‌الدین رازی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , ابن سینا , عقل فعال , میزان تلازم , قرآن , اصطلاحنامه فقه , اصطلاحنامه منطق , کلیات خمس , قضیه خارجیه , دلالت التزامی , تمثیل(منطق) , قیاس , قیاس استثنائی , برهان ( صناعت ) , علامه حلی , نفس الشیء , ابونصر فارابی , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , فخر رازی , ارسطو , ابوحامد غزالی طوسی , حضرت ابراهیم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه) , قضیه حقیقیه(قسیم قضیه ذهنیه و خارجیه) , نفس الامر(اصطلاح وابسته) , صورت منطقی قضیه , زین الدین عمر بن سهلان ساوی (470 - 540 ق) , نظام منطق نگاری تلفیقی , نظریه مهجوریت دلالت التزامی , مرکب انگاری تصدیق , قول جازم , مهجوریت خاص , مهجوریت عام , مهجوریت اعم , القسطاس المستقیم , میزان شیطان , مصداق محوری , اکبر فایدئی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 64 تا 90
چیستی و اعتبار دلالت التزامی
نویسنده:
مهناز امیرخانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشاه امام صادق (ع), زمستان 1388
صفحات :
از صفحه 82 تا 102
  • تعداد رکورد ها : 7