جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کمال اول
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
حرکت جوهری و تجدد امثال: تأملات و پرسش ها
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تابستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
حدوث نفس
,
قوه و فعل
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
موضوع حرکت
,
حدوث و قدم
,
حرکت اشتدادی
,
حرکت در اعراض
,
کمال اول
,
عین ثابت
,
نسبت جوهر و عرض
,
بعد چهارم ماده
,
حدوث تجددی اجزای عالم
,
معاد(کلام)
,
امتناع ماهیت بر خدا
,
حرکت حبی
,
اشتداد وجودی
,
ترکیب ماده و صورت
,
خلع ولبس
,
لبس بعد لبس
,
غایتمندی
,
جعل بسیط
,
جعل مرکب
,
نظریه حدوث جسمانی نفس
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
هستی شناسی اسلامی
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
طبیعت گرایی متافیزیکی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
فلسفه الهی
,
کون و فساد
,
تغیر جوهری
,
مقوله حرکت
,
حرکت جوهری
,
هیولی
,
اجزاء بالفعل
,
اجزاء بالقوه
,
اجزاء حرکت
,
مقولات اربع
,
زمان ( ماهیت )
,
اعتباریت ماهیت
,
تشکیک ماهیت
,
شی ء تدریجی
,
تشخص
,
اصالت وجود
,
وحدت اتصالی
,
وحدت اتصالی جسمی
,
احکام واجب الوجود
,
غنی محض (اسماء ذات)
,
مقولات عشر
,
حرکت
,
زمان
,
صورت نوعیه
,
اتحاد جوهر و عرض
,
علت معطی حرکت
,
ربط متغیر به ثابت
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
پارمنیدس
,
هراکلیتوس
,
ابن عربی
,
شیخ محمود شبستری
,
مولوی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
وحدت جهان ماده
,
انکار حرکت
,
نظریه تجدد امثال
,
حیثیت بالقوه و بالفعل
,
شبهه عدم بقای موضوع
,
شبهه عدم بقای نوع
,
انکار حرکت جوهری
,
رد بر حرکت جوهری
,
ادله حرکت جوهری
,
شبهات حرکت جوهری
,
واحد بالعموم
,
علیت جوهر برای اعراض
,
تبعیت اعراض از جواهر
,
رابطه قوه و فعل
,
اصل تغییر
,
تکامل در عالم ماده
,
هستیهای آنی در فلسفه بودیسم
,
حرکت در بودیسم
,
آیات قرآنی مربوط به حرکت جوهری
,
طور عقل
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت کمال اخلاقی از دیدگاه آیت اللّه مصباح یزدی
نویسنده:
حسن جان نثاری، اکبر حسینی قلعه بهمن
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, پاییز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سعادت
,
کمال و سعادت
,
کمال اول
,
کمال ثانی
,
کمال
,
کمال حقیقی
,
کمال وجودی
,
کمال حقیقی انسان
,
قرب
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا
,
قرب به خدا
,
کمال اخلاقی
,
قرب تکوینی
,
ایمانوئل کانت
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ابن عربی
,
حضرت عیسی(ع)
,
معنای لغوی و اصطلاحی کمال
,
قرب اکتسابی
,
مفهوم قرب الهی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد کلامی و فلسفی خیر و شر
نویسنده:
حسن امینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
معتزله
,
اعیان ثابته
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشاعره
,
نظریه کسب
,
افعال آزاد
,
وحدت شخصی وجود
,
شرور
,
کمال اول
,
کمال ثانی
,
وحدت شخصی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
افعال اختیاری انسان
,
معتزله (اهل سنت)
,
خیر کثیر
,
شرّ قلیل
,
وحدت شخصی وجود
,
نیستی انگاری شر
,
حسن و قبح ذاتی
,
شرور طبیعی
,
حسن و قبح ذاتی
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شر
,
شر اخلاقی
,
نظام احسن
,
علامه حلی
,
شر اخلاقی
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
فلوطین(افلوطین)
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ابن عربی
,
احکام اعیان ثابته(عرفان نظری)
,
رویکرد کلامی به مساله شر
,
رویکرد فلسفی به مساله شر
,
عدم کمال اول
,
عدم کمال ثانی
,
هستی انگاری شر
,
اصل عوض و انتصاف
,
نسبی انگاری شر
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
رویکرد اشاعره نسبت به مسأله شرور، نیستانگارانه و رویکرد متکلمان معتزلی شیعی پیش از خواجهنصیر، هستیانگارانه بوده است؛ اما پس از وی، دیدگاه آنان متفاوت بوده است. از میان فیلسوفان، فارابی نخستین کسی است که به این مسأله پرداخته، میان شرور طبیعی و ارادی تفاوت گذاشته است. پس از او ابنسینا با نگاه نیستیانگارانه بصورت مفصل با تشقیق شقوق و بیان احکام هرکدام بصورت جداگانه به این مسأله پرداخته است. بعد از وی، بیشتر فیلسوفان متأثر از وی بودهاند؛ البته ملاصدرا در مفاتیحالغیب، دیدگاه نیستیانگارانه فیلسوفان را به چالش کشیده، دیدگاه عرفا را برگزیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی تحلیل خواجه طوسی از چگونگی استکمال انسان: اشتداد وجودی یا حرکت در اعراض؟ (از چالش تا ارمغان درخشش جوهری)
نویسنده:
فرشته ابوالحسنی نیارکی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, زمستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عالم کون و فساد
,
اتحاد عاقل و معقول
,
استکمال نفس
,
مراتب کمال انسانی
,
حرکت اشتدادی نفس
,
کمال علمی و عملی
,
مراحل سلوک
,
سلوک عرفانی
,
حرکت در اعراض
,
استکمال قبل از روح
,
حرکت بالعرض نفس
,
کمال اول
,
کمال ثانی
,
کمالات نظری نفس
,
تشبه به خدا
,
استکمال بالذات
,
مرتبه توحید
,
دیدگاه فلاسفه درباره حرکت نفس
,
نوافلاطونیان
,
نگاه عرفانی به کمال
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عرفان اسلامی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
علم نفس
,
حرکت جوهری
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فلوطین(افلوطین)
,
ارسطو
,
احد فرامرز قراملکی
,
ابن عربی
,
ملاصدرا شیرازی
,
فرشته ابوالحسنی نیارکی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل جاودانگی نفس از منظر دو فیلسوف متأله ابن سینا و توماس
نویسنده:
غلامحسین خدری، علی حیدری فرج
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
رابطه نفس و بدن
,
جاودانگی نفس
,
ادیان ابراهیمی
,
اشارات و تنبیهات
,
خودشناسی
,
کمال اول
,
ادیان ابراهیمی
,
علم نفس
,
بقا و جاودانگی
,
روح
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
تأثیر متقابل نفس و بدن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
موت بدن
,
خلود نفس
,
خلود نفس
,
ارسطو
,
افلاطون
,
آلبرت کبیر Albertus Magnus (از فیلسوفان و متفکران بزرگ تاریخ مسیحی، استاد آکوئیناس و اکهارت
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
جاودانگی نفس از نظر ابن سینا
,
جاودانگی نفس از نظر آکوئیناس
,
برهان نامیرایی نفس
,
فعلیت تام
,
صورت جسم آلی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
جاودانگی نفوس انسانی همواره از مهمترین دغدغههای غالب فیلسوفان خداباور بوده است. نظر به اهمیت این اصل، اگر مدعی شویم همة تلاشها و تأملات نفسشناسانة فیلسوفان حوزة ادیان ابراهیمی، در اثبات این مسئله و برای تبیین و تثبیت آن بهکار گرفته شده است، سخن به گزاف نگفتهایم. ابن سینا و توماس به عنوان دو تن از بزرگترین فیلسوفان متأله تلاش گستردهای برای اثبات جاودانگی نفس بهکار بستهاند. در این نوشتار برآنیم تا آرای آن دو را در خصوص این آموزة حیاتی و بنیادین ادیان وحیانی پس از تبیین، ارزیابی کنیم. با این حال برای این کار ناچاریم تا آرای ارسطو را نیز، به عنوان یکی از مهمترین منابع فلسفی آنان، که نقطة آغازین و سپس نقطة تفرق آنان بوده است، به بحث گذاریم. این نوشته مشتمل بر دو بخش است: بخش نخست شامل تعریف نفس، کیفیت ارتباطش با بدن و تبیین مفهوم تجرد به عنوان مقدمة اساسی بر اثبات نامیرایی نفس است؛ بخش دوم نیز به تبیین، بررسی، و تحلیل براهین و استدلالهای نامیرایی نفس از منظر دو حکیم اختصاص داده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استکمال علمی و اخلاقی انسان از منظر خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
فرشته ابوالحسنی نیارکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
کمال اول
,
کمال ثانی
,
کمال انسان
,
استکمال علمی
,
استکمال عملی
,
مراتب کمال
,
ابعاد کمال
,
برنامه عملی استکمال
,
قطبالدین رازی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مهدی حائری یزدی
,
ابن سینا
,
عامل تفاوت عقل عملی و نظری
,
افعال نفس
,
رابطه عقل نظری و عملی
,
وظیفه عقل عملی
,
هدف سیر و سلوک
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
ویلفرد مادلونگ
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
فرآیند استکمال نفس
,
اخلاق خواجه نصرالدین طوسی
,
اخلاق ناصری (کتاب)
,
ملاصدرا شیرازی
,
فرشته ابوالحسنی نیارکی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید