جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
پیامدهای فلسفی حرکت جوهری در مسایل نفس و تکامل آن
نویسنده:
فاطمه عابدینی، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , اسفار , حرکت جوهری نفس , حرکت جوهری , شواهد الربوبیه , ملاصدرا , معاد جسمانی , زندیق , ابن سینا: ابوعلی سینا , تجرد برزخی نفس , جسمانیه الحدوث , حشر , التناسخ , تغییر جوهری نفس پس از مرگ , حدوث جسمانی نفس , الصراط , النار , روز قیامت , عالم قبر , مغایرت نفس و بدن , جسمانیت نفس , عالم ماده , ابطال تناسخ , جهنم , حدوث عالم جسمانی , عالم قیامت , معاد جسمانی , حشر , تجرد عقلانی , بقا و خلود نفس , حدوث جسمانی , بقای روحانی نفس , جسمانیت نفس در حدوث , عالم محسوسات , اتحاد نفس با عقل فعال , تجرد برزخی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , علم نفس , حکمت متعالیه , بقاء نفس , حرکت جوهری , احوال قبر , تناسخ , موت طبیعی , صراط , جهنم کفار , کافر , ابطال تناسخ , سید جلال آشتیانی , حقانیت مرگ , حیوان , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , اهل جهنم , معرفت نفس(خودآگاهی) , اجتماع حدوث و ابدیت نفس , تکون تدریجی نفس , تعدد نوع انسان , طفره در عالم , صراط دنیا , صراط آخرت , عباس جوارشکیان , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
یکی از مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی که تأثیر شگرف در برخی مسائل فلسفی بر جای نهاده است نظریه حرکت جوهری است. این نظریه، نظریه جامعی است که منظری جدید بر بسیاری از مسایل فلسفی می‌گشاید، از جمله این مسائل، مسئله حرکت نفس است که صدرا بر خلاف فلاسفه پیشین، آن را از نوع حرکت جوهری (ذاتی) دانست. حرکت جوهری نفس از آن روی مهم است که دارای نتایجی است که اکثر آن‌ها تبیین عقلانی مسائل قبر و قیامت است. آن چه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است استخراج نتایج مهم این حرکت از قبیل: جسمانیت نفس در ابتدای حدوث، اجتماع حدوث و ابدیت نفس، حل مشکل ثنویت نفس و بدن، تکون تدریجی نفس، اختلاف نوعی انسان‌ها به حسب باطن، اتحاد نفس با عقل فعال، مرگ طبیعی و حق بودن آن، محال بودن تناسخ، انواع تجرد برزخی و عقلانی نفس، بقای نفوس بعد از مرگ، معاد جسمانی، حشر، صراط و خلود کفار در عذاب است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
حیات برزخی از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنت
نویسنده:
علی محمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تابستان / 1387
کلیدواژه‌های اصلی :
حرکت جوهری نفس , عوالم سه گانه , ملکات نفسانی , استکمال نفس , تغییر جوهری نفس پس از مرگ , نفس در قرآن , توفی , مغایرت نفس و بدن , استکمال عملی نفس , برزخ صعودی , برزخ نزولی , انواع ادراک , تعدد ابدان , اشتداد جوهری نفس , غیب امکانی , غیب محالی , تکامل پس از مرگ , معنای لغوی برزخ , روایات مربوط به برزخ , اثبات برزخ , حرکت در برزخ , تقابل دین و فلسفه در برزخ شناسی , نفس شناسی فلسفی , نسبت نفس و روح , موطن اخذ عهد و میثاق , قطع علاقه نفس از بدن , نیاز نفس به بدن , لذت و الم برزخی , شبح مثالی , ظهور ملکات نفسانی در برزخ , عمومى بودن برزخ , وجودى بودن موت , شیطان شدن نفس , فرشته شدن نفس , احیا و اماته در برزخ , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , 05. فرجام شناسی Eschatology , علم نفس , آیات برزخ , احوال عالم برزخ , حیات برزخی , عذاب قبر , شیخ مفید , علامه طباطبایی , ابن سینا , حکمت متعالیه , ملکه , جسم مثالی , احوال قبر , اصطلاحنامه علوم قرآنی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , ابن عربی , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 53 تا 85
تحلیلی بر نقش بدن در ابتدا و انتهای حیات دنیوی از منظر ابن سینا
نویسنده:
فروغ رحیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/ 1393
چکیده :
اگرچه انسان حاصل پیوند نفس و بدن است، در مباحث انسان‌شناسی فلسفی، محور بررسی‌ها نفس است و بدن معمولاً به تبع نفس مطرح شده و جایگاه واقعی‌اش در سایه‌ی گران‌مایگی نفس، نهان مانده است. این مقاله تلاش دارد که با نگاه از زاویه‌ای متفاوت، این بار مباحث انسان‌شناسی ابن‌سینا را با محوریت بدن، تجزیه و تحلیل نماید و برای این کار، دو مقطع مهم آغاز و پایان حیات دنیوی را مدنظر قرار داده است. مطابق مبانی سینوی، تشکیل و تکوین ماده‌ی بدنِ هر انسان نقطه‌ی آغاز حیات دنیوی اوست و فراهم شدن مزاج مستعد بدنی، شرط حدوث نفس (بما هی نفس) و پدیدار شدن یک انسان است. ماده‌ی بدنی و هیئات و اعراض آن، تعین و تمایز اولیه‌ی نفوس را رقم می‌زنند و ملکات حاصل از هیئات طبیعی بدنی و نیز مکتسبات عقلی، عامل تعدد و تکثر نفوس پس از مرگ و در جهان آخرت‌اند. تمامی افعال انسانْ فعل مشترک میان نفس و بدن و قوا است به جز فعل قوه‌ی عاقله، یعنی ادراک کلیات، که آن هم در بدایت امر، نیازمند بدن است. از منظر ابن‌سینا، مرگ بدنْ حیات دنیوی را پایان می‌بخشد و فاعلیت نفس و استکمالات آن را متوقف می‌کند، اما زمینه‌ی توجه تام نفس به کمال حقیقی خود و اتصال دائم آن به عقل فعال را فراهم می‌کند. نقش بدن در ابتدا و انتهای حیات دنیوی، با توجه به آثار مثبت و منفی‌ای که بر بود یا نبود آن مترتب است در ضمن این مقاله روشن خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
  • تعداد رکورد ها : 6