جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
معنای «نجد» و «نجدین» و مراد آیه وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ
نویسنده:
عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, بهار و تابستان/1393
چکیده :
درباره معنا و مراد آیه نهم سوره بلد: (وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ) قریب به اتفاق دانشمندان اسلامی اعم از مفسران، مترجمان قرآن، قرآن‌پژوهان و محدثان بر آن‌اند که «نجدین» به معنای راه خیر و راه شربوده، مراد آیه این است که خداوند متعالی انسان را با سرمایه شناخت خوبی‌ها و بدی‌ها آفریده و به او قدرت تشخیص این دو و تمییز آن‌ها از یکدیگر را داده است. ادله قرآنی و روایی و تبیین و توجیه‌هایی نیز در تأیید این تفسیر ارائه شده است. در این میان دو دیدگاه شاذ وجود دارد: یکی این که مراد آیه هدایت غریزی طفل به دو پستان مادر در بدو تولد است که واژه «نجد» در زبان عربی به این معنا نیز به کار رفته است؛ دیگر آن که مقصود از «نجدین» راه سعادت دنیا و راه سعادت آخرت است. دقت نظر در ادله هر یک از این دیدگاه‌ها و بررسی سیاق آیات سوره نشان می‌دهد که چون از یک سو ادله روایی دیدگاه نخست علی‌رغم شهرتش از ضعف سندی برخوردارند و حمل آیه بر این معنا نیز از جهاتی چند با تکلف همراه است و از سوی دیگر دیدگاه دوم با ظاهر الفاظ آیه تناسب و هماهنگی بیشتری دارد ترجیح با دیدگاه دوم است.
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
فص حکمة مَلکیه فی کلمة لوطیه
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فصوص الحکم , انسان شناسی , مؤمنان , صحیفه کامله سجادیه , عالم تکوین , هدایت تکوینی , هدایت تشریعی , کمال حقیقی انسان , هدایت باطنی , توکل , ولایت الله , کفار , 03. انسان شناسی Human nature , عالم تکوین , مخلوقات , هدایت الهی , هدایت تشریعی , هدایت تکوینی , استخلاف , مقام رسالت , ملک (اسماء ذات الهی) , آیه سلام علی آل یاسین , کمال انسان , حضرت لوط(ع) , مؤمنان , انسان کامل (کلام) , قرآن , ضعف , استخلاف , نزاع , سوره هود , تضاد , انسان کامل , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , قوة ( لا انفعال ) , هدایت , قرآن , سوره هود , کافر , تضاد , توکل , بلند همتی , امام خمینی , شهود وحدت , وحدت خالق , مقام ابراهیم , همت , مخلوقات , آقا محمدرضا قمشه ای , عبدالله جوادی آملی , حضرت لوط(ع) , سید حیدر آملی , ابن عربی , حضرت ابراهیم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , عالم وحدت حقیقی , عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) , مقام وحدت(مقابل مقام کثرت) , مقام ابراهیم(ع) , مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت , مقام همت , وحدت جهان ماده , زیارت آل یاسین , فص لوطی , اسرار قدر , تضاد عالم تکوین , نزاع تشریعی , تصرف در عالم , ضعف ذاتی انسان , فص هودی , حمید پارسانیا , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
فص لوطی مشتمل بر حکمتی است که بر قلب حضرت لوطA به حسب اسم غالب بر او، افاضه شده است. این حکمت مستفاد از تمنای قوت و شدتی است که قرآن کریم به او نسبت می‌دهد. قیصری اهم مطالبی را که این فص به آنها می‌پردازد، سه مطلب می‌داند: 1. ذاتی بودن ضعف برای انسان و دیگر مخلوقات؛ 2. مانع شدن کمال معرفت در تصرف انسان کامل به همت؛ 3. بیان اسرار قدر. از جمله مطالب مهم دیگری که این فص به آنها می‌پردازد، تبیین تضاد تکوینی اشیاء و نزاع تشریعی مؤمنان و کفار است. در این تبیین با حفظ جایگاه شهود وحدت، دلایل شکل‌گیری نزاع تشریعی در موطن کثرت توضیح داده می‌شود.<br /> مطالب این نوشتار مطابق متن فص لوطی و شرح قیصری سامان یافته و با همان نظم و ترتیب پیش رفته است، این فص به مسائلی می‌پردازد که در بیشتر حوزه‌های علوم انسانی، محل بحث و گفت‌وگو است.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
  • تعداد رکورد ها : 3