جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عقلانیت فلسفی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
اندیشه پیشرفت در فلسفه ابن رشد و روشن اندیشی
نویسنده:
حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی, بهار و تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ابن رشد
,
عقلانیت فلسفی
,
فلسفه روشن اندیشی
,
اندیشه پیشرفت
,
ارنست کاسیرر
,
عقل باوری
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات طبیعی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه مشاء
,
ارسطو
,
فریدریش هگل
,
ارنست کاسیرر
,
ابن رشد
,
ولتر
,
دنی دیدرو
,
فلسفه ابن رشد
,
فلسفه و پیشرفت
,
اصول روشن اندیشی
,
اندیشه ابن رشد
,
سیر خطی تاریخ
,
سیر دورانی تاریخ
,
تعالی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی ادراکات عقلی از منظر غزالی
نویسنده:
سیدباقر میرعبدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار و تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غزالی و فلسفه
,
علم الیقین
,
امام محمد غزالی
,
عقل و نقل
,
عقلانیت فلسفی
,
باطنیه ( شیعه )
,
سطوح معرفتی
,
تقسیمات غزالی از عقل
,
ابن سینا
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی)
,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته)
,
عقل از منظر غزالی
,
إلجام العوام عن علم الکلام
,
اندیشه امام محمد غزالی
,
نظریه معرفت غزالی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى عقل و عقلانیت و خودبسندگى آن از منظر فلاسفه با رویکرد پاسخ گویى به شبهات مخالفان فلسفه
نویسنده:
محمد سربخشى، علیرضا تاجیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
اختلاف تشکیکی
,
حرکت جوهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
عقلگرایی
,
اتحاد عاقل و معقول
,
زندگی عقلانی
,
عقلانیت فلسفی
,
عقل هیولانی
,
خصوصیات عالم عقل
,
جمع عقل و دین
,
وحی
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
عالم عقل
,
مراتب عقل
,
خودبسندگی عقل
,
عقل شرعی
,
عقل و دین
,
تجرد عقل
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
علم نفس
,
عقلانیت مشائی
,
انکار فلسفه
,
عقل در حکمت متعالیه
,
شهود حقایق عقلی
,
نیاز به وحی
,
ابونصر فارابی
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احیای علم در مثنوی معنوی
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران, پاییز و زمستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
حکمت
,
عقل کلامی
,
عقلانیت فلسفی
,
مولانا
,
علم دین
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
سلوک
,
قهر
,
انواع ادراک
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
شهرام پازوکی
,
تصوف زاهدانه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
علوم تقلیدی
,
مولوی
,
حضرت عیسی(ع)
,
علم حقیقی(مقابل علم اعتباری)
,
علم عقلی
,
احیای علم
,
علم نقلی
,
علم قلبی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و توجیه
نویسنده:
سعیده کوکب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلانیت
,
توجیه و ارزیابی باور
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
عقلانیت فلسفی
,
چرخش زبانی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
یورگن هابرماس
,
توجیه
,
توجیه
,
توجیه معرفت
,
ریچارد رورتی
,
نومینالیسم
,
پراگماتیسم
,
ذهن گرایی
,
زمینه گرایی
,
مینی مالیسم
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پراگماتیسم
,
نظریه مبناگروی
,
نسبیت معرفت
,
شکاکیت معرفت شناختی
,
عقلانیت جدید
,
هرمنوتیک هابرماس
,
اصالت تسمیه(فلسفه)
,
حقیقت
,
مبناگرایی خطا ناپذیر
,
رابطه حقیقت و توجیه
,
عمل و گفتمان
,
شهود رئالیستی
,
شهود رئالیستی
,
نظریه سازگاری
,
گسست معرفتی
,
رفتارگرایی معرفت شناختی
,
ضد ذات گرایی
,
افلاطون
,
سازگاری باورها
,
رنه دکارت
,
جان دیویی
,
ریچارد رورتی
,
فریدریش نیچه
,
یورگن هابرماس
,
پارادایم
,
باور موجه
,
ذهن گرایی
,
نظریه مطابقت
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
فهم رئالیستی شناخت
,
چارچوب باور
,
پارادایم زبانی
,
تلقی بازنمایی
,
تلقی پراگماتیستی
,
آسایش متافیزیکی
,
افق تفسیر
,
رابطه دیالکتیکی پارادایمها
,
شکاکیت زمینه گرایی
,
واقعیت منفعل
,
سعیده کوکب
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در چارچوب پارادایم زبانی، همواره مرتبط با تلقی حقیقت به عنوان سازگاری، این مسأله وجود دارد که چگونه میتوانیم در پرتو دلائل قابل دسترس، ادعای حقیقی نامشروطی را بیان کنیم که ورای آنچه توجیه شده است، قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر در چارچوب زبانی، حقیقت یک قضیه را نمیتوان مطابقت آن با چیزی در جهان دانست، زیرا در این صورت ما باید قادر باشیم از زبان خارج شویم، در حالی که از زبان استفاده میکنیم، پس چگونه حقیقت از توجیه قابل تشخیص است. در پاسخ به این سؤال دو نظریة اصلی مطرح میگردد: از یک طرف، ریچارد رورتی به دلیل رادیکال کردن پراگماتیکی چرخش زبانی، فهم غیررئالیستی از شناخت را مطرح میکند و حقیقت را با توجیه یکسان میداند. او معتقد است از آنجا که هیچ چیزی غیر از توجیه وجود ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که از عقاید و زبانمان خارج شویم تا وسیلة آزمون دیگری غیر از سازگاری بیابیم، لذا مفهوم حقیقت اضافی است. از طرف دیگر، متفکرانی مانند یورگن هابرماس، سعی میکنند شهودهای رئالیستی را در درون پارادایم زبانی حفظ کنند. هابرماس معتقد است، ارتباط درونی بین حقیقت و توجیه وجود دارد و توجیهی که در یک چارچوب خاص به نحو موفق مطرح میشود، میتواند معطوف به حقیقتی مستقل از چارچوب باور موجه باشد. از نظر هابرماس برای تبیین رابطة درونی حقیقت و توجیه فقط میتوان به عمل متقابل بین اعمال و گفتمان استناد نمود. فقط تأثیر متقابل دو نقش متفاوت پراگماتیک مفهوم حقیقت که در چارچوبهای عملی و گفتمان عقلانی ایفا میشود، میتواند تبیین کند که چرا توجیه موفق یک باور مطابق با معیارهای خاص ما، در راستای اثبات حقیقت مستقل از چارچوب باور موجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی معجزه: بررسی دیدگاه سویینبرن و محمدحسین طباطبایی
نویسنده:
فرج الله براتی، امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
معتزله
,
معجزه
,
نقض قانون طبیعت
,
قوانین طبیعت
,
لوگوس
,
الاشاعره
,
معجزه و علیت
,
عادت الله
,
تقارن رویدادها
,
اثبات نبوت
,
نظام عادی علیت
,
عقلانیت فلسفی
,
حقیقت معجزه
,
معجزه از دیدگاه قرآن
,
علیت از نظر قرآن
,
نظام عمومی علیت
,
معجزه در کتاب مقدس
,
هدف مقدس الهی
,
اصل علیت
,
معجزات
,
امور خارق العاده
,
علامه طباطبایی
,
سید ابوالقاسم خوئی
,
امیر دیوانی
,
ریچارد سوئین برن
شاپا (issn):
0
چکیده :
بحث از چیستی معجزه و مسائل مربوط به آن، از دیرباز محل توجه دانشمندان بوده است و نظر به خارج عادت بودن آن و با توجه به اینکه امور طبیعت هدفمند و غایتمحور است و معجزه صبغهای خارج از شکل معمول موجودات طبیعت دارد موجد دیدگاههای متفاوتی در تعریف اعجاز شده و موضوع مطالعه اندیشمندان به خصوص متکلمان واقع شده و نظر آنها را به حقیقت معجزه و کیفیت تحقق آن جلب کرده است. لذا میتوان گفت معجزه مهمترین و اصیلترین امر خارقالعادهای است که روایات تاریخی متقن وقوع آن را به اثبات رسانده است. در قرون اخیر، به دنبال تشکیک هیوم در بحث اعجاز، دانشمندان غربی و اسلامی برای دفاع از اعتقادات دینی خود به بررسی اعجاز و مداقه در آن پرداختهاند که از میان این دانشمندان، سویینبرن کوشیده است با ابتنا بر آرای گذشتگان سنت غربی، مانند توماس آکوئیناس، تعریف خاصی از معجزه ارائه داده، معقولیت باور به معجزه را در نظام فکری مسیحیت مطرح کند. از میان دانشمندان اسلامی نیز محمدحسین طباطبایی با تعریف دقیق معجزه سازگاری آن را با قانون علیّت شرح و بسط داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مسئله تعقل از دیدگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
محمدحسین عباسى، رضا اکبریان، محمد سعیدى مهر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عقل فعال
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل نظری
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
عقلانیت فلسفی
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
تجرد صورت عقلی
,
معیار حقیقت
,
منابع معرفت
,
نسبیت اخلاقی
,
عقل منفعل
,
رابطه تدبیری نفس و بدن
,
زیادت وجود بر ماهیت
,
ادراک حسی
,
کلیات
,
سوفسطایی
,
ترکیب ماده و صورت
,
آموزه فیض
,
نظریه حدوث جسمانی نفس
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تجرد عقل
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
افاضه صور علمی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه بوعلی
,
یگانگی نفس و عقل جزئی
,
نسبیت ادراک
,
شهود جنبه کلی اشیاء
,
فلسفه وجودی ابن سینا
,
ارسطو
,
رضا اکبریان
,
محمد سعیدی مهر
,
ابن رشد
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تعقل فلسفی در تعمیق فهم قرآن کریم
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، روح الله آدینه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه طباطبایی
,
تأویل
,
تفسیر قرآن با سنت
,
حدیث ثقلین
,
شناخت حقایق وحی
,
تاویل قرآن
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر قرآن به قرآن
,
عقلانیت فلسفی
,
آیات متشابه قرآن
,
رأی
,
اهل بیت(ع)
,
حدیث ثقلین
,
قرآن
,
وحی
,
آموزه های وحیانی
,
تفسیر عقلی
,
علم تفسیر
,
وحی الهی
,
هرمنوتیک
,
شیخ حر عاملی
,
شیخ مرتضی انصاری
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
رَأَی
,
آیات متشابه
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر به رأی
,
تفسیر اجتهادی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
اجتهاد
,
عقل(منطق)
,
قرآن و اجتهاد
,
قرآن در اسلام
,
عبدالله جوادی آملی
,
طبرسی، احمد بن علی
,
جلال الدین سیوطی
,
محمدهادی معرفت
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
میزان
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
فهم قرآن کریم
,
تفسیر قرآن به عقل
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
محمدمهدی گرجیان عربی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
به طور کلی، تمام علوم انسانی متأثر از انگارههای فلسفی است و علم تفسیر متون دینی از این امر جدا نیست. به نظر میرسد مفسرانی که در فلسفه صاحب تفکر و اندیشهاند در مبانی و روش تفسیر و فهم آیات قرآن به قواعد و ملزومات روش تفلسف خود پایبند باشند.<br /> دغدغه و مسئلة پژوهشِ حاضر فهم و شناخت امکانات منحصر به فردی است که روش تعقل فلسفی در تفسیر و فهم عمیق آیات قرآن کریم در اختیار مفسر قرار میدهد. برای تبیین و توضیح این مسئله، با ابتنا بر نظریات موجود، ابتدا از مفاهیمی همچون تفسیر و تأویل و عقل بحث میشود و، سپس، با تبیین دقیق تفسیر عقلی و تفاوت آن با تفسیر به رأی، ادله موافقان و مخالفان تفسیر عقلی بیان میگردد و با تمسک به نظریات مختلفی که در باب رویکرد تعقل فلسفی به تفسیر وجود دارد، مهمترین امکانات تفسیری این روش در فهم آموزههای وحیانی بازشناسی میشود. از این رهگذر، نگاهی اجمالی به کاربست روش مذکور در تفسیر المیزان، اثر شهیر فیلسوف و مفسر قرآن کریم علامه طباطبایی;، خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید