جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 22
مسأله‌ی «حرکت» در حکمت متعالیه‌ی ملاصدرا و فلسفه‌ی لایب نیتس
نویسنده:
علی‌محمد ساجدی، زهرا جاودانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1393
چکیده :
وقتی چیزی در حال تغییر و عوض شدن تدریجی است، دارای صفتی می‌باشد که از آن به حرکت تعبیر می‌کنیم. در حرکت، شیء از پوسته‌ی نخستین خود بیرون می‌آید و به پوسته و هسته‌ای دیگر دست می‌یابد و یا نیست می‌شود و شیء دیگری بر جایش می‌نشیند. سؤال این‌جاست که تغییر و دگرگونی چگونه صفتی است؟ و چیزی که عوض می‌شود و از حالتی به حالت دیگر درمی‌آید بر او چه می‌گذرد؟ آیا خودش می‌ماند و احوالش عوض می‌شود؟ آیا ظاهرش نو می‌شود و باطنش باقیست؟ و یا همه‌ی هستی‌اش دست‌خوش تحول می‌گردد؟ در این پژوهش، آرای لایب نیتس در باب حرکت و احکام آن، محرک و غایت حرکت با آراء صدرالمتألهین مقایسه شده است. به‌رغم تفاوت‌هایی که لایب نیتس در تعریف حرکت و احکام آن با ملاصدرا دارد، در متحرک و فعال دانستن جوهر عالم و بحث محرک و غایت حرکت دیدگاه او بسیار به صدرالمتألهین نزدیک است. وی با نگرشی که به مفهوم جوهر و مناد دارد، مناد را موجودی فعال، زنده، خود‌انگیخته و دارای ادراک و اشتیاق معرفی نموده است و مبدأ فعالیت جوهر فعال و خودجوش را نیرو معرفی می‌کند. لذا در تبیین ماهیت حرکت، به حرکت جوهری ملاصدرا نزدیک می‌شود. این مقاله با بهره‌گیری از شیوه‌ی اسنادی، به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی مسأله‌ی تحقیق پرداخته است و با روش توصیفی-تحلیلی و بررسی تطبیقی، به تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 39 تا 64
رابطه منطقى ارزش با واقع
نویسنده:
مهدى مشگى، محمدمهدى عباسى آغوى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , قضایای اخلاقی , ابن سینا: ابوعلی سینا , ارتباط اعتباریات و حقیقیات , وجود محمولی , علت غایی , علت فاعلی , معرفت حسن و قبح , اختیار انسان , حس گرایی , هست و باید , ضرورت بالقیاس , گزاره های ناظر به واقع , وضع و موضوع له , گزاره های ارزشی , مثل افلاطون , رابطه علّی , جهان واقع , شهود گرایی , ‌ارزش , جهان آرمانی , واقعیت نهادی , محمدرضا مظفر , مکتب سود گرایی , آخوند خراسانی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد رضا مظفر , حکمت نظری , امور اعتباریه صرف , رابطه عقل نظری و عملی , علامه حلی , مغالطه طبیعت گرایانه , احکام انشائی , عبدالله جوادی آملی , محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) , ابونصر فارابی , ایمانوئل کانت , ارسطو , افلاطون , فلسفه اخلاق (عام) , رنه دکارت , جان آر. سرل , ادموند هوسرل , دیوید هیوم , جورج ادوارد مور , تفکیک ضرورت فلسفی و منطقی , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , استنتاج باید از هست , قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجد , قوه فعاله , رابطه باید و هست , رابطه منطقی , فعالیتهای عقل از نظر ارسطو , حکمت عملی از نظر خواجه نصیر , گزاره های عقلی عملی از نظر مرحوم مظفر , وجوب اعتباری , قواعد سازنده , گزاره توتولوژی , تفاوت انشاء و خبر , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 135 تا 160
نظام احسن از دیدگاه لایب نیتس و ابن سینا
نویسنده:
اکبر عروتی موفق، ابوالقاسم اسدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1385
چکیده :
یکی از مسایل فلسفی - کلامی مربوط به اوصاف و افعال الهی این است که آیا<br /> نظام حاکم بر این جهان بهترین نظام ممکن است؟ و آیا لازمه چنین نظامی این<br /> است که هیچ شری در آن نباشد؟ و اصولا خلق چنین نظامی ضرورت دارد یا<br /> خیر؟ از نظر لایب نیتس و ابن سینا حکیم، عالم، قادر و خیرخواه مطلق بودن<br /> خداوند مقتضی آن است که نظامی آفریده شود که در آن بالاترین و بیشترین<br /> کمالات تحقق یابد.<br /> هر دو فیلسوف معتقدند که شر امری است متحقق، اما نه از سنخ وجود بلکه از<br /> سنخ عدم و این که لازمه تحقق خیر کثیر تن دادن به شر قلیل میباشد. اما آن چه<br /> این دو فیلسوف را از هم جدا می کند این است که خلق نظام احسن از نظر ابن<br /> سینا بر اساس یک ضرورت فلسفی صورت گرفته است در حالی که لایب نیتس<br /> انتخاب نظام احسن را از میان همه نظا مهای ممکن دیگر امری ممکن تلقی<br /> می کند و اگر ضرورتی هم در این جا احساس می شود فقط یک ضرورت اخلاقی<br /> است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
امنیت از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , انسان , ابلیس , اندیشه سیاسی , صورت , جور , حجت باطنی , خودشناسی , جهاد با نفس , اصل علیت , علت تامه , علل چهارگانه , علت ناقصه , علت غایی , علت فاعلی , علت مادی , قرآن , امنیت متدانیه , امنیت اقتصادی , امنیت فرهنگی , امنیت متعارف , علت فاعلی امنیت , علت مادی امنیت , علت صوری امنیت , علت غایی امنیت , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , انحطاط امنیتی , تولید امنیت , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , رؤیت خدا , اهل بیت(ع) , انسان , ابلیس , امنیت , امنیت اقتصادی , امنیت جهانی , امنیت فرهنگی , امنیت ملی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمد بن یعقوب کلینی , علم نفس , اجزاء علت تامه , ماهیت علت غایی , علیت , احکام علل اربعه , قرآن , مجاهده , ظلم , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , ارسطو , فلسفه سیاست , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , نجف لک زایی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
امنیت یکی از مؤلفه‌های مهم اجتماعی است و بررسی آن از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی محور این مقاله است. با توجه به اینکه ایشان در هیچ یک از آثار خود بحث مستقلی در این باره مطرح نکرده است، نگارنده این پرسش را به روش استنباطی پاسخ می‌دهد که تکیه اصلی این روش بر فهم و تجزیه و تحلیل آثار متفکر موردنظر در چارچوب مکتب فکری اوست. از این‌رو چارچوب نظری علل اربعه برگرفته شده از فلسفه اسلامی، پشتیبان نظری مباحث این پژوهش است. امنیت به عنوان یک امر حادث، چهار علت دارد: علت مادی، علت صوری، علت فاعلی و علت غایی. با توجه به رویکردهای فلسفی آیت‌الله جوادی آملی در پرتو مکتب حکمت متعالیه، نگارنده تلاش می‌کند نگرش امنیتی متعالی ایشان در محورهای چهارگانه مذکور را با نگرش امنیتی متدانی و متعارف مقایسه کند.
صفحات :
از صفحه 19 تا 52
نسبت نفس و ادراک در حکمت صداریی
نویسنده:
حسن پناهی آزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 22