جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
استکمال عملی نفس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
حیات برزخی از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنت
نویسنده:
علی محمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تابستان / 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حرکت جوهری نفس
,
عوالم سه گانه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ملکات نفسانی
,
استکمال نفس
,
تغییر جوهری نفس پس از مرگ
,
نفس در قرآن
,
توفی
,
مغایرت نفس و بدن
,
استکمال عملی نفس
,
05. فرجام شناسی Eschatology
,
علم نفس
,
آیات برزخ
,
احوال عالم برزخ
,
حیات برزخی
,
عذاب قبر
,
برزخ صعودی
,
برزخ نزولی
,
انواع ادراک
,
شیخ مفید
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
ملکه
,
جسم مثالی
,
احوال قبر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعدد ابدان
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
ابن عربی
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
اشتداد جوهری نفس
,
غیب امکانی
,
غیب محالی
,
تکامل پس از مرگ
,
معنای لغوی برزخ
,
روایات مربوط به برزخ
,
اثبات برزخ
,
حرکت در برزخ
,
تقابل دین و فلسفه در برزخ شناسی
,
نفس شناسی فلسفی
,
نسبت نفس و روح
,
موطن اخذ عهد و میثاق
,
قطع علاقه نفس از بدن
,
نیاز نفس به بدن
,
لذت و الم برزخی
,
شبح مثالی
,
ظهور ملکات نفسانی در برزخ
,
عمومى بودن برزخ
,
وجودى بودن موت
,
شیطان شدن نفس
,
فرشته شدن نفس
,
احیا و اماته در برزخ
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
علیرضا اسعدی، حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, تابستان و پاییز / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نفس آدمی
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
سعادت
,
ملکات اخلاقی
,
تکامل نفس
,
سعادت و تعقل
,
عقل بالفعل
,
انقطاع از عالم محسوس
,
تمایز عقل نظری و عملی
,
استکمال نظری نفس
,
حقیقت تعقل
,
انطباع صور عقلی
,
نسبت نفس و عقل فعال
,
افاضه صور معقول
,
حلول صور اشیاء در نفس
,
نسبت نفس با صور معقول
,
استکمال عملی نفس
,
استکمال نفس پس از مرگ
,
هیئت استیلائیه
,
حقیقت لذت و الم
,
جسم فلکی
,
عرض بودن استکمال نفس
,
سعادت نفس
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
حسن معلمی
,
حسن معلمی (اصول و فقه)
,
تهذیب نفس
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شابک (isbn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
معاد
,
معاد جسمانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
عقل نظری
,
جهل
,
استکمال نفس
,
زندگی عقلانی
,
اشارات و تنبیهات
,
شقاوت
,
الم
,
عقل هیولانی
,
خودشناسی
,
لذت اخروی
,
عقل بالفعل
,
استکمال عملی نفس
,
علم نفس
,
معاد جسمانی
,
حیات اخروی
,
ابن سینا
,
مراتب عقل
,
تکامل برزخی نفس
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه بوعلی
,
الم
,
لذت
,
الم حسی
,
سعادت اخروی
,
شقاوت اخروی
,
اشقیاء
,
اهل عذاب
,
اهل بهشت
,
اهل حجاب
,
عقل بالفعل
,
نفوس کملین
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
عقل هیولانی
,
عقل بالفعل
,
نفس عاقله
,
نفوس ناقص ابزاری
,
انواع لذت
,
شقاوت ابدی
,
عذاب دائمی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سعادت وصفی مرتبط با لذت و بهجتی است که برای یک موجود در اثر برخورداری از کمالات و خیرات وجودیاش تحقق میپذیرد. مراتب داشتن لذت و الم بهطور طبیعی مقتضی تشکیکی شدن سعادت و شقاوت و در نتیجه، تفاوت یافتن درجات سعدا و درکات اشقیا خواهد بود. ابن سینا با توضیح سعادت و شقاوت در حیات جاویدان، نفس عاقله را پس از مرگ، بالاترین مقام انسانی تلقی میکند. نکتة مهم در تصویری که ابن سینا از جاودانگی ارائه میدهد آن است که چنین جاودانگیای در ظاهر به نفوسی تعلق دارد که به مرتبة عقل بالفعل رسیده باشند. اما باید توجه داشت این دغدغة ابن سینا قابل تأمل است که او برای توجیه این که نفوس بدون ابدان نمیتوانند درک الم و لذت جزیی داشته باشند یا به عبارت دیگر، کارکرد نفس برای دریافت امور جزیی در گرو بدن است، وی میخواهد نفوس ناقص ابزاری به منزله بدن دنیوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به تکمیل خود ادامه دهند و از این طریق بر شمار نیک بختان افزوده شود و معاد پدیدهای کثیرالخیر باشد. با این بیان، این مقاله بر آن است که به تبیین و بررسی سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید