جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حیات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
خدا و دین از نظر هگل جوان
نویسنده:
علی آراسته، علی اکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
دین
,
حیات
,
خداوند
,
مراتب کمال
,
هگل جوان
,
الوهیت (خدا)
,
انسان کامل
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
عقل محض
,
ایمانوئل کانت
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
فلسفه دین
,
فریدریش هگل
,
حضرت عیسی(ع)
,
نقد هگل جوان بر کانت
,
دین ذهنی
,
دین عینی
,
ملاک دینی بودن اعمال
,
ثمره دین
,
قلمرو الهی
,
علی اکبر احمدی افرمجانی
,
علی آراسته
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه طباطبایی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
پوچ انگاری
,
کمال انسان
,
غایت آدمی
,
عقوبت
,
نهایه الحکمه
,
حیات
,
درجات حیات
,
هدایت عامه
,
مسئولیت پذیری
,
خداباوری (دئیسم)
,
سعادت بشر
,
جایگاه انسان
,
خودفراموشی
,
عقاب
,
اعتقاد به خدا
,
کمال نهایی انسان
,
حیات انسانی
,
قرآن
,
تمدن غرب
,
اخلاق اسلامی
,
هدف زندگی
,
رفتار انسانی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
هدایت عامه
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
مسئولیت پذیری
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ژان پل سارتر
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
پایبندی به اخلاق
,
معنای زندگی در اسلام
,
تفکر دنیوی
,
نظریه هدف الهی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
,
مصطفی ملکیان
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معنای زندگی، یکی از مباحث مهم فلسفی است که از دیرباز تحت عنوان «هدف زندگی» مطرح بوده است. اینکه معنای زندگی چیست، و چرا ما آفریده شدیم، و اینکه چرا باید این همه رنج را در زندگی تحمل نماییم، از پرسشهای اساسی و همیشگی انسان است. در این راستا، دیدگاه مفسر و فیلسوف معاصر، علامه طباطبایی که تأثیر افکارش بر اندیشمندان پسین، بر کسی پوشیده نیست، مورد بحث قرار گرفته است. نکته بدیع این است که از نگاه ایشان، زندگی در علم و آگاهی، پایبندی به اخلاق و رفتار انسانی، مسئولیتپذیری در پرتو تعالیم دینی و در خداباوری و روح توحیدی، معنا پیدا میکند و همهٔ بیمعنایی و پوچی زندگی در خودفراموشی، تفکر دنیوی، عدم درک جایگاه انسانی، دوری از اعتقاد به خدا و انسانمحوری است که ارمغان تمدن غرب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی در نهج البلاغه
نویسنده:
محمدصادق شجاعی ,سیدمحمد غروی ,مسعود جان بزرگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, پاییز و زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
زندگی پس از مرگ
,
حیات
,
زندگی دنیوی
,
دین و معنای زندگی
,
روان درمانگری مذهبی
,
هدف زندگی
,
آموزه های نهج البلاغه
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی اسلامی
,
آبراهام هرولد مازلو
,
آموزه های امام علی (ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
معنای زندگی در اسلام
,
معنای زندگی از دیدگاه فرانکل
,
اجتهاد دینی
,
معنای زندگی در نهج البلاغه
,
مقایسه زندگی دنیوی و اخروی
,
مرگ در نهج البلاغه
,
مرگ و معنای زندگی
,
رنج و معنای زندگی
,
مولفه های معنای زندگی
,
سید محمد غروی
,
مسعود جان بزرگی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه ازلیت و ابدیت نفس و نقش شهود بر آن در اندیشه افلاطون
نویسنده:
محمدکاظم علمی سولا,زهرا محمدی محمدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی , پاییز/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رساله تیمائوس
,
حیات
,
نظریه تذکار
,
اجزای سه گانه نفس
,
مراحل تکامل نفس
,
وجود شناسی افلاطون
,
ادراک حسی
,
ادراک عقلی
,
موت
,
حرکت
,
فایدون
,
فایدروس
,
افلاطون
,
معرفت شناسی افلاطون
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
مراتب شهود
,
ازلیت و ابدیت نفس
,
رساله مهمانی
,
محمدکاظم علمی سولا
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش زندگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا دهقانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رضای الهی
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
کرامات
,
خداشناسی
,
کمال انسان
,
عشق
,
صبغه
,
الولایه
,
بعد معنوی انسان
,
زندگی
,
قیامت
,
بدن برزخی
,
فعل قبیح
,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
سریان عشق در موجودات
,
حیات
,
ارتباط با خدا
,
تقرب به خدا
,
نفس حیوانی
,
قرآن
,
جاودانگی روح
,
حسن فعل
,
معنا جویی برای زندگی
,
ارزش زندگی از نظر ملاصدرا
,
ارزش ذاتی زندگی
,
ارزش تبعی زندگی
,
اقسام حیات
,
حیات تکوینی
,
حیات تشریعی
,
معشوق نهایی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ولایت
,
کمال
,
رضای الهی
,
زندگی حقیقی
,
قرب الهی
,
معنا بخشی به زندگی
,
حسن فعل
,
علامه مجلسی
,
مرتضی مطهری
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
بدن مثالی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خلود
,
معاد(فلسفه)
,
قرآن
,
فضایل اخلاقی
,
کرامت نفس
,
حب کمال
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
حیات
,
تخیل(راه های معرفت)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
انسان اهل محاسبه و معامله است؛ تا چیزی برای او نیرزد، آن را انتخاب نمیکند. ارزش زندگی به چیست؟ زندگی با وجود ناکامیها، رنجها و سختیها چه ارزشی دارد یا حامل چه ارزشهایی است که وجودش را بر عدمش برتری بخشیده، پذیرش آن را بر عدم پذیرش آن راجح میسازد.<br /> فیلسوف بزرگ جهان اسلام مطابق اصول حکمت متعالیه، وجود را ارزش، خیر و کمال میداند. زندگی نیز که امری وجودی است، دارای ارزش ذاتی میباشد. از آنجا که وجود دارای مراتب است، زندگی انسان متناسب با درجهٴ او از ارزش برخوردار است. البته ارزشهای دیگری ـ اعم از تکوینی و ارادی ـ هست که ملاصدرا آنها را زینتبخش زندگی میداند.<br /> خشنودی خدا، کرامت انسانی، فطرت الهی، جاودانگی و عشق، ارزشهای زندگی است. نیز هرگونه ارتباط شایسته با منبع وجود و کمال برتر، ارزش محسوب میشود. بنابراین ارتباط با خداوند، معیار ارزش زندگی است. فطرت الهی انسان، نشان میدهد که ارزش از درون انسان میجوشد و نیازی به اعتبار ارزش و نگاه به بیرون نیست. کرامت انسان امری وجودی و به جعل الهی است؛ لذا امری حقیقی است نه مفهومی اعتباری. مایهٴ برتری و کرامت انسان، ظرفیت علمی او است که سبب برتری بر فرشتگان گشت. از نظر ملاصدرا عشق در هر موجودی سریان دارد. هر چه درجهٴ وجود قویتر باشد، عشق پررنگتر است. هر چه نفس اشرف و اعلی باشد، محبوب او لطیفتر و پربهاتر است. جاودانگی ارزش است. زندگی انسان، جاودان است و مرگ تقابلی با جاودانگی ندارد. انسان با مرگ به مرتبهای برتر و حیاتی حقیقی نایل میشود.<br /> بنابراین ارزش زندگی به ارزشهای وجودی انسان برمیگردد. این ارزشها دارای شدت و ضعف است. پس ارزش زندگی نیز دارای درجات و مراتب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوره عصر، منشور بهره وری قرآن کریم
نویسنده:
مصطفی احمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی, تابستان و پاییز/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عمل صالح
,
معنای پراگماتیستی ایمان
,
حیات
,
مدیریت اسلامی
,
عبادت
,
سؤال از عمر
,
نیروی انسانی
,
غایت آفرینش
,
بهرهوری
,
عوامل موثر بر بهره وری
,
بهره وری در اسلام
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سوره عصر
,
آیه 210 بقره
,
آیه 65 انفال
,
آیه 61 هود
,
آیه 39 نجم
,
آیه 41 توبه
,
اخلاص
,
صبر
,
امام خمینی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
نظام بهره وری
,
سطوح بهره وری
,
بهره وری در قرآن
,
منشور بهره وری
,
ایمان و بهره وری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 314 تا 343
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی؛ نگاهی به نظریههای اندیشمندان غربی و بازخوانی اندیشه والای امیرمومنان علی علیه السلام
نویسنده:
محمود پاکیزه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
آفرینش (اِبداع)
,
پوچ انگاری
,
زندگی
,
احتضار
,
مرگ
,
غایت خلقت
,
اخوان الصفا
,
حیات
,
آخرت گرایی
,
خداباوری (دئیسم)
,
الدنیا
,
عالم خلقت
,
حیات ابدی
,
اعتقاد به خدا
,
حیات انسانی
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
حیات ابدی
,
ذهن گرایی
,
هدف زندگی
,
زندگی معنادار
,
عین گرایی
,
هدف فعل الهی
,
علامه مجلسی
,
علامه جعفری
,
قرآن
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت)
,
ذهن گرایی
,
آخرت
,
معنای زندگی در اسلام
,
شوق به مرگ
,
بی معنایی زندگی
,
فراطبیعت باوری
,
شوق به زندگی
,
مرگ باوری
,
نظم عالم
,
عقل دین گرا
,
عقل دین گریز
,
فزت و رب الکعبه
,
دل بستگی دنیا
شاپا (issn):
0
چکیده :
آن چیزی که زندگی را معنادار میکند کدام است؟ فلسفۀ حیات چیست؟ رابطۀ هدف از زندگی و معنای زندگی چگونه تبیین میگردد؟ امام علی(ع) که مسیر پرفراز و نشیب زندگی را با پیروزی طی کرده است، چگونه به این سؤالات پاسخ میدهد؟ شوق امام علی(ع) به مقولۀ مرگ چگونه با معناداری زندگی در نگاه او سازگار است؟<br /> این نوشتار در پی آن است که پس از مفهومشناسی مختصر، ضمن تبیین نسبت هدف زندگی با معنای زندگی و اشارهای اجمالی به نظریات اندیشمندان غربی در باب معناداری زندگی، مراد امیرمؤمنان(ع) را در نگاه به سطح والای حیات، با وفاداری به اصل معناداری زندگی و در پرتو خداباوری، نشان دهد و روشن کند که زندگی تنها در راستای طرح هدفمند آفرینش، که طرحی الهی است، معنا پیدا میکند تا حدی که شوق به مرگ نیز جزئی از زندگی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوآلیسم جدید سپهری : شماره 168 - 169 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
نویسنده:
حمیرا زمردی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار/1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نور و ظلمت
,
مثنوی معنوی
,
مرگ
,
حیات
,
بودایی
,
اوپانیشاد
,
دوگانه انگاری
,
شب
,
عصیان
,
دوآلیسم جدید سپهری
,
بینش عارفانه
,
دین بودایی
,
حیات
,
مرگ (فقه)
,
عصیان
,
بودا
,
مولوی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بینش دوگانه پرستی یا دوآلیسم، نمودار جدال مستمر میان قوای دوگانه در طبیعت است. در پرتو این نمایش آیینی، همواره نیکی، روشنی، زندگی، فرشته و... بر بدی، تاریکی، مرگ، دیو و... پیروز می شود. اما بر مبنای عصیان و نواندیشی در شعر معاصر خصوصا در اندیشه سپهری تاریکی، مرگ، شب، مرداب، لجن و... مقولاتی قابل ستایش هستند و همواره روشنی از دل تاریکی بر می آید و مرگ پایان حقیقت تصور نمی شود. در این مقاله این نازنین بینی و بینش عارفانه که تا اندازه ای مطابق با تفکرات بودائی است در هشت کتاب سپهری مورد بررسی و پژوهش قرارگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید