جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نفس رحمانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
تحلیل تطبیقی دیدگاه علامه طباطبائی و فخر رازی درباره تکلم الهی
نویسنده:
عبداله نصری، معصومه مرزبان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی(ره), بهار و تابستان / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امامت
,
فخر رازی
,
علامه طباطبایی
,
معتزله
,
حضرت موسی (ع)
,
ملاصدرا
,
اشاعره
,
ابراهیم (ع)
,
حنابله
,
نفس رحمانی
,
خلق قرآن
,
کلام الهی
,
حقیقت کلام
,
کلام نفسی
,
کلام لفظی
,
اقسام تکلم خداوند
,
آراء متکلیمن درباره کلام الهی
,
اعتباری بودن کلام
,
ظهور خزائن خداوند
,
مکالمه خداوند با فرشتگان
,
مکالمه خداوند با موسی
,
تشکیک در کلام خداوند
,
ابتلای ابراهیم با کلمات
,
قدم کلام خدا
,
کلام تکوینی
,
رابطه لفظ و معنا
,
اسمای الهی
,
وحی
,
وحی
,
فخر رازی
,
عبدالله نصری
,
آیه ابتلاء
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لاادری بودن عرفا در مقام ذات : حکمت معاصر
نویسنده:
منوچهر خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ملاهادی سبزواری
,
علامه طباطبایی
,
سید جلال الدین آشتیانی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
وحدت مفهومی
,
ملاصدرا
,
الله
,
ذات (منطق)
,
ظهور
,
وحدت شخصی وجود
,
لاادری بودن عرفا
,
محمد حسین غروی اصفهانی
,
کلی طبیعی
,
داوود قیصری
,
ابن ترکه
,
لابشرط مقسمی
,
غیب مغیب
,
عنقای مغرب
,
اجتماع نقیضین
,
ذات حق تعالی
,
صرف حقیقت
,
غیب الغیوب
,
ابطن کل الباطن
,
کنز مخفی
,
حصر حقیقت هستی
,
واحد اطلاقی
,
نفس رحمانی
,
وجود منبسط
,
جامی
,
کمون محض
,
مقام غیب
,
بطن
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
تجلی الهی
,
وحدت شخصی وجود
,
ابن عربی
,
قرآن
,
امام خمینی
,
عرفان اسلامی
,
پیامبر
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شخصیت ها
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
وحدت مفهومی
,
اجتماع نقیضین
,
ذات اقدس الهی (اسماء ذات)
,
علامه محمدباقر مجلسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
سید جلال آشتیانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
تجلی اسم الله
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
مقام ستر غیب الغیب
,
آیت اله جوادی آملی
,
آیت الله سید علی خامنهای (فقه)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
تقریر متداول و مرسوم از سخنان عرفا در خصوص مقام ذات حق تعالی، لابشرط مقسمی بودن آن است. اما در این مقاله با الهام از تقسیمبندی عمیق و جدیدی که مرحوم غروی اصفهانی از صرف حقیقت، ماهیت، و هویت ارائه داده است اعتبار دیگری که در آن نه لحاظ با غیر، که مفاد لابشرط مقسمی است درنظر گرفته میشود و نه عدم لحاظ با غیر را اثبات کرده و این اعتبار را مناسبترین لحاظ برای ذات غیبی حق دانسته و به دنبال آن، اعتبار لابشرط مقسمی را مربوط به ذات حق در مقام ظهور و بروز در مجالی اسمائی و اعیانی و تجلی و تنزل و تعین در مواطن و مطالع کونی و خلقی میدانیم. این در حالی است که اعتبار مورد نظر ما، مربوط به لحاظ غیب الغیوب و ابطن کل الباطن و غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی دانستن ذات حق است که بر طبق آن با فرایند ظهور و تجلی، تباین ذاتی داشته و هیچگونه حضور و نزولی در محاضر ربوبی و حضرات وجودی نداشته، بلکه همچنان با وجود تعینات تفصیلی و تجلیات نامتناهی، در کمون صرف و بطون محض، مستقر و مستغرق بوده و جامع و شامل و هاضم ظهور اسم الظاهر مقید و بطون اسم الباطن مقید که از اسمای الهی هستند است. در ادامه شواهدی از عبارات عرفا در کتب عرفانی که به طرز بسیار لطیفی به اعتبار مورد نظر ما، اشارهای داشتهاند را ذکر کرده، در بخش نهایی، که مهمترین بخش مقاله است، به لوازم دیدگاه مختار پرداخته شده و در پی آن، تمامی لوازم اعتبار لابشرط مقسمی ذات حق را ابطال و انکار کرده و مقابل آنها را در مورد اعتبار مزبور، اثبات کردیم؛ لوازمی چون تحقق اجتماع و ارتفاع نقیضین در مرتبة غیب ذات، انکار تحقق اسما و صفات چه با حیثیت تقییدی اجمالی اندماجی و چه با حیثیت تقییدی تفصیلی شأنی، تباین ذاتی داشتن با ظهور و تجلی در مرائی و مجالی، غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفیماندن ذات، سلب اسناد وجود اطلاقی و عدم اطلاقی، مجهول مطلق ازل و ابد بودن ذات حق و مقام مسکوت عنها.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدیث کنز مخفی در آینه حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, بهار و تابستنان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
نفس رحمانی
,
معرفت خداوند
,
حب الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اراده الهی
,
اراده الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
متکلمان
,
حرکت حبی
,
فیض اقدس و فیض مقدس
,
فاعل بالتجلی
,
حکمت متعالیه
,
اعیان ثابته
,
حدیث کنز مخفی
,
حکمت آفرینش
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
مقام ستر غیب الغیب
,
ارادی بودن آفرینش
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجدد امثال
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
اشاعره
,
حدوث ذاتی
,
وحدت شخصی وجود
,
نفس رحمانی
,
وجود شناسی ملاصدرا
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
حدوث ذاتی عالم
,
وحدت شخصی وجود
,
قرآن
,
ثابت و متغیر
,
کون و فساد
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
تجدد و اعراض
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
کون و فساد
,
محرک
,
حرکت جوهری
,
اعاده معدوم
,
وحدت شخصی جهان
,
اعاده معدوم
,
قرآن
,
حرکت
,
مبدأ فاعلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن عربی
,
وجود شناسی عرفانی
,
حضرت نفس رحمانی
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه تجدد امثال
,
وجود متغیر
,
تجدد اعراض
,
تغییر ذهنی
,
تغییر خارجی
,
توهم وحدت
,
استمرار نفس
,
انتقال تخت ملکه صبا
,
تجدد صور متماثل
,
تجدد صور واحد
,
حرکت در قرآن
,
انتقال تخت بلقیس
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در تفسیر وجود متغیر، اقوال متفاوتی بیان شده که برآمده از مبانی مختلف است؛ این اقوال عبارتند از: کون و فساد، حرکت، حدوث ذاتی و تجدد امثال.<br /> در این نوشتار، تفاوت تجدد امثال با دیگر معانی طرحشده دربارۀ وجود متغیر، بیان شده است. نظریۀ تجدد امثال با تجدد اعراض اشاعره ـ که قولی ناصواب است ـ قابل انطباق نیست. این نظریه با حرکت جوهری ـ که قولی مبرهن و صواب است ـ توضیح داده میشود. در پایان بحث، وجود استدلال نقلی یا عقلی بر تجدد امثال نفی میشود و بر این اشکال نیر تصریح خواهد شد که وحدت یا عینیت شیء سابق و لاحق را در تجدد امثال نمیتوان حفظ کرد؛ و این وحدت، از راه مبدأ فاعلی و نفس رحمانی و از مسیری که جَندی در شرح فص سلیمانی ذکر کرده، قابل تأمین نخواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار قاعده الواحد در نظام های وحدت وجودی: در پرتوی ارتباطش با قاعده «بسیط الحقیقه»
نویسنده:
منیره پلنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
توحید
,
توحید
,
وحدت وجود
,
سنخیت
,
ظهور
,
کثرت
,
ظهور ظلی
,
نفس رحمانی
,
بساطت
,
جعل
,
صدور
,
صفات الهی
,
امامت
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
وحدت صرفه
,
وحدت عددی
,
قاعده «الواحد»
,
نظام وحدت وجودی
,
رابطه وحدت و کثرت
,
حق مخلوق
,
مجعول حقیقی
,
جهت صدور
,
جعل وجود
,
جعل بسیط ماهیت
,
شخصیت ها
,
شیخ مرتضی انصاری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، قاعدهی معروف الواحد در نظامهای وحدت وجودی ارزیابی میشود و با توجه به قاعدهی دیگری که عموما برای چنین نظامهایی بنیادی است، یعنی «قاعدهی بسیط الحقیقه کل الاشیاء»، نتیجه خواهیم گرفت که نظر به بساطت محض «مصدر» که به معنای جامعیت و کل الوجود بودن است، دیگر به تبیین و تحکیم قاعدهی الواحد برطبق روال مرسوم نیازی نیست. در طراحی استدلالهای مرسوم، برای اثبات قاعدهی الواحد یک تقابل رفع نشدنی میان وحدت و کثرت فرض شده است. به نظر میرسد تلقی تقابل و اجتماع ناپذیر بودن وحدت و کثرت، ریشه در نادیده گرفتن قاعدهی بسیطالحقیقه دارد. به این قاعده در نظامهایی که نوعا وحدت وجودی نیستند توجه نشده است و لذا میتوان ادعا کرد که بهادادن به قاعدهیالواحد، با همان سبک و سیاق مرسوم، غفلت از وحدت صرفهی وجود حق بوده است. وحدت صرفه، چون تقابل میان وحدت و کثرت را میزداید، اعتبار قاعدهی الواحد را، بدانگونه که مبتنی بر چنین تقابلی است، مخدوش میسازد، زیرا اینجا دیگر «وحدت»، چه در «مصدر» وچه در«صادر» هیچکدام مقابل «کثرت» نیست، بلکه در اولی بهنحو کثرت است در وحدت و در دومی بهنحو وحدت است در کثرت. از همینروست که در اندیشهی ابنعربی و نیز ملاصدرا، نفس رحمانی یا حق مخلوق به (که همان وجود ساری در ماسواست) تنها صادر و صادر اول و آخر است. در همین چارچوب، معنای «صدور» به ناچار نیازمند تحولی اساسی بوده، مبدل به معنای«ظهور» خواهد شد. همچنین در این زمینه، تأمل و ارزیابی «مجعول حقیقی» و «سنخیت» میان علت و معلول از نو باید صورت گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلق مدام در نگاه ابن عربی و مقایسه آن با حرکت جوهری صدرا
نویسنده:
عزیزالله سالاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز / 1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حرکت جوهری
,
ملاصدرا
,
اسپینوزا
,
تجلی حق تعالی در عالم
,
توشیهیکو ایزوتسو
,
نفس رحمانی
,
اضافه اشراقی عالم به حق
,
خلق مدام
,
عالم قوه و فعل
,
جوهر و عرض
,
اثبات حرکت جوهری
,
جوهر بودن خدا
,
فاضل تونی
,
اقسام تجلی
,
تجلی ذاتی حبی
,
مقام کنز مخفی
,
تمثیلات تجلی حق
,
شیخ محمد لاهیجی
,
علیت عرفانی
,
تطبیق حرکت جوهری و خلق جدید
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
حرکت جوهری
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
توشیهیکو ایزوتسو
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
حضرت حق تنها وجود حقیقی است و پدیدهها همه ظهور و تجلی و پرتو اویند. آنها هیچ استقلالی از خود ندارند و عین تعلق به خداوندند. تجلی حضرت حق به دلیل توسعالهی تکرار پذیر نیست. از این رو تجلی او مدام است و با نفس رحمانیاش (بسط وجود بر اعیان)، دم به دم آفرینش نو میشود. بر این بنیاد، خلق جدید (آفرینش مدام) همان تجلی مستقر و تکرارناپذیر حق است. با تجلی جمالی حق، پدیدهها بقا مییابند و با تجلی جلالی، فانی میشوند. این بقا و فنا و خلع و لبس دائمی است (= خلق مدام). حرکت جوهری و خلق مدام هردو گویای تحول و تجددند؛ اما این دگرگونی در اولی، ناشی از تحول نهادی و سیلان جوهری ماده و در دومی، فراتر از این، ناشی از تجلی مداوم حضرت حقتعالی است. در اولی لبس بعد از لبس و در دومی خلع و لبس است. قلمرو خلق مدام، کل آفرینش است، حال آن که حوزة حرکت جوهری، عالم جسمانیات است. اولی بر مبادی کشفی و شهودی و دومی بر مبادی عقلی استوار است. موضوع اولی نفس وجود و موضوع دومی هیولی (ماده) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید