جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , انسان , سیاست , معرفت شناسی دین , حکمت متعالیه , معراج , جهان هستی , ابن سینا: ابوعلی سینا , انسان شناسی ملاصدرا , انسان شناسی , حکمت نظری , قیامت , عالم برزخ , صحیفه کامله سجادیه , فروع دین , مقام نبوت در عالم , حی متأله , 03. انسان شناسی Human nature , اهل بیت(ع) , عالم برزخ , معراج پیامبر(ص) , انسان , قرآن , مبدا و معاد , سیاست متعالیه , دین در سیاست , فلسفه سیاسی اسلامی , دین و سیاست , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , علامه طباطبایی , ابن سینا , حکمت عملی , حکمت نظری , حکمت متعالیه , قیامت , بهشت , قرآن , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , فلسفه سیاست , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت) , حکمت‌ عملی , امامان معصوم علیهم السلام , معمار چهار بنا , اجتهاد فراگیر , مرز حکمت متعالیه , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
سیاست متعالیه سیاستی جهانی و فراگیر است و انسان را حی متأله می‏داند، نه حیوان ناطق. بر اساس حکمت متعالیه، دنیا و آخرت انسان به دست خود او ساخته می‌شود و تنظیم این امر با سیاست متعالیه صورت می‌گیرد. مقاله حاضر، مبانی و مؤلفه‌های سیاست متعالیه را از منظر حکمت متعالیه تحلیل و تبیین می‌کند.
صفحات :
از صفحه 7 تا 18
هویت بخشی دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
انسان , حکمت , انسان شناسی , خلافت الهی , اسماء الهی , اعتقاد , حجت الهی , دین , خودشناسی , حی متأله , هدفمندی زندگی , دین حق , هستی شناسی(فلسفه) , سر روح , هویت دینی , قرآن , اخلاق , هویت , کنش (عمل - فعل) , انسان شناسی اسلامی , رفتار دینی , غایت شناسی , تعریف انسان , فقر مطلق کائنات , فطرت الهى , آیت اله جوادی آملی , معرفت نفس(خودآگاهی) , کرامت انسانی الهی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , دین و هویت , فقر معرفتی انسان , دعوت الهی , تکوین انسان , تطور انسان , کرمنا بنی آدم , محمد بن یعقوب کلینی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , 03. انسان شناسی Human nature , دین حق (در مقابل دین باطل) , خلافت الهی , روح ملکوتی , علم نفس , ایمان (فرجام شناسی) , انسان , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) , علامه مجلسی , سید رضی , محمدتقی مصباح یزدی , محمد بن یعقوب کلینی , اسمای حسنی , قرآن , فضایل اخلاقی , معرفت , عبدالله جوادی آملی , دین اسلام (ادیان سامی) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , رحیم دهقان سیمکانی
چکیده :
شکل ­گیری هویّت هر فرد مرهون دو عنصر کلیدی شناختن خود و داشتن هدفی مشخّص است، که دو محورِ تحقیق در عرصۀ معرفت‌شناختی و غایت‌شناختی را بر انسان لازم می­سازد. علامه جوادی آملی، ضمن ارائۀ تعریفی جامع از انسان بر مبنای دین به «حیّ متالّه»، به هویّت‌بخشیِ دین به انسان هم در عرصۀ معرفت­شناختی به لحاظ شناختِ خود و هم در عرصۀ غایت‌شناختی پایبند است: در عرصۀ معرفتی، همان‌گونه که انسان در هستیِ خود فقر محض بوده، به لحاظ معرفتی نیز عین فقر است و بدون تعریف شدن از سوی خداوند سبحان ممکن نیست خود را بشناسد و هویّت خود را دریابد. در عرصۀ غایت شناختی نیز، حرکت انسان به سوی مظهریّت اسماء حسنای حق بوده و انسانیّت انسان یا هویّتِ او در پایان این سیر جوهری مشخّص می‏شود. این دو عرصه نشان خواهد داد که تنها فردی از انسانیّت و هویّت حقیقیِ انسانی برخوردار خواهد بود که به لحاظ اعتقادی دین درست و حق را برگزیده باشد و به لحاظ اعمال و اخلاق بر مبنای رفتارهای صحیح دینی عمل کند.<br /> این مقاله در دو محورِ عمدۀ خودشناسی و غایتمندی و با تمرکز به آثار علّامه جوادی آملی نقش دین در هویّت‌بخشی به انسان را تبیین نموده است. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی و تبیینی است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
توسعه کوثری در چهارچوب اخلاق الاهی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
چکیده :
«توسعهٴ اقتصادی» یکی از جنبه­های توسعه به مفهوم وسیع آن است که در دورهٴ جدید، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، عالی‌ترین هدف و آرمان اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان بوده است. توسعهٴ اقتصادی از کشورهای غربی آغاز گردید و بر مبانی اعتقادی، انسان‌شناختی و اخلاقی خاصی استوار است، از این رو، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان، این سؤال مطرح گردید که آیا اصولاً توسعهٴ اقتصادی امری ممدوح است؟ اگر چنین باشد، آیا چنین چیزی با عقاید و اخلاق اسلامی، سازگاری دارد؟ هدف این مقاله، بررسی این مسأله از دیدگاه حکیم متأله آیت الله جوادی آملی است. یافته‌های مقاله، نشان می‌دهد که از دیدگاه ایشان، دو نوع توسعهٴ اقتصادی وجود دارد که یکی ممدوح است (توسعهٴ کوثری) و دیگری، مذموم (توسعهٴ تکاثری). توسعهٴ کوثری توسعه‌ای است که در درون خود، متضمن رشد مستمر تولید، پیشرفت فنی، شکوفایی علمی و فراوانی امکانات رفاهی است؛ اما در عین حال، بر اخلاق و ارزش‌های الاهی نیز مبتنی است. از این رو، نه تنها امری مجاز، که واجب است. ایشان برخی مختصات نظری چنین توسعه‌ای را در حوزه‌های مختلف، از جمله در تولید، توزیع و مصرف، بیان نموده‌، معتقدند با تلاش علمی بیش‌تر در گزاره‌های ارزشی و دانشی اسلام، می‌توان الگوی کاملی از چنین توسعه‌ای را طراحی و اجرا کرد.
صفحات :
از صفحه 61 تا 93
اخلاق در نظر و عمل
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
صفحات :
از صفحه 19 تا 28
دلالت‌های امنیتی انسان‌شناسی آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , حکمت متعالیه , ابلیس , انسان شناسی , صبغه , خلقت انسان , زندگی عقلانی , علوم انسانی , حی متأله , هستی شناسی(فلسفه) , طبیعت انسان , 03. انسان شناسی Human nature , فطرت(کلام) , خلق آدم (ع) , ابلیس , قرآن , قوای انسان , امنیت اجتماعی , ساختار وجودی انسان , انسان شناسی فلسفی , انسان شناسی اسلامی , مسایل جدید انسان شناسی , هستی شناسی اسلامی , امنیت , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , قرآن , امام خمینی , الگوهای امنیتی , امنیت متعالی , امنیت متعارف , امنیت متدانی , امنیت اسلامی , انسان شناسی امنیتی , عبدالله جوادی آملی , انسان در قرآن , علوم انسانی (سایر) , توماس هابز , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , برتری انسان , انسان شناسی قرآن , ساحات وجودی انسان , آیت اله جوادی آملی , علم امنیتی , طبقه بندی هستی , طبقه بندی معرفت , مکتب امنیتی رئالیسم , نجف لک زایی
چکیده :
در تمام سال های پس از انقلاب اسلامی، اسلامی‌سازی علوم انسانی و از جمله علوم امنیتی، یکی از دغدغه‌ها بوده است. حکمت متعالیه از ظرفیت خوبی برای ورود به عرصه علوم انسانی و امنیتی برخوردار می‌باشد. علوم و مطالعات امنیتی در سال‌های اخیر در کشور ما از رونق خوبی بهره‌مند شده است، اما تلاش قابل توجهی برای تبیین مباحث امنیتی، با تکیه بر مبانی فلسفه اسلامی، به‌ویژه حکمت متعالیه، صورت نگرفته است. هدف مکتوب حاضر، ارائهٴ دلالت‌ها و وجوه امنیتی انسان‌شناسی فقیه و حکیم متأله حکمت متعالیه، آیت الله جوادی آملی است. مدعای مقالهٴ حاضر این است که براساس مبانی حکمت متعالیه و به‌ویژه مبانی انسان‌شناختی، که در این مقاله محور بحث و بررسی است، باید از «علوم امنیتی» به جای «علم امنیت» سخن بگوییم. چون بر اساس هر مبنای انسان‌شناختی، علم امنیتی ویژه‌ای تولید می‌شود که می‌توان آنها در یک تقسیم‌بندی کلان، متعالی، متعارف و متدانی نامید.
صفحات :
از صفحه 13 تا 45
تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسان‌شناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه مستقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , کمال ذاتی , انسان شناسی , اراده , انسان شناسی عرفانی , جهان بینی عرفانی , حی متأله , فمینیسم , 03. انسان شناسی Human nature , صفات الهی , جهان بینی عرفانی , علم نفس , اهل بیت(ع) , اراده انسان , اخلاق , اخلاق و جنسیت , اهداف تربیت اخلاقی , استکمال نفس انسانی , انسان شناسی اسلامی , صفات خدا , فمینیسم پست مدرن , اخلاق دینی , عدالت گرایی , فمینیسم , فمینیسم برابری , فلسفه اخلاق اسلامی , برابرانگاری جنسیتی , عدالت گرایی جنسیتی , شیخ حر عاملی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت عملی , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , تعلیم و تربیت قرآنی , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , ملا مهدی نراقی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , فلسفه اخلاق (عام) , ابن عربی , اراده , انسان‏ شناسی اخلاق , حکمت‌ عملی , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , برابرانگاری افراطی جنسیتی , نابرابرانگاری افراطی جنسیتی , متمایزانگاری ارزش اخلاقی , تمایزگرایی جنسیت , بایستگی تمایزگرایی جنسیتی , کمال ابزاری , مهدیه السادات مستقیمی , فمنیسم اسلامی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
نظریهٴ عدالت‌گرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایز‌گرایی جنسیتی در حوزهٴ تربیت اخلاقی می‌پردازد، از شاخصه‌ها و امتیازات چشمگیری برخوردار است.<br /> تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمی‌شود. بررسی رابطهٴ جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسان‌شناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصهٴ بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت می‌کند.<br /> سنجش رابطهٴ جنسیت با سه جنبهٴ اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزش‌های اخلاقی) نیز وسعت محدودهٴ برابرانگاری را تأیید می‌نماید؛ اگرچه می‌باید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوت‌های تکوینی در شیوه‌های تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
  • تعداد رکورد ها : 9