جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
تأثیر نظریه حرکت جوهری بر نفس‌شناسی ملاصدرا
نویسنده:
صغری یکه زارع، محمدصادق کاملان، محمود پروانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, تابستان و پاییز / 1391
صفحات :
از صفحه 125 تا 147
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمدتقی یوسفی، مجتبی افشارپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, بهار /94
صفحات :
از صفحه 157 تا 182
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن‌سینا
نویسنده:
علیرضا اسعدی، حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, تابستان و پاییز / 1391
صفحات :
از صفحه 57 تا 80
سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1386
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , معاد , معاد جسمانی , ابن سینا: ابوعلی سینا , سعادت , سعادت و شقاوت , عقل نظری , جهل , استکمال نفس , زندگی عقلانی , اشارات و تنبیهات , شقاوت , الم , عقل هیولانی , خودشناسی , لذت اخروی , عقل بالفعل , استکمال عملی نفس , علم نفس , معاد جسمانی , حیات اخروی , ابن ‌سینا , مراتب عقل , تکامل برزخی نفس , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , فلسفه بوعلی , الم , لذت , الم حسی , سعادت اخروی , شقاوت اخروی , اشقیاء , اهل عذاب , اهل بهشت , اهل حجاب , عقل بالفعل , نفوس کملین , غلامحسین ابراهیمی دینانی , سید جلال آشتیانی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , عقل هیولانی , عقل بالفعل , نفس عاقله , نفوس ناقص ابزاری , انواع لذت , شقاوت ابدی , عذاب دائمی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
سعادت وصفی مرتبط با لذت و بهجتی است که برای یک موجود در اثر برخورداری از کمالات و خیرات وجودی‌اش تحقق می‌پذیرد. مراتب داشتن لذت و الم به‌طور طبیعی مقتضی تشکیکی شدن سعادت و شقاوت و در نتیجه، تفاوت یافتن درجات سعدا و درکات اشقیا خواهد بود. ابن سینا با توضیح سعادت و شقاوت در حیات جاویدان، نفس عاقله را پس از مرگ، بالاترین مقام انسانی تلقی می‌کند. نکتة مهم در تصویری که ابن سینا از جاودانگی ارائه می‌دهد آن است که چنین جاودانگی‌ای در ظاهر به نفوسی تعلق دارد که به مرتبة عقل بالفعل رسیده باشند. اما باید توجه داشت این دغدغة ابن سینا قابل تأمل است که او برای توجیه این که نفوس بدون ابدان نمی‌توانند درک الم و لذت جزیی داشته باشند یا به عبارت دیگر، کارکرد نفس برای دریافت امور جزیی در گرو بدن است، وی می‌خواهد نفوس ناقص ابزاری به منزله بدن دنیوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به تکمیل خود ادامه دهند و از این طریق بر شمار نیک بختان افزوده شود و معاد پدیده‌ای کثیرالخیر باشد. با این بیان، این مقاله بر آن است که به تبیین و بررسی سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا بپردازد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
نظریه فوق تجرد عقلانی نفس در حکمت سینوی
نویسنده:
عین‌الله خادمی، سیدعلی رضی‌زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , اسفار , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , عالم عقول , ابن سینا: ابوعلی سینا , واجب الوجود , خلافت الهی , اشارات و تنبیهات , عقل هیولانی , خودشناسی , تجرد اتم , قرب الهی , عقل بالفعل , مراتب نفس , مرتبه ذات حق , جوهریت نفس , خلافت الهی , علم نفس , تجرد نفس ناطقه , قرآن , ماهیت نداشتن خداوند , قوس صعود , ابن ‌سینا , مراتب عقل , اوسیا (جوهر) , قرب الهی , عقول مجرده , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , ماهیت , عقل ( جوهر ) , واجب تعالی (اسماء ذات) , قرآن , جوهر , عقل(منطق) , عقل بالملکه , عقل بالملکه , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فلوطین(افلوطین) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , عقل هیولانی , عقل بالفعل , عقل مستفاد , مراتب عقل(اصطلاح وابسته) , فوق تجرد نفس , تجرد از ماهیت , ظرفیت وجودی نفس , گرفتاری نفس , شوب ماهیت , تقید نفس تحت مقوله , نفس شناسی ارسطو , نفس شناسی ابن سینا , بی حدی حق تعالی , نامترکب بودن حق تعالی , تجرد مرتبه خیال , تجرد غیر تام نفس , عین الله خادمی , سید حسین نصر , کتاب شفا (ابن سینا) , تجرد نفس (فلسفه) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
فوق تجرد عقلانی نفس، در واقع تجرد از ماهیت است، و نیز گسترش ظرفیت وجودی نفس و نداشتن حدّ یقف در مراحل قوس صعود و قرب الی الله. نفس انسان علاوه بر مرتبه تجرد، حائز مقام لایقفی و فوق تجرد است؛ مرتبه‌ای که انسان عاری از ماهیت بوده و هویت و انانیت از وی، چنان باز ستانده می‌شود که بی اسم و رسم شده و مقام معلومی ندارد که بتوان بدان اشاره کرد. نخستین بار فلوطین و بعد سهروردی و همچنین صدرالمتالهین، از آن سخن گفته‌اند. اما بررسی نقش ارسطو در فوق تجرد شیخ الرئیس، موهم آن است که وی ظاهرا نه از فوق تجرد نفس و نه تجرد آن از ماهیت، سخنی به میان نیاورده است. شیخ الرییس در رسالهٴ نفس به محدود بودن قوای نفس در غایتی مشخص (در مرتبهٴ عقل) و نیز محدودیت عقل نظری (در مرتبهٴ عقل مستفاد) باور دارد. نیز در اعتقاد شیخ، جوهریت نفس ـ بر مبنای تأثیرپذیری وی از ارسطو ـ سبب گرفتار شدن نفس انسانی در شوب ماهیت (جنس و فصل، حد و ترکّب داشتن) و نهایتا موجب تقید آن تحت مقوله است؛ در حالی که این عقیده با فوق مقوله بودن نفس در این مرتبه ناسازگار است. این نوشتار مدعی است که گرچه نمی‌توان ادلهٴ قطعی و یقینی برای اعتقاد شیخ به نظریه فوق تجرد عقلانی ارائه داد، اما شاید بتوان شواهد و قرائن محدودی به نفی نظریه فوق تجرد نفس، در آثار شیخ یافت.
صفحات :
از صفحه 163 تا 187
  • تعداد رکورد ها : 7