جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
بطن قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
وحى و استدلالپذیرى
نویسنده:
محمدباقر سعیدى روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1377
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
بطن قرآن
,
ادیان ابراهیمی
,
نبوت
,
اهل بیت(ع)
,
پیامبران اولوالعزم
,
متون وحیانی
,
وحی الهی
,
عقل و دین
,
عقل و دین
,
الهیات مسیحی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
تمدن اسلامی
,
فلسفه دین
,
محمدباقر سعیدی روشن
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
واقعه وحیانی
,
تجربه وجدانی
,
پرسش وجودی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهکارها و ابزارهاى فهم و تفسیر قرآن
نویسنده:
عزت الله مولایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1377
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
قرآن و عترت
,
بطن قرآن
,
روش تفسیر قرآن
,
ظاهر قرآن (کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
وحی الهی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
ترجمه قرآن
,
فخر رازی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
ثقلین
,
مقدّمات تفسیر
,
ابزار فهم قرآن
,
ضرورت شناخت قرآن
,
شناخت پذیری قرآن
,
تناقض هاى اسطوره اى در تفسیر قرآن
,
نقش عترت در تعیین مقاصد قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باطن قرآن کریم
نویسنده:
على اکبر بابایى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, پاییز/1377
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
بطن قرآن
,
اهل بیت(ع)
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کلمات ظاهر قرآن
,
تفسیر قرآن
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
معناشناسی قرآن
,
ائمه و قرآن
,
شیعه و قرآن
,
دلالت آیات قرآن
,
وجود باطن براى قرآن
,
ادله عقلانی باطن قرآن
,
ادله اثباتی باطن قرآن
,
روایت بطون قرآن
,
ملا محسن فیض کاشانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی تفسیری شیعه و معتزله
نویسنده:
محمدعلی اسدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی, پاییز/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
بطن قرآن
,
صفات خبری
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اهل بیت(ع)
,
احادیث و روایات
,
وحی الهی
,
جعفر سبحانی
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
عقل ( جوهر )
,
آیات متشابه
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر تابعین
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر صحابه
,
عبدالله جوادی آملی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
مبانی تفسیری قرآن
,
محمدعلی اسدینسب
,
حسن حسن زاده آملی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش تأویلی - تمثیلی فهم قرآن درعرفان و مذهب باطنیه
نویسنده:
جعفر شانظری، تقی اجیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
تأویل
,
اعیان ثابته
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
البرزخ
,
الباطنیه
,
حکمت الهی
,
بطن قرآن
,
روش فهم قرآن
,
عنایت ازلی
,
شهود
,
قرآن
,
ممثول
,
هرمنوتیک
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت رواق
,
مُثُل
,
علم واجب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
خود سازی
,
عرفان اسلامى
,
ناصر خسرو
,
باطنیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
غیب امکانی
,
روش تأویلی - تمثیلی تفسیر
,
معانی حسی
,
معانی باطنی
,
معانی روحانی
,
تردد معانی
,
غیب محالی
,
جعفر شانظری
,
تهذیب نفس
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
در مکتب عرفان و مذهب باطنیه1، از این جهت که برای آیات قرآن و کلمات آن، معانی باطنی قایلند، اعتقاد یکسانی وجود دارد. از این رو، هر دو طریق، برای کشف حقایق معانی قرآن کریم، روشی خاص را پاسخگو میداند؛ اما از لحاظ «روش شناختی» تمایز و اشتراکهایی در شیوه هرمنوتیکی دو نحله فوق وجود دارد که با مطالعه دقیق در متون و منابع آنان، این تمایز و اشتراکها روشن میگردد؛ با این بیان که در تأویل عرفانی سه ویژگی وجود دارد: الف) کشف مفهوم در بطن آیات؛ ب) تهذیب نفس برای دستیابی به کشف؛ ج) گذر از معانی حسی و راهیابی به معانی باطنی و روحانی.<br /> <br /> اما در نزد باطنیه مشخصههای اصل تأویل عبارت است از: الف) تعیین مصداقی مفاهیم کلمات قرآن؛ ب) تعلیم؛ ج) آزاد بودن و تردد معانی از حسی به روحانی و یا بالعکس از روحانی به معانی حسی.<br /> <br /> مقاله حاضر عهدهدار تبیین این ویژگیها و فرآیندهای روش شناختی این دو بینش است که با سیری در تبیین مفاهیم اصطلاحی، نظیر «مَثَل» و «تأویل» در آرای آنها شروع و در پایان، به وجوه اشتراک و تمایز در روش آن دو در تبیین قرآن کریم پرداخته شده است و سر انجام به داوری صحیح فهم متن اشاره گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش امام علیهالسلام در تشریع، دریافت و تفسیر دین
نویسنده:
محمد حسین فاریاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تأویل
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
الاحادیث
,
تبلیغ دین
,
ولایت تشریعی
,
بطن قرآن
,
خاتمیت
,
آیه اولی الامر
,
نبوت
,
ولایت تشریعی
,
خاتمیت
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
ولایت تشریعی پیامبر(ص)
,
قرآن
,
احادیث شیعه
,
روایات بطن قرآن
,
هرمنوتیک
,
تفسیر دین
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حدیث
,
قرآن
,
آیه 59 نساء
,
امام معصوم (ع)
,
تداوم رسالت
,
عبدالله جوادی آملی
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ذ. امام نهم(حضرت امام جواد ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
جعل احکام شرع
,
ولایت تشریعی امامان
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
دریافت دین
,
تشریع دین
,
شأن تشریع دین
,
شأن دریافت دین
,
دریافت تمام دین
,
امکان تفویض تشریع
,
روایات تفویض
,
اختیارات پیامبر
,
دریافت بی واسطه شریعت
,
سخن گفتن خدا با امام
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
در مکتب تشیع، امامان علیهمالسلام ادامهدهندة رسالت پیامبر اکرم (ص) به شمار میآیند. تعیین نقش ایشان در ادامهدادن رسالت یادشده از مسائلی است که همواره مورد پرسش اندیشوران بوده است. با توجه به آموزة انکارناپذیر خاتمیت، این مسأله باید بهگونهای پاسخ داده شود که از امامان، پیامبرانی دیگر نسازد. این نوشتار تأمّلی در این مسأله است. نگارنده با جستجو در آیات و روایات معتبر، بدین نتیجه دست یافته که امامان علیهمالسلام نه شأن تشریع دین دارند و نه شأن دریافت دین، بلکه ایشان تمام دین را از شخص پیامبر یا امام پیشین دریافت داشته، برای مردم بیان کرده و به تفسیر و تأویل میپردازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و مبادی تفسیری تسنیم
نویسنده:
علی اسلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
شان نزول
,
صبغه
,
حجیت عقل
,
تفسیر به رأی
,
جاودانگی قرآن
,
بطن قرآن
,
روش شناسی
,
ظاهر قرآن (کلام)
,
استعمال لفظ
,
عقل برهانی
,
اهل بیت(ع)
,
تحریف قرآن
,
تفسیر قرآن
,
روش شناسی
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
کلمات ظاهر قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر به رأی
,
اسباب نزول
,
اصول و قواعد تفسیر
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
عبدالله جوادی آملی
,
تحریف در قرآن
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
غرر الآیات
,
ضرورت تفسیر قرآن
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
روایت تفسیری
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
لفظ وحیانی
,
معنای وحیانی
,
شمول قرآن
,
شواهد سیاقی
,
فتوای عقل
,
پیش دانسته ها
,
فرهنگ مفاهمه
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول تحقیق، تنظیم و تدوین درس تفسیر قرآن کریم حضرت آیتالله جوادی آملی است.<br /> از مهمترین شاخصههای ساختاری و محتوایی تسنیم، روشمندی آن است. در این تفسیر، ذوق و سلیقهٴ شخصی، استحسانات عقلی و عرفی و پیشفرضهای علوم گوناگون بر قرآن تحمیل نشده، دخالتی در تفسیر آیات ندارند. در نوشتار حاضر اصول و مبانی کلی حاکم بر شناخت و تفسیر قرآن بر اساس این کتاب قیم بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسنیم، سَنام معرفت قرآن
نویسنده:
علی اسلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تمثیل در قرآن
,
تقریب
,
بطن قرآن
,
آیات متشابه
,
فرضیّه علمی
,
هماهنگی عقل و نقل
,
اهل بیت(ع)
,
راه کشف و شهود
,
قرآن
,
اخلاق علمی
,
تفسیر قرآن
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
حدیث تفسیری
,
معیار حدیث تفسیری
,
ظاهر و باطن قرآن
,
منابع تفسیری
,
آیات محکم
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سوره مطففین
,
آیات متشابه
,
آیات محکم
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
عبدالله جوادی آملی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
بحث روایی
,
آیت اله جوادی آملی
,
همگرایی آیات قرآن
,
سنت قطعی در تفسیر
,
تطبیق قرآن
,
آیات کلیدی قرآن
,
تحدید در قرآن
,
تعین در قرآن
,
جامع نگری تفسیر
,
استنباط علمی
,
مخاطب محوری تفسیر
,
بحث تفسیری
,
نفی اصالت حس
,
تفسیر المیزان (کتاب)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول تحقیق، تنظیم و تدوین درس تفسر قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی ـ دام ظله ـ در حوزهٴ علمیهٴ قم است. تا زمان تألیف این نوشتار 16 جلد از آن منتشر شده است و تا پایان قرآن به حدود 80 جلد خواهد رسید.<br /> تسنیم تا کنون چندین بار در درون و بیرون کشور حایز رتبهٴ برتر شده است؛ از جمله در سال 1385(هـ .ش) به عنوان «تحقیق برتر در عرصهٴ مطالعات اسلامی و قرآنی» از سوی «آیسیسکو» برگزیده شد.<br /> نام تسنیم برگرفته از آیه 27 سورهٴ «مطفّفین»، و تسنیم نام چشمه ای بهشتی است که شراب طهور مقرّبان الهی از آن می جوشد. آن مفسر حکیم، تفسیر خود را از آن رو تسنیم نامیدند که وحی قرآنی، این سلطان علوم، چشمه.سار پرجوششی است که از زلال ناب آن حکمت و همه دانش ها بهره مندند و اعتبار و ارزش خود را باز می یابند.<br /> از بزرگ ترین شاخصه های ساختاری و محتوایی تسنیم روشمند بودن آن است. در این تفسیر، ذوق و سلیقهٴ شخصی، استحسانات عقلی و عرفی و پیش فرض های علوم گوناگون بر قرآن تحمیل نشده و دخالتی در تفسیر آیات ندارند. در نوشتار حاضر امور زیر بررسی شده اند:<br /> 1. ویژگی های ساختاری و محتوایی تسنیم. 2. مقایسهٴ تسنیم با المیزان و بیان وجوه اشتراک آن دو و امتیازها و نوآوری های تسنیم. 3. اخلاق علمی مفسّر تسنیم. 4. تسنیم و مفسر آن از نگاه دیگران. 5. منابع و مآخذ تسنیم.<br /> نوشته پیش رو ثمره بررسی های روش شناسانهٴ مؤلف درباره تفسیر تسنیم است که برخی از مباحث آن از نصوص روش.شناسانهٴ بنانی و بیانی استاد مفسر و برخی از تأمل در این اثر نورانی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت علمی ائمه از منظر فریقین
نویسنده:
تهران خلیل اویچ، محمدمهدی گرجیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره), بهار / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
تأویل
,
ولایت
,
خلافت
,
الحدیث ثقلین
,
تفسیر به رأی
,
بطن قرآن
,
روایات بطون قرآن
,
روایات تفسیری
,
امامت
,
ولایت علمی
,
ارتباط امامت با قرآن
,
اختلاف در تفسیر قرآن
,
معانی چند گانه طولی قرآن
,
ضابطه مندی فهم قرآن
,
ملاک فهم قرآن
,
احادیث علم الکتاب
,
قرآن ناطق
,
اجتهاد شیخین
,
مفسران حقیقی قرآن
,
راهیابی به علم پیامبر (ص)
,
علامه طباطبایی
,
تفسیر قرآن
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
فهم قرآن کریم
,
محمدمهدی گرجیان عربی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علل و ریشه های ظاهرگرایی در فهم قرآن
نویسنده:
یداله چوپانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر, پاییز و زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجسمه
,
معتزله
,
کرامیه
,
اشاعره
,
جَهمِیّه (فرقه کلامی)
,
تشبیه
,
اخباریون
,
تفسیر به رأی
,
اجماع
,
اصحاب جمل
,
ظاهرگرایی
,
فرق ظاهر گرا
,
بطن قرآن
,
حنبلیان
,
عقل و نقل
,
درایت حدیث
,
ماتریدیه
,
وهابیت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
وحی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
اهل حدیث
,
ابن حزم ظاهری
,
آدام میتز
,
اجماع
شاپا (issn):
0
چکیده :
ما انسان ها همواره متأثر از فراورده های دانش و فرهنگ نو و کهنة خویش هستیم و رهایی کامل از آن ها به نُدرت اتفاق می افتد؛ اما این تأثُّر ذهنی نباید در فهم آیات قرآن و روایات تأثیرگذارد و خلوصِ آن را مشوَّب سازد. فهم خالص و بی شائبه از متون دینی به ویژه قرآن، ممکن، اما مشکل است و پاک سازی ذهن از فرض های آغازین و انگاره های پیشین، شرط لازم برای دست یابی به چنین فهم خالص است؛ لیکن پس از غروب مِهر نَبَوی، از سوی برخی فرقه ها و نحله ها، علاوه بر بروز اختلافات سیاسی- اجتماعی، برداشت های دینی نیز دستخوش اختلاف و گسستگی شد. تفسیرهـای مختلف از دین و کتاب الهـی شکل گرفت و تفکّـرات گوناگون و گاه متّضادّ از میان جامعـة اسلامـی سر برآورد. یکـی از این جریان های فکری، ظاهرگرایی و عقل گریزی و بستن باب اجتهاد در رویارویی با قرآن است؛ البته مُراد این مقاله، پرداختن به فرقه های ظاهرگرای « اهل سنّت» است که بیشتر از هر نحلة دیگر به این دست از عقاید، پای فشرده اند. <br /> نگارندة این نوشتار، برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، ضمن پرداختن به علل شکل دهندة این گرایش عقیدتی، ریشه های این پدیدة ناسالم فکری را بیان کند و به قدر امکان مورد نقد و بررسی قرار دهد. نتیجه ای که از این تحقیق حاصل شده آن است که صِرف توجه به ظواهر آیات قرآن که این نحله بدان تمسّک جُستند، مُکفی درک و یافتن مدلول ها و مقاصد آیات قرآن نبوده؛ بلکه مدخلیت عقل با تکیه بر تفسیر معصومین ( علیهم السلام ) در راستای فهمِ صحیحِ قرآن امری محتوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید