جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
رویت قلبی خداوند
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
حدوث نفس انسانی از دیدگاه فلاسفه اسلامی و سازگاری آن با آموزۀ «عالم ذرّ»
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, تابستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علم حصولی
,
حدوث نفس
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
آیه میثاق
,
رویت قلبی خداوند
,
مجرد
,
وحدت نفس
,
حدوث و قدم
,
حقیقه و رقیقه
,
منشا کثرت
,
تعلق نفس به بدن
,
وجود نفس قبل از بدن
,
ماهیت عالم ذر
,
رابطه تدبیری نفس و بدن
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
قاعده «الواحد»
,
نفس در حکمت مشاء
,
نفس در حکمت متعالیه
,
توجیه کثرت در عالم
,
وحدت عقلی نفس
,
وجود تجردی موجودات
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
علی ارشد ریاحی
,
عالم ذَر
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معرفت فطری خدا در الهیات کالوینی و الهیات اسلامی (با تکیه برآراء جان کالوین و علامه طباطبایی)
نویسنده:
مهدی فدایی، محمد جواد فلاح
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, زمستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
فطرت
,
حس الوهی
,
خداشناسی
,
عقلگرایی
,
رویت قلبی خداوند
,
ادراکات فطری
,
قلب
,
خداجویی
,
خدای متشخص
,
معرفت درونی
,
جهت داری ادراک انسان
,
گرایش درونی به خداوند
,
ارتباط قلبی با خداوند
,
شان اثباتی فطرت
,
فطرت افتقاریت
,
فطرت امید
,
فطرت کمال گرایی
,
جایگاه امور فطری
,
هدایت پذیری انسان
,
تاثیر گناه بر فطرت
,
طبقات مومنین
,
خداترسی
,
متعلق معرفت فطری
,
ماهیت معرفت فطری
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
ژان کالون
,
جان لاک
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
درباره علامه طباطبایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله «رؤیت» در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مجسمه
,
معتزله
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ایمان
,
فصوص الحکم
,
حکمت متعالیه
,
الله
,
اشاعره
,
شهود عرفانی
,
رویت خدا
,
الامامیه
,
رویت قلبی خداوند
,
مکتب مشبهه
,
بصیرت
,
ولایت الله
,
مرتبه توحید
,
ادراک
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
رؤیت عقلی
,
مشبهه (صفاتیه)
,
معتزله (اهل سنت)
,
ادراک انسان
,
استحاله رؤیت بصری خدا
,
اهل بیت(ع)
,
رؤیت قلبی خدا
,
رؤیت قلبی خدا
,
متکلم (اسماء افعال الهی)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
لقاء الله
,
حجاب الله
,
ادراک و ابصار
,
لن ترانی
,
صفات خدا
,
متکلمین
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
طاعت
,
امام خمینی
,
استحاله رؤیت
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سید حیدر آملی
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
حجاب بین خدا و انسان
,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی)
,
مقام شهود
,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت
,
مقام بصیرت
,
مقام توحید(عرفان)
,
لقاء حق
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
چشم ظاهر
,
علت صحت رویت
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از جمله مباحث کلامی، بحث رؤیت، یعنی دیدن خداوند متعال است. مشبّهه و مجسمّه به تبع برخی از یهودیان، برای خدا جسم قائل شده و گفتهاند: حق تعالی را میشود دید.<br /> اشاعره گرچه خدا را مادّی نمیدانند، گمان کردهاند در قیامت برای مؤمنین قابل رؤیت است و برای اثبات مدّعای خود، ادّلهٴ عقلی و نقلی آوردهاند. به عقیدهٴ معتزله و امامیه ادعای اشاعره با مبنای آنها در تضاد است. حضرت امام خمینی4 رؤیت را ممکن، ولی قلبی و از نوع حقیقت ایمان دانستهاند. ایشان معتقد بودند که ایمان به مقام توحید و ولایت، حجاب را از بین میبرد و علمی که منتهی به ایمان و خوف از خدا نشود، حجاب اکبر است. نیز ایمان را نور الهی دانستهاند که قلب را آماج تجلیات خدا قرار میدهد.<br /> همچنین ایشان بین ایمان و عمل صالح و لقاء الله، قائل به پیوند بوده و معتقدند: اگر انسان اهل ایمان و عمل صالح باشد، با عنایات الهی و به اندازهٴ ایمان و اعمالش صاحب کرامات میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و چگونگی تجارب مینوی : سال 3، شماره 7 : الهیات تطبیقی
نویسنده:
رضا حیدری نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
اعیان ثابته
,
مکاشفه
,
حکمت اشراق
,
المشارع و المطارحات
,
نفس ناطقه
,
فنا
,
کشف و شهود
,
رویت قلبی خداوند
,
صورت ادراکی
,
حقیقت علم
,
شهود باطنی
,
انوار اسپهبدیه
,
سکینه
,
اشراق
,
رؤیت قلبی خدا
,
حقیقت نفس انسانی
,
اتحاد خدا با عارفین
,
قرآن
,
نورالانوار
,
اشراق
,
نفس انسانی
,
تجارب مینوی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
مُثُل
,
قرآن
,
سکینه
,
مکاشفه عرفانی
,
اتحاد با خدا
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فیثاغورث
,
ارسطو
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
فنا
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
حقیقت علم
,
تخیل(راه های معرفت)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
نظریه ذات گرایی
,
دیدگاه ساخت گرایی
,
اتحاد با نور
,
شهود در حکمت مشاء
,
مراتب کشف باطنی
,
نور سافل
,
التلویحات
,
احوال سالک
,
سید حسین نصر
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
حقیقت تجارب شهودی و چگونگی تحقق آنها، از جمله مسائلی است که همه افراد، فرهنگها و آیینها با آن مواجه بوده و در خصوص آن دیدگاههایی ابراز داشتهاند. دو دیدگاه عمده در خصوص حقیقت چنین تجاربی مطرح شده است: نظریه ذاتگرایی که بر انسجام این تجارب و مشترک بودن آن بین افراد و اقوام تأکید داشته و دیگری دیدگاه ساختگرایی که ایدهها و تفکرات مکاشفهگر را در تکوین و شکل دهی تجارب پر رنگ دانسته است و لذا بین افراد و فرهنگها تفاوتی ماهوی در این تجارب وجود دارد. نظام فکری اشراقی، که با مطارحات حکیم سهروردی تنسیق شد، در این زمینه، دیدگاه خاص و ارزندهای دارد. در چنین تفکری اتحاد با نور زمینه ساز مکاشفه عرفانی است و دیدگاه خاص نفسشناسانه این نظام در تحقق این تجارب دخیل است که با اشراق و مشاهده همراه بوده، با اتحاد و فنا پایان میپذیرد. گرچه در این تفکر ویژگیهای ذوقی و اشراقی نقش اساسی دارد، ولی مجموعه ویژگیهای تجارب مینوی از نگاه سهروردی، بیانگر نوعی ذاتگرایی در مکاشفات عرفانی است، نه اینکه وحدت شخصی تجارب بر اساس نوع تفکر حاکم بر افراد، هر تجربهای را از دیگر تجارب جدا کند؛ بلکه همه آنها دارای مشترکات و زمینههای واحدند. پژوهش حاضر ضمن اشاره به دیدگاههای مطرح در این خصوص به توضیح چیستی و چگونگی تجارب مینوی از نگاه سهروردی پرداخته و به مجهولاتی در این زمینه پاسخ داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظام نوری در حکمت اشراقی : سال 6، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
محمود صیدی، حسن اختر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سهروردی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
نور
,
رویت قلبی خداوند
,
قاعده امکان اشرف
,
حکمت خسروانی
,
نظام نور و ظلمت
,
نور مدبر
,
رؤیت قلبی خدا
,
نظام نوری
,
نورالانوار
,
نور طامس
,
نور اقرب
,
قواهر
,
شروق
,
انوار قاهره
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
فلسفه اشراقی
,
نظام نوری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
نور (حکمت اشراق)
,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق)
,
نور مدبر (حکمت اشراق)
,
قواهر طولی
,
قواهر عرضی
,
نور اقرب (حکمت اشراق)
,
نور عارض
,
نور طامس
,
نور ثابت
,
نور خاطف
,
نظریه ابصار سهروردی
,
نور قائم بالذات
,
تشکیک نور
,
وجود مینوی
,
نور عظیم
,
محمود صیدی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
اشراق لحظهاى است که در آن نخستین سپیدۀ صبحگاهى خورشید پدیدار مىشود و نور معرفت به پیدایى مىگراید. از این رو حکمت اشراق نتیجۀ تجلّى انوار عقلى بر نفوس است و بنیان آن بر پایه نور و مباحث مربوط به آن است.اساس فلسفه اشراق بر پایه نور و مراتب آن است. شیخ اشراق اولین کسی است که با الهام گیری از ایرانیان باستان و حکماء یونان به پایه ریزی حکمتی بر پایه نور می پردازد. با اینکه شیخ اشراق سعی بسیاری در تبیین مباحث نوری نموده است، برخی از مبانی او مانند نوری بودن نور حسی در این زمینه دچار کاستی است و برخی دیگر از آنها لوازمی دارد که خود او به تحلیل و بررسی آنها نپرداخته است. نگارنده در پژوهش حاضر سعی نموده است ضمن بررسی تحلیلی و انتقادی مبانی اشراقی در مباحث نوری، نشان دهد که این گونه مباحث منجر به اثبات و تبیین برخی از مسائل فلسفی می گردد که قواعد مشائین از اثبات آنها ناتوان بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مراتب شهود در معرفتشناسی اشراقی
نویسنده:
طاهره کمالی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نورشناسی
,
عقل شهودی
,
رویت خدا
,
رویت قلبی خداوند
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
ادراک حسی
,
ماهیت ادراک
,
قرآن
,
نظریه ابصار
,
ادراک و ابصار
,
ادراکات باطنی (عقلی
,
مشاهده (شهود)
,
قرآن مجید
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
مراتب شهود در معرفت شناسی اشراقی
,
آگاهی و خودآگاهی
,
مکاشفه قلبی
,
شناخت شهودی عقل
,
سید حسین نصر
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
از نور به عنوان موضوع فلسفه اشراق تفاسیر مختلفی ارائه شده است، امّا بنا بر تفسیر منطبق با نظر سهرودی، نور رمز و نمادی است از آگاهی و خودآگاهی. لذا علم مدار فلسفه سهروردی است. مسئله بنیادی مقاله حاضر بررسی مشاهده یا شهود در مسئله محوری حکمت اشراق، یعنی علم اشراقی، است؛ و در صدد اثبات این فرض است که سهروردی همانگونه که قاعده اشراقی اِبصار را در ادراکات باطنی جاری میداند، اصطلاح مشاهده یا شهود را نیز بر تمام مراتب ادراک حسّی، خیالی، عقلی، و قلبی اطلاق میکند. در این تحقیق نتیجهگیری میشود که طبق نظر سهروردی حقیقت ادراک، در مراتب مختلف ادراکات ظاهری و باطنی، شهودی است. مشاهده و مکاشفه در عالیترین مرتبه متعلق به مشاهده و مکاشفه قلبی و همچنین معرفت فوق ادراک عقلی است و حقیقت معرفت اشراقی نیز در این مرحله نهایی از شناخت شهودی عقل تحقق مییابد و به ظهور میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی در رابطه با ایمان و معرفت فلسفی
نویسنده:
نعمت الله بدخشان، محمد مزیدی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ظن
,
ایمان
,
علم حصولی
,
عقل گرایی حداکثری
,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ایمان و عقل
,
رویت قلبی خداوند
,
معرفت فلسفی
,
عقلگرایی
,
علم حضوری
,
راه کشف و شهود
,
شناخت فطری (معرفت شناسی)
,
قرآن
,
معرفت فطری
,
یقین منطقی
,
اختیاری بودن فعل ایمان
,
رویکرد عاطفی
,
عقل گرایی انتقادی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
عقلانیت دینی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
شیخ مفید
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
یقین
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
ملا احمد نراقی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
اتین ژیلسون
,
سورن کی یر کگور
,
جان لاک
,
نصر حامد ابوزید
,
ابن عربی
,
مولوی
,
حضرت عیسی(ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
ایمان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
معرفت جازم
,
سعید رحیمیان
,
ملاصدرا شیرازی
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
رابطه ایمان و معرفت، که گاه تحت عنوان هایی چون ایمان و عقل، علم و دین و حکمت و شریعت مورد بحث قرار می گیرد، در میان متفکران مسیحی و مسلمان، از بحث های مناقشه انگیز و دامنه دار بوده است. در این باره، میان متکلمان مسیحی، سه رویکرد مختلف به ایمان به وجود آمده است که عبارت اند از: عقل گرایی حداکثری، ایمان گرایی و عقل گرایی انتقادی. در میان متفکران مسلمان نیز نظریاتی کم و بیش مشابه با این رویکرد ها مطرح بوده است. هر چند رویکرد غالب در میان این متفکران، رویکرد عقلی بوده، ولی رویکرد عاطفی و ایمان گرایی نیز در میان آنان طرفدارانی داشته است. این نوشتار می کوشد تا چگونگی رابطه میان ایمان و معرفت فلسفی را از منظر متفکران مسلمان مورد نقد و بررسی قرار دهد و در تبیین ماهیت و نوع معرفت مرتبط با ایمان دینی، معرفت فطری را توصیه می کند تا رهیافتی به پژوهش های مفصل تر بعدی قرار گیرد. بر این پایه، ابتدا معرفت به دو قسم معرفت فلسفی (حصولی) و معرفت فطری (شهودی) تقسیم و برخی لوازم آن ها بیان شده و بر اساس آن، نظریات مطرح درباره ماهیت معرفت مرتبط با ایمان نیز به دونظریه، یعنی نظریه فلسفی و نظریه فطری تقسیم گردیده است. در ادامه، نظریه فلسفی ایمان با رویکردی تحلیلی - انتقادی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالاتی بر آن وارد شده است و در ضمن بحث و نیز در قسمت پایانی، نظریه فطری ایمان بر پایه آموزه های کتاب و سنت مطرح گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رؤیت حق تعالی از دیدگاه عرفان اسلامی و مقایسه آن با برخی دیدگاه های کلامی و تفسیری مشهور
نویسنده:
پروین نبیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, تابستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
معتزله
,
ولایت
,
وحدت وجود
,
اشاعره
,
تجلی حق تعالی
,
عشق
,
رویت قلبی خداوند
,
قلب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
قرآن
,
مشاهده (شهود)
,
لن ترانی
,
مظهریت صفات حق
,
پیامبر
,
شیخ مرتضی انصاری
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
رؤیت حق تعالی
,
سلامت قوای باطنی
,
رؤیت با چشم
,
شرایط ابصار حق تعالی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
پروین نبیان
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
امکان یا عدم امکان دیدار حق از مسائل پرشور و پیچیده ای است که در طول تاریخ تفکر اسلامی آراء و نظریات گوناگونی را به خود اختصاص داده است؛ آن چه که از گفته های عرفای اسلامی روشن می شود و فرمایشات و استدلال های ائمه معصومین علیهم السلام آن را تائید می نماید این است که ایشان رؤیت با چشم ظاهر و حتی عقلی(علم حصولی) را محال دانسته، تنها رؤیت قلبی را که نتیجه سلامت قوای درونی و باطنی انسانها است جایز دانسته اند و بنابراین آیات قرآنی را که دلالت بر رویت حق یا درخواست رویت حق از طرف انبیا دارد ، به همین رؤیت و شهود قلبی تفسیر نموده اند. در این مقاله ضمن بررسی مختصر برخی نظریات متکلمین با تکیه بر دلایل قرآنی ایشان و نظریات مفسرین در این خصوص و مقایسه برداشتهای هر یک از آنان از آیات قرآنی به ویژه آیه 143سوره اعراف ، در مورد معنا و حقیقت رؤیت قلبی و مراتب آن و چگونگی تحصیل آن با تکیه بر مبانی عرفانی به ویژه سه رکن «وحدت وجود، ولایت، عشق» و با محوریت قرآن و احادیث و فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام سخن خواهد رفت. بدین ترتیب در این مقاله ضمن مقایسه برخی آراء مشهور در زمینه رؤیت حق این سوال نیز پاسخ داده می شود که مقصود عرفای اسلامی از رؤیت قلبی حق تعالی چیست و این امر چگونه حاصل شدنی است؟ در این نوشتار اثبات می شود رؤیت قلبی در نتیجه مظهریت صفات حق حاصل می شود به گونه ای که انسان می تواند به مقامی نایل گردد که به دلیل تجلی صفات حق در او با شهود و رویت خود، حق را رویت نماید .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهود و خداگونگی در عرفان مسیحیت شرقی
نویسنده:
سید نادر محمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی, تابستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رویت قلبی خداوند
,
مسیحشناسی (مسیحیت)
,
کلیسای ارتدوکس
,
خداگونگی
,
قوای الاهی
,
خدای نور
,
خدای تاریکی
,
عرفان مسیحیت شرقی
,
تشبه با خدا
,
عارف مسیحی
,
اراده سالک
,
خدای دیدنی - نادیدنی
,
ذات و قوایم قدیم
,
شهود مسیح
,
معادشناسی مسیحی
,
تطهیر روح
,
نمادپردازی تاریکی
,
عروج الاهی
,
نمادپردازی نور
,
اشراق الاهی
,
نور مشهود
,
هیکل خدا
,
صورت و شباهت الاهی
,
تدریجی بودن خداگونگی
,
خداگونگی در قوای الاهی
,
خداگونگی در جسم و جان
,
انجیل
,
تورات
,
الهیات مسیحی
,
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی)
,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی)
,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
تثلیث مسیحی
,
سالک
,
عرفان مسیحی
,
عرفان شرقی
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی)
,
05- دیونوسیوس مجعول
,
حضرت عیسی(ع)
,
آگوستین قدیس
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
شاپا (issn):
2008-0476
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عشق الهی و ارزش زندگی بر اساس جهان بینی ابن عربی
نویسنده:
مهدیه سادات کسایی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
فتوحات مکیه
,
عشق الهی
,
عشق الهی
,
رویت قلبی خداوند
,
الم
,
عشق طبیعی
,
ابن عربی
,
ارزش زندگی
,
فراطبیعت گرایی
,
منازله
,
خدامحوری
,
جهان شناسی عرفانی
,
عشق روحانی
,
فراطبیعت گرایی دینی
,
حرکت حبی وجود
,
نظریه هدف الهی
,
تفسیر ارزشی معنای زندگی
,
معناشناختی معنای زندگی
,
اسطوره سیسفوس
,
جعل معنای زندگی
,
کشف معنای زندگی
,
رابطه عاشقانه انسان و خدا
,
رحمت جویی
,
طبیعتگرایی فلسفی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
محبت
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
انسان و خدا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
امیرعباس علیزمانی
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جان هیک
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
مقام محبت
,
مصطفی ملکیان
شاپا (issn):
2008-0476
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید