جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
غایت آدمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
مبداء و منتهای تربیت انسان
نویسنده:
محمد شریفانی، محسن قمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غایت آدمی
,
هدایت در قرآن
,
حیات طیبه
,
روش شناخت انسان
,
انسان در اسلام
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
عبادت
,
کمال انسان
,
ماهیت انسان در قرآن
,
وحی الهی
,
تربیت
,
قرب الهی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محسن قمی
,
آیه 72 احزاب
,
تقرب در قرآن
,
ضرورت انسان شناسی
,
ابزار شناخت انسان
,
کمال انسان از نظر اسلام
,
طهارت در قرآن
,
محمد شریفانی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, مرداد/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
غایت آدمی
,
غایت خلقت
,
سنت الهی
,
اراده الهی
,
گناه
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
قرب الهی
,
انسان و خدا
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
سعادت اخروی
,
جهنم
,
بهشت
,
اهل عذاب
,
عذاب
,
نعمت
,
قرآن
,
فضایل اخلاقی
,
رجا
,
اخلاص
,
خشیت
,
طاعت
,
عبودیت
,
خوف مذموم
,
خوف ممدوح
,
امام خمینی
,
حضرت موسی(ع)
,
شرط قبولی عمل
,
ایمان و ترس
,
معنای ترس از خدا
,
محرک بودن ترس
,
عقوبت ناگهانی
,
عقوبت تدریجی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غایت شناسی تربیتی امام حسین علیه السلام در جریان واقعه عاشورا
نویسنده:
راضیه بدیعیان، رضاعلی نوروزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی, پاییز/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
امام حسین (ع)
,
غایت آدمی
,
علت قیام امام حسین (ع)
,
حیات طیبه
,
آثار حیات طیبه
,
هدایت ( افعال )
,
آیات هدایت
,
عبادت
,
هدایت غریزی
,
هدف
,
اهداف تربیتی
,
اهداف تربیت در اسلام
,
آیه فطرت
,
اصلاح جامعه
,
علامه طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
آیه 56 ذاریات
,
آیه 69 مائده
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
قیام عاشورا
,
سیره حسینی (امام حسین ع)
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
آیه 7 شمس
,
آیه 8 شمس
,
هدایت کلامی
,
آیه 9 نحل
,
کمال بندگی
,
رشد و هدایت
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش انسان شناسی در اخلاق بر مبنای تفسیر المیزان
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی، محمدرضا پورتقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
قوای نفس
,
نسبت اخلاق و عقل
,
انگیزش اخلاقی
,
غایت آدمی
,
مسئولیت اخلاقی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جهان بینی الهی
,
اختیار انسان
,
اخلاق
,
اخلاق توحیدی
,
مسئولیت
,
خدا و اختیار انسان
,
علم و اختیار انسان
,
انسان و خدا
,
علامه طباطبایی
,
آیه 14 مومنون
,
عقل
,
مبدأ فاعلی
,
مبدأ داخلی
,
مبدأ غایی
,
ملاک فضیلت
,
هدف اخلاق
,
عقل(قوه عاقله)
,
مراتب عقل(اصطلاح وابسته)
,
انسان شناسی اخلاق
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
رحیم دهقان سیمکانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق محبت در آرا و اندیشههای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد رضا حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
قرب نوافل
,
قرب فرائض
,
غایت آدمی
,
غایت خلقت
,
اطاعت و بندگی خدا
,
صحیفه کامله سجادیه
,
اخلاص
,
اخلاق محبت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهل بیت(ع)
,
اطاعت انسان
,
خلق آدم (ع)
,
نظام اخلاقی
,
سلوک
,
اخلاق اسلامی
,
تبعیت
,
محبوب
,
محبوب ازل
,
اخلاق دینی
,
معرفت و محبت
,
نظریه جذب و دفع
,
نظام اخلاقی اسلام
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
محبت و عشق در اخلاق
,
حب به خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
,
حب اهل بیت (ع)
,
حب به خدا
,
قرب فرایض
,
قرب نوافل
,
بینش شهودی (معرفت شناسی)
,
انسان شناسی اخلاقی
,
کمال اخلاقی
,
عبدالله جوادی آملی
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
محبت اهل بیت(ع)
,
انسان شناسی اخلاق
,
عرفان نظری
,
برهان محبت
,
جذبه
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
فهم قرآن کریم
,
معرفت شناسی محبت
,
پیروی از راهنما
,
مبدأشناسی نظام اخلاقی
,
اثر تکوینی محبت
,
محبت توحیدی
,
توحید محبتی
,
محبت موحدانه
,
محبت مشرکانه
,
غایت شناختی نظام اخلاقی
,
حبیب خدا
,
جد و جهد در عبادت
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محبت و عشق از عناصر کلیدی و زیربنایی در عرصههای معرفتی، اخلاقی و عرفانی است. از این رو پژوهش دربارهٴ آن در همهٴ ساحتهای یادشده، میتواند بخشی اصلی از مباحث زیربنایی یا روبنایی شمرده شود.<br /> جایگاه محبت در عرصهٴ اخلاق و رابطهٴ عمیق و تنگاتنگ آن با بخشهای مختلف اخلاق و عرفان عملی، باعث میشود پیوندی ناگسستنی میان اخلاق و عرفان از یک سو، و اخلاق و محبت و عشق از دیگر سو، پدید آید. عمق این درهمتنیدگی تا جایی است که محبت و عشق به شکوفایی و شکلگیری یک نظام اخلاقی مبتنی بر محبت، منتهی شده است. این نظام اخلاقی مبتنی بر محبت و عشق که «اخلاق محبت» خوانده میشود، از یک جهت، مبانی کلامی و فلسفی خود را با عنصر محبت (محبت خدا) مرتبط میداند؛ و از جهت دیگر، در پرتو اصل محبت و عشق، به مسائل فرعی و موضوعات متنوع اخلاقی میپردازد. <br /> در این پژوهش بر آنیم که با تکیه بر آرا و اندیشههای استاد فرزانه، آیتالله جوادی آملی، اصول و مبانی «اخلاق محبت» را بررسی و احصا نموده، جایگاه آنها را در شاخصهدهی به یک ساختار نظاممند اخلاقی در مقایسه با سایر نظامهای رایج و تعریف شدهٴ اخلاقی ترسیم کنیم. در نهایت شاخصه مبنایی برای تمایز «اخلاق محبت» و دیگر نظامهای اخلاقی، به دست خواهیم داد.<br /> اهم این اصول و مبانی، در چهار گروه کلی «معرفتی و معرفتشناختی»، «مبدأشناختی»، «انسانشناختی»، و «عملی و غایتشناختی» قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معنای خلافت الهی از منظر جلالالدین دوانی و غیاثالدین منصور دشتکی : معرفت اخلاقی
نویسنده:
محسن جاهد، سحر کاوندی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار و تابستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
هدفداری عالم
,
حکمت خالده
,
سعادت
,
تکلیف از نظر کانت
,
خلافت الهی
,
صفات متقابل
,
کمال علمی و عملی
,
انقیاد ممکنات
,
اعتراض فرشتگان
,
غایت آدمی
,
امانت الهی
,
اسفار انسان
,
تشبه به اجرام سماوی
,
اشراق علمی
,
لذات عقلی
,
قاعده توسط بین اضداد
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
غیاث الدین منصور دشتکی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
هری اوسترین ولفسن
,
حضرت آدم(ع)
,
سحر کاوندی
,
محسن جاهد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
سعادتگرایی متفکران یونان، با ترجمة آثار یونانی به جهان اسلام راه یافت. ارسطو در مباحث اخلاقی خود «ائودایمونیا» را محور مباحثش قرار داد. این واژه در ترجمههای مسلمانان به «سعادت» ترجمه شد و به لحاظ مفهومی تورات مهمی را سپری کرد. متفکران مسلمان بعدها این واژه را با مفهوم «خلافت الهی» پیوند دادند. ازآنجاییکه فهم درست و تعیین دقیق معنای «خلافت» در مباحث انسانشناسی و اخلاق اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است، همواره بین مفسران، فلاسفه و عرفا در فهم و تفسیر خلافت انسان در آیه «إنی جاعل فی الأرض خلیفة» اختلافنظر بوده و بحثهای فراوانی درگرفته است.<br /> <br /> دوانی، استحقاق آدمی برای دریافت مقام خلافت را در توانایی انسان برای دریافت صفات متقابل دانسته و تحقق آن را منوط به کمال علمی و عملی کرده است. منصور دشتکی دیدگاه وی را نپذیرفته و به تفصیل اندیشة دوانی و استدلالهای او را رد کرده است. وی بر این باور است که خلافت بدینمعناست که آدمی ظلّ خداوند در میان ممکنات گردد. همانطور که آفریدگان مطیع و منقاد حق تعالی هستند، مطیع و منقاد انسان گردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی تجمل گرایی در رفتارهای فردی و راهکارهای قرآنی و روایی پیشگیری از آن
نویسنده:
حسین افسردیر، عصمت رحیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی, تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غایت آدمی
,
کفران نعمت
,
دنیا گرایی
,
آسیب شناسی
,
مجازاتهای اخروی
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
اصحاب شمال
,
غفلت از خدا
,
آیه 179 اعراف
,
تجمل گرایی
,
ساده زیستی
,
مصرفگرایی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیه 31 اعراف
,
آیه 17 اعراف
,
آیه 62 نساء
,
آیه 110 آل عمران
,
اعتدال
,
اعتدال در زندگی
,
تفاخر
,
تفاخر به مال
,
امام خمینی
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
صفات عباد الرحمن
,
آسیبشناسی فرهنگی
,
مترفان در قرآن
,
قناعت در روایات
,
الگوگیری از ائمه اطهار
,
قناعت در اسلام
,
نظر اسلام درباره زیبایی
,
روایات درمورد آراستگی
,
آراستگی از نظر اسلام
,
آیه 77 نساء
,
تجمل گرایی از نظر اسلام
,
آسیب شناسی تجمل گرایی
,
آیه 11 رعد
,
آثار تجمل گرایی
,
گسترش فقر
,
فخر فروشی در روایات
,
آیه 151 شعراء
,
راههای جلوگیری از تجمل گرایی
,
آیه 28 احزاب
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه طباطبایی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
پوچ انگاری
,
کمال انسان
,
غایت آدمی
,
عقوبت
,
نهایه الحکمه
,
حیات
,
درجات حیات
,
هدایت عامه
,
مسئولیت پذیری
,
خداباوری (دئیسم)
,
سعادت بشر
,
جایگاه انسان
,
خودفراموشی
,
عقاب
,
اعتقاد به خدا
,
کمال نهایی انسان
,
حیات انسانی
,
قرآن
,
تمدن غرب
,
اخلاق اسلامی
,
هدف زندگی
,
رفتار انسانی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
هدایت عامه
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
مسئولیت پذیری
,
امام خمینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
ژان پل سارتر
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
پایبندی به اخلاق
,
معنای زندگی در اسلام
,
تفکر دنیوی
,
نظریه هدف الهی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
,
مصطفی ملکیان
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معنای زندگی، یکی از مباحث مهم فلسفی است که از دیرباز تحت عنوان «هدف زندگی» مطرح بوده است. اینکه معنای زندگی چیست، و چرا ما آفریده شدیم، و اینکه چرا باید این همه رنج را در زندگی تحمل نماییم، از پرسشهای اساسی و همیشگی انسان است. در این راستا، دیدگاه مفسر و فیلسوف معاصر، علامه طباطبایی که تأثیر افکارش بر اندیشمندان پسین، بر کسی پوشیده نیست، مورد بحث قرار گرفته است. نکته بدیع این است که از نگاه ایشان، زندگی در علم و آگاهی، پایبندی به اخلاق و رفتار انسانی، مسئولیتپذیری در پرتو تعالیم دینی و در خداباوری و روح توحیدی، معنا پیدا میکند و همهٔ بیمعنایی و پوچی زندگی در خودفراموشی، تفکر دنیوی، عدم درک جایگاه انسانی، دوری از اعتقاد به خدا و انسانمحوری است که ارمغان تمدن غرب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جانشینی خدا در اندیشه ملاصدرا
نویسنده:
مرضیه صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) , بهار و تابستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
اسفار
,
حرکت اشتدادی نفس
,
غایت آدمی
,
ولایت باطنی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلافت الهی
,
ولایت خاصه
,
انسان کامل (کلام)
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
حکمت متعالیه
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خود سازی
,
عرفان عملی
,
فنا
,
حضرت جامع(کَون جامع)
,
مرتبه ولایت
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
مقام صحو
,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته)
,
حرکت حبی وجود
,
مرضیه صادقی رشتی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 88 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی به روایت حکمت متعالیه
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
معاد
,
اسفار
,
ایمان
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری نفس
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
اتصال به عقل فعال
,
زندگی
,
روح القدس
,
غایت آدمی
,
سریان عشق در موجودات
,
غایت خلقت
,
روح قدسی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
روح القدس ( روح )
,
قرآن
,
حرکت جوهری
,
معنا بخشی به زندگی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
معاد(فلسفه)
,
نظام احسن
,
قرآن
,
عقل فعال
,
عبدالله جوادی آملی
,
آبراهام هرولد مازلو
,
مولوی
,
ایمان
,
معنای زندگی در اسلام
,
مسعود آذربایجانی (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
,
شعور عالم خلقت
,
سیر تکاملی نفس
,
مسعود آذربایجانی (استاد راهنما و مشاور پایان نامه حوزوی)
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس نِیگل (Thomas Nagel)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معنای معنای زندگی چیست؟ آیا زندگی از جنس جواهر مادی، چون سنگ و آب است یا از مقولهٴ اعراض و خاصهها است یا از نوع رویدادها و فرایندها؟ در ترکیب معنای زندگی مراد از «معنا» چیست؟ آیا مقصود از هدف زندگی، کارکرد زندگی است یا ارزش زندگی؟<br /> حکمت متعالیه نظام حِکمی است که به وسیله صدرالمتألهین شیرازی بنا گذاشته شد و شاگردان و همفکران وی این نظام را توسعه و تکمیل کردهاند. اصالت وجود، حرکت جوهری، اتحاد عقل و عاقل و معقول، نظام احسن و... برخی از امّهات اصول حکمت متعالیه است. براساس این اصول و سایر مبانی، شعور و حیات و عشق در همهٴ عالم جاری است. معنای نظام احسن این است که حکمت الهی موجب میشود سلسله علل مادی به گونهای باشد که تا حد ممکن مخلوقات بیشتری از کمالات بهرهمند گردند؛ یعنی قوانین حاکم بر جهان و انسان بهترین نظام ممکن باشد تا بیشترین خیر و کمترین شرّ گریبانگیر بشر شود. به سخن دیگر احسن بودن نظام، اقتضای صفت «عنایت الهی» است.<br /> معنای زندگی برای انسان در حکمت متعالیه به فلسفه حیات و هدف خداوند از آفرینش انسان بازمیگردد. ملاصدرا با ترسیم مراتب نفس طبیعی، نباتی، حیوانی و انسانی، حرکت و سیر تکاملی نفس را هماهنگ با روند حرکت جوهر در ماده میداند که از ماده آغاز و به فراتر از آن میانجامد و به همین دلیل معاد و قیامت برای روح انسان محقق میشود. حرکت جوهری نفس، از عقل هیولایی با رسیدن به عقل مستفاد پایان نمیپذیرد؛ زیرا مرحلهٴ چهارم حیات معنوی نفس، یعنی مرتبهٴ اتصال با عقل فعال یا همان روح قدسی و روحالقدس، جذبات معنوی و اقتباس از نور و معرفت را میسر میکند و این معنای زندگی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید